Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben gisteren in Ischgl aan gekomen. Dinsdag avond vertrokken en gereden tot in de buurt van Mogendorf. De ICE is die nacht om 02.30 vertrokken en kwam uiteindelijk 14.00 aan in Ischgl. Hun bedoeling was om de middag nog te skiën. Maar dat ging uiteindelijk niet door. Ochtend spits vooral rond Stuttgart had voor veel vertraging verzorgd. Wij lekker geslapen en met Starbucks koffie om 08.00 uur vertrokken en zijn over Heilbronn gereden om zo Stuttgart te omzeilen. Uiteindelijk om 15.00 uur in Ischgl en daarna meteen de KuhStall in.
Overigens heeft het Trofana hotel een oplader in de parkeer kelder. Deze staat dacht ik niet op ChargeMap.
 
Ik zal mij door mijn opmerking wel niet populair maken. Ik had echt een hele goede eerste wintersport met de tesla beleefd (veel beter dan verwacht), maar toen ik aankwam stonden mijn vrienden al lang op de skies en op de terugweg zat ik eerder in de auto.

We vertrokken tegelijk om 4u smorgens, ik kwam om 15u aan en dat is de laat om nog naar boven te gaan. Mijn vrienden waren er zo na 12u (beide geen file of regen gehad).

Vroeger ging ik nog weleens de middag ervoor vertrekken om 16u. Dan kwam ik nog aan op een schappelijke tijd (1u). Maar dat lukt niet met een tesla.

Ik heb de rit echt super ervaren, maar het kost je enkele uren skiën (1,5u laadtijd en een uur door langzamer rijden) Dan bespaar je wellicht een skipas, maar daarvoor ga je niet op wintersport.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe het gaat als ik aan de krokus gebonden ben met alleen al het wachten om te laden.


Populair of niet, je hebt helemaal gelijk. De rit met een tesla is veel leuker, of om met jou te spreken zelf super, maar het duurt ontegenzeggelijk langer. Dus als het je 100% gaat om zo snel mogelijk op de latten staan dan is een ICE beter. Als je leuker en goedkoper wil rijden, bereid bent je programma een beetje aan te passen (wij doen overnachting bij Ulm en staan volgende dag om 10u bij de lift) dan is de Tesla toch echt een feestje en je helpt ook nog een beetje mee om de sneeuw voor de volgende generatie veilig te stellen.

Ik deed d'r een paar weken geleden 10:15 over naar Ischgl vanuit Utrecht, vrienden reden het in 8:30. Het verschil uit jouw bericht 11 uur vs 8 uur is wel heel extreem. Ik denk dat dat wellicht ook te maken heeft met relatieve onervarenheid? Hoe meer ervaring met road trips hoe meer je op de grens kan rijden en het optimaliseren en dat kan je echt flink tijd schelen op de hele route.

Dan je vraag over de krokus. Ik neem aan dat je dan met jonge kinderen reist. Mijn ervaring is dat de rit met de tesla juist comfortabeler is dan met een ICE. Je hebt duidelijke vooraf bekende stops die iedereen weet en kan zien, je stopt eens in de 2,5 uur wat met kinderen soweiso nodig (plassen, flesjes, poepluiers, etc) en gezond is. Als je stopt dan weet je ook dat het een half uur gaat duren, bij ons is het standaard, plassen en dan een potje voetbal of KUB in plaats van iedereen opjagen om uiteindelijk nog steeds een half uur kwijt te zijn met tanken, betalen, plassen en iedereen weer in de auto krijgen. Bovendien met een week skiën ga je toch niet meer dezelfde dag de piste op, dus liever een leuke relaxte reis van 2 uur langer dan gehaast lekker vroeg op je bestemming. Kortom met de tesla op vakantie met kinderen gaat wat ons betreft echt super en is juist veel fijner dan met een ICE. En dan heb ik nog niet genoemd dat ik in een andere auto geen 3 kinderen, kinderwagen, 2 x slee, 2x ski, 3x schoenen, 4x helm, spelletjes, voetbal, kinderbedje en weekend tassen kan krijgen. Het enige wat deze krokus (voor het eerst 5 jaar) echt niet OK was waren de langzame superchargers, het wachten scheelt je een paar minuten, maar als de charger langzaam is doordat je er met 2 lege auto's aan staat, da's niet OK. Hopelijk hebben ze dat volgend jaar opgelost.
 
