Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Meestal laadde ik 100km extra, om 140-160 te rijden en stukken 190. Daar kreeg ik meer energie van dan een zo groot mogelijk bereik creëren. Beetje kinderachtig misschien, maar ik kan er ook van genieten om weg te rijden bij "drukkende" Duitse wagens op de linkerbaan.

Volgend jaar met de familie, ga ik zeker met de tesla!
Herkenbaar. Alleen doe ik het ook zo, maar met de familie heb ik last van de snelheidsbegrenzer op de bijrijderstoel.:D
 
  • Funny
Reactions: Geendiesel and Pepp
Ja dat had ik ook nog bedacht als mogelijke oorzaak. Maar zou dat echt zoveel effect kunnen hebben? 200-220 is voor mij ook normaal gebruik, maar nu echt gemiddeld op 270 sinds de nieuwe winterbanden. En zelfs met 100 op de CC kom ik niet onder de 250.
Op CC met 100 km/u moet je met 19" velgen en winterbanden echt op 200 wH/km uitkomen. Regen en harde wind kunnen dat verpesten maar 250 wH/km is bij 100 km/u is echt abnormaal.
En ja, een slechte uitlijning kan het verbruik flink verhogen.
 
Hier afgelopen zaterdag de weg naar Fiss afgelegd zonder problemen (met dakkoffer) . De route via Bregenz genomen op aanraden van Billy (20 SUC's :cool:).

De enige verrassing kwam de ochtend erna:
20180114_161338.jpg


De luchtvering linksvoor kon niet zo goed tegen de kou. De auto aanzetten verhelpt het probleem, maar de ochtend erna hetzelfde probleem.

Bij terugkomst in Nederland toch eens gaan bellen met de service afdeling van Tesla.

Nog een fotootjes van Bregenz (in aanbouw maar wel functioneel):

20180113_120849.jpg
 
Herkenbaar. Alleen doe ik het ook zo, maar met de familie heb ik last van de snelheidsbegrenzer op de bijrijderstoel.:D

Bij mij was de 100km extra laden uit voorzichtigheid geboren. Daarna merkte ik dat je best moeite moet doen om die er weer af te rijden en beviel het mij wel.

Nadeel is wel dat het laden van een rit van 225km lang duurt als je 100km extra laadt. Daarom koos ik ervoor om ook wat korte ritten te maken. Als bijkomend voordeel ken ik nu elke supercharger, want de exacte ligging was soms even 2m zoeken.

Je had helemaal gelijk overigens over de rit vanaf de grens naar Serfaus. Ik ging weg uit bregenz met 23% over bij aankomst en dat werd uiteindelijk zelfs 30%. De navi houdt goed rekening met klimmen e.d.

Via de fernpass zou korter zijn, maar dan moest ik lang laden in leonberg (tot lermoos) of met een stop in ulm, maar ik wilde niet om ulm heen rijden.

In ieder geval ga ik volgend jaar zeker met de tesla (en naar Serfaus). Op een zondag terugrijden was overigens ook prima, geen vrachtverkeer. Maar dat kan niet bij elk hotel.
 
Hier afgelopen zaterdag de weg naar Fiss afgelegd zonder problemen (met dakkoffer) . De route via Bregenz genomen op aanraden van Billy (20 SUC's :cool:).

De enige verrassing kwam de ochtend erna:
View attachment 273467

De luchtvering linksvoor kon niet zo goed tegen de kou. De auto aanzetten verhelpt het probleem, maar de ochtend erna hetzelfde probleem.

Bij terugkomst in Nederland toch eens gaan bellen met de service afdeling van Tesla.

Nog een fotootjes van Bregenz (in aanbouw maar wel functioneel):

View attachment 273470

Het kan zijn dat er een klein lekje in de luchtvering zit. Dat hadden wij ook. Deze week wordt het gemaakt.
Toen ik ging rijden had ik kort de melding dat de luchtvering tijdelijk niet beschikbaar was maar die verdween toen er weer voldoende druk was opgebouwd.

