Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Weer terug in NL. Noorwegen is een geweldig mooi land en weinig corona perikelen nog momenteel! Eigenlijk nauwelijks gebruik gemaakt van de sucs, bij de meeste cabins kan je wel laden en sommige campings hebben zelfs een laadpunt. Doordat je veelal 60-80 mag haalde ik ook makkelijk de volledig 500km range met mijn M3P.

Overigens werkt de fortum app heel eenvoudig met gekoppelde CC. Deze heb ik gebruikt op de weg terug in Kristiansand in de Torvet parking. Perfecte parkeergarage met heel veel laders en mooie ruime plekken.
 
Hoi allemaal,

op dit moment ben ik op vakantie in Noorwegen met een M3 standard range. We waren positief verrast toen we op de ferry van Hirsthals naar Kristiansand toevallig naast een oplaadpunt kwamen te staan. Meteen de stekker erin en gelijk laden met 11kW. Zo kwamen na 2:15 uur met een volle lading aan in Noorwegen. De nieuwe High Speed Catamaran Fjord FSTR is de eerste die 16 laadstations heeft aan boord. Die staan op het bovendek. Bij ons eerste huisje laden we met 13 ampère (20km per uur) de accu vol in de nacht. In de app Nextcharge vinden we oplaadstations die gratis zouden zijn. Dat is ons nog niet gelukt. Het laden gaat niet omdat de pasjes die we hebben niet worden geaccepteerd. (Shell Recharge, EV-Box, Multitankkaart) Grun Kontakt heet nu MER.no. Tot nu toe laden we alleen bij het huisje.
 
Hoi allemaal,

op dit moment ben ik op vakantie in Noorwegen met een M3 standard range. We waren positief verrast toen we op de ferry van Hirsthals naar Kristiansand toevallig naast een oplaadpunt kwamen te staan. Meteen de stekker erin en gelijk laden met 11kW. Zo kwamen na 2:15 uur met een volle lading aan in Noorwegen. De nieuwe High Speed Catamaran Fjord FSTR is de eerste die 16 laadstations heeft aan boord. Die staan op het bovendek. Bij ons eerste huisje laden we met 13 ampère (20km per uur) de accu vol in de nacht. In de app Nextcharge vinden we oplaadstations die gratis zouden zijn. Dat is ons nog niet gelukt. Het laden gaat niet omdat de pasjes die we hebben niet worden geaccepteerd. (Shell Recharge, EV-Box, Multitankkaart) Grun Kontakt heet nu MER.no. Tot nu toe laden we alleen bij het huisje.
Laad je via het stopcontact gewoon met de meegeleverde "Granny charger"? Met de S en X ging dit niet las ik voorheen. Je had dan een Noorse versie nodig.
 
Hoi allemaal,

op dit moment ben ik op vakantie in Noorwegen met een M3 standard range. We waren positief verrast toen we op de ferry van Hirsthals naar Kristiansand toevallig naast een oplaadpunt kwamen te staan. Meteen de stekker erin en gelijk laden met 11kW. Zo kwamen na 2:15 uur met een volle lading aan in Noorwegen. De nieuwe High Speed Catamaran Fjord FSTR is de eerste die 16 laadstations heeft aan boord. Die staan op het bovendek. Bij ons eerste huisje laden we met 13 ampère (20km per uur) de accu vol in de nacht. In de app Nextcharge vinden we oplaadstations die gratis zouden zijn. Dat is ons nog niet gelukt. Het laden gaat niet omdat de pasjes die we hebben niet worden geaccepteerd. (Shell Recharge, EV-Box, Multitankkaart) Grun Kontakt heet nu MER.no. Tot nu toe laden we alleen bij het huisje.
Enig idee waar de stroom vandaan komt aan boord van de ferry?
 
Staat die D niet voor Diesel stroom dan?


