Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil deze zomer met de Tesla naar de Lofoten. Is een reis van circa 3000km enkele reis (totale vakantie gaat dus richting de 7000km), dus daar gaan we zeker 4-5 dagen over doen. 5 dagen heen, week lofoten, 5 dagen terug. We hebben vaker een rondreis gemaakt in het zuiden van Noorwegen. Ik weet dat het daar niet zo km-vreten is als op de Duitse autobaan. Is dit te ambitieus of wel te doen?

In verband met het weer willen we kort van te voren besluiten wel/niet te gaan. De Lofoten is vrij prijzig om naartoe te vliegen en dan een week regen is niet helemaal mijn ding. Mocht het erg slecht worden dan kan ik last-minute altijd nog besluiten ergens anders naartoe te gaan.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Robina
Deze zomer vanuit Belgie ook naar Stavanger en de wijde omgeving. Dit met een Model 3 RWD 2021 60KWH
Shell recharge app en kaart aangevraagd.
Verder de Suc's en de granny charger met verlengkabel.
Op de ferry een laadpunt gereserveerd.

Nog laadapps die goed werken voor Denemarken en Noorwegen ?
 
Ik wil deze zomer met de Tesla naar de Lofoten. Is een reis van circa 3000km enkele reis (totale vakantie gaat dus richting de 7000km), dus daar gaan we zeker 4-5 dagen over doen. 5 dagen heen, week lofoten, 5 dagen terug. We hebben vaker een rondreis gemaakt in het zuiden van Noorwegen. Ik weet dat het daar niet zo km-vreten is als op de Duitse autobaan. Is dit te ambitieus of wel te doen?

In verband met het weer willen we kort van te voren besluiten wel/niet te gaan. De Lofoten is vrij prijzig om naartoe te vliegen en dan een week regen is niet helemaal mijn ding. Mocht het erg slecht worden dan kan ik last-minute altijd nog besluiten ergens anders naartoe te gaan.
Al eens eerder gedeeld - blijft een mooie film. Lofoten worden ook aangedaan:
 
Ik wil deze zomer met de Tesla naar de Lofoten. Is een reis van circa 3000km enkele reis (totale vakantie gaat dus richting de 7000km), dus daar gaan we zeker 4-5 dagen over doen. 5 dagen heen, week lofoten, 5 dagen terug. We hebben vaker een rondreis gemaakt in het zuiden van Noorwegen. Ik weet dat het daar niet zo km-vreten is als op de Duitse autobaan. Is dit te ambitieus of wel te doen?

In verband met het weer willen we kort van te voren besluiten wel/niet te gaan. De Lofoten is vrij prijzig om naartoe te vliegen en dan een week regen is niet helemaal mijn ding. Mocht het erg slecht worden dan kan ik last-minute altijd nog besluiten ergens anders naartoe te gaan.
Heb je deze trip nog gemaakt? Ik vertrek overmorgen vanaf Eemshaven met de boot, om bij aankomst in twee dagen door te knallen naar de Lofoten. Vanaf daar zakken we rustig af naar het zuiden in drie weken.
 
Heb je deze trip nog gemaakt? Ik vertrek overmorgen vanaf Eemshaven met de boot, om bij aankomst in twee dagen door te knallen naar de Lofoten. Vanaf daar zakken we rustig af naar het zuiden in drie weken.
Ik ben juist terug van 1 week Denemarken en 2 weken Noorwegen. Echt doorknallen heb ik er niet gedaan. Gemiddelde van 60km/u dat je aflegt. Wel zeer mooi en geen enkel probleem kwam laden.
Rij met model3 rwd.
Veel plezier gewenst
 
