Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Gevoeligheid Occasion Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Is het overigens normaal dat die dingen herrie maken? De parkeerrem die nieuw is maakt echt best wat geluid. Volgens mij was dat eerst niet, maar dat is dan weer lastig aan te tonen. Volgens de Tesla medewerker is dat normaal, maar daar durf ik toch aan te twijfelen.

Ja ze maken best veel herrie, na 2016 zijn ze van dit systeem afgestapt en hebben ze geen aparte handremklauwen meer maar zijn ze geïntegreerd in de achter remklauw. Deze hebben andere motortjes en zijn wel stiller naar mijn idee. Geen idee of je dat kan retrofitten eerlijk gezegd.
 
Ja ze maken best veel herrie, na 2016 zijn ze van dit systeem afgestapt en hebben ze geen aparte handremklauwen meer maar zijn ze geïntegreerd in de achter remklauw. Deze hebben andere motortjes en zijn wel stiller naar mijn idee. Geen idee of je dat kan retrofitten eerlijk gezegd.
Zojuist de nieuwe parkeerrem opgehaald en geïnstalleerd. 530 euro voor de parkeerrem en een half uurtje werk, bestaande uit:
- wiel eraf,
- parkeerrem erop (2 bouten) plug erin...
- test draaien
- borg-plastic in de plug steken
- bouten nog een checkdraai geven
- wiel erop en klaar.

De auto werkt als vanouds. Verstandig dat Tesla afgestapt is van deze parkeerrem principe.Retrofit over 5 jaar hopelijk mogelijk ;)
 
Zojuist de nieuwe parkeerrem opgehaald en geïnstalleerd. 530 euro voor de parkeerrem en een half uurtje werk, bestaande uit:
- wiel eraf,
- parkeerrem erop (2 bouten) plug erin...
- test draaien
- borg-plastic in de plug steken
- bouten nog een checkdraai geven
- wiel erop en klaar.

De auto werkt als vanouds. Verstandig dat Tesla afgestapt is van deze parkeerrem principe.Retrofit over 5 jaar hopelijk mogelijk ;)
Bij mijn 85d uit 2015 heb ik vorig jaar een keer een melding gekregen dat de parkeerrem bleef hangen en nu ook 2x .
Hier had ik een service voor aangevraagd en vandaag een kostenraming gekregen.
€1392.-
Het lukt me niet om te zien wat ze daar voor gaan doen.
Ik vind het erg veel geld voor een melding zonder dat ik verder hinder ondervond.
Vorig jaar en nu kwamen de meldingen trouwens net na de sneeuw.
Zelf dacht ik aan een slechte sensor totdat ik jullie berichten las.
 
Bij mijn 85d uit 2015 heb ik vorig jaar een keer een melding gekregen dat de parkeerrem bleef hangen en nu ook 2x .
Hier had ik een service voor aangevraagd en vandaag een kostenraming gekregen.
€1392.-
Het lukt me niet om te zien wat ze daar voor gaan doen.
Ik vind het erg veel geld voor een melding zonder dat ik verder hinder ondervond.
Vorig jaar en nu kwamen de meldingen trouwens net na de sneeuw.
Zelf dacht ik aan een slechte sensor totdat ik jullie berichten las.

Je zou een setje jong gebruikte remklauwen kunnen scoren, ik heb laatst voor iemand een setje kunnen scoren van de laatste generatie/revisie (die je nu dus ook krijgt als je een nieuwe besteld) en klaar voor minder dan de helft van de prijs die Tesla vraagt. Tuurlijk is nieuw altijd beter maar het zingt zijn tijd wel uit.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Bij mijn 85d uit 2015 heb ik vorig jaar een keer een melding gekregen dat de parkeerrem bleef hangen en nu ook 2x .
Hier had ik een service voor aangevraagd en vandaag een kostenraming gekregen.
€1392.-
Het lukt me niet om te zien wat ze daar voor gaan doen.
Ik vind het erg veel geld voor een melding zonder dat ik verder hinder ondervond.
Vorig jaar en nu kwamen de meldingen trouwens net na de sneeuw.
Zelf dacht ik aan een slechte sensor totdat ik jullie berichten las.

