Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoudskosten model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn model s kreeg onderhoudsbeurt op 40 000 km wat mij 750 € gekost heeft. Ik vond dit overdreven duur. Sindsdien niet meer in onderhoud geweest en intussen staan er 204 000 km op de teller. Remmen kijk ik zelf na bij bandenwissel zomer-winter en ruitenwissers en interieurfilter is eenvoudig zelf te doen. Een paar weken terug wisselde tesla de aandrijfunit die defect ging in garantie dus blijkbaar vervalt de garantie niet bij uitstellen van onderhoud.
 
Je blijft wel erg hangen in het verleden. Er is nauwelijks iets dat kan slijten en het heeft geen zin om dingen periodiek of bij een bepaalde kilometerstand te controleren. Gezond verstand gebruiken en niet doorrijden als je gekke dingen hoort of voelt. Verder loop je vanzelf tegen de APK aan. Dan wordt er naar ophanging en remmen enz gekeken. Mocht je 100.000 km per jaar rijden is die termijn wellicht wat lang.
Nou ja, ik blijf niet hangen in het verleden. Ik vraag gewoon of iemand al ervaring heeft met een reguliere onderhoudsbeurt. Daar is dit forum toch voor, om ervaringen uit te wisselen?
Dit is mijn eerste elektrische auto. Ik reed hiervoor een Mercedes en was doen letterlijk en figuurlijk elke 30000 km aan de beurt. Dat was dus, in mijn geval, elk half jaar. Dan is het heel wonderlijk en fraai dat ik nu pas na 2 jaar kilometer onbeperkt (in mijn geval 120000 km) -behoudens banden/remmen- onderhoud hoef te laten uitvoeren.
Zoals gezegd, voelt het dan wel onwennig dat je volledige garantie dan in mijn geval al is vervallen.
 
Remvloeistof idd goed zelf te doen of door lokale garage. Koelvloeistof voor de accu ben ik wel benieuwd of iemand dat al elders heeft laten doen.

Daar zou ik idd heel voorzichtig mee zijn. Het is een groot circuit met veel leidingen. Lastig om alles te verversen en wellicht nog lastiger om daarna de lucht eruit te krijgen...... (zonder handleiding/instructies) Als er lucht in zit kan er plaatselijk oververhitting ontstaan. Of de circulatiepomp draait wel maar pompt niet. Dan volgen er al snel foutmeldingen en ben je alsnog overgeleverd aan Tesla voor een reset.

Bij m'n vorige auto heeft men in de 300.000 km nog nooit de koelvloeistof van accupakket vervangen. (alle rekeningen van garage gecontroleerd en merktekentje bij de verzegelde vulopening :)) Qua kleur en reuk ook nog zoals nieuw. Remvloeistof heeft meer aandacht nodig dan koelvloeistof. Op dit moment neem ik liever de gok om geen koelvloeistof te verversen dan zelf te experimenteren. Wellicht dat er nog "Nijntje instructiefilmpjes" op youtube komen. Dan wijzig ik mijn standpunt :D Of na ca. 200.000 km door Tesla laten doen :rolleyes:.
 
Nou ja, ik blijf niet hangen in het verleden. Ik vraag gewoon of iemand al ervaring heeft met een reguliere onderhoudsbeurt. Daar is dit forum toch voor, om ervaringen uit te wisselen?
Dit is mijn eerste elektrische auto. Ik reed hiervoor een Mercedes en was doen letterlijk en figuurlijk elke 30000 km aan de beurt. Dat was dus, in mijn geval, elk half jaar. Dan is het heel wonderlijk en fraai dat ik nu pas na 2 jaar kilometer onbeperkt (in mijn geval 120000 km) -behoudens banden/remmen- onderhoud hoef te laten uitvoeren.
Zoals gezegd, voelt het dan wel onwennig dat je volledige garantie dan in mijn geval al is vervallen.

Heel begrijpelijk en vreemd is ook dat er andere electrische auto's zijn die wel harde eisen stellen aan onderhoud. Onze Kia E-Niro moet elke 15000km een beurt. Tijdens de koop werd ons heel duidelijk uitgelegd dat je er echt geen kilometer overheen moet gaan want dan vervalt de garantie. Kia heeft wel langere garantie (160.000km of 7 jaar). Tesla doet ook dit gewoon anders dan de rest, maar ik weet niet of het echt veel beter is.
 
Heel begrijpelijk en vreemd is ook dat er andere electrische auto's zijn die wel harde eisen stellen aan onderhoud. Onze Kia E-Niro moet elke 15000km een beurt. Tijdens de koop werd ons heel duidelijk uitgelegd dat je er echt geen kilometer overheen moet gaan want dan vervalt de garantie. Kia heeft wel langere garantie (160.000km of 7 jaar). Tesla doet ook dit gewoon anders dan de rest, maar ik weet niet of het echt veel beter is.