20210305_085100.jpg
 
Laad je via het stopcontact gewoon met de meegeleverde "Granny charger"? Met de S en X ging dit niet las ik voorheen. Je had dan een Noorse versie nodig.
Bij de M3 werkt de meegeleverde 'Granny charger' in Noorwegen. Afhankelijk welke stekker je gebruikt wordt er geladen met 13 ampere (randaarde stekker) of 16 ampere (Blauwe stekker). Ik heb beide geprobeerd. In het huisje waar ik nu ben zit een automaat van 10 ampere. Die sloeg uit nadat ik ging laden met 13 ampere. Je kunt in de auto niet het aantal ampere instellen. Iets wat wel kan als ik thuis aan het laden ben.
Wat mij opvalt is dat er heel veel snelladers zijn in Noorwegen maar dat die door allemaal door verschillende aanbieders worden neergezet. Met ieder hun eigen app. De 3 NL laadpassen werken maar op een paar aanbieders. Ik heb nu de Fortum app geinstalleerd en daar een creditcard als betaalmiddel ingevoerd. Deze app is in het Nederlands!. Zojuist bij een Fortum lader de M3 eraan gehangen. De prijs is 3,10NOK per minuut. Ik was voor de laadsessie van 22 minuten (17,3kW) 6,95 euro kwijt. Wat neerkomt op netto 40 cent per kW, Dat is evenveel als wat het bij een Supercharger kost. Zou er ook een Noorse laadpas zijn die op alle laadpalen werken?
 
  • Informative
Reactions: HWS
Dat kan niet met de 'Granny' charger volgens mij.

Elke AC charger is enkel maar een relais. Het regelt geen vermogen maar geeft naar de auto enkel door wat het maximale vermogen is maar de AC charger in je auto wordt 1 op 1 verbonden met het net. Bij de granny charger is het afhankelijk van de gebruikte stekker.

Tesla's kunnen altijd het aantal amperes instellen maar andere merken hebben niet altijd die optie.
 
Ik het het nog eens bekeken en inderdaad kan je ook met de 'granny charger' in de M3 de laadstroom instellen. Jullie hebben helemaal gelijk. Het is de auto die de laadstroom bepaald. Het maakt dus niet uit waar je bent of en hoe je de spanning binnen krijgt.
 
Ik sprak vandaag een Noor met een polestar en vroeg hoe dat nu zit in Noorwegen met al die aanbieders van laadstations. Iedere aanbieder heeft een eigen app en daar betaal je door in de app een creditcard in te voeren. Hij liet mij een 'brikke' (een RFID sleutelhanger) zien waarmee hij wel in heel Noorwegen kon laden bij ieder laadstation, daar moest je wel een abonnement bij afsluiten met een maandelijkse betaling. Als je op vakantie bent is laden bij je huisje het goedkoopst. Het snelst gaat het bij een supercharger daar ben je niet veel geld aan kwijt. De tarieven verschillen per locatie. Met een app van bijvoorbeeld Fortum kan je bij de fortum laders terecht. Handig voor als je in de buurt wil laden en er is geen supercharger. Ik ben ook in een parkeergarage geweest waar je de stekker erin stopt en dan met je bankpas per heel uur betaald. (in Voss 8 NOK voor een uur 3,6kW)
 
Ik ga dze zomer een paar weken wildkamperen in Noorwegen dus laden bij een huisje valt af als optie. Naast laden bij de SuCs (en mijn Shell Recharge pas die wel aardige dekking biedt zo te zien), heb ik ook de Fortum en Circle K laadapps geinstaleerd. Volgens mij ben ik daarmee ruim voorzien van laadopties, of is er nog een must-have voor Noorwegen?

(Het "plan" is zeer op het gemak van Oslo - Bergen en dan naar boven waar het maar mooi is)
 
Wij zitten nu in die streek. Wij gebruiken bijna altijd Ionity maar met de Apps van bilkraft en Mer, gekoppeld aan een creditcard, krijg je zo goed als alle laders aan de praat.
Het zou me trouwens verwonderen dat je meer nodig hebt dan de SUCs. Door de snelheidsbeperkingen ligt het verbruik erg laag en dus de range erg hoog.
 
  • Like
Reactions: mnno and JanG007
Ik ga dze zomer een paar weken wildkamperen in Noorwegen dus laden bij een huisje valt af als optie. Naast laden bij de SuCs (en mijn Shell Recharge pas die wel aardige dekking biedt zo te zien), heb ik ook de Fortum en Circle K laadapps geinstaleerd. Volgens mij ben ik daarmee ruim voorzien van laadopties, of is er nog een must-have voor Noorwegen?

(Het "plan" is zeer op het gemak van Oslo - Bergen en dan naar boven waar het maar mooi is)
Ja, een goed woordenboek of Google translate, want alle teksten op die palen zijn in het Noors en je moet toch door allerlei hoepels springen voor hij begint te laden.
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Ja, een goed woordenboek of Google translate, want alle teksten op die palen zijn in het Noors en je moet toch door allerlei hoepels springen voor hij begint te laden.
Een vorige keer (toen nog met een oliestoker) kon ik me met Duolingo-Noors en een wat & hoe gidsje Noors aardig redden dus laadpalen lezen moet geen probleem zijn :)