Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Zelf geen ervaring met slimme sloten, maar in mijn domotica notities heb ik https://nuki.io als een systeem dat compatibel is met Europese cilindersloten.

Verder heb ik ervaring met iOS dus met HomeKit kan je al die dingen dan automatiseren via Siri en de Shortcuts app. Ik vermoed dat Google ook wel zoiets heeft.

Vergelijkbaar heb ik in de corona lockdown met een Raspberry Pi mijn 2 garagepoorten geautomatiseerd, en kan ik via mijn Apple Watch aan Siri vragen om ze individueel te openen of te sluiten, eender waar ik ben.
 
Last edited:
Zelf geen ervaring met slimme sloten, maar in mijn domotica notities heb ik https://nuki.io als een systeem dat compatibel is met Europese cilindersloten.

Verder heb ik ervaring met iOS dus met HomeKit kan je al die dingen dan automatiseren via Siri en de Shortcuts app. Ik vermoed dat Google ook wel zoiets heeft.

Vergelijkbaar heb ik in de corona lockdown met een Raspberry Pi mijn 2 garagepoorten geautomatiseerd, en kan ik via mijn Apple Watch aan Siri vragen om ze individueel te openen of te sluiten, eender waar ik ben.

In het verleden al wat geëxperimenteerd met Shortcuts, maar ik noem dat geen ‘automatisatie’. Je krijgt een bericht dat je nog moet bevestigen vooraleer de opdracht uitgevoerd wordt.
Ik zal vaak op het werk aankomen met een bericht dat vraagt om te bevestigen dat mijn deuren mogen gesloten worden, maar al die tijd zullen ze dus nog niet gesloten zijn.
Ik begrijp dat Apple met ‘Shortcuts’ kiest voor de safe site, en niets automatisch wil doen, maar is toch een wel een tekortkoming.
 
Last edited:
  • Love
Reactions: Maurice1
Kleur van de auto is aan mode onderhevig. Zo was het de afgelopen 70 jaar in Nederland:

upload_2020-10-28_14-15-33.png


Nu is de helft grijs of zwart. Wit is terug van weggeweest. Groen uit de gratie. Blauw de constante door de jaren heen.
 
@Stream
Even onze discussie over slimme sloten (Software 2021.4.xx) hier verder zetten.
De wifi switches die mijn garage bedienen werken perfect via wifi als ze getriggerd worden. Voorlopig geen nood aan Zigbee dus. Het is het triggeren dat niet altijd gebeurt.
De realisatie was een perfecte showcase van de evolutie van idee over bèta naar perfect werkend. Mijn switches werken met Tuya.
volgende issues passeerden de revue
  • Tuya app geofencing kan enkel per smartphone ingesteld worden, niet via een ‘groep’. De conditie ‘als de laatste vertrekt’ kan dus niet. Sloten zouden al sluiten als de eerste vertrekt
  • Ik heb dit euvel proberen omzeilen door 2 switches in serie te zetten ( we zijn maar met 2). Als 1 vd twee thuis is gaat ‘zijn’ switch open, krijgen de sloten geen stroom en is de poort open. Foute redenering: de tweede switch kan niet verzet worden als hij geen stroom krijgt. Vb: Persoon 2 vertrekt, omdat 1 thuis is (switch 1 is open),krijgt zijn switch 2 geen stroom, is dus niet met wifi verbonden en gaat niet toe. Persoon 1 vertrekt ook, zijn switch gaat toe, maar omdat die van pers 2 open gebleven is, gaan de sloten niet op slot
  • Volgende procedure met 2 sluitpogingen opgezet in Tuya voor persoon 2 bij vertrek: Switch 2 toe ( lukt niet als switch 1 open staat), Switch 1 wijzigen van stand, 2 minuten wachten (switch 2 tijd geven om te verbinden met wifi als dat nog niet het geval was), switch 2 sluiten, switch 1 wijzigen van stand (terug originele stand).
  • Uiteindelijk ontdekt dat Google Home (ook compatibel) wel een trigger heeft voor als iedereen vertrokken is. Ik had dat eerst niet bekeken omdat ik een iPhone heb. Tweede switch weer verwijderd en eerste aangestuurd met google home. Alleen nu gemerkt dat de Samsung van mijn vrouw de locatie niet goed registreert. Ik zit dus vast. Ik ga ze een iphone geven denk ik.
  • Verder had ik nog een issue met de 12V DC voeding voor de sloten die ik kocht. Die werkte perfect met de schuifslotjes van de poort, maar 2 grotere sloten op de achterdeur die ik er bij monteerde in parallel, werkten niet. De voeding vervangen door een oude voeding van een router en alles werkt.
Blijft dus voorlopig in beta. Zo zie je maar hoe lastig het is om een schijnbar eenvoudige automatisatie perfect te laten werken. Ik heb heel veel geduld met de features bij Tesla die nog beta zijn.
Ik zal mij eens moeten verdiepen in een aansturing via Arduino denk ik. Dan kan ik repititief checken of de smartphone van mijn vrouw thuis is. Nu is het ‘vertrekken’ een momentopname.
 
  • Funny
Reactions: Maarten
Weer een goede Belgenmop: Wat ging fout in Brecht? "Brandweerwagen leger defect en militairen die ermee kunnen werken al 5 jaar met pensioen"
Nederland heeft alvast aan zijn zuidergrens niets te vrezen, of het zou uit de hand gelopen incompetentie moeten zijn.
Dit vind ik nog "grappiger": :oops:
Opmerkelijk is ook dat Defensie een beroep moest doen op Nederlandse helikopters om de brand te blussen. "Je kunt je de vraag stellen waarom het Belgische leger dat niet kon", merkt Jens Franssen [verslaggever bij de VRT, Vlaamse Radio- en Televisieomroep] op.
"We hebben ook helikopters en in 2015 zijn er bluszakken aangekocht, maar die blijken niet te werken op onze helikopters. Uiteindelijk bleken de helikopters te duur om te gebruiken en staan die nu aan de grond. Daardoor is er geen capaciteit om zelf te blussen."
 