Heb je deze trip nog gemaakt? Ik vertrek overmorgen vanaf Eemshaven met de boot, om bij aankomst in twee dagen door te knallen naar de Lofoten. Vanaf daar zakken we rustig af naar het zuiden in drie weken.
Wij zijn 3 weken geleden teruggekomen uit Noorwegen. Ook via Eemshaven, na een rondreis in Noorwegen van 3 weken. Zoals @Robina zegt is doorknallen niet gemakkelijk in Noorwegen. Vrijwel geen snelwegen. Max snelheid is 80 (behalve op die spaarzame snelweg). Sommige wegen zijn in naam 2-baans, maar vaak met wegversmallingen waar maar 1 auto door kan, dus wachten. 60 km/u gemiddeld is dan reëel. Inhalen meestal ook niet mogelijk, want wegen zijn daar zelden recht (alleen in tunnels, waar ze dan wel veel van hebben). Wel heerlijk rijden. Rij met Model 3 LR AWD. Laden bij SuC's, Mer, Fortum en Bilkraft goed te doen.
Goede vakantie en geniet er van!
 
  • Like
Reactions: NielsA
Heb je deze trip nog gemaakt? Ik vertrek overmorgen vanaf Eemshaven met de boot, om bij aankomst in twee dagen door te knallen naar de Lofoten. Vanaf daar zakken we rustig af naar het zuiden in drie weken.
Dat worden dan twee heel lange dagen. In Noorwegen heb je vrijwel geen snelwegen dus echt doorrijden zal niet makkelijk zijn. Daarbij komt dat Noorwegen een heel mooi land is, waar je regelmatig stopt om van het natuurschoon te genieten. Zelf zou ik het in 3 tot 4 dagen doen dit stuk. Lofoten is wel het mooiste gebied van Noorwegen, dus zeker doen….. Leuk dagje uit is een dagje whale watching in Andenes.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Dat worden dan twee heel lange dagen. In Noorwegen heb je vrijwel geen snelwegen dus echt doorrijden zal niet makkelijk zijn. Daarbij komt dat Noorwegen een heel mooi land is, waar je regelmatig stopt om van het natuurschoon te genieten. Zelf zou ik het in 3 tot 4 dagen doen dit stuk. Lofoten is wel het mooiste gebied van Noorwegen, dus zeker doen….. Leuk dagje uit is een dagje whale watching in Andenes.
Inmiddels de lange reisdagen achter de rug. Op vakantie wil je die niet al te vaak hebben, maar alles onder de 10 uur rijden vind ik acceptabel. Zeker met het tempo in Noorwegen, en met autopilot. Enige nadeel is wel dat je minder laadstops nodig hebt, en daarom over de maximaal aanvaardbare onafgebroken rijtijd van anderhalf uur -in de middag- gaat. Doordat de boot een uur later aankwam in Kristiansand dan ik dacht, en we een goed uur verloren door file rond Oslo, kwamen we pas na zonsondergang aan bij het hotel in Trondheim. Rijden in het donker doe ik het liefst niet op lange reisdagen, dus met die -deels- onvoorziene omstandigheden had ik achteraf gezien beter rekening moeten houden door een uur ten zuiden van Trondheim een hotel te boeken en die op de tweede dag weer goed te maken.

Natuurschoon heb ik deze twee dagen niet gezien. 😉
 
Zoals @Robina zegt is doorknallen niet gemakkelijk in Noorwegen. Vrijwel geen snelwegen. Max snelheid is 80 (behalve op die spaarzame snelweg). Sommige wegen zijn in naam 2-baans, maar vaak met wegversmallingen waar maar 1 auto door kan, dus wachten. 60 km/u gemiddeld is dan reëel. Inhalen meestal ook niet mogelijk, want wegen zijn daar zelden recht (alleen in tunnels, waar ze dan wel veel van hebben).
Tja het is nog even wachten maar er wordt aan gewerkt. Connecting Coasts: Norway’s E39 Mega Highway
 
  • Like
Reactions: NielsA and Robina
Zo, de vakantie zit erop. Drie weken in Noorwegen. Wat. Een. Mooi. Land. De natuur. De mensen. Daar zijn er niet zoveel van dus dat helpt, al denk ik dat als er 17 miljoen Noren waren geweest de sfeer op de weg en in de sociale ruimte alsnog beter was geweest dan hier.. Vooral het noorden (boven de Poolcirkel) en het oosten van het land zijn zeer dunbevolkt. Heerlijk. De Lofoten, de gebieden rond de verschillende gletsjers en de Geiranger- en Lysefjorden vonden mijn vrouw en ik de hoogtepunten. Prachtig weer en vier nachten achter elkaar zichtbaar Noorderlicht hielpen daarbij.

