Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe subsidie

This site may earn commission on affiliate links.
Als het klopt dan kun je geen Tesla kopen met deze subsidie.

Waarschijnlijk wel. Denk dat Tesla hier wel op in gaat spelen en de Standard Range + wat goedkoper zal maken door bijvoorbeeld Autopilot niet meer standaard te maken. En misschien een lagere softwarematige accu capaciteit die dan na aankoop via het Tesla account weer bij kan worden gekocht als upgrade. Zo krijg je toch gewoon dezelfde auto voor dezelfde prijs, alleen is de aanschafprijs lager waardoor deze net in de subsidieregeling zal vallen. ;) Zo hebben ze het toch ook eens in een ander land gedaan paar maanden terug? Een heel goedkope Model 3 met veel softwarematige beperkingen die dan na aankoop weer konden worden uitgeschakeld voor een extra bedrag.

Zou anders niet goed zijn voor Tesla als wel alle andere EV's beneden de 45.000 euro worden verkocht en geen enkele Tesla. Net zoals met de 4% bijtelling die we hebben gehad en de vele lease/zakelijke aankopen van de Model 3 willen ze van deze nieuwe subsidieregeling natuurlijk ook weer proberen te profiteren.

In ieder geval goed idee die subsidie. Enige jammere ervan is dat degene die al eerder zijn overgestapt naar een EV er niks meer aan hebben en lekker de volle prijs hebben kunnen betalen. Achja, we hebben wel al langer plezier ervan, dat is natuurlijk ook wel iets waard. ;)
 
Ik vrees dat de occassiondealers de subsidie gaan opstrijken. En daarnaast leg je de verkoop van EV's (nieuw en 2e hands) stil tot 1 juli.
Subsidie is goed maar zo ondoordacht invoeren...doe het dan per direct of met terugwerkende kracht vanaf 1 januari...:(

Overgrote deel nu is lease/zakelijk (datum heeft weinig impact). Is voor stimulering particuliere aanschaf en alleen via een erkende garage/dealer krijg je de subsidie.
Nieuw zal de 4K wel werken (want die omhoog, heeft direct impact op de lease en valt nogal op). Maar weer kleine groep die nieuw koopt prive (30K+).

Gebruikt...... de prijzen zullen wel wat omhoog gaan. Maar in andere landen werkt het ook, dus kan het hier ook gaan werken.
 
Is er een kans dat Tesla met een variant komt net als in Canada...
Kabinet: 4000 euro subsidie op middenklasse elektrische auto
alle auto's tussen 12.000 en 45.000 euro komen in aanmerking

Tesla Model 3 met maar 150 km actieradius? Dat kan! - Autoblog.nl
Jup: Elon Musk is een bijtertje. Tesla introduceert in Canada de Standard Range-versie met een actieradius van 150 km. Deze staat in de prijslijsten voor een geheel toevallige 44.999 dollar. Vervolgens is de Standard Range Plus dezelfde auto, maar dan met een actieradius van 386 km. Omdat de prijsspanne van de Standard Range nu tussen de 44.999 en 53.700 dollar ligt, mag Tesla meedoen met de subsidieregeling en staan ze genoteerd op de lijst.
 
  • Like
Reactions: Niek
Subsidie betekend in het algemeen prijsverhoging. Ik weet nog goed dat we in het tijdperk PC-privé project leefde. We waren met z’n allen gewend aan de tarieven toentertijd. Toen deze subsidie door de overheid zonder vooraankondiging werd beëindigd dacht iedereen dat de PC’s onbetaalbaar zouden worden. Integendeel, de tarieven kelderde direct. Het waren voornamelijk de verkopers die vanwege de subsidie de tarieven kunstmatig hoog hielden.

Hetzelfde is overigens ook gebeurd met zonnepanelen. Hoe meer subsidie hoe hoger de tarieven.
 
  • Like
Reactions: NielsT
Subsidie betekend in het algemeen prijsverhoging. Ik weet nog goed dat we in het tijdperk PC-privé project leefde. We waren met z’n allen gewend aan de tarieven toentertijd. Toen deze subsidie door de overheid zonder vooraankondiging werd beëindigd dacht iedereen dat de PC’s onbetaalbaar zouden worden. Integendeel, de tarieven kelderde direct. Het waren voornamelijk de verkopers die vanwege de subsidie de tarieven kunstmatig hoog hielden.

Hetzelfde is overigens ook gebeurd met zonnepanelen. Hoe meer subsidie hoe hoger de tarieven.
Prijsverhoging lijkt mij niet van toepassing voor Tesla, zolang zij geen auto onder de 45.000 euro aanbieden.
 
Zou de Standard Range (dus zonder plus) nog komen in NL? Die zou qua prijsstelling nog onder de 45K kunnen duiken en daarmee in aanmerking kunnen komen voor de subsidie?
De SR is 100% hetzelfde als de SR+ met een softwarematige beperking van de laadcapaciteit. Grote kans dat deze of een "Reduced Range" (150km ofzo) versie uitkomt met een optie om te upgraden tot SR+. Kopers blij want ze hebben dan een goedkope Tesla, en de subsidie wordt direct doorgefunneld naar Amerika
 
Als je een model enkele functies ontneemt en die later voor het verschil met het huidige model opnieuw activeert zodat jij 4000€ subsidie krijgt, hoe gaat dat bedrag dan naar de US?
Simpel toch?

