Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dank voor de tips allen! Route wordt denk ik Waldlaubersheim, Leonberg-Ost, Aichstetten (indien via Arlbergtunnel) of Ulm (indien via Fernpass).

Hotel heeft DeC dus kan mooi leeg aankomen.

Volgens ABetterRoutePlanner schelen de routes (Fernpas of Arlbergtunnel) maar 1 minuut.
Kunnen we dus tijdens de reis nog kiezen waar we zin in hebben.
Pasje rijden met de MS is natuurlijk wel eens leuk :) (na 800 km AP).

Ik ga morgen richting Ischgl met de Tesla, vertrekken einde middag en we slapen bij de supercharger in Ulm. Via Bregenz of Fernpass maakt inderdaad niks uit, beide vaak gereden. Bregenz is iets makkelijker rijden, maar de Fernpass is ook een prima weg. Ik denk dat wij voor de Fernpass kiezen als het qua verkeer niet uitmaakt en het weer goed is. Fernpass is 20 km korter, je rijdt wat zuiniger en het is een mooiere route. En het scheelt je nog 10 euro voor een vignet, alhoewel je die officieel wel nodig hebt met nog een klein stukje A12.

Route door Duitsland (via de 3 of de 61) hoef je echt niet (meer) van te voren te plannen, vooral laten afhangen van de verkeersdrukte op dat moment!
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Ik heb sinds januari een P85D en ben met Pasen naar Tirol geweest. Ik had al veel gelezen over hoe gebruik te maken van een abetterrouteplanner om zo slim mogelijk te laden. Ik was dus voorbereid op reisduur van zo’n 12 uur. Het zijn er in totaal 14h45 geworden, dit is inclusief 3:46h laadtijd. Ondanks de lage snelheid door files en de hele weg regen viel het verbruik mij tegen. Het gemiddelde verbruik over 987Km was 253Wh/Km. Ik heb in totaal 244KWh verbruikt. Dit heeft geresulteerd in 7x stoppen om te laden.

Voor de terugweg ging ik dan ook uit van ongeveer dezelfde reistijd. In tegenstelling tot de heenweg was het nu droog en 13° i.p.v. 6°. Dit resulteerde in een reistijd van 12h25 en 4x stoppen om te laden. Het totale verbruik was 194KWh en het gemiddelde verbruik over 953Km was 243Wh/Km.

Omdat dit voor mij de eerste vakantie met de Model S was heb van beide ritten een logboek bijgehouden en wat mij opvalt is dat er een verschil zit in de trip computer en de kilometer teller. Als ik op basis van de kilometerteller de gereden afstand tussen Superchargers uitreken en deze vergelijk met de kilometers gereden “since last charge” dan zit daar soms wel tot 10% afwijking in, zowel positief als negatief.

Ik was verrast door het grote verschil in het verbruik op de heen en terugweg. Zou 21" inch samen met de verwarming en regen de 20% meer verbruik verklaren?
 
Ik heb sinds januari een P85D en ben met Pasen naar Tirol geweest. Ik had al veel gelezen over hoe gebruik te maken van een abetterrouteplanner om zo slim mogelijk te laden. Ik was dus voorbereid op reisduur van zo’n 12 uur. Het zijn er in totaal 14h45 geworden, dit is inclusief 3:46h laadtijd. Ondanks de lage snelheid door files en de hele weg regen viel het verbruik mij tegen. Het gemiddelde verbruik over 987Km was 253Wh/Km. Ik heb in totaal 244KWh verbruikt. Dit heeft geresulteerd in 7x stoppen om te laden.

Voor de terugweg ging ik dan ook uit van ongeveer dezelfde reistijd. In tegenstelling tot de heenweg was het nu droog en 13° i.p.v. 6°. Dit resulteerde in een reistijd van 12h25 en 4x stoppen om te laden. Het totale verbruik was 194KWh en het gemiddelde verbruik over 953Km was 243Wh/Km.

Omdat dit voor mij de eerste vakantie met de Model S was heb van beide ritten een logboek bijgehouden en wat mij opvalt is dat er een verschil zit in de trip computer en de kilometer teller. Als ik op basis van de kilometerteller de gereden afstand tussen Superchargers uitreken en deze vergelijk met de kilometers gereden “since last charge” dan zit daar soms wel tot 10% afwijking in, zowel positief als negatief.

Ik was verrast door het grote verschil in het verbruik op de heen en terugweg. Zou 21" inch samen met de verwarming en regen de 20% meer verbruik verklaren?

Het temperatuurverschil telt zeker mee. Als in een regenbui de temperatuur 15graden daalt is dat alleen al 5% meer luchtweerstand.
Ook het hoogteverschil telt een klein beetje mee. Tirol is zo'n 1000m hoger dan NL, dat kost je op de heenweg totaal +/- 5kWh extra.
Op de terugweg bespaart het je juist weer 5kWh.
 
