Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
En wanneer wordt de olie ververst?


Nadat jullie uitgelachen zijn:

Ik hoop dat er olie in het achterdifferentieel zit en bij de D ook in het voor diff. Zonder olie gaat die niet lang mee.

Een Tesla is geen Defender hè. Een ev kan met een hoop componenten minder af en is dus in theorie veel efficienter. Dus geen mechanische differentiëren op de versnellingsbak om de krachten over te brengen. Zover ik het goed heb begrepen blijft het bij een open differentieel voor de tractie controle.

Mijn vetspuit ligt dus onaangeroerd in de garage te verstoffen.
 
Een Tesla is geen Defender hè. Een ev kan met een hoop componenten minder af en is dus in theorie veel efficienter. Dus geen mechanische differentiëren op de versnellingsbak om de krachten over te brengen. Zover ik het goed heb begrepen blijft het bij een open differentieel voor de tractie controle.

Mijn vetspuit ligt dus onaangeroerd in de garage te verstoffen.

Ik was dit voorjaar voor airco bijvullen in het rotterdam SC, met 260.000km vond ik het inderdaad tijd om aan te geven dat ze de olie van de achteraandrijving van mijn classic gingen vervangen. Echter ik was nog maar net onderweg naar huis en ze belden al dat ze de hele motor gingen vervangen. Bleek nog de originele te zijn en hij maakte meer geluid dan gebruikelijk. Ik zou een betere versie krijgen.
Kan dus als het goed is zonder problemen naar de 5ton zonder nieuwe olie
 
Bij de versnellingsbak van de V50 van mijn vrouw en ook de ZF bak van mijn D3 was het ook niet nodig om de olie te vervangen, maar na vervanging na 100.000 km merk je het echt, zowel de handbak als de automaat. Olie veroudert door tijd en gebruik en dat maakt niet uit of dat bij een ev of ICE is.
 
Bij de versnellingsbak van de V50 van mijn vrouw en ook de ZF bak van mijn D3 was het ook niet nodig om de olie te vervangen, maar na vervanging na 100.000 km merk je het echt, zowel de handbak als de automaat. Olie veroudert door tijd en gebruik en dat maakt niet uit of dat bij een ev of ICE is.

Je moet dit wel in perspectief zien. Automaten/versnellingsbakken hebben schakkelende delen waar dus bij elke schakeling een vorm van "slijtage" optreed. De tesla is eigenlijk een tandwielkast/differentieel waarin enkel draairichting een verandering is voor de belasting. Een tandwielkast/differentieel kan veel langer draaien zonder dat olie vervangen dient te worden dan een versnellingsbak.
 
Ga jij zeggen dat een diff niet slijt? Kom maar eens langs dan laat ik je een paar zien. En daar is verdeelt over 2 assen maar 125 -160 pk door gegaan dus max 80 pk per diff. Alles wat beweegt slijt, met goede olie minder dan met slechte/oude olie.
 
@Camelroel
Ik heb niet gezegd dat het niet slijt, en ik ben het eens met je stelling goede olie is key. Ik zag in de service manual van de oudere s dat ze wel een termijn voor het vervangen van de olie ooit hebben opgegeven echter het document SC-15-00-001 heb ik nog niet gezien.
Annual Service
FRT No: 00019905