Huidige goedkoopste M3 SR+: 49k
Subsidie voor auto's tot: 45k
Subsidiebedrag: 4k
Prijs van extreem software gelimiteerde M3 SR/RR: 45k, na subsidie effectief 41k
After-sale software upgrade naar SR+: 4k

Klanten blij want ze hebben een SR+ voor 4k minder, Tesla blij want ze lopen niks mis - alle subsidie verdwijnt rechtstreeks naar de US.
 
Dus Tesla verkoopt een gelimiteerde auto voor 45k, die je daarna terug "unlocked" voor 4k extra.
Tesla vangt nog steeds 49k. Jij betaalt initieel 45k, krijgt 4k van vadertje staat, waarmee je de functies terug unlocked.
Ja, jij hebt een Tesla gekocht van 49k, maar aangezien je maar 45k zelf hebt betaald is er toch 4k naar jouw broekzak verdwenen?
Tenzij er plots morgen een NL EV fabrikant is (die levert), zal dat subsidiebedrag altijd ergens over de landsgrens eindigen.

Vraag is wat er primeert: De omslag naar EV's en bijbehorende milieu/klimaatvoordelen of proberen de eigen economie een boost te geven via subsidies?

P.S.: Ik ben Belg, hier heeft de Vlaamse overheid de subsidies afgeschaft "omdat er niemand naar vroeg..."
 
Simpel toch?

Huidige goedkoopste M3 SR+: 49k
Subsidie voor auto's tot: 45k
Subsidiebedrag: 4k
Prijs van extreem software gelimiteerde M3 SR/RR: 45k, na subsidie effectief 41k
After-sale software upgrade naar SR+: 4k

Klanten blij want ze hebben een SR+ voor 4k minder, Tesla blij want ze lopen niks mis - alle subsidie verdwijnt rechtstreeks naar de US.
Je getallen kloppen maar ik snap niets van je conclusie.
De klant in NL is goedkoper uit, de fabrikant in de US krijgt evenveel, dan stel jij dat de subsidie naar de US gefunneld wordt??

Hoe zou jij het volgende scenario dan noemen:
Pre-subsidieregeling kost een auto 40k, klant betaald 40k.
Post-subsidieregeling kost diezelfde auto 45k, klant in NL betaald 40.

Ik ben techneut, ik leer graag iets bij van iets wat voor jou simpel is.
 
Je getallen kloppen maar ik snap niets van je conclusie.
De klant in NL is goedkoper uit, de fabrikant in de US krijgt evenveel, dan stel jij dat de subsidie naar de US gefunneld wordt??

Hoe zou jij het volgende scenario dan noemen:
Pre-subsidieregeling kost een auto 40k, klant betaald 40k.
Post-subsidieregeling kost diezelfde auto 45k, klant in NL betaald 40.

Ik ben techneut, ik leer graag iets bij van iets wat voor jou simpel is.
Mijn punt is: de overheid heeft expres de subsidiedrempel op 45k gezet om Tesla's uit te sluiten. In de woorden van Plasterk: "dat zijn enorme asocialen". Wat er onder de 45k overblijft zijn met name Duitse en Koreaanse EVs. Ik denk dat de ambtenaren niet zien aankomen dat Tesla deze move gaat maken.
 
Ik vind de gedachte ‘Europese auto’s eerst’ helemaal niet zo vreemd en asociaal, als je NL of Europese subsidie aan het uitdelen bent.

Daarnaast is het moment helemaal niet verkeerd. Tegen die tijd rijden nog meer EV modellen rond of zijn voor te bestellen. Dat lijkt me voor het besteden van deze subsidie alleen maar prettig voorde consument.

Ik ben zeker niet anti-Tesla met dit oid, en of ze dit al dan niet express hebben gedaan om Tesla uit te sluiten weet ik niet. Belangrijker is om voor meer mensen EV rijden mogelijk te maken + meer concurrentie de markt op te krijgen.
En ja, beetje Europees chauvinisme mag best.

Renault is trouwens al begonnen met de ‘subsidie’ (of korting) voor de ZOE :rolleyes:. Wel ook alleen particulier.
 
Mijn punt is: de overheid heeft expres de subsidiedrempel op 45k gezet om Tesla's uit te sluiten. In de woorden van Plasterk: "dat zijn enorme asocialen". Wat er onder de 45k overblijft zijn met name Duitse en Koreaanse EVs. Ik denk dat de ambtenaren niet zien aankomen dat Tesla deze move gaat maken.
De subsidie is met name bedoelt voor particulieren. De grens lijkt een beetje gefocust op Tesla, dat is iets te toevallig.
Een meer divers aanbod door meer concurrentie is alleen maar goed.

Of een subsidie daadwerkelijk concurrentieverhogend werkt is een tweede..
De opmerking van Plasterk is wel belachelijk, ik weet niet wat die sukkel daarmee wilde bereiken.