  • Love
Reactions: nico180
Nog een leuk nieuwtje vanuit Zermatt / Täsch.

Ik had de grote parking in Täsch (Matterhorn Terminal) aangeschreven over de 5 laadpalen (type2 - 11kW) die ze momenteel hebben hangen met de suggestie om daar een groter aantal met een lager vermogen bij te hangen. Snel een antwoord gekregen:
Matterhornterminal Täsch said:
Thank you for your stay in our park house and for giving your suggestions.
We are planning another 7 stations for charging electric cars.
Binnenkort 12 laders om aan te hangen :). Hopelijk komen er nog meer bij de komende jaren natuurlijk!
 
Ik vergat ook nog:
- de zucht van opluchting toen ik na een reis van 12 uur constant broemmmbroemmbroemm weer in mijn stille Tesla reed :confused:

Ah en ik vergat er nog een:
- parkeerkosten moeten betalen achter de slagboom, in plaats van gratis parkeren en opladen aan een van de drie Tesla Destination Chargers meteen recht tegenover de skilift (Plan de Gralba):confused:
 
Populair of niet, je hebt helemaal gelijk. De rit met een tesla is veel leuker, of om met jou te spreken zelf super, maar het duurt ontegenzeggelijk langer. Dus als het je 100% gaat om zo snel mogelijk op de latten staan dan is een ICE beter. Als je leuker en goedkoper wil rijden, bereid bent je programma een beetje aan te passen (wij doen overnachting bij Ulm en staan volgende dag om 10u bij de lift) dan is de Tesla toch echt een feestje en je helpt ook nog een beetje mee om de sneeuw voor de volgende generatie veilig te stellen.

Ik deed d'r een paar weken geleden 10:15 over naar Ischgl vanuit Utrecht, vrienden reden het in 8:30. Het verschil uit jouw bericht 11 uur vs 8 uur is wel heel extreem. Ik denk dat dat wellicht ook te maken heeft met relatieve onervarenheid? Hoe meer ervaring met road trips hoe meer je op de grens kan rijden en het optimaliseren en dat kan je echt flink tijd schelen op de hele route.

Dan je vraag over de krokus. Ik neem aan dat je dan met jonge kinderen reist. Mijn ervaring is dat de rit met de tesla juist comfortabeler is dan met een ICE. Je hebt duidelijke vooraf bekende stops die iedereen weet en kan zien, je stopt eens in de 2,5 uur wat met kinderen soweiso nodig (plassen, flesjes, poepluiers, etc) en gezond is. Als je stopt dan weet je ook dat het een half uur gaat duren, bij ons is het standaard, plassen en dan een potje voetbal of KUB in plaats van iedereen opjagen om uiteindelijk nog steeds een half uur kwijt te zijn met tanken, betalen, plassen en iedereen weer in de auto krijgen. Bovendien met een week skiën ga je toch niet meer dezelfde dag de piste op, dus liever een leuke relaxte reis van 2 uur langer dan gehaast lekker vroeg op je bestemming. Kortom met de tesla op vakantie met kinderen gaat wat ons betreft echt super en is juist veel fijner dan met een ICE. En dan heb ik nog niet genoemd dat ik in een andere auto geen 3 kinderen, kinderwagen, 2 x slee, 2x ski, 3x schoenen, 4x helm, spelletjes, voetbal, kinderbedje en weekend tassen kan krijgen. Het enige wat deze krokus (voor het eerst 5 jaar) echt niet OK was waren de langzame superchargers, het wachten scheelt je een paar minuten, maar als de charger langzaam is doordat je er met 2 lege auto's aan staat, da's niet OK. Hopelijk hebben ze dat volgend jaar opgelost.
Simpel gezegd; je gaat op vakantie om te onthaasten, waarom dan met haast naar de bestemming? Begin de vakantie vast thuis in plaats van op de bestemming. Dan heb je juist langer in plaats van korter vakantie..:)
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Klaas
Simpel gezegd; je gaat op vakantie om te onthaasten, waarom dan met haast naar de bestemming? Begin de vakantie vast thuis in plaats van op de bestemming. Dan heb je juist langer in plaats van korter vakantie..:)
Ik snap wat je zegt. En voel het ook zo:) Maar of dat ook voor mijn vrouw en kinderen gaat gelden?? Ik moet het nog zien, maar ik ga het meemaken! (Komende zomer staat Zweden met de Tes in de planning)
 
