Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] CHAdeMO adapter

This site may earn commission on affiliate links.
Nu dan moet ge maar eens googlen...sinds 2011 heb ik 2 i mievs die ook op chademo laden.
Vanuit zierikzee ging ik er mee naar een vriend in leuven, via total antwerpen en nog een total station
Total heeft 7 of 8 chademo stations in belgie!
Voor 10 minuten
Laden met een door hen verstrekte pas betaalde ik 4 euro inclusief btw, hiervoor had ik dan ca 90 kilometer
Bij total antwerpen kan men met een gevulde pas ook buiten opningstijden laden!
Ik neemaan dat de tesla voor 4 euro in tien minuten meer stroom slurpt!,

Maar het was om mijn vriend te overtuigen dat ik op
Elektriek tot bij hem kon geraken en weer terug..
En..
Total heeft op schiphol en in houten ook al 3 jaar chademo s
In houten was ik de eerste die ergebruik van maakte 3 jaar geleden!
Toen ik mijn vriend in leuven begin vorig jaar met de Tesla bezocht en een proefrit maakte kon hij maar 1 woord uitbrengen...
AhMAI,

Ik was er mij al van bewust dat Total ook Chademo palen had:
Daar is ooit al over gepraat op dit forum :
TOTAL Plug-To-Drive Charge Card

Nu staan er trouwens minder stations op de lijst dan vroeger:
Locaties van elektrische oplaadpalen in België - Total.be

Als deze allemaal werken vind ik het zeker een toegevoegde waarde. Zeker die in Jambes, voor als we richting Wallonië trekken.

Ik heb eens geïnformeerd wanneer ik aan de beurt ben. Ik sta sinds oktober 2013 op de CHAdeMO wachtlijst.
 
Nu in Spanje goede ervaring met CHademo adapter.
laden bij de Nissan geeft de ene keer 355 km/h en 2de paal maar 125 km/h. Dus erg wisselend.

kaartje IBIL opgehaald bij Repsol tankstation in Barcelona. Via website activeren lukt zelfs een Spanjaard niet.
via een tel nr een persoon met gebrekkig Engels levert ook geen soelaas. Doen geheimzinnig over de kosten per lading.
Via creditcard een bedrag storten zodat er een vorm van Prepaid ontstaat. Mij te link en dus gecancelled.
IBIL heeft wel een aantal laadpalen CHademo staan dus wel interessant.
Mogelijk dat iemand anders de website wil proberen die goed Spaans leest.

Ook Renault erg behulpzaam bij de vraag of er geladen mag worden. Heeft T2 laders met 32 kW/h

Ik heb een prepaid card van ibil. Met mijn creditcard heb ik nu twee keer het tegoed opgehoogd. Ibil is een dochteronderneming van repsol, de grootste oliemaatschappij van Spanje. Ik denk dat het opwaarderen van het saldo dan ook veilig is.

Volgens mij is het storten van saldo ook de wijze om de kaart te activeren.

De laadkosten worden aangegeven op het schermpje van de laadpaal, de laatste keer was dat 39 cent per kWh.
 
Valt mij op dat ons kleine landje toch weer goed vertegenwoordigd is.... Aardig blauw...

Maar eigenlijk verbaasd me Estland... Of all places!!!

Estland is niet zo onbekend hoor. Heeft jaren geleden heel hard geïnvesteerd in snel-laadpalen. Een project samen met ABB.

Spijtig dat die CHAdeMO plaatsen in België vooral Nissan Dealers zijn waar je alleen tijdens de openingsuren kan laden en moet rekenen op goodwill van de mensen. Daarnaast heb je nog de Total infrastructuur.
En de map is ook niet compleet. Ik heb weet van een CHAdeMO lader bij D'Ieteren in Kortenberg die met een kaart van The Plugin Company te activeren is en die staat niet op de kaart.
 
Estland is niet zo onbekend hoor. Heeft jaren geleden heel hard geïnvesteerd in snel-laadpalen. Een project samen met ABB.

Spijtig dat die CHAdeMO plaatsen in België vooral Nissan Dealers zijn waar je alleen tijdens de openingsuren kan laden en moet rekenen op goodwill van de mensen. Daarnaast heb je nog de Total infrastructuur.
En de map is ook niet compleet. Ik heb weet van een CHAdeMO lader bij D'Ieteren in Kortenberg die met een kaart van The Plugin Company te activeren is en die staat niet op de kaart.

Ja, maar Estland is nou niet echt een land waar ok EV verwacht op dit moment. Hebben ze dan ook veel EV auto's of is er alleen alvast een goede laadinfra? In Italië had je vorig jaar 400+ 22kW laders maar niet een EV gezien.
 