Ik heb sinds januari een P85D en ben met Pasen naar Tirol geweest. Ik had al veel gelezen over hoe gebruik te maken van een abetterrouteplanner om zo slim mogelijk te laden. Ik was dus voorbereid op reisduur van zo’n 12 uur. Het zijn er in totaal 14h45 geworden, dit is inclusief 3:46h laadtijd. Ondanks de lage snelheid door files en de hele weg regen viel het verbruik mij tegen. Het gemiddelde verbruik over 987Km was 253Wh/Km. Ik heb in totaal 244KWh verbruikt. Dit heeft geresulteerd in 7x stoppen om te laden.

Voor de terugweg ging ik dan ook uit van ongeveer dezelfde reistijd. In tegenstelling tot de heenweg was het nu droog en 13° i.p.v. 6°. Dit resulteerde in een reistijd van 12h25 en 4x stoppen om te laden. Het totale verbruik was 194KWh en het gemiddelde verbruik over 953Km was 243Wh/Km.

Omdat dit voor mij de eerste vakantie met de Model S was heb van beide ritten een logboek bijgehouden en wat mij opvalt is dat er een verschil zit in de trip computer en de kilometer teller. Als ik op basis van de kilometerteller de gereden afstand tussen Superchargers uitreken en deze vergelijk met de kilometers gereden “since last charge” dan zit daar soms wel tot 10% afwijking in, zowel positief als negatief.

Ik was verrast door het grote verschil in het verbruik op de heen en terugweg. Zou 21" inch samen met de verwarming en regen de 20% meer verbruik verklaren?

Ik vind een gemiddeld verbruik van 240-250 voor een wintersport trip niet heel hoog, dat heb ik op winterbanden met relatief lage temperaturen ook. Maar dan rijd ik wel ~150 op de stukken waar het kan en voor de rest de toegestane snelheid. Alle factoren samen; winter/zomer banden, hoogteverschil, temperatuur, regen, windrichting en snelheid en wel of niet constant kunnen rijden kunnen zeker tot 20% verschil in verbruik of meer leiden.

14:45 vind ik dan wel weer heel lang en 7 keer opladen met totaal 3:46 zeker ook. Ik schat dus in dat bij het laden het grootste verschil zit tussen heen en terug. Het maakt echt een groot verschil of je de batterij bijna leegrijdt en alleen aan een snelle supercharger staat of dat je met nog flink wat over bij een supercharger aankomt. Liever wat langzamer rijden om net nog helemaal leeg de volgende SuC te halen, dan met een halfvolle batterij gaan bijladen. En 7 keer laden vs 4x laden betekent ook 3x10 minuten extra aan de snelweg op en af.
 
Ik heb sinds januari een P85D en ben met Pasen naar Tirol geweest. Ik had al veel gelezen over hoe gebruik te maken van een abetterrouteplanner om zo slim mogelijk te laden. Ik was dus voorbereid op reisduur van zo’n 12 uur. Het zijn er in totaal 14h45 geworden, dit is inclusief 3:46h laadtijd. Ondanks de lage snelheid door files en de hele weg regen viel het verbruik mij tegen. Het gemiddelde verbruik over 987Km was 253Wh/Km. Ik heb in totaal 244KWh verbruikt. Dit heeft geresulteerd in 7x stoppen om te laden.

Voor de terugweg ging ik dan ook uit van ongeveer dezelfde reistijd. In tegenstelling tot de heenweg was het nu droog en 13° i.p.v. 6°. Dit resulteerde in een reistijd van 12h25 en 4x stoppen om te laden. Het totale verbruik was 194KWh en het gemiddelde verbruik over 953Km was 243Wh/Km.

Omdat dit voor mij de eerste vakantie met de Model S was heb van beide ritten een logboek bijgehouden en wat mij opvalt is dat er een verschil zit in de trip computer en de kilometer teller. Als ik op basis van de kilometerteller de gereden afstand tussen Superchargers uitreken en deze vergelijk met de kilometers gereden “since last charge” dan zit daar soms wel tot 10% afwijking in, zowel positief als negatief.

Ik was verrast door het grote verschil in het verbruik op de heen en terugweg. Zou 21" inch samen met de verwarming en regen de 20% meer verbruik verklaren?

Klinkt als range anxiety. Ik rij meestal in vijf stops naar N-Italie, met een vier jaar oude P85. Skibox thuis laten (het past ook zonder). Bijna leeg aankomen bij de SuC (1-2%). Niet onnodig lang laden (5-10 minuten eerder vertrekken dan de navigatie nodig acht). Terug gaat bij mij ook sneller dan heen vanwege hoogteverschil: haal dan vaak net wel een SuC verder, heen soms net niet.
 
Gisteren met temperaturen tussen de 23 en 27 graden 1000 kilometer gereden vanuit de Alpen naar huis. Half vol begonnen aan de rit en drie laadstops nodig gehad (Poulet de Bresse, Val-de-Meuse en Arlon). Binnen de 12 uur thuis ondanks wat file op de E411. Als het maar warm is en je bergaf gaat. Wereld van verschil.
 
