Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Batterijen in een Tesla zijn van panasonic. Nochtans scoren Panasonic batterijen in consumententests ondermaats in vergelijking met de goedkopere huismerken van Hema Kruidvat of Ikea. Ik weet wel dat gewone aa of aaa batterijen niet te vergelijken zijn met het type dat Tesla gebruikt maar stel dat zij eens een batterij zouden ontwikkelen samen met ikea?
 
Batterijen in een Tesla zijn van panasonic. Nochtans scoren Panasonic batterijen in consumententests ondermaats in vergelijking met de goedkopere huismerken van Hema Kruidvat of Ikea. Ik weet wel dat gewone aa of aaa batterijen niet te vergelijken zijn met het type dat Tesla gebruikt maar stel dat zij eens een batterij zouden ontwikkelen samen met ikea?
Ikea (Ladda 2450) batterijen zijn rebranded Eneloop pro batterijen van ... Panasonic. Ik ken geen betere AA en AAA batterijen dan de Eneloops van Panasonic. Ik heb deze nu 10 jaar intensief in gebruik en zij hebben nog steeds een uitmuntende capaciteit.
De losse 18650 cellen van Panasonic uit gecrashte Tesla's worden op Ebay verkocht voor hoge prijzen, hogere prijzen dan van nieuwe batterijen van andere fabrikanten.
Tesla Electric Vehicle Batteries | eBay
 
Als ik het heb over testen, dan bedoel ik wetenschappelijk verantwoord testen. Dat is geen van de hier genoemde tests.
Hoe wetenschappelijk wil je het hebben. Ik ben vaak met wetenschappers in discussie over waterstof. Veel meer dan een bierviltje heb ik niet nodig om ze met de mond vol tanden te laten staan.
Dit soort zaken wordt uiteraard niet wetenschappelijk onderzocht.

Heb je het filmpje wel bekeken? In een van de twee filmpjes zit een laadcurvediagram van de beide batterijen.
Die komen voor 100% overeen. Ook de resulterende maximum capaciteit zit binnen 0,05%.
Zelfs als je twee Eneloop Pro's test krijg je dezelfde - zeer kleine - verschillen.
De testers zijn het erover eens dat de verschillen zo extreem klein zijn dat zij voor 99,997 procent ervan overtuigd zijn dat de batterijen gelijk zijn.
Veel fotografen betalen geen 20 euro voor vier Eneloop Pro's als ze identieke resultaten halen met de Ikea Ladda 2450 van 6 euro per vier.
De oorspronkelijke stellingname van @herbots dat Ikea betere batterijen produceert dan Panasonic is in ieder geval weerlegd.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja, ik heb beide filmpjes bekeken. Je weet echter ook hoe makkelijk te manipuleren is, daarom ga ik niet af op claims van bijvoorbeeld de consumentenbond. Bij een steekproef van N=4, geen enkele inschatting van de Probability (p), geen weergave hoe de test is voorbereid, niet vertellen hoe je de test herhaalt, kun je geen enkele uitspraak doen over de betrouwbaarheid.

En ja, Ikea maakt zelf geen batterijen, dat was me al duidelijk. ;) En ja, de stelling van @herbots is weerlegd. :)

En die discussie met wetenschappers... toon de testbias aan en ze zijn uitgepraat. ;)
 
Leuk die wetenschap, maar voor mij telt de praktijk, en m’n portemonnee :)
Die witte Ikea’s zijn geweldig voor in de speedlite’s/speedlights (of hoe je die flitsdingen tegenwoordig noemt). Met 3 setjes batterijen (altijd een paar extra mee) per flitser kom ik een dagje trouwerijfotograferen wel door.
Het enig minpuntje met die “Eneloops”, zowel Ikea als Panasonic, is, is dat ze niet in mijn Led Lenser zaklamp passen. Ze zijn net een tikkie dikker dan “gewone” oplaad AA batterijen.
 
Ja, ik heb beide filmpjes bekeken. Je weet echter ook hoe makkelijk te manipuleren is, daarom ga ik niet af op claims van bijvoorbeeld de consumentenbond. Bij een steekproef van N=4, geen enkele inschatting van de Probability (p), geen weergave hoe de test is voorbereid, niet vertellen hoe je de test herhaalt, kun je geen enkele uitspraak doen over de betrouwbaarheid.
En ja, Ikea maakt zelf geen batterijen, dat was me al duidelijk. ;) En ja, de stelling van @herbots is weerlegd. :)
En die discussie met wetenschappers... toon de testbias aan en ze zijn uitgepraat. ;)
Je hebt voor 100% gelijk dat testen heel makkelijk zijn te manipuleren. Ik weet ook dat het heel aantrekkelijk is om als tester resultaten die je niet welgevallig zijn, te negeren.
Ik test veel fietsbanden, ook voor grote fabrikanten, met een pendelapparaat.
Zo'n pendel is, geven de fabrikanten allemaal toe, veel realistischer dan rollenbanken.
Smalle lichte en harde banden lopen lichter dan zware brede banden, zo denkt het profpeloton.
Mijn pendel tests bewijzen het tegendeel.
Maar toch bleek dat niet de hele waarheid.
Een van de lezers van mijn blog vroeg me eens of ik de massatraagheid van de pendel bij een gegeven bandcombinatie in rekening bracht. Nou nee, wat maakt dat nou uit? Nou, dat maakt wel degelijk uit.
De pendel met zware brede banden blijkt onder invloed van de massatraagheid rond 1% voordeel te hebben door het grotere gewicht. Nou lijkt 1% niet veel, maar bij een herhalingsnauwkeurigheid van enkele tienden van een procent is het wel degelijk significant.
Ik moest wel even slikken en heb alle testresultaten herberekend.
 
Ben ik hopeloos gehersenspoeld?

IMG_0124.PNG


Het is jammer dat elon niet geaccepteerd wordt.