60 kWh has the same voltage as a 85kWh battery. So charging speed should be similar, but the 60kWh might reduce the power at an earlier State of Charge than a 85 kWh (because it has less cells).

aan Tesla Amsterdam gevraagd. Nou niet echt een duidelijk antwoord want het staat in ieder geval niet op de site waar ze naar verwijzen:
"De laad snelheid van een 60KW is afhankelijk van het laasdsysteem wat u gebruikt.
Bijgevoegd een linkje met informatie http://www.teslamotors.com/nl_NL/charging#/basics"

En bij Fastned gaan ze ook niet in op de 60 kw. WEl wordt er bevestigd dat je dan met 50kw zou kunnen laden:

Bij Fastned kun je straks inderdaad je Tesla supersnel laden met de CHAdeMO adapter. Met deze adapter De maximale laadsnelheid met de CHAdeMO adapter is 50 kW, wat neerkomt op zo’n 250 km per uur.
 
chademo adapter werkt!

Mr. Green heeft vanmiddag de adapter getest en kwam tot 184km/h ongeveer 43 kWh bij een lege batterij.
250 km/h lijkt dus nu niet haalbaar. Maar 185 is ook prima. Kan niet wachten tot ik de adapter heb. Maakt laden onderweg toch net weer wat fijner. Minder afhankelijk van het laden op de eindlocatie.
Mocht iemand de adapter nu al willen verkopen. Ik kom hem gelijk halen :)
 
chademo adapter werkt!

Bij Fastned kun je straks inderdaad je Tesla supersnel laden met de CHAdeMO adapter. Met deze adapter De maximale laadsnelheid met de CHAdeMO adapter is 50 kW, wat neerkomt op zo’n 250 km per uur.

De 43kW komt door het lagere voltage, de 125A is hier de beperking.

43 a 44kW is ongeveer de max. Ik heb aan een SuperCharger even 378V gezien en 120A, dat is dus 45kW, wellicht dat je dat ook haalt. Maar houdt altijd rekening met verliezen.

50kW gaat niet gebeuren op dit moment. De CHAdeMO adapter van Tesla zou tot 200A aan kunnen, maar de meeste CHAdeMO laders gaan nu tot 120 ~ 125A. Als ze naar 200A gaan, dan halen we bij gemiddeld 370V dus 74kW.

In NL zijn nu overigens maar handje vol adapters. Vroeg aan Tesla de adapter achter in mijn auto te leggen toen hij er gisteren toch stond.

Helaas, adapters komen op naam binnen in Tilburg.
 
Last edited:
Tesla moet gewoon 2x22kW AC inbouwen ipv 2x11 nu. Heb je ook 43kW en niet zo een achterlijk groot ding welke naast je auto hangt.

Dat weegt ook nogal wat. De warmte van die laders moet je ook afvoeren naar buiten toe. Grootte kan ook een probleem zijn.

Tesla had van de laadpoort gewoon een CCS poort moeten maken ;) Dan konden we 22kW, 44kW (CCS) en 120kW (SuperCharging) laden.
 
Jij hebt de brief naar Elon geschreven he, wij niet :wink:

Ik ben er ook geen voorstander van. Van alle snellaadsystemen die ik heb gezien en geprobeerd (hebben zelf een Leaf met Chademo en ik heb met verbazing eens een css stekker. Frankenplug, in mijn handen gehad) is de simpele Tesla stekker de mooiste en handigste.

We moeten ook nog zien of CSS echt wat wordt. Bij de kleine EV's met minibereik en laadsnelheid van enkele tientallen Kw ok, maar straks komen er auto's die >100 Kw kunnen laden, duurt echt nog wel even, en dan is er een bestaand goed functionerend en dekkend SuC netwerk, waarschijnlijk al weer opgevoerd naar 150 Kw. Andere netwerken moeten dan nog beginnen.

Ik denk dat de klanten zelf wel zullen aandringen op Tesla comptabiliteit, en dat is ook de logische weg. Nog niet zo lang geleden was trouwens Chademo verdoemd, nu is het één van de standaarden.

Mijn toekomstbeeld is een nog wat verdere uitbreiding van SuC's, ook in Nederland en daarnaast een omvangrijk 22 Kw netwerk. Bij destination charging is 22Kw (zelfs 11 Kw) voldoende. Bij onderweg laden, dus als je zit te wachten, is 43 Kw te langzaam en denk ik alleen aan een enkel noodgeval.