Note: Not all of the procedures listed here need to be performed at each Annual Service. Refer to SC-15-00-001 for a list of the procedures to perform at the relevant service interval.
Check for Alerts, Repair any Issues Found, Clear Alerts
  1. Connect a laptop with Toolbox to the vehicle.
  2. In Toolbox, select Perspectives > Predefined Perspectives > Service Default.
  3. Check the Currently Active Alerts, Alert History, and DTCs panels.
  4. After performing any necessary repairs, clear any DTCs:
    1. In the DTCs panel, select the "Clear DTC" radio button.
    2. Click the Start/Play button.
Panoramic Roof
  1. Fully open the sliding glass.
  2. Use compressed air to blow out the drain hoses.
    Caution: Do not exceed 25 PSI (1.7 Bar).
  3. Wrap a clean cloth around a plastic pry tool or other thin tool, then use it to remove dirt and old grease from the 4 channels on each side of the panoramic roof.
  4. Apply Klübersynth noise reduction grease to the 4 channels.
    Caution: Use only Klübersynth noise reduction grease, Tesla part number 1031102-00-A. Other greases can permanently damage the roof seals.
  5. Move the sliding glass to the 30% open position.
  6. Remove the sliding glass (refer to procedure).
  7. Apply Klübersynth noise reduction grease to the sections of the tracks that were blocked by the sliding glass.
  8. Visually inspect the links and shoes for damage.
  9. Reinstall the sliding glass.
  10. Calibrate the panoramic roof (refer to procedure).
  11. Use alcohol wipes to remove any grease from the glass and appliques. Use a clean, dry cloth to remove grease from the rubber seals.
    Caution: Do not use alcohol to remove grease from rubber seals. Alcohol degrades the rubber seals.View attachment 213639
View attachment 213640
Wiper Blades
Replace the wiper blades (refer to procedure).

Cabin Air Filter
Replace the particulate filter (refer to procedure).

Coolant
Drain and refill the cooling system (refer to procedure).

Steering Gear Bolts
Ensure that the bolts (x2) that secure the steering rack to the subframe are torqued to 175 Nm.
Note: Components have been removed in this graphic to aid clarity.
View attachment 213637

Hood Release Latch
RWD vehicles: Clean the secondary latch, then apply the proper lubricant (refer to procedure).

Dual Motor vehicles: Clean the latch, then apply the proper lubricant (refer to procedure).

A/C Desiccant Bag
Replace the desiccant bag (refer to procedure).

Brake Fluid
Perform the full system bleed procedure (refer to procedure).

Brake Caliper Pad Slides
Note: This is recommended for cold weather regions.
Note: Cleaning and lubricating the caliper pad slides/abutments is not included in the Annual Service price.
Note: Perform the following steps on all 4 calipers.
  1. Remove the pad retaining pins and collect the anti-rattle spring.
    Note: Always check that the anti-rattle clip has not been damaged. This part is easily damaged and is important to help eliminate squeaks.
    Front caliper Rear caliper
    View attachment 213632View attachment 213633
  2. Use a suitable tool to gently push the pistons back into caliper.
  3. Remove the brake pads from the caliper.
    View attachment 213634
  4. Thoroughly clean the caliper pad slides and abutments with a hand brush (1057223-00-A) and soapy water.
    Caution: If there is rust or pitting on the caliper that cannot be removed with a hand brush, replace the caliper.View attachment 213635
  5. Apply an even layer of Silaramic lubricant (1063021-00-A) to the caliper pad slides. Remove any excess lubricant.
  6. Apply an even layer of copper paste between the shim and the backing plate. Remove any paste that squeezes out after installing the shim.
    Caution: Ensure that the brake pads move freely.
    Caution: Do not apply copper paste to the caliper, seals, or any component other than the shim and backing plate.
    View attachment 213636
Transmission Fluid
Drain and refill the fluid from the gearbox(es):
Tire Rotation
  1. Refer to the recommended tire rotation pattern for the vehicle.
  2. Remove the wheels and reinstall them in the appropriate positions (refer to procedure).
Thermal System Test
  1. Connect a laptop with Toolbox 2.0 or later to the vehicle.
  2. Navigate to Panels > Thermal > Thermal System Test.
  3. Click the Start/Play button.
  4. Follow the onscreen instructions.
Suspension Fasteners
  1. Check the torque of the front suspension bolts (refer to procedure).
  2. Check the torque of the rear suspension bolts (refer to procedure).
Wheel Alignment Check
Perform a wheel alignment check (refer to procedure).

