Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Gevoeligheid Occasion Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien is € 3100,00 op zich nog niet zoveel, maar wel als je ziet waarvoor. Het zijn onderdelen waarvan ik zou verwachten dat ze niet zomaar stuk mogen gaan. Niet binnen 8 jaar.

Een kapotte brandstofmotor of versnellingsbak zal je niet snel hebben op een EV 🤡

Op een EV gaan andere zaken kapot dan op een ICE.
Banden voor een EV van dat niveau zijn zelfs van een budget merk al snel tegen de € 600 voor een setje een Michelin TO Acoustic gaat dat al snel richting de € 1.000. Wanneer je een zelfde formaat/presterende auto had gekocht maar dan een ICE dan waren je onderhoudskosten aanzienlijk hoger geweest en BTW de banden zijn dan ook heel duur.
 
Koelsysteem en wielophanging zijn juist de gevoelige punten van een EV. Dus ik snap niet helemaal waarom dat de eerste acht jaar niet zou mogen gebeuren.
Omdat dat raar is?! Waarom zou het wel mogen gebeuren? Het gebeurd bij een ICE toch ook niet?
Ik snap dat de elektromotor aan de wielophanging zit, maar dan hadden ze het steviger moeten maken. Daar kan je toch gewoon over nadenken als je zo'n auto maakt?
En het koelsysteem kan heus wel anders. De fout heeft Porsche ook. Maar er zijn genoeg merken die het wel snappen. Waarom neemt Tesla dan het foute ontwerp van Porsche over?!

Ik begrijp niet zo goed waarom jullie het allemaal maar normaal vinden.
Ja, ik ben een azijnzeiker, maar de normale term is 'kritisch'. Ze hadden hier gewoon rekening mee moeten houden. De auto is tenslotte veel zwaarder en dat weet je bij het ontwerp ook.
 
En wat waren die 'normale' onderhoudskosten in die 5 jaar dan? Banden niet meegeteld, want die zijn niet duurder voor een Tesla.
Ik zit nog niet aan de vijf jaar. Ik heb hem nu 4,5 jaar. Maar dat terzijde.
Onderhoud bij Tesla heeft een vast tarief. Tenzij er onderdelen vervangen moeten worden.
Ik kan zo niet vinden wat de kosten zijn, maar ik dacht iets van €600,00 voor grote beurt. Heb ik, nadat ik de auto één jaar had, bij Tesla laten doen. Toen was er nog niks aan de hand, dus geen extra kosten.
Aangezien het maar eens in de twee jaar hoeft (waar ik dan wel heel blij van wordt), heb ik daarna nog maar één keer hoeven doen. Ik heb het twee jaren geleden bij een garage om de hoek laten doen. € 1200,00. Maar dat kwam door twee nieuwe banden (ik snap dat die duur zijn en dat dat bij een duurdere ICE ook zo is), maar ook door de stabilisatiestangen die op waren. Dat is standaard slijtage. Snap ik. Dat is ook niet iets waar je me over hoort.
Het gaat mij meer om de kosten die je niet zou moeten hoeven maken, aangezien die er bij een ICE ook niet zijn. Maar bij een Tesla wel omdat ze daar onterecht op lijken te hebben bespaard.

Wat @ramonneke noemt is toch ook raar?! Dat zou gewoon niet nodig zijn als ze verstand hadden gehad van auto's. Maar ze hebben alleen verstand van batterijen.
 
Een kapotte brandstofmotor of versnellingsbak zal je niet snel hebben op een EV 🤡

Op een EV gaan andere zaken kapot dan op een ICE.
Banden voor een EV van dat niveau zijn zelfs van een budget merk al snel tegen de € 600 voor een setje een Michelin TO Acoustic gaat dat al snel richting de € 1.000. Wanneer je een zelfde formaat/presterende auto had gekocht maar dan een ICE dan waren je onderhoudskosten aanzienlijk hoger geweest en BTW de banden zijn dan ook heel duur.
Je hoort mij ook niet over de onderhoudskosten. Die snap ik. Onderdelen die slijten, banden uiteraard, allemaal prima. Het ging mij om de dingen waarvan ik het raar vind dat het nu ineens allemaal achter elkaar stuk lijkt te gaan.
Kan die auto gewoon niet langer mee dan 8 jaar, dezelfde termijn als de garantie op de batterij?

Dan maar laten ontploffen, zoals die boze-tesla-rijder-blaast-zijn-auto-op-met-30-kilogram-dynamiet? Nee, dat vind ik zonde.

Er komt natuurlijk nog wel een dag dat de batterij vervangen moet worden. Wat nu nog € 20.000,- gaat kosten?!
Doe dan nog maar eens het sommetje. Bijvoorbeeld € 23.100,00 / 7 = € 3.300,00 per jaar!
 