Gisteren met temperaturen tussen de 23 en 27 graden 1000 kilometer gereden vanuit de Alpen naar huis. Half vol begonnen aan de rit en drie laadstops nodig gehad (Poulet de Bresse, Val-de-Meuse en Arlon). Binnen de 12 uur thuis ondanks wat file op de E411. Als het maar warm is en je bergaf gaat. Wereld van verschil.

Kan het zijn dat ik je dan tegenkwam bij SuC Waldlaubersheim? Ergens tussen 18-19. Zo'n rode tesla zie je niet zo vaak:)

Wij zijn gisteren in 9:45 op ons gemakkie teruggereden uit Ischgl. Zomerbanden, mooi weer, geen file = constant rijden, zuiden wind en bergafwaarts rijden scheelt heel erg veel. Overal de toegestane snelheid of 150-170 gereden waar het mocht. Telkens moeite om de batterij leeg te krijgen voor de SuC, omdat het verbruik telkens mee viel. Compleet ander verhaal dan heen met winterbanden en winterweer...
 
Kan het zijn dat ik je dan tegenkwam bij SuC Waldlaubersheim? Ergens tussen 18-19. Zo'n rode tesla zie je niet zo vaak:)

Wij zijn gisteren in 9:45 op ons gemakkie teruggereden uit Ischgl. Zomerbanden, mooi weer, geen file = constant rijden, zuiden wind en bergafwaarts rijden scheelt heel erg veel. Overal de toegestane snelheid of 150-170 gereden waar het mocht. Telkens moeite om de batterij leeg te krijgen voor de SuC, omdat het verbruik telkens mee viel. Compleet ander verhaal dan heen met winterbanden en winterweer...
Hoi Merijn, dat was ik niet. Ik heb de péage genomen en ben niet door Duitsland gekomen.
 
Ja als het nog lukt dan lijkt me dat wel beter, de weg en het dorp zijn volledig sneeuwvrij,de weersverwachting is goed, en zomerbanden zijn 10-20% zuiniger.....
Ik denk dat je ongelijk hebt. Winterbanden gaan in de zomer niet plotseling veel zwaarder lopen.
De enige reden om ze eraf te halen is dat winterbanden in de zomer hard slijten en een minder goede wegligging hebben.
 
Ik denk dat je ongelijk hebt. Winterbanden gaan in de zomer niet plotseling veel zwaarder lopen.
De enige reden om ze eraf te halen is dat winterbanden in de zomer hard slijten en een minder goede wegligging hebben.

Volgens mij hebben winterbanden een hogere rolweerstand. Door het zachte rubber in de zomer, hebben winterbanden in de zomer minder grip en maken zij iets meer geluid. Dat kost energie.

Verschil profiel zomerbanden en winterbanden | Continental
 
Volgens mij hebben winterbanden een hogere rolweerstand. Door het zachte rubber in de zomer, hebben winterbanden in de zomer minder grip en maken zij iets meer geluid. Dat kost energie.
Verschil profiel zomerbanden en winterbanden | Continental
Helaas, marketingpraat.
Hoe zachter het rubber, hoe lichter een band loopt. Een winterband loopt in de zomer ook lichter dan een zomerband.
Er zijn natuurlijk goede redenen om niet in de zomer door te rijden op winterbanden. De lamellen kunnen, vooral in bochten tegen elkaar gaan schuren, ontwikkelen hitte en de totale zachtheid komt de wegligging niet ten goede.
Ik test met speciale pendelapparatuur, ook voor Continental, honderden fietsbanden op rolweerstand. Ook Michelin banden die voor wereldrecords met gestroomlijnde fietsen en ecomarathon (waterstof) voertuigen worden gebruikt.
Mijn gesprekspartners zijn bandentechnologen. En die vakmensen noemen de teksten op hun websites prietpraat.
 
Ik rij het hele jaar op winterbanden en vervang de banden in de herfst. In de sneeuw heb je toch weinig aan minder dan 4 mm profiel terwijl daarmee doorrijden in de zomer niet zo veel uitmaakt en is toegestaan tot 1,6 mm. Daarnaast scheelt het een hoop gedoe met wisselen, geld voor bandenopslag en twee keer per jaar wachten.
 
Ik rij het hele jaar op winterbanden en vervang de banden in de herfst. In de sneeuw heb je toch weinig aan minder dan 4 mm profiel terwijl daarmee doorrijden in de zomer niet zo veel uitmaakt en is toegestaan tot 1,6 mm. Daarnaast scheelt het een hoop gedoe met wisselen, geld voor bandenopslag en twee keer per jaar wachten.
Kritische rijders, ik schaar me daarbij, hoeven niet eens naar de buitentemperatuur te kijken om te weten dat de winterbanden eraf moeten.
Het bij hogere temperaturen rijden met winterbanden voel ik aan als een soort schaatsen. Er is een sterk verminderde stuurprecisie.
Als ik dan mijn 21" velgen met Michelin Pilot Super Sport erop zet, rijdt het weer als op rails.