Wheel Alignment Adjustment
Note: This is recommended if the wheel alignment check determines the wheel alignment is out of specification.
Note: Wheel alignment adjustment is not included in the Annual Service price.
Perform a wheel alignment adjustment (refer to procedure).
 
Ik vind het ook merkwaardig dat je via de app geen reguliere onderhoudsbeurt kunt inplannen, ik gaf het laatst daarom maar aan bij 'andere' > 'iets anders'.

Al krijg je daarna mogelijk per sms te horen dat het niet nodig is, zoals ik meemaakte. Ondanks dat er 78.000 km op de teller stond, heb ik ze ervan moeten overtuigen dat ik toch echt graag een onderhoudsbeurt wilde laten uitvoeren. Dat is nog eens wat anders dan een dealer die jouw auto liefst elke 15.000 km over de vloer wil hebben om een (grotendeels onzinnige) onderhoudsbeurt te laten uitvoeren omdat ze daar geld aan verdienen.

15.000 heb ik echt nog niet meegemaakt. Bij tesla kom ik niet eens aan een geplande beurt, omdat ik jaarlijks wel iets kapot gaat waardoor ik toch wel met spoed langs moet gaan.
 
15.000 heb ik echt nog niet meegemaakt. Bij tesla kom ik niet eens aan een geplande beurt, omdat ik jaarlijks wel iets kapot gaat waardoor ik toch wel met spoed langs moet gaan.

Die 15.000 km gold voor de Chevy Volt die we een paar jaar hebben gehad.

Er lopen hier wel een paar mensen rond die veel pech hebben zeg, of lijkt het maar zo omdat ze dat altijd en overal melden? Mijn Tesla-bestaan, dat toch al ruim 7 jaar duurt, is vrij rimpelloos, afgezien van het eerste jaar toen ik met de Model S Signature een paar keer terug moest. Maar ja, dat was een van de eerste wagens in het land en toen waren er nog kinderziektes waarvan ik bij latere exemplaren geen last heb gehad.
 
15.000 heb ik echt nog niet meegemaakt. Bij tesla kom ik niet eens aan een geplande beurt, omdat ik jaarlijks wel iets kapot gaat waardoor ik toch wel met spoed langs moet gaan.

Toch is die 15.000km per oliebeurt veel beter voor het motorblok. Vervuilde olie/uitgewerkte olie gaat plakken aan wanden doorgangen en hoeken. Niet voor niks dat revisiebedrijven vol staan met 3 cylinders en downsize motoren die een 25.000 of zelfs 30.000 km interval hebben.

Lagerschalen die loskomen, olieschraapveren (nee niet alleen vw/audi ook PSA) daardoor zelfs smeltende zuigers, gebroken krukassen.
Uit eigen ervaring, me een Landrover 6cyl diesel moet je zeker niet veel meer als 15k met de olie doen dan zijn de dopes gewoon op en wordt interne vervuiling extra hoog.
 
Mijn BMW's hadden een interval van 30000km, mijn BMW motorfiets 10000km.

Mijn Tesla ging afgelopen week binnen voor een MCU upgrade en HW3.0 installatie, en kreeg ook een nieuwe batterij in de keyfob. Niks anders qua onderhoud :)
 
Dat zegt niets, want een 6 cyl diesel motor is geen land rover motor. Dat waren motoren van de psa groep of van bmw met een paar kleine veranderingen om ze geschikt te maken voor een Land Rover.:)

Ach laat maar joh, als je eens een fijne ervaring gehad hebt met een Land Rover en er netjes op bent geweest dan weet je wel beter.
Ik heb een oude Range Rover, jarenlang nieuwere modellen gereden en nu een 130. Land Rover's hebben mij echt nooit laten staan!
 
Ik heb afgelopen weekend even de kosten (incl BTW) die ik gehad heb opgeteld. Model S P85+. Ik vind het best veel, niet extreem, maar zeker niet weinig.
Daar komt nog bij dat ik een keer de DC/DC convertor kapot heb gehad 2400,- (ex BTW), maar die heb ik na wat heen en weer gemailed vergoed gekregen. Ook is er geconstateerd dat er een lichte speling op het stuurhuis zit, kosten 2700,- (ex BTW).