Dit is precies het verschil tussen de 'ouderwetse' auto fabrikanten met hun dealer netwerk wat volledig in stand gehouden moet worden met allerlei preventief onderhoud. Dit preventieve onderhoud was noodzakelijk voor auto' s met verbrandingsmotoren maar niet voor elektrische auto's maar dit wordt wel geeist door deze fabrikanten (anders vervalt de garantie). Het grote voordeel van het grote dealernetwerk is natuurlijk wel dat er bij storingen een organisatie is die dichtbij aanwezig is en vaak op korte termijn kan reageren.
Ik vind het juiste een groot voordeel dat ik bij Tesla dus niet hoef te betalen voor dit grote dealernetwerk (en neem op de koop toe dat storingen iets langer duren om opgelost te worden).
 
Dit is precies het verschil tussen de 'ouderwetse' auto fabrikanten met hun dealer netwerk wat volledig in stand gehouden moet worden met allerlei preventief onderhoud. Dit preventieve onderhoud was noodzakelijk voor auto' s met verbrandingsmotoren maar niet voor elektrische auto's maar dit wordt wel geeist door deze fabrikanten (anders vervalt de garantie). Het grote voordeel van het grote dealernetwerk is natuurlijk wel dat er bij storingen een organisatie is die dichtbij aanwezig is en vaak op korte termijn kan reageren.
Ik vind het juiste een groot voordeel dat ik bij Tesla dus niet hoef te betalen voor dit grote dealernetwerk (en neem op de koop toe dat storingen iets langer duren om opgelost te worden).
Als je voor een eerste onderhoudsbeurt op 40 000 km een 750 € moet neertellen dan ben je gewoon opgelicht. Mocht er een dealer netwerk zijn dan kon je gewoon een eerlijke dealer zoeken. Nu kan je niet anders dan naar tesla gaan. Dat langer wachten voor storingen opgelost worden kan wel inhouden dat je bij ernstige defecten je voertuig een paar weken moet missen. Bij een regulier merk zoek je gewoon een dealer die wel wil investeren in personeel om zijn klanten een behoorlijke service te geven ipv ze in de kou te laten staan.
 
Maar je hoeft niet naar Tesla voor een onderhoudsbeurt (andere garage of je doet het zelf) en dat is wel anders dan de traditionele dealers (want dan vervalt je garantie).
Ik ben het eens met je opmerking over de storingen, maar ook daar zijn voldoende voorbeelden van traditionele garages die ook moeite hebben met nieuwe techniek van hun eigen auto's.
 
Remvloeistof idd goed zelf te doen of door lokale garage. Koelvloeistof voor de accu ben ik wel benieuwd of iemand dat al elders heeft laten doen.
Remvloeistof effectief vervangen ga je zelf niet kunnen. Je ABS systeem bevat ook vloeistof en met handmatig pompen vervang je niet alles. Een goede garage gebruikt een vacuümpomp en vervangt zo 100% van de vloeistof. Als je het vaker doet kan het wel afdoende zijn. Er zijn ook veel garages die alleen bijvullen en jaren niet testen of vervangen.
 
Afgelopen week bij m’n lokale bandenboer gevraagd bij de bandenwissel of ze de remmen + vloeistof wilde controleren.

Rond de 100K km gereden met mijn S.

Remmen zat nog 50% op. Kan makkelijk tot 150K km.
Remvloeistof nog prima.

20 Euro gerekend voor de checks.

Verder kreeg ik zelfs de originele checklist van Tesla mee (voor Model S).
Daar staan zaken op als:
Reductieversnellingsbak achter; olie vervangen
Inverterkoelsysteem; koelvloeistof met antivries vervangen
Koelvloeistof accu vervangen
Airco droogzak vervangen
Interieurfilter vervangen (eenvoudig zelf te doen trouwens)

Maar ook de opmerking dat de verkrijgbaarheid van onderdelen vanuit Tesla lastig is.
Waardoor onderhoud laten doen, uit genoemde lijstje, buiten Tesla om lastig kan zijn.

Dit had ik al eerder gehoord van mijn schadehersteller die toen blij was dat er geen nieuwe plaatdelen nodig waren voor de reparatie. Vervangen ervan mag alleen door Tesla gebeuren. Geldt niet voor verlichting bv.
 
Afgelopen week bij m’n lokale bandenboer gevraagd bij de bandenwissel of ze de remmen + vloeistof wilde controleren.

Rond de 100K km gereden met mijn S.

Remmen zat nog 50% op. Kan makkelijk tot 150K km.
Remvloeistof nog prima.

20 Euro gerekend voor de checks.

Verder kreeg ik zelfs de originele checklist van Tesla mee (voor Model S).
Daar staan zaken op als:
Reductieversnellingsbak achter; olie vervangen
Inverterkoelsysteem; koelvloeistof met antivries vervangen
Koelvloeistof accu vervangen
Airco droogzak vervangen
Interieurfilter vervangen (eenvoudig zelf te doen trouwens)

Maar ook de opmerking dat de verkrijgbaarheid van onderdelen vanuit Tesla lastig is.
Waardoor onderhoud laten doen, uit genoemde lijstje, buiten Tesla om lastig kan zijn.

Dit had ik al eerder gehoord van mijn schadehersteller die toen blij was dat er geen nieuwe plaatdelen nodig waren voor de reparatie. Vervangen ervan mag alleen door Tesla gebeuren. Geldt niet voor verlichting bv.
Die schades worden niet door Tesla gedaan. Overigens stond vorig week een Tesla Ranger bij Vermaire Haarlem die behoorlijk wat schade had om te worden hersteld.