Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL] Gezamelijke (juridische) stappen tegen Tesla ivm accu limitaties

This site may earn commission on affiliate links.
De Tesla Owners Club heeft belang bij een goede relatie met Tesla. Die gaan ze, schat ik in, niet in de waagschaal stellen door een juridische actie tegen Tesla. Er zitten op dit forum diverse advocaten maar of die er zin in hebben ...

Een goede jurist is in staat om de relatie juist te verbeteren, en respect voor elkaars standpunten te hebben. Het is eenvoudig een situatie van “we agree to disagree” en zullen we de rechter eens om een standpunt vragen, waarbij we elkaar de ruimte geven om de mening te motiveren.

Als sprake is van “juridische actie instellen” of voor het hekje dagen, dan gaat het verkeerd.
 
Sluit me ook graag aan en bereid om kosten te delen. Vind alleen al principieel dat Tesla niet weg mag komen met hoe ze dit hele verhaal aanpakken - er is hier een zekere effect van precedent. Dit kan niet.

Ken vele juristen maar geen advocaten die zich met zulke zaken bezig houden.

Verder zou het mij verbazen als dit parallel in verschillende lidstaten van de EU zou moeten of zelfs mogen lopen. Consumentenrechten zijn steeds meer Europees geregeld en rond EVs zal dat nog belangrijker zijn. Kan wel zijn dat een europa-breed procedure in NL zou (moeten) starten omdat daar de entiteit "Tesla Europe" gevestigd is.
 
Ben getroffen door zowel Batterygate (beperking van de batterijcapaciteit) als Chargegate (langzamer laden aan de Supercharger).
Tesla ontkent in ieder geval beide fenomenen niet meer (tegen mij althans), dat is al een stap voorwaarts.
Afhankelijk van de situatie of er überhaupt een oplossing geboden wordt en wat die dan inhoudt, neem ik deel aan een gezamenlijke actie.
 
Sluit me ook graag aan en bereid om kosten te delen. Vind alleen al principieel dat Tesla niet weg mag komen met hoe ze dit hele verhaal aanpakken - er is hier een zekere effect van precedent. Dit kan niet.

Ken vele juristen maar geen advocaten die zich met zulke zaken bezig houden.

Verder zou het mij verbazen als dit parallel in verschillende lidstaten van de EU zou moeten of zelfs mogen lopen. Consumentenrechten zijn steeds meer Europees geregeld en rond EVs zal dat nog belangrijker zijn. Kan wel zijn dat een europa-breed procedure in NL zou (moeten) starten omdat daar de entiteit "Tesla Europe" gevestigd is.

Europa-breed zou ideaal zijn! Maar wel lastiger op te zetten. Ik ben daar gewoon niet goed genoeg in thuis.

Ben getroffen door zowel Batterygate (beperking van de batterijcapaciteit) als Chargegate (langzamer laden aan de Supercharger).
Tesla ontkent in ieder geval beide fenomenen niet meer (tegen mij althans), dat is al een stap voorwaarts.
Afhankelijk van de situatie of er überhaupt een oplossing geboden wordt en wat die dan inhoudt, neem ik deel aan een gezamenlijke actie.
Heb je van die niet meer ontkennen ook schriftelijke reacties?

Het liefste onderneem ik ook geen juridische actie tegen Tesla. Ik vind alleen dat het van groot belang is dat Tesla op zijn plicht wordt gewezen hun klanten juist te informeren.
 
...
Heb je van dat niet meer ontkennen ook schriftelijke reacties?
...
Nee, ook niet gevraagd, W.
Was eigenlijk al tevreden met de door SeC Tilburg vertoonde eerlijkheid/openhartigheid.

Overigens is het blote feit dat Tesla mediation of zoiets voorstelt in reactie op de aangespannen rechtszaken ook niet bepaald een ontkenning...
 
En toch ga je een advocaat vinden die erin gelooft. Omzet is omzet.