De parkeerrem kost 530 incl. BTW x 2 zit je al aan 1060. Restant is voor de werkzaamheden en de kop koffie terwijl je wacht.
Overigens kan je het vervangen uitstellen door de auto veelvuldig in Park en Drive achter elkaar te zetten. Daarmee kan de motor weer een tijdje goed lopen. Het blijft uitstel.

Bij mij bleef de foutmelding (Parking brake functions degraded EBP_w052 en EBP_w051) waardoor AP en bellen met bluetooth het niet meer doen. Daarmee ook een issue die snel opgelost moest worden. Overigens wel apart dat handsfree bellen dan ook niet meer werkt.

Bij Tesla kunnen ze dan ook zien of het links of rechts is. Die melding zag ik niet.
upload_2021-2-25_20-7-47.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
Je zou een setje jong gebruikte remklauwen kunnen scoren, ik heb laatst voor iemand een setje kunnen scoren van de laatste generatie/revisie (die je nu dus ook krijgt als je een nieuwe besteld) en klaar voor minder dan de helft van de prijs die Tesla vraagt. Tuurlijk is nieuw altijd beter maar het zingt zijn tijd wel uit.
Dat was inderdaad ook een goede geweest. Er zijn genoeg "afgeschreven Tesla's" waarmee je tegen gereduceerd tarief zo'n parkeerrem kan scoren. Next time :)
 
Ik heb een S 85 van eind 2013. Zelf tweedehands gekocht in 2017. In eerste instantie goede service, inderdaad onder verlengde garantie. Dat is 80000 km op de stand bij aanschaf en 2 jaar.
Daarna begon de ellende.
Hoofdzekering stuk: meer dan € 400,00
Climate Control lek. Het systeem zit achter de voorbumper en kan snel lek gaan door steenslag. € 1250,00 maar dan niet bij Tesla. Dan was het nog duurder.
Linker achterwielophanging afgebroken: € 1500,- maar dat ook niet bij Tesla. Uurloon was hoger dan prijs van de onderdelen.
Nu die melding over de parkeerrem. Laatst de MCU1 chip laten vervangen (terug roep actie), maar niemand die hier iets over aan heeft gegeven of een prijsopgave heeft gedaan. Dat is dus geen service, in mijn ogen.
Service van Duiven vind ik sowieso slecht. Telefonisch zeggen ze dit, in de werkelijkheid is het dat en ontkennen wat ze eerder gezegd hebben.
Uurtarief van Tesla is belachelijk hoog. Gewoon oplichterij.
Tesla heeft verstand van batterijen en optimalisatie, maar niet van auto's en computers.
 
Dus je hebt de auto nu vijf jaar en je hebt in die tijd 3100 euro aan kosten gehad en dat vindt je veel?
Ja dat vind ik ook veel. Ik denk dat de Volvo van mijn vrouw, mijn Land Rover Disco 3 en mijn Laro 90 samen minder aan onderhoud gekost hebben.
(disclaimer: Het onderhoud aan de Laro's doe ik zelf en ik neem onderdelen die ik in het terrein kapot heb gereden niet mee :cool: )
En ook het eerste jaar van mijn X zit ik onder dat gemiddelde, ik hoop dat dat zo blijft.
 
Ja dat vind ik ook veel. Ik denk dat de Volvo van mijn vrouw, mijn Land Rover Disco 3 en mijn Laro 90 samen minder aan onderhoud gekost hebben.
(disclaimer: Het onderhoud aan de Laro's doe ik zelf en ik neem onderdelen die ik in het terrein kapot heb gereden niet mee :cool: )
En ook het eerste jaar van mijn X zit ik onder dat gemiddelde, ik hoop dat dat zo blijft.
Dat kun je toch niet serieus menen. Of je maakt nauwelijks kilometers met die 3 wagens, of je doet de reguliere onderhoudsbeurten niet bij de merkdealer, of helemaal niet. Alleen die LR Disco3 zou al in de buurt moeten komen van die € 3.100 aan onderhoudskosten in 5 jaar, zoniet er overheen.

En je nieuwe MX kun je natuurlijk niet vergelijken met een 4 jaar oude MS. Ik heb met m'n nu 3 jaar oude MS ook minder dan €300 aan onderhoud uitgegeven...
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Ja dat vind ik ook veel. Ik denk dat de Volvo van mijn vrouw, mijn Land Rover Disco 3 en mijn Laro 90 samen minder aan onderhoud gekost hebben.
(disclaimer: Het onderhoud aan de Laro's doe ik zelf en ik neem onderdelen die ik in het terrein kapot heb gereden niet mee :cool: )
En ook het eerste jaar van mijn X zit ik onder dat gemiddelde, ik hoop dat dat zo blijft.
Dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk….. als je zelf het onderhoud doet ben je altijd voordeliger uit.
€3100,-- in 5 jaar is €620,-- per jaar, dat is naar mijn idee echt niet veel als je het onderhoud laat uitvoeren.
 
  • Like
Reactions: job-lek
620 per jaar, geloof me, ik kon daar van dromen met mijn Audi…..of met mijn BMW, mijn Mercedes…eigenlijk met al mijn vorige auto’s.
(van de Land-Rover 90 die ik ooit heb gehad wordt ik nog wel eens gillend wakker, maar goed, karakter kost geld)

De enige auto die volgens mij iets goedkoper was, was een Toyota Auris hybride die we kort hebben gehad, de servicebeurten bij de dealer voor die auto waren echt laag qua prijs.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb een S 85 van eind 2013. Zelf tweedehands gekocht in 2017. In eerste instantie goede service, inderdaad onder verlengde garantie. Dat is 80000 km op de stand bij aanschaf en 2 jaar.
Daarna begon de ellende.
Hoofdzekering stuk: meer dan € 400,00
Climate Control lek. Het systeem zit achter de voorbumper en kan snel lek gaan door steenslag. € 1250,00 maar dan niet bij Tesla. Dan was het nog duurder.
Linker achterwielophanging afgebroken: € 1500,- maar dat ook niet bij Tesla. Uurloon was hoger dan prijs van de onderdelen.
Nu die melding over de parkeerrem. Laatst de MCU1 chip laten vervangen (terug roep actie), maar niemand die hier iets over aan heeft gegeven of een prijsopgave heeft gedaan. Dat is dus geen service, in mijn ogen.
Service van Duiven vind ik sowieso slecht. Telefonisch zeggen ze dit, in de werkelijkheid is het dat en ontkennen wat ze eerder gezegd hebben.
Uurtarief van Tesla is belachelijk hoog. Gewoon oplichterij.
Tesla heeft verstand van batterijen en optimalisatie, maar niet van auto's en computers.
De service in Duiven vind ik goed. Bij mij hebben ze de MCU2 geïnstalleerd en daarna had ik een phantom drain van 3-4% per dag. In eerste instantie is het verweten aan de 12V accu (2 jaar oud). Die vervangen en daarna had ik nog steeds het probleem. Daarna heeft Duiven echt de tijd genomen om het probleem te analyseren en binnenkort komt er een software update om het power management van de oudere type S aan te pakken.
Netjes geholpen!
 
De service in Duiven vind ik goed. Bij mij hebben ze de MCU2 geïnstalleerd en daarna had ik een phantom drain van 3-4% per dag. In eerste instantie is het verweten aan de 12V accu (2 jaar oud). Die vervangen en daarna had ik nog steeds het probleem. Daarna heeft Duiven echt de tijd genomen om het probleem te analyseren en binnenkort komt er een software update om het power management van de oudere type S aan te pakken.
Netjes geholpen!
Daar heeft wk057 veel over geschreven. Wat hem betreft is er geen echt oplossing omdat bij de oudere MS er geen standby power supply is en de contactors altijd gesloten moeten blijven om de MCU2 te voeden (is 30 tot 50 watt continu). Die probeert op zijn beurt weer te raden wanneer je 'm nodig hebt en gaat anders in deep sleep. Waarschijnlijk is-ie daardoor ook niet goed bereikbaar via LTE (ook daar is veel over geschreven) en ook daar wachten we al meer dan een jaar op een update om dat te verhelpen.

Ik vind het allemaal niet zo bezwaarlijk. Ben blij met MCU2 en neem de workarounds voor lief omdat het beter is dan vast te zitten aan MCU1. Maar van de beloofde updates verwacht ik dus niet zoveel.