Je hoort mij ook niet over de onderhoudskosten. Die snap ik. Onderdelen die slijten, banden uiteraard, allemaal prima. Het ging mij om de dingen waarvan ik het raar vind dat het nu ineens allemaal achter elkaar stuk lijkt te gaan.
Kan die auto gewoon niet langer mee dan 8 jaar, dezelfde termijn als de garantie op de batterij?

Dan maar laten ontploffen, zoals die boze-tesla-rijder-blaast-zijn-auto-op-met-30-kilogram-dynamiet? Nee, dat vind ik zonde.

Er komt natuurlijk nog wel een dag dat de batterij vervangen moet worden. Wat nu nog € 20.000,- gaat kosten?!
Doe dan nog maar eens het sommetje. Bijvoorbeeld € 23.100,00 / 7 = € 3.300,00 per jaar!
Je doet hert voorkomen of je bij een ICE nooit onverwachte reperaties hebt naast de gebruikelijke grote- en kleine beurten. Dat is natuurlijk onzin. Ik heb voor mijn MS diverse premium merk ICEs gereden, met name Audi en BMW en geloof me, met name de BMW diesels waren duur in onderhoud omdat er na 3 jaar of na 150 tot 180k van alles kapot ging. De prijzen van de onderdelenm waren minstens zo hoog als die van Tesla, als je tenminste voor de originele onderdelen ging (want je moet wel appels met appels vergelijken).

Daarnaast hoef je bij een Tesla helemaal geen grote beurt om de 2 jaar te doen. Wat houdt die kleine- en grote beurt bij een Tesla in dan volgens jou? Stabilisatorstangen vervangen is geen onderdeel van een reguliere beurt. Banden ook niet.
 
Omdat dat raar is?! Waarom zou het wel mogen gebeuren? Het gebeurd bij een ICE toch ook niet?
Ik snap dat de elektromotor aan de wielophanging zit, maar dan hadden ze het steviger moeten maken. Daar kan je toch gewoon over nadenken als je zo'n auto maakt?
En het koelsysteem kan heus wel anders. De fout heeft Porsche ook. Maar er zijn genoeg merken die het wel snappen. Waarom neemt Tesla dan het foute ontwerp van Porsche over?!

Ik begrijp niet zo goed waarom jullie het allemaal maar normaal vinden.
Ja, ik ben een azijnzeiker, maar de normale term is 'kritisch'. Ze hadden hier gewoon rekening mee moeten houden. De auto is tenslotte veel zwaarder en dat weet je bij het ontwerp ook.
Ev’s hebben een hoger gewicht waardoor de ophanging zwaarder belast wordt. Het airco systeem is veel kritischer omdat het niet alleen werkt voor het ontwasemen van je ruiten en koelen bij tropische temperaturen maar ook voor het bewaken van de temperatuur in je batterij. Iedere ondernemende garagist kan je vertellen dat daar de toekomst voor hem ligt bij ev’s
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ev’s hebben een hoger gewicht waardoor de ophanging zwaarder belast wordt. Het airco systeem is veel kritischer omdat het niet alleen werkt voor het ontwasemen van je ruiten en koelen bij tropische temperaturen maar ook voor het bewaken van de temperatuur in je batterij. Iedere ondernemende garagist kan je vertellen dat daar de toekomst voor hem ligt bij ev’s
Volgens mij begrijp je niet wat ik probeer te zeggen:
- Ja, een EV heeft een hoger gewicht. Maar daar moet je als auto bouwer dan toch gewoon rekening mee houden en sterkere draagstangen gebruiken?
- Ja, het airco systeem doet meer dan bij een ICE. Maar de plek waar het systeem zit, is gevoelig voor lekkage door opspattende stenen. Net als bij een Porsche. Dat is de plek gewoon dom gekozen.

Dit zijn allebei punten waar je bij het maken van een auto over na moet denken. En dat hebben ze dus niet gedaan.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Je doet hert voorkomen of je bij een ICE nooit onverwachte reperaties hebt naast de gebruikelijke grote- en kleine beurten. Dat is natuurlijk onzin. Ik heb voor mijn MS diverse premium merk ICEs gereden, met name Audi en BMW en geloof me, met name de BMW diesels waren duur in onderhoud omdat er na 3 jaar of na 150 tot 180k van alles kapot ging. De prijzen van de onderdelenm waren minstens zo hoog als die van Tesla, als je tenminste voor de originele onderdelen ging (want je moet wel appels met appels vergelijken).

Daarnaast hoef je bij een Tesla helemaal geen grote beurt om de 2 jaar te doen. Wat houdt die kleine- en grote beurt bij een Tesla in dan volgens jou? Stabilisatorstangen vervangen is geen onderdeel van een reguliere beurt. Banden ook niet.
Ik heb eerder altijd lease auto's gehad, dus of een ICE onverachtse reparaties heeft, weet ik zo niet. Ik neem aan van wel. Maar waar het mij om gaat is dat de kwaliteit van de materialen niet deugt. Dat vind ik kwalijk.
Banden slijten, stabilisator stangen slijten, schokdempers slijten, etc. Dat zijn te verwachten kosten. Een wielophanging die afbreekt, vind ik niets iets wat ik had verwacht.