Ik snap wat je zegt. En voel het ook zo:) Maar of dat ook voor mijn vrouw en kinderen gaat gelden?? Ik moet het nog zien, maar ik ga het meemaken! (Komende zomer staat Zweden met de Tes in de planning)

Vrouw en kinderen vinden dat ook heel relaxt. Kinderen kunnen elke 2,5 uur de benen strekken. Vrouw hoeft geen kaart te lezen. En alle schoenen mogen mee.

Toegegeven, het was bij mij ook relatief eenvoudig: vanuit een 35 jaar oude Benz turbodiesel naar de S werd unaniem ervaren als een stijging in comfort.
 
Half april gaan we nog een paar daagjes naar Ischgl. Eerste wintersport met de MS :). Hopelijk nog 3 mooie dagen sneeuw meepakken.

Wat is hier het advies qua route?
Dacht zelf iig aan Arlbergtunnel (dus over Bregenz) ipv Fernpass, en las hier ook iets over mijden van het stuk Stuttgart <> Ulm (?). Heenreisdag is een donderdag.
 
Last edited:
Half april gaan we nog een paar daagjes naar Ischgl. Eerste wintersport met de MS :). Hopelijk nog 3 mooie dagen sneeuw meepakken.

Wat is hier het advies qua route?
Dacht zelf iig aan Arlbergtunnel (dus over Bregenz) ipv Fernpass, en las hier ook iets over mijden van het stuk Stuttgart <> Ulm (?). Heenreisdag is een donderdag.
Ik zou inderdaad de arlbergtunnel nemen, dat is het snelste route.
Files zou ik onderweg beoordelen, maar op een donderdag zonder vakantieverkeer lijkt het me dat het mee moet vallen.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Ik ga maandag/dinsdag weer naar de Franse Alpen. Helaas niet om te skiën maar om mijn dochter even op te halen die daar het seizoen gedraaid heeft.
Lijkt me niet helaas...is toch een zaligheid om je dochter op te kunnen halen en een hele rit terug met haar te hebben; vader / dochter momenten zijn onbetaalbaar! Voor je het weet reist ze met haar vriend of pakt ze het vliegtuig!
 
Half april gaan we nog een paar daagjes naar Ischgl. Eerste wintersport met de MS :). Hopelijk nog 3 mooie dagen sneeuw meepakken.

Wat is hier het advies qua route?
Dacht zelf iig aan Arlbergtunnel (dus over Bregenz) ipv Fernpass, en las hier ook iets over mijden van het stuk Stuttgart <> Ulm (?). Heenreisdag is een donderdag.
Vorige week een paar dagen Ischgl gedaan en de Arlberg Tunnel genomen en de A8 Stuttgart -Ulm en was prima te doen. En zeker als je zondag weer terug rijdt
 
