Phil_BE
Active Member
hmmm Fact check: Rekent de factuur meer kosten aan dan elektriciteit?
dit ziet er voor EV eigenaars HEEEEEL Slecht.
dit ziet er voor EV eigenaars HEEEEEL Slecht.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat valt nog te bezien. Als het nachttarief wegvalt kan je in 12h opladen ipv 6h en je aansluiting halveren. Dat is als je van 0 tot honderd oplaadt elke dag. Als je gemiddeld minder dan de helft elke dag oprijdt kan je elke dag opladen en je aansluitcapaciteit nog eens halveren.hmmm Fact check: Rekent de factuur meer kosten aan dan elektriciteit?
dit ziet er voor EV eigenaars HEEEEEL Slecht.
Op de calculator van Elegant staat alles mooi uitgesplitst. Prijs berekenen - ElegantEnkele jaren geleden had er eens iemand een vergelijking gemaakt tussen de belastingen die je betaalde per kWh stroom of een kWh benzine (of diesel). Omdat ik in september deelneem aan een debat (bel10 op radio 1) omtrent de toekomstvisie van energie zou ik deze cijfers eens willen meenemen. Weet iemand nog waar ik dit rekensommetje kan vinden? (zo nee, dan moet ik het zelf uitrekenen... en dat op verlof...)
Goed gezien: de 5.000 euro die particulieren krijgen bij de aanschaf van een elektrische wagen kunnen ze zo al gaan recupereren.
bedankt voor de info eens kijken om te downsizen van 3x32A naar iets minder, i
Het resultaat zal inderdaad evolueren naar kleinere aansluitingen, die veel constanter (lees zo maximaal mogelijk) zullen belast worden.Ik heb omwille van de extra kosten gaan verzwaring aangevraagd en laad nu thuis overnacht met de blauwe stekker op 32A - hoofdaansluiting is 1 x 40A.
Mijn 70D is, zelfs wanneer helemaal leeg, de volgende ochtend gewoon weer opgeladen.
Uiteraard!Ontstaan hierdoor nu een (minieme) business case voor beperkte batterij-opslag (peak shaving)?
Waarom? Ik heb alles wat je noemt en nog nooit problemen gehad. Als mijn Model 3 geleverd is halveer ik de amps van de lader en dan nog is de nacht lang genoeg om model S en 3 te laden.Uiteraard!
Want zeker als je met 3-fazen werkt, is het extreem lastig om toe te komen met 3x16A. Zelfs met sturing van koelkast, diepvries, warmtepomp,...
Ik schat iets van een 3kWh met 2kW vermogen nodig te hebben in onze nieuwbouw.
Inderdaad: enkelfasig is eenvoudiger te regelen omdat de lader bij 3-fasig laden uit elke fase evenveel stroom trekt. Als je gebruik maakt van een smart lader, zoals de Fivari-SMART, ben je in het nieuwe systeem beter af met een enkelfasige aansluiting met beperkt vermogen dan met een driefasige aansluiting met datzelfde vermogen. Stel dat je 3x16A hebt of 11 kW. En stel dat je een waterkoker (1000W) en een oven (2000W) op dezelfde fase hebt aanstaan. Dan houd je dus theoretisch nog heel wat vermogen over, maar in de praktijk verbruik je op die ene fase al 13A en kan je dus nog laden aan maximaal 3x3A.Uiteraard!
Want zeker als je met 3-fazen werkt, is het extreem lastig om toe te komen met 3x16A. Zelfs met sturing van koelkast, diepvries, warmtepomp,...
Ik schat iets van een 3kWh met 2kW vermogen nodig te hebben in onze nieuwbouw.
Een smart lader zoals die van jou of van fuzzylogic is voor mij een evidentie.Inderdaad: enkelfasig is eenvoudiger te regelen omdat de lader bij 3-fasig laden uit elke fase evenveel stroom trekt. Als je gebruik maakt van een smart lader, zoals de Fivari-SMART, ben je in het nieuwe systeem beter af met een enkelfasige aansluiting met beperkt vermogen dan met een driefasige aansluiting met datzelfde vermogen. Stel dat je 3x16A hebt of 11 kW. En stel dat je een waterkoker (1000W) en een oven (2000W) op dezelfde fase hebt aanstaan. Dan houd je dus theoretisch nog heel wat vermogen over, maar in de praktijk verbruik je op die ene fase al 13A en kan je dus nog laden aan maximaal 3x3A.
Heb je eenzelfde vermogen met een enkelfasige aansluiting of 1x45A (bestaat in de praktijk niet, zal eerder 40A zijn) dan houd je nog 1x 32A over die door de smart lader ook effectief zal gebruikt worden. Of driefasig een laadvermogen van 2kW en enkelfasig een laadvermogen van 7,5 kW.
In elk geval is het bij een beperkt aangesloten vermogen interessant om zo'n SMART oplossing te overwegen. Anders moet je de lader conservatief instellen omdat je moeilijk kan inschatten hoeveel stroom de overige verbruikers gaan vragen. Of enkel 's nachts laden wanneer er nauwelijks andere verbruikers zijn.
Ik begrijp de bezorgheid bij sommigen maar in de praktijk heb ik met mijn éénfase aansluiting (hoofdzekering 40A) nog nooit een probleem gehad van overbelasting. Wij hebben ook een nieuwbouw woning met heel wat zware stroomverbruikers naast de wagen. De wagen laad soms ook in het weekend gewoon overdag bij.
(Wanneer de was en droogtrommel draaien of we aan het koken zijn op de inductie kookplaat terwijl de diepvriezer en frigo draait, en de kleine op de plasma TV aan het kijken is en de stoombevochtiger aanstaat voor het parket, enz enz)
Zijn hier mensen die op éénfasige aansluiting reeds een overbelasting hebben gehad?