Toen ik de auto kocht, was er wel zoiets als een grote en een kleine beurt. Zelfs ieder jaar. Daarom heb ik na één jaar ook onderhoud laten uitvoeren door Tesla.
Daarna werd dat om het jaar.

Nu zie ik in de handleiding inderdaad staan dat onderhoud alleen nodig is als dit noodzakelijk is. Maar er wordt wel aangeraden om onderhoud te plegen aan:
  • Remvloeistofcontrole om de 2 jaar (indien nodig verversen).
  • Zak met airco-droogmiddel om de 2 jaar vervangen.
  • Interieurfilter om de 2 jaar vervangen.
  • HEPA-filter om de 3 jaar vervangen.
Maar dat hoeft dan dus niet perse bij Tesla, aangezien dat geen toegevoegde waarde heeft. Goed om te weten.
 
Volgens mij begrijp je niet wat ik probeer te zeggen:
- Ja, een EV heeft een hoger gewicht. Maar daar moet je als auto bouwer dan toch gewoon rekening mee houden en sterkere draagstangen gebruiken?
Neen, kwetsbaarheid is niet door het gewicht maar door de gekozen ophanging.
Deze geeft superieure rijeigenschappen maar is wel kwetsbaarder voor bijv. een stoeprandje pakken.
- Ja, het airco systeem doet meer dan bij een ICE. Maar de plek waar het systeem zit, is gevoelig voor lekkage door opspattende stenen. Net als bij een Porsche. Dat is de plek gewoon dom gekozen.
Ik weet niet waar deze bij jou zit maar ja, i.v.m. rijwind ventilatie moet deze wel ergens voor zitten en daar is de kan op steenslag ook het grootste.

Dit zijn allebei punten waar je bij het maken van een auto over na moet denken. En dat hebben ze dus niet gedaan.
Of je rijdt de auto op een manier waarvoor deze is bedoeld. ;)
Wellicht heb jij het nog netjes gedaan maar je weet niet hoe je voorganger er mee gereden heeft.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wielophanging breekt af:






Je komt het bij alle merken en type auto's tegen en het ligt nooit aan de berijder natuurlijk.
 
Ik heb eerder altijd lease auto's gehad, dus of een ICE onverachtse reparaties heeft, weet ik zo niet. Ik neem aan van wel. Maar waar het mij om gaat is dat de kwaliteit van de materialen niet deugt. Dat vind ik kwalijk.
Banden slijten, stabilisator stangen slijten, schokdempers slijten, etc. Dat zijn te verwachten kosten. Een wielophanging die afbreekt, vind ik niets iets wat ik had verwacht.

Toen ik de auto kocht, was er wel zoiets als een grote en een kleine beurt. Zelfs ieder jaar. Daarom heb ik na één jaar ook onderhoud laten uitvoeren door Tesla.
Daarna werd dat om het jaar.

Nu zie ik in de handleiding inderdaad staan dat onderhoud alleen nodig is als dit noodzakelijk is. Maar er wordt wel aangeraden om onderhoud te plegen aan:
  • Remvloeistofcontrole om de 2 jaar (indien nodig verversen).
  • Zak met airco-droogmiddel om de 2 jaar vervangen.
  • Interieurfilter om de 2 jaar vervangen.
  • HEPA-filter om de 3 jaar vervangen.
Maar dat hoeft dan dus niet perse bij Tesla, aangezien dat geen toegevoegde waarde heeft. Goed om te weten.
De 4 punten die je hierboven noemt kosten een schijntje vergeleken met de reguliere onderhoudskosten van een ICE (waar overigens diezelfde 4 punten ook voor moeten gebeuren, met daarnaast nog veel meer, denk olie, oliefilter, remblokjes en schijven en wat al niet meer).

Wielophangingen breken ook bij andere merken wel eens af. Motoren, koppelingen, distributiekettingen/riemen, versnellingsbakken en ga zo maar door gaan bij ICEs vroeg of laat ook kapot. Als je pech hebt véél eerder dan je zou mogen verwachten (maar toch buiten garantie). Dat komt bij alle merken voor, ICE én EVs. Ik krijg het idee dat je mening gebaseerd is op anekdotes/incidenten, en niet op feitelijke informatie.
 
  • Like
Reactions: job-lek and RobsEV
Dit zijn allebei punten waar je bij het maken van een auto over na moet denken. En dat hebben ze dus niet gedaan.
En als je een auto van scratch ontwerpt en dan ook nog eens met een nieuwe aadrijving en energiedrager, heb je toch al niets anders om over na te denken…🙄


Als je 2000 knopen moet doohakken kan je er wel eens bij 2 verkeerd zijn. Ik heb 195000 km met mijn eerste ophanging. Als dat bij hun testwagens ook zo was, waren ze zich niet eens bewust dat er moest over nagedacht worden.