Het is een ideaal land voor EV's dankzij de lage maximum snelheden. Gemiddeld zal de snelheid 60-65km/u zijn geweest, dus ik was doorgaans eerder aan een stop toe dan mijn Model 3 SR+ batterij. Ik heb voornamelijk bij SuC's geladen en slechts af en toe gebruik gemaakt van MER, Kople en Bilkraft (portal) snelladers. Slechts een paar keer was gebruik van een andere snellader dan een SuC echt nodig. MER vind je doorgaans bij winkels in de buurt, dus die zijn handig voor opportuun bijladen zo nu en dan. Kople laders werkten uiteindelijk allemaal wel, maar de gebruikservaring was niet echt goed te noemen. Ondanks app en account moest ik een keer gebruik maken van de 'walk-in' QR-code en eenmalige betaling met de creditcard. En ook waar het uiteindelijke werkte via de app was het wat pielen met aan- en afkoppelen voordat het laden begon.

Uiteindelijk heb ik 6635km gereden en 962kWh verbruikt. Een gemiddelde van 145Wh/km. Of 14,5kWh per 100km. Zoals gezegd helpt de lage gemiddelde snelheid bij het bereiken van dit resultaat. Ik heb even 'quick en dirty' berekend wat onze CO2 'equivalent' uitstoot is geweest. Die komt neer op totaal 15kg per persoon. Aangezien we de ferry hebben genomen van Eemshaven naar Kristiansand en terug komt daar nog 134kg pp bij en komt het totaal voor vervoer alleen uit op 149kg per persoon. Uiteraard komt deze lage CO2 equivalent uitstoot door de zeer duurzame opwekking van elektriciteit in Noorwegen (vooral hydro). Ter vergelijk: als hetzelfde aantal km's in Nederland was geladen in september dit jaar dan had de CO2 equiv. uitstoot voor het rijden alleen uitgekomen op 223kg per persoon. Maar liefst 208kg meer dus. Het kan altijd slechter: in Polen was het totaal uitgekomen op 361kg pp, dus 346kg meer.. Met de EV op vakantie gaan naar Noorwegen (of Scandinavië) is dus naast heel fijn rijden door geweldig mooie landschappen, ook zeer duurzaam!

Ik heb wat foto's van de meest memorabele belevenis bijgevoegd.
 

Attachments

  • D0E6E2A4-0ED8-48FA-B162-E18D580D88DD.JPG
    D0E6E2A4-0ED8-48FA-B162-E18D580D88DD.JPG
    102.5 KB · Views: 108
  • EEA3C08D-7475-40BF-8D8E-591787138AC2.jpg
    EEA3C08D-7475-40BF-8D8E-591787138AC2.jpg
    116.8 KB · Views: 78
Zo, de vakantie zit erop. Drie weken in Noorwegen. Wat. Een. Mooi. Land. De natuur. De mensen. Daar zijn er niet zoveel van dus dat helpt, al denk ik dat als er 17 miljoen Noren waren geweest de sfeer op de weg en in de sociale ruimte alsnog beter was geweest dan hier.. Vooral het noorden (boven de Poolcirkel) en het oosten van het land zijn zeer dunbevolkt. Heerlijk. De Lofoten, de gebieden rond de verschillende gletsjers en de Geiranger- en Lysefjorden vonden mijn vrouw en ik de hoogtepunten. Prachtig weer en vier nachten achter elkaar zichtbaar Noorderlicht hielpen daarbij.
Spijker op z’n kop. Prachtig land en de rust van het landschap komt terug in de mensen. Zouden velen hier nog wat van kunnen leren…..