Ik leid momenteel een groep van 116 mensen door een (andersoortige) rechtszaak heen.
Anders dan in deze (en ik ga dat helaas met deze niet doen) is dit op basis van de afspraak 'no cure no pay'.
M.a.w. als de zaak op niets uitloopt dat kost het ons ook niets.
Ik heb een aantal offertes opgevraagd bij diverse advocatenkantoren, rechtsbijstandsverzekeraars etc. het uiteindelijke 'gage' verschil scheelde ruim de helft, bijna tweederde. Dus het loont om te shoppen. Als dit een 'no cure, no pay' zaak wordt, zal ik waarschijnlijk ook gezamenlijk meedoen. Ik log niets, en zou dus ook geen harde bewijzen kunnen aanleveren. Het is gevoel. MS P85, 2013.
 
Ik leid momenteel een groep van 116 mensen door een (andersoortige) rechtszaak heen.
Anders dan in deze (en ik ga dat helaas met deze niet doen) is dit op basis van de afspraak 'no cure no pay'.
M.a.w. als de zaak op niets uitloopt dat kost het ons ook niets.
Ik heb een aantal offertes opgevraagd bij diverse advocatenkantoren, rechtsbijstandsverzekeraars etc. het uiteindelijke 'gage' verschil scheelde ruim de helft, bijna tweederde. Dus het loont om te shoppen. Als dit een 'no cure, no pay' zaak wordt, zal ik waarschijnlijk ook gezamenlijk meedoen. Ik log niets, en zou dus ook geen harde bewijzen kunnen aanleveren. Het is gevoel. MS P85, 2013.

Een advocaat die op no cure no pay basis werkt moet je met een grote boog omheen. Dat is klachtwaardig en zal alleen uit financiële nood gebeuren.
 
Ik ben wel nieuwsgierig waarom je dat zo stelt? De incentive bij No cure, No pay is vele malen hoger dan die bij een regulier met de gebruikelijke vork schrijvende advocaat.
Simpelweg omdat het een advocaat niet is toegestaan om op “no cure, no pay” basis te werken. Wel op deze wijze werken is, zoals hiervoor al werd opgemerkt, klachtwaardig.

De gedachte hierbij is dat een advocaat geen eigen belang moet hebben bij zijn zaken en hij enkel de belangen van zijn cliënten dient.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Ik denk alleen maar mee hoor, maar je kunt de voorbereiding toch door een jurist laten doen op basis van no cure, no pay, en daarna de procesvertegenwoordiging door een advocaat.

Ja, zo zal een advocaat toch niet werken. Want die is wel volledig verantwoordelijk, dus dan krijg je dubbel werk.

Ik snap het ook niet: stel je bent met 100 man. Spreek dan een fee van 150 euro per uur af en een succesfee. Dan ben je p.p. 1,50 euro per uur kwijt. Voor dat geld kun je een prima advocaat krijgen en hoeft het voor niemand de wereld te kosten.

Dit soort zaken zijn niet simpel en het beste kun je werken met een advocaat die echt begrip van de materie heeft (liefst ook gewoon een Tesla rijdt).

En dan nog blijft het altijd een zaak die twee kanten op kan.

Want als Tesla op basis van voortschrijdend inzicht de veiligheid hiermee wil vergroten en bovendien aangeeft dat het een feit van algemene bekendheid is dat accu’s na verloop van tijd minder gaan presteren, dan kan een rechter ook gewoon oordelen dat Tesla zorgvuldig heeft gehandeld en dat de Teslarijder best had kunnen weten dat er na vele jaren een vermindering van laadsnelheid op kon treden.

Even zo goed oordeelt de rechter dat de afwijking buitensporig is en koper daarmee geen rekening hoefde te houden en dat de beperking van de functionaliteit weliswaar nodig is voor de veiligheid, maar dat dat wel voor rekening en risico van Tesla dient te komen, waarbij een financiële compensatie kan worden opgelegd, maar ook de verplichting om de accu te vervangen voor een accu die veilig opereert en binnen hetgeen te verwachten mocht zijn.

Voor beide oordelen valt wat te zeggen. :)