Dus inderdaad even bellen voor een afspraak.
 
Op CC met 100 km/u moet je met 19" velgen en winterbanden echt op 200 wH/km uitkomen. Regen en harde wind kunnen dat verpesten maar 250 wH/km is bij 100 km/u is echt abnormaal.
En ja, een slechte uitlijning kan het verbruik flink verhogen.

Ik heb bijna vergelijkbaar slechte waardes als Merijn met de Pirelli’s. 220wh/km bij 105km/u en 270wh/km bij 135. Hiervoor had ik Michelin alpins en toen haalde ik makkelijk 190 wh/km bij 105km/u en 230wh/km bij 135km/u. Ben totaal niet te spreken over de Pirelli’s. Uitlijning is natuurlijk belangrijk, maar in 2,5 jr nog nooit zulk dramatisch verbruik gehad. Ik moet zelfs langzamer rijden dan trip advisor: stay below 100 betekent echt 90 rijden om het te halen.

In feb op wintersport naar Seeboden, zal wel langzame rit worden.
 
Ik zie online net andere informatie. De Sottozer 3 - 245/45 R19 102V - heeft een energielabel E, zoals jij eerder ook zei ipv F. En de Sottozero 2 heeft een energielabel C. Net als de Sottozero 3 run flat, maar run flat schijnt niet te kunnen bij Tesla (?). Ik heb de vraag ook voorgelegd bij Pirelli en die adviseren:

"Pirelli adviseert de winterband 245/45R19TL 102V Sottozero S11 IP 1877500 deze band heeft een velg beschermer. Eco Label. Rolli res C Wet grip C Roll noise 2 Roll ns va 72. Wij leveren deze banden ook aan Tesla Nederland."

Ik heb de situatie voorgelegd bij Kwikfit die mij deze band verkocht heeft en ze zeggen op zoek te gaan naar een oplossing. Met deze band ben ik in ieder geval helemaal niet tevreden. Vandaag ritje Nijmegen Utrecht Nijmegen. Met volle accu van 374 vertrokken, bij elkaar 200 KM gereden en toen we thuis kwamen zat dr nog 40 in de auto. Als heen en weer naar Nijmegen vanuit Utrecht krap begint te worden da's toch echt geen doen meer :(

Welke band bedoel je precies die Pirelli adviseert? Bedoel je met 11 misschien 2?
Welke Kwit Fit ga je naar toe? Ik heb mijn Pirelli’s van Kwik Fit De Meern.
 
Meestal laadde ik 100km extra, om 140-160 te rijden en stukken 190. Daar kreeg ik meer energie van dan een zo groot mogelijk bereik creëren. Beetje kinderachtig misschien, maar ik kan er ook van genieten om weg te rijden bij "drukkende" Duitse wagens op de linkerbaan.

Mooi die koppen in die Benzen en Bmw's als je ze voorbij rijd met 160-170. Dat een elektroauto zo schnell kan dat verwacht geen Duitser ;-)
 
Beste Allemaal,

Over 3 weken ga ik wintersport met mijn classic MS. Dit jaar ga ik naar Les Arc 1850.
Ik heb een vraagje. ABetterRouteplanner stuurt mij over zwitserland maar op het laatst via een pas (La Thuile) die volgens mij in de winter is afgesloten. Als ik bij ABetterRouteplanner via Moutiers laat rijden als extra waypoint stuur hij mij over Frankrijk.

De Tesla laat mij ook over Zwitserland rijden maar dan over Annecy volgens mij.

Wat is wijsheid? Ik vond een route zonder tol eigenlijk wel prima.

Allen alvast bedankt!
 
  • Like
Reactions: Ipe
8D998326-B983-4E7C-B69D-E21289483F55.jpeg

De route door Frankrijk lijkt me de makkelijkste.Met als laatste SuC in Chambery. En onderweg genoeg SuC mogelijkheden. Of door Zwitserland en dan Annecy en dan laatste laden bij Genève. Voor Frankrijk geldt natuurlijk tol en voor Zwitserland een Vignet.