Wat vinden jullie, veel, weinig of normaal?
 

Attachments

  • Screenshot from 2020-11-02 08-45-03.png
    Screenshot from 2020-11-02 08-45-03.png
    82.2 KB · Views: 110
Ik heb afgelopen weekend even de kosten (incl BTW) die ik gehad heb opgeteld. Model S P85+. Ik vind het best veel, niet extreem, maar zeker niet weinig.
Daar komt nog bij dat ik een keer de DC/DC convertor kapot heb gehad 2400,- (ex BTW), maar die heb ik na wat heen en weer gemailed vergoed gekregen. Ook is er geconstateerd dat er een lichte speling op het stuurhuis zit, kosten 2700,- (ex BTW).

Wat vinden jullie, veel, weinig of normaal?
Soms zure cijfers, maar wel een mooie kilometerstand. Bij de helft van die kilometerstand had ik makkelijk het dubbele aan kosten met mijn BMW.

Ik zit aan 145000km en denk dat ik exclusief de upgrade naar MCU2 misschien aan ietsje hoger zit door een upper control arm. Zal binnenkort ook eens die oefening maken.
 
  • Like
Reactions: Highkick
Ik heb afgelopen weekend even de kosten (incl BTW) die ik gehad heb opgeteld. Model S P85+. Ik vind het best veel, niet extreem, maar zeker niet weinig.
Daar komt nog bij dat ik een keer de DC/DC convertor kapot heb gehad 2400,- (ex BTW), maar die heb ik na wat heen en weer gemailed vergoed gekregen. Ook is er geconstateerd dat er een lichte speling op het stuurhuis zit, kosten 2700,- (ex BTW).

Wat vinden jullie, veel, weinig of normaal?
Eerlijk gezegd, vind ik het best veel. De onderhoudskosten die ik heb gehad zijn:
- service 2100,- (Vorige eigenaar)
- Deurhendel onder garantie
- parkeerrem 620,-
- Ruitenvloeistofpomp 48,-
- eMMC + LTE 700,-
- 12V accu 228.-

Totale kosten is EURO 3696,-


De auto heeft heeft nu iets meer dan 187.000 km.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Highkick
Ik heb afgelopen weekend even de kosten (incl BTW) die ik gehad heb opgeteld. Model S P85+. Ik vind het best veel, niet extreem, maar zeker niet weinig.
Daar komt nog bij dat ik een keer de DC/DC convertor kapot heb gehad 2400,- (ex BTW), maar die heb ik na wat heen en weer gemailed vergoed gekregen. Ook is er geconstateerd dat er een lichte speling op het stuurhuis zit, kosten 2700,- (ex BTW).

Wat vinden jullie, veel, weinig of normaal?

De banden zijn niet inbegrepen?
Ik kom uit rond de 7 cent per gereden km -> dat is voor een auto uit deze klasse niet verkeerd. Maar vergelijk je het met een IEC of met een EV..... (voor een EV wel aan de hoge kant) Er zullen genoeg MS rijders zijn die op de helft tot een derde van het totaalbedrag uitkomen.
 
Na 2,5 jaar moet ik toch eens de ruitenwisserbladen vervangen. Daar ga ik geen afspraak voor maken. Gelukkig is er nu ruime keuze op de onderdelenmarkt, maar keuze is ook onzekerheid.
Heeft iemand ervaring of er veel verschil zit in de verschillende merken, behalve de prijs? Zijn er goede en slechte?
Eigenlijk hetzelfde voor het (interieur) luchtfilter.
Prijs is eigenlijk niet heel belangrijk, dus ik ga zeker niet via ali bestellen.
Alleen al vanwege de waanzin om zo’n pakketje de halve wereld over te sturen.
 
  • Like
Reactions: job-lek