  • Informative
Reactions: Nexus
“Wat is hier het advies qua route?
Dacht zelf iig aan Arlbergtunnel (dus over Bregenz) ipv Fernpass, en las hier ook iets over mijden van het stuk Stuttgart <> Ulm (?). Heenreisdag is een donderdag”

Volgens mij zijn er op internet heel wat discussies over wat de beste route is. De fernpass vind ik zelf een mooiere route, het is korter in Km en geen tol (als de reis dan toch gratis is). Ook de sc in lermoos is mooier dan bijvoorbeeld bregenz. Nadeel is wel dat je in leonberg redelijk lang bij de Mac moet laden om tot lermoos te komen, zeker als je vanaf de 8 via de b10? naar de 7 wil door ulm heen ( voor vrachtwagens verboden) Scheelt ook weer heel wat km en dat is echt sneller. Mis je alleen de sc in ulm. De fernpass route is flink verbetert de afgelopen jaren, maar of de mindere km naar ischl zodanig zijn dat het ook sneller is weet ik niet.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Dank voor de tips allen! Route wordt denk ik Waldlaubersheim, Leonberg-Ost, Aichstetten (indien via Arlbergtunnel) of Ulm (indien via Fernpass).

Hotel heeft DeC dus kan mooi leeg aankomen.

Volgens ABetterRoutePlanner schelen de routes (Fernpas of Arlbergtunnel) maar 1 minuut.
Kunnen we dus tijdens de reis nog kiezen waar we zin in hebben.
Pasje rijden met de MS is natuurlijk wel eens leuk :) (na 800 km AP).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Superendo
Meteen een andere vraag... voor volgend seizoen willen we met 3 gezinnen gaan wintersporten (Kerst- of Carnavalsvakantie).
Alle drie de gezinnen hebben 2 kids (van 3 t/m 9 jaar).
Zoeken dus een leuk kindvriendelijk gebied en het liefst een mooi chalet met 6 slaapkamers, dichtbij de piste/lift.

Iemand tips?
 
Dank voor de tips allen! Route wordt denk ik Waldlaubersheim, Leonberg-Ost, Aichstetten (indien via Arlbergtunnel) of Ulm (indien via Fernpass).

Hotel heeft DeC dus kan mooi leeg aankomen.

Volgens ABetterRoutePlanner schelen de routes (Fernpas of Arlbergtunnel) maar 1 minuut.
Kunnen we dus tijdens de reis nog kiezen waar we zin in hebben.
Pasje rijden met de MS is natuurlijk wel eens leuk :) (na 800 km AP).
Wij hebben de dezelfde route gereden en konden ook mooi leeg aankomen (Trofana hotel). Ik vindt zelf Arlberg wat relaxter rijden en qua tijd maakt het niet uit.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
“Zoeken dus een leuk kindvriendelijk gebied en het liefst een mooi chalet met 6 slaapkamers, dichtbij de piste/lift.”

Ik heb me laten vertellen dat serfaus het meest kindvriendelijke gebied ter wereld is. Daarnaast ligt het dorp op 1500m en op een zonnenplateau (meeste zonuren, wat statistisch onderbouwd zou zijn).

Heb er zelf als kind elk jaar veel plezier beleefd en ga er nu met mijn eigen kinderen heen. Waar je ook zit, de piste is dichtbij. Het dorp is autovrij.
 
  • Informative
Reactions: Nexus and nico180
Meteen een andere vraag... voor volgend seizoen willen we met 3 gezinnen gaan wintersporten (Kerst- of Carnavalsvakantie).
Alle drie de gezinnen hebben 2 kids (van 3 t/m 9 jaar).
Zoeken dus een leuk kindvriendelijk gebied en het liefst een mooi chalet met 6 slaapkamers, dichtbij de piste/lift.
Ik kom zelf al jaren in Gerlos met de Kids.van klein tot groot er is veel te doen voor ze.
Er is ook een kinderopvang op de piste als je zelf graag even wat meters wilt maken.
Al met al een aanrader.
 
  • Informative
Reactions: Nexus