Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Gevoeligheid Occasion Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Dat kun je toch niet serieus menen. Of je maakt nauwelijks kilometers met die 3 wagens, of je doet de reguliere onderhoudsbeurten niet bij de merkdealer, of helemaal niet. Alleen die LR Disco3 zou al in de buurt moeten komen van die € 3.100 aan onderhoudskosten in 5 jaar, zoniet er overheen.

En je nieuwe MX kun je natuurlijk niet vergelijken met een 4 jaar oude MS. Ik heb met m'n nu 3 jaar oude MS ook minder dan €300 aan onderhoud uitgegeven...
De Volvo krijgt jaarlijks zijn beurt, maar nee niet bij een merk dealer.
En zoals ik zei de Laro's doe ik zelf. En ik haal de onderdelen niet bij de merk dealer. De disco reed eigenlijk alleen lange stukken en na 24.000 km was de olie nog zo helder als nieuw. Hij heeft ook 1 keer nieuwe remschijven gekregen en dat was vrij vroeg nadat ik hem kocht. Behalve een paar wielophanging rubbers, remblokken en olie heeft ie weinig onderdelen gebruikt.
Dus waarom hij volgens jouw meer dan €3100,- moet kosten snap ik niet. Jij bij de stealer misschien.
Mijn 90 en de Disco gebruiken dezelfde motorolie en ook allebei ongeveer 8 liter per keer. Groot inkopen scheelt dan ook een hoop.

Ik vind mijn X ook wel een goede vergelijking hij is namelijk van 2017, maar ik heb hem net een jaar. :D
 
De Volvo krijgt jaarlijks zijn beurt, maar nee niet bij een merk dealer.
En zoals ik zei de Laro's doe ik zelf. En ik haal de onderdelen niet bij de merk dealer. De disco reed eigenlijk alleen lange stukken en na 24.000 km was de olie nog zo helder als nieuw. Hij heeft ook 1 keer nieuwe remschijven gekregen en dat was vrij vroeg nadat ik hem kocht. Behalve een paar wielophanging rubbers, remblokken en olie heeft ie weinig onderdelen gebruikt.
Dus waarom hij volgens jouw meer dan €3100,- moet kosten snap ik niet. Jij bij de stealer misschien.
Mijn 90 en de Disco gebruiken dezelfde motorolie en ook allebei ongeveer 8 liter per keer. Groot inkopen scheelt dan ook een hoop.

Ik vind mijn X ook wel een goede vergelijking hij is namelijk van 2017, maar ik heb hem net een jaar. :D
appels en peren dus
 
De Volvo krijgt jaarlijks zijn beurt, maar nee niet bij een merk dealer.
En zoals ik zei de Laro's doe ik zelf. En ik haal de onderdelen niet bij de merk dealer. De disco reed eigenlijk alleen lange stukken en na 24.000 km was de olie nog zo helder als nieuw. Hij heeft ook 1 keer nieuwe remschijven gekregen en dat was vrij vroeg nadat ik hem kocht. Behalve een paar wielophanging rubbers, remblokken en olie heeft ie weinig onderdelen gebruikt.
Dus waarom hij volgens jouw meer dan €3100,- moet kosten snap ik niet. Jij bij de stealer misschien.
Mijn 90 en de Disco gebruiken dezelfde motorolie en ook allebei ongeveer 8 liter per keer. Groot inkopen scheelt dan ook een hoop.

Ik vind mijn X ook wel een goede vergelijking hij is namelijk van 2017, maar ik heb hem net een jaar. :D
Het is een rare vergelijking: Ik doe mijn onderhoud zelf dus een Tesla is goedkoop want ik heb ‘m net een jaar?
 
Daar heeft wk057 veel over geschreven. Wat hem betreft is er geen echt oplossing omdat bij de oudere MS er geen standby power supply is en de contactors altijd gesloten moeten blijven om de MCU2 te voeden (is 30 tot 50 watt continu). Die probeert op zijn beurt weer te raden wanneer je 'm nodig hebt en gaat anders in deep sleep. Waarschijnlijk is-ie daardoor ook niet goed bereikbaar via LTE (ook daar is veel over geschreven) en ook daar wachten we al meer dan een jaar op een update om dat te verhelpen.

Ik vind het allemaal niet zo bezwaarlijk. Ben blij met MCU2 en neem de workarounds voor lief omdat het beter is dan vast te zitten aan MCU1. Maar van de beloofde updates verwacht ik dus niet zoveel.
Hopelijk komen ze wel met een goede oplossing. Want een drain van 4% per dag (was bijna 1%) vind ik niet acceptabel. Helaas moet ik nu omdat ik dit niet wist voor de upgrade. We zullen zien.
 
Appels met peren? Of is de TCO nu eenmaal niet standaard en mede afhankelijk van wat je zelf gemakkelijk kunt doen of bij een goedkope garage kunt laten doen?
Mijn Model S is veel lastiger te onderhouden dan de W123 die ik daarvoor reed en de weinige beschikbare werkplaatsen rekenen hogere uurlonen. De Model S is ook veel veiliger, comfortabeler enz., maar voor de TCO is dat niet relevant.
Wat voor de een een appel is, is voor de ander een peer of zeekoe. In alle gevallen is de eenvoudige vraag: hoeveel kost het wanneer je alles in beschouwing neemt, dus ook wat je normaal gesproken zelf zou doen?
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Appels met peren? Of is de TCO nu eenmaal niet standaard en mede afhankelijk van wat je zelf gemakkelijk kunt doen of bij een goedkope garage kunt laten doen?
Mijn Model S is veel lastiger te onderhouden dan de W123 die ik daarvoor reed en de weinige beschikbare werkplaatsen rekenen hogere uurlonen. De Model S is ook veel veiliger, comfortabeler enz., maar voor de TCO is dat niet relevant.
Wat voor de een een appel is, is voor de ander een peer of zeekoe. In alle gevallen is de eenvoudige vraag: hoeveel kost het wanneer je alles in beschouwing neemt, dus ook wat je normaal gesproken zelf zou doen?
En toch, ik heb nu in 3 jaar en >85k minder dan € 300 uitgegeven aan onderhoud en reparaties. De enige onderdelen die onder garantie zijn vervangen zijn de koplampen ivm uitgevallen DRLs.

Welk onderhoud aan een MS is lastiger dan bij een W123? Ik neem aan dat je het hebt over zaken als olie, filters en remblokjes vervangen en niet over reparaties?
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Het is een rare vergelijking: Ik doe mijn onderhoud zelf dus een Tesla is goedkoop want ik heb ‘m net een jaar?
Zo heb ik dit volgens mij niet gezegd.

Het ging erover dat €3100,- in 5 jaar veel of niet veel was. Mijn 4 jaar oude Tesla die ik een jaar heb zit er ruim onder. En met mijn andere auto's zat ik daar ook onder, ja met zelf werkzaamheid / hobby.
 
Met 85k is dit normaal. Je moet maar beginnen betalen vanaf 80k.
2 koplampen zouden ook 2600€ gekost hebben. Zitten we ook weer aan ong 3000€
Met een Audi, BMW of Merc red je het echt niet hoor met €300 in 3 jaar en 85k op de teller...

Een ieder die beweert dat onderhoud van een Tesla (of om 't even welke EV) duurder is dan van een vergelijkbare ICE weet niet waar die over praat, vergelijkt appels met peren of gebruikt uitzonderingen als de regel.

Wat koplampen betreft: Heb je weleens gekeken wat de koplampen van 5-serie kosten? Hetzelfde zoniet meer. En ook daarvoor gold dat als de LED strip defect was de hele unit vervangen moest worden. Ik spreek uit ervaring ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Met een Audi, BMW of Merc red je het echt niet hoor met €300 in 3 jaar en 85k op de teller...

Een ieder die beweert dat onderhoud van een Tesla (of om 't even welke EV) duurder is dan van een vergelijkbare ICE weet niet waar die over praat, vergelijkt appels met peren of gebruikt uitzonderingen als de regel.

Wat koplampen betreft: Heb je weleens gekeken wat de koplampen van 5-serie kosten? Hetzelfde zoniet meer. En ook daarvoor gold dat als de LED strip defect was de hele unit vervangen moest worden. Ik spreek uit ervaring ;)
Ik heb ook al een paar keer mijn adem ingehouden als er iets defect was.
Ik vond de kost echter steeds mee vallen bij Tesla. Dat de koplampen duur zijn igt niet aan Tesla, maar aan het feit dat het LED’s zijn. Die zijn bij alle merken duur. Omdat LEd’s in principe niet kapot gaan, heeft men ze onherstelbaar gemaakt, maar in een wagen gaan ze dus blijkbaar wel kapot. Komt wel verandering in.
 
Welk onderhoud aan een MS is lastiger dan bij een W123? Ik neem aan dat je het hebt over zaken als olie, filters en remblokjes vervangen en niet over reparaties?
Ik bedoel inderdaad niet alleen onderhoud maar de combinatie van onderhoud en reparaties. De W123 vergde frequenter onderhoud (oliebeurt iedere 10.000-15.000 km), maar het onderhoud was voorspelbaar en noodzakelijke reparaties waren eenvoudig en goedkoop.

De Model S vergt minder onderhoud, maar reparaties kunnen behoorlijk onvoorspelbaar en kostbaar zijn, zowel qua onderdelen als arbeid. De duurste reparaties aan mijn S vielen nog onder de garantie (vervanging batterij en drive-train). Maar daarnaast kreeg ik in de afgelopen jaren een paar keer reparaties voor de kiezen die uit het niets kwamen en veel geld kostten. Dus niet de voorwielophanging, remschijven en dat soort voorspelbare zaken.

Een paar voorbeelden: roestende SIM-kaart (€500), vervanging van door vermoeiing ingescheurd subframe dat elektromotor draagt (ruim €3.000), vervanging kapotte MCU1 (€2.700, recent volledig teruggekregen), vervanging interieurheater (€1.500) enz. Op het totaal aantal km (490.000) overigens best overzichtelijke bedragen.
 
Tsja, mijn S100D heeft al aardig wat centen aan onderhoud gehad.

- AC vullen
- Inspectie

Dat was al ik dacht 650 EUR....

Dan alle dingen die gelukkig onder garantie vallen:

- Voorvering (2x)
- Sunroof rubber
- Diverse malen afstellen ramen ivm windruis (nog steeds niet weg..)
- B-stijl camera
- Knipperlicht camera (totaal andere keer)
- Storing verwarmingselement vooruitcamera
- Behandeling vertikale scherm gele band
- Behandeling cockpit scherm gele band
- Airco vervangen
- DRL vervangen


De auto heeft pas 40.000 kilometer! Over 8 maanden uit de garantie... Geen permanente fix voor de DRL's, geen permanente fix voor de voorvering, geen permanente fix voor de gele banden.... Dat maakt mij toch niet heel erg blij
 
De service in Duiven vind ik goed. Bij mij hebben ze de MCU2 geïnstalleerd en daarna had ik een phantom drain van 3-4% per dag. In eerste instantie is het verweten aan de 12V accu (2 jaar oud). Die vervangen en daarna had ik nog steeds het probleem. Daarna heeft Duiven echt de tijd genomen om het probleem te analyseren en binnenkort komt er een software update om het power management van de oudere type S aan te pakken.
Netjes geholpen!
Ik heb ook een phantom drain. Hoeveel % weet ik zo niet. Maar ik heb nog gewoon een MCU1.
Goed om te lezen dat daar een update voor komt. Alhoewel daar ook bedenkingen over zijn.
Ik zie geen issues met de MCU1. Netflix heb ik niet nodig. Internet browser ook niet. Onnodige gadgets. Alleen de navigatie is verouderd. Kaarten van 2019...

Het ligt er in Duiven aan wie je hebt, denk ik. Destijds ook wel een keer goed geholpen, maar mee niet dan wel.
Ze geven ook verkeerde informatie. Ik zou een 22kW lader hebben, maar dat is helemaal niet zo, bleek toen ik aan een 22kW laadpaal stond. Ging net zo snel als thuis: met 11kW dus. In Amsterdam is de service veel beter.
 
Dus je hebt de auto nu vijf jaar en je hebt in die tijd 3100 euro aan kosten gehad en dat vindt je veel?
€ 3100,00 in één jaar tijd, vind ik veel. Daarvoor speelde er ook nog van alles, maar toen had ik die extra garantie. Was in totaal ook zeker € 2000,00.
Overigens ben ik nog vergeten dat een onderhoudsbeurt mij ook € 1200,00 heeft gekost. Dat kwam door stabilisatorstangen die piepte en kraakte. En ja, ook door banden, dus daar ontkomt je niet aan.

Misschien is € 3100,00 op zich nog niet zoveel, maar wel als je ziet waarvoor. Het zijn onderdelen waarvan ik zou verwachten dat ze niet zomaar stuk mogen gaan. Niet binnen 8 jaar.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
620 per jaar, geloof me, ik kon daar van dromen met mijn Audi…..of met mijn BMW, mijn Mercedes…eigenlijk met al mijn vorige auto’s.
(van de Land-Rover 90 die ik ooit heb gehad wordt ik nog wel eens gillend wakker, maar goed, karakter kost geld)

De enige auto die volgens mij iets goedkoper was, was een Toyota Auris hybride die we kort hebben gehad, de servicebeurten bij de dealer voor die auto waren echt laag qua prijs.
Het is geen € 620,00 per jaar. Ja, gemiddeld. Maar die € 3100,00 heb ik in het laatste jaar mogen aftikken.
Daarnaast heb ik de normale onderhoudskosten niet benoemd. Dus die komen er gewoon bovenop.
 
Het is geen € 620,00 per jaar. Ja, gemiddeld. Maar die € 3100,00 heb ik in het laatste jaar mogen aftikken.
Daarnaast heb ik de normale onderhoudskosten niet benoemd. Dus die komen er gewoon bovenop.
En wat waren die 'normale' onderhoudskosten in die 5 jaar dan? Banden niet meegeteld, want die zijn niet duurder voor een Tesla.
 
  • Like
Reactions: job-lek