Ik ben er vaak geweest en het hele land doorkruist en zoals je al aangeeft zijn de Lofoten wel een hoogtepunt, maar ook Jotunheimen is een pragtig gebied om met de rugzak te doorkruisen. Eind van de dag even vissen en je maaltijd kan zo de barbecue op……
Ik ga er zeker nog eens heen al is het alleen maar om lekker met de tesla door de bergen te rijden want bergwegen in overvloed.
Het weer is inderdaad wel belangrijk, maar ook al is het slecht weer, dan maakt de natuur alles weer goed.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Over twee maanden naar Noorwegen, de Jotunheimen. Het is er nog vrij fris zie ik. Zijn er dingen die niet vergeten mogen worden in verband met de kou?
Ik denk met name je ruitensproeier vloeistof, hier kom je vaak niet verder dan -10/-15 en in Noorwegen kan het wel eens kouder worden.
Verder een dikke muts en sjaal voor als je vanuit je auto naar je huisje/hotel moet lopen en een goed fototoestel om de adembenemende natuur vast te leggen.
 
Ik ben toch wel onder de indruk van mijn model Y (behalve dus trillend op mijn stoel boven de 60 per uur -zie andere draadje-). Waar veel autos worstelen, ploegt de Y als een sneeuwschuiver door de verse sneeuw. Benzine autos die niet starten, bij -18 en wij rijden zo in een verwarmde auto weg. En hemel wat is Noorwegen mooi. Dit is bij Gausta, waar we een prachtige koude en zeer sneeuwrijke week beleefden.
 

Attachments

  • AA0535E0-3856-404F-B462-E52A090CA69E.jpeg
    AA0535E0-3856-404F-B462-E52A090CA69E.jpeg
    255.2 KB · Views: 60
I am quite impressed with my model Y (except vibrating in my chair above 60 per hour -see other thread-). Where many cars struggle, the Y plows through the fresh snow like a snowplow. Petrol cars that don't start, at -18 and we drive away in a heated car. And heavens how beautiful Norway is. This is at Gausta, where we had a beautiful cold and very snowy week.
Take care on your way back home as you come down from the mountains. Eastern Norway is now experiencing some of the worst driving conditions seen in the last couple of years. Wet and freezing snow on top of ice and frozen, previously melted snow. While the 4wd traction is excellent, it is still a heavy car and you'll end up in a ditch if not careful. I hope you're on properly soft nordic snow tyres.

I've been back home in Oslo now on holiday for the past weeks, and driving has certainly been tricky even with proper snow tyres and 4wd.
 
Take care on your way back home as you come down from the mountains. Eastern Norway is now experiencing some of the worst driving conditions seen in the last couple of years. Wet and freezing snow on top of ice and frozen, previously melted snow. While the 4wd traction is excellent, it is still a heavy car and you'll end up in a ditch if not careful. I hope you're on properly soft nordic snow tyres.

I've been back home in Oslo now on holiday for the past weeks, and driving has certainly been tricky even with proper snow tyres and 4wd.
Thanks, I’m in Oslo now as well (Grefsen). The three hour ride from Gaustatoppen took four hours. Been driving for hours over roads that were deeply covered in snow. Haven been travelling a lot in my life, but never experienced something like this.

Will drive to Kristiansand tomorrow, with due care..
 
Thanks, I’m in Oslo now as well (Grefsen). The three hour ride from Gaustatoppen took four hours. Been driving for hours over roads that were deeply covered in snow. Haven been travelling a lot in my life, but never experienced something like this.

Will drive to Kristiansand tomorrow, with due care..
The weather isn't normally this unstable. Those freezing - melting cycles together with all that snow is causing problems. If the temperatures could just remain on one side of 0° all would be good. :)

How are you finding the Norway-Holland lines ferry? I tried it back in April and wasn't impressed, but perhaps they've improved? I wanted to like it, but still prefer the Kiel-Gothenburg ferry for the smooth check-in and late departure from Kiel.