  • Funny
Reactions: wooter
Klinkt onheilspellend maar ik heb ook al 46º in Toronto gezien in de zomer. Canada na de Rocky Mountains is in de winter erg koud en in de zomer erg heet. Het zorgelijke hier is dat Vancouver vóór de Rocky Mountains ligt, en het een uitloper is van een hittegolf boven Siberië...
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Pfff verschrikkelijk, lijkt me echt niet uit te houden zo! @Dutchie Krijgt je X het binnen nog wel aangenaam gemaakt? Hier heeft de mijne al moeite als het + 30° C is.

BTW: ik zie wel eens vaker in de graph van iemand anders een stukje in het "groen" buiten de oranje datapunten. Dit heb ik werkelijk waar nog nooit in mijn auto gezien. Wat is het en waarom heb ik dat niet? :p
 
Pfff verschrikkelijk, lijkt me echt niet uit te houden zo! @Dutchie Krijgt je X het binnen nog wel aangenaam gemaakt? Hier heeft de mijne al moeite als het + 30° C is.

BTW: ik zie wel eens vaker in de graph van iemand anders een stukje in het "groen" buiten de oranje datapunten. Dit heb ik werkelijk waar nog nooit in mijn auto gezien. Wat is het en waarom heb ik dat niet? :p
Dat is als je auto energie recupereert door te remmen of een helling af te rijden. Je zal het niet zo snel zien van een keertje vertragen voor een verkeerslicht, maar in een heuvelachtig gebied een paar kilometer bergaf rijden kan dit wel veroorzaken.
 
  • Like
Reactions: watt
Pfff verschrikkelijk, lijkt me echt niet uit te houden zo! @Dutchie Krijgt je X het binnen nog wel aangenaam gemaakt? Hier heeft de mijne al moeite als het + 30° C is.

BTW: ik zie wel eens vaker in de graph van iemand anders een stukje in het "groen" buiten de oranje datapunten. Dit heb ik werkelijk waar nog nooit in mijn auto gezien. Wat is het en waarom heb ik dat niet? :p
Dat viel reuze mee moet ik zeggen. De auto maakt wel ontzettend veel lawaai als je hem parkeert om de batterij koel te houden. Vandaag wordt het gelukkig iets koeler (35 graden). Gelukkig hebben. We ook airconditioning thuis, anders was het echt niet uit te houden.
 
Dat is als je auto energie recupereert door te remmen of een helling af te rijden. Je zal het niet zo snel zien van een keertje vertragen voor een verkeerslicht, maar in een heuvelachtig gebied een paar kilometer bergaf rijden kan dit wel veroorzaken.
Klopt. Ik woon op een helling. Als ik naar beneden rij tot eerste stop bord heb ik ook altijd een negatieve Wh/km.
 
Dat is als je auto energie recupereert door te remmen of een helling af te rijden. Je zal het niet zo snel zien van een keertje vertragen voor een verkeerslicht, maar in een heuvelachtig gebied een paar kilometer bergaf rijden kan dit wel veroorzaken.
Zoiets? Dit was in de Dolomieten
 

Attachments

  • 45562E61-BF32-44F6-8523-37E047F8D636.jpeg
    45562E61-BF32-44F6-8523-37E047F8D636.jpeg
    355.8 KB · Views: 30
  • Like
Reactions: wooter and watt
Klinkt onheilspellend maar ik heb ook al 46º in Toronto gezien in de zomer. Canada na de Rocky Mountains is in de winter erg koud en in de zomer erg heet. Het zorgelijke hier is dat Vancouver vóór de Rocky Mountains ligt, en het een uitloper is van een hittegolf boven Siberië...

best knap


Highest Toronto temperatures in recent years
Max °FDateMax °C
96July 02, 202036
93July 20, 201934
91July 5, 2018+33
89September 24, 201732
96July 22, 201636
91September 07, 201533
87July 01, 201431
96July 17, 201336
98July 17, 201237
101July 21, 201138
94July 05, 201034

 
  • Like
Reactions: Gumball
47 graden is bizar veel voor Toronto, maar dan ook echt bizar.
en dan nog blijven mensen zeggen dat het wel meevalt, of zelfs dat het allemaal nonsens is, die klimaatverandering.

Ik ben in ieder geval blij dat ik geen kinderen heb, want de volgende generatie is dik de pineut, als we in dit tempo doorgaan.
 
best knap


Highest Toronto temperatures in recent years
Max °FDateMax °C
96July 02, 202036
93July 20, 201934
91July 5, 2018+33
89September 24, 201732
96July 22, 201636
91September 07, 201533
87July 01, 201431
96July 17, 201336
98July 17, 201237
101July 21, 201138
94July 05, 201034

Er is een verschil tussen een genormaliseerd weerstation, en de thermometer in een auto op straat net na de middag. Ik reed net uit een koelere parkeergarage dus ik wijt het meer aan het hete betonnen wegdek en city heat.
 
Er is een verschil tussen een genormaliseerd weerstation, en de thermometer in een auto op straat net na de middag. Ik reed net uit een koelere parkeergarage dus ik wijt het meer aan het hete betonnen wegdek en city heat.
Klopt, ik liet 47 graden zien. Maar toen ik ging rijden ging de door de auto gemeten temperatuur naar beneden naar 44 graden. Nog absurd. Gelukkig is het wat afgekoeld vandaag naar 28 graden en is er een beetje wind.