Beste Allemaal,

Over 3 weken ga ik wintersport met mijn classic MS. Dit jaar ga ik naar Les Arc 1850.
Ik heb een vraagje. ABetterRouteplanner stuurt mij over zwitserland maar op het laatst via een pas (La Thuile) die volgens mij in de winter is afgesloten. Als ik bij ABetterRouteplanner via Moutiers laat rijden als extra waypoint stuur hij mij over Frankrijk.

De Tesla laat mij ook over Zwitserland rijden maar dan over Annecy volgens mij.

Wat is wijsheid? Ik vond een route zonder tol eigenlijk wel prima.

Allen alvast bedankt!
 
Welke band bedoel je precies die Pirelli adviseert? Bedoel je met 11 misschien 2?
Welke Kwit Fit ga je naar toe? Ik heb mijn Pirelli’s van Kwik Fit De Meern.

Dat is de letterlijke tekst uit een e-mail van Pirelli. Ik denk inderdaad dat ze de Sottozero 2 bedoelen ipv de 3, maar die zie ik dan weer niet met energielabel C en prestaties C. Ik ga naar kwikfit kleine singel in Utrecht stad. ze bezinnen zich nog op een oplossing.
 
Dat is de letterlijke tekst uit een e-mail van Pirelli. Ik denk inderdaad dat ze de Sottozero 2 bedoelen ipv de 3, maar die zie ik dan weer niet met energielabel C en prestaties C. Ik ga naar kwikfit kleine singel in Utrecht stad. ze bezinnen zich nog op een oplossing.

Ik heb je een privé berichtje gestuurd. Kwikfit heeft het bij mij zeer netjes opgelost door me andere banden aan de bieden. dikke duim :)
 
  • Like
Reactions: Top
Beste Allemaal,

Over 3 weken ga ik wintersport met mijn classic MS. Dit jaar ga ik naar Les Arc 1850.

Ik reis over 4 weken ook naar het autovrije Arc 1950. De ondergrondse parking ginder dient op voorhand geboekt te worden (website Resaplace, locatie Bourg-St-Maurice) en heeft ook een Tesla lader en nog een EV-lader. Er staat nergens iets vermeld over hoe/wanneer men er kan laden, anders dan dat je het moet vragen aan de slagboom bij aankomst.
Laat eens weten hoe dit verloopt aub, ik blijf maar een drietal nachten en als daar nog wat EVs zijn zal een goede en tijdige laadplanning noodzakelijk zijn voor mij. Bedankt alvast.
 
Last edited:
Ik reis over 4 weken ook naar het autovrije Arc 1950. De ondergrondse parking ginder dient op voorhand geboekt te worden (website Resaplace, locatie Bourg-St-Maurice) en heeft ook een Tesla lader en nog een EV-lader. Er staat nergens iets vermeld over hoe/wanneer men er kan laden, anders dan dat je het moet vragen aan de slagboom bij aankomst.
Laat eens weten hoe dit verloopt aub, ik blijf maar een drietal nachten en als daar nog wat EVs zijn zal een goede en tijdige laadplanning noodzakelijk zijn voor mij. Bedankt alvast.
Normaal boek ik de grote parking op 1800. 1950 ligt verder weg. Ik zal eens navraag doen over de diverse laadmogelijkheden en een terugkoppeling geven!
 
  • Like
Reactions: Nogo1966
View attachment 273638
De route door Frankrijk lijkt me de makkelijkste.Met als laatste SuC in Chambery. En onderweg genoeg SuC mogelijkheden. Of door Zwitserland en dan Annecy en dan laatste laden bij Genève. Voor Frankrijk geldt natuurlijk tol en voor Zwitserland een Vignet.
Bedankt voor je hulp @CJA Hulskamp. Ik zie dus dezelfde keuzes. Ik laat mijn keuze -denk ik- afhangen van de verkeerssituatie.

Ik zal een verslagje maken als ik terug ben.

Groeten Rob
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp