Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij werd de bezetting van de suc vroeger automatisch gerefresd van de laders die binnen het bereik liggen wanneer je alle laadplekken activeerde. Nu is dit zeker niet zo, zodat de laders in Geiselwind (6 stuks) bezet waren. Ik zag dit pas op het scherm na het afzetten en terug opzetten. Ik heb wel maar 5 min moeten wachten.
 
Afgelopen vrijdag van Zeist naar Feldkirch in Voralberg gereden. Met 2 stops. Eerste in Mogendorf en tweede in Leonberg. Ondanks voorverwarmen lijkt het eerste stuk altijd meer energie te verbruiken dan de tweede helft.

Tot mijn verbazing Mogendorf maar net gehaald (290 km). Maar daarna Leonberg op mijn sloffen en kreeg ik hem ook met 150 op het laatste stuk niet leeggereden.

Geslapen in Feldkirch en auto aan de lader van het hotel weer vol en zaterdagmorgen het laatste half uurtje naar Sankt Gallenkirch gereden. Had ook makkelijk ineens vanuit Leonberg gekund maar kon zaterdag pas het huisje in.
 
Job, waak ervoor dat je niet in het kamp van de kritiekloze Tesla groupies eindigt.
Ik denk dat iedereen wel kritiek heeft. Onderscheid zit hem in hoe erg je er aan tilt. Ik zie dat er heel weinig over core functies geklaagd wordt, maar vaak over zaken die je zelfs in andere wagens niet hebt (bediening via touch screen, FSD).
Als er al geklaagd wordt over transparante achterlichten, twee keer moeten klikken voor de verwarming. Ja ook ik vond dat we vroeger de verwarming beter konden bedienen. Maar om daar nu over te klagen… er zijn ergere zaken in de wereld.
Het blijft voor mij een auto. Ik heb nog nooit zo lang en zo veel km met een auto gereden als nu en de wagen is nog veel beter dan mijn vorige wagens, toen ik ze weg deed. Het enige wat niet meer werkt is het schuifje in de middenconsole dat niet helemaal vanzelf meer sluit.
Met een ICE zou ik met 195000 km al wat rammels horen, verlies van vermogen en serieuze kosten hebben moeten doen.
 
Ho wacht dit topic gaat over "op wintersport met de Tesla" niet over of we tevreden zijn of niet (ik vind het persoonlijk een van de fijnste auto's die ik ooit heb gehad, maar dat is dus off-topic ;-) )

Mijn punt was dus dat:
1. Een uur tijdswinst te behalen was door Google Maps te gebruiken (en een beetje gezond verstand) ipv de tesla navi/ ABRP
2. Er een vreemde eerste stop werd voorgesteld, zonder duidelijke reden en er blijken dus meer mensen dit ervaren te hebben

Als je dus op wintersport gaat met de Tesla is dat iets waar je rekening mee kan houden.

Binnenkort 2e keer zelfde route dus ben benieuwd obv de ervaringen 1e keer, kan ik nu: harder rijden (vaker boven de 130) en sneller een alternatieve route kiezen als er file staat.
 
Grappig dat verschil in gebruik abrp vs tesla. Maar heb je het idee dat je er dan sneller bent ? Zeker omdat je deze route vaak rijdt.
Eerlijk gezegd weet ik dat niet, omdat ik niet (meer) zo let op de tijd die ik er over doe. Maar dat komt ook omdat de laatste paar keer de menselijke behoefte (koffie, plassen, eten, enz) bepaalde wanneer we stopten en niet de laadbehoefte. Maar dat kost wel veel tijd, waardoor de laatste paar trips best veel tijd kostten. Overmorgen gaan we weer eens ouderwets, met koffie en broodjes in de auto, proberen langere stukken achter elkaar te rijden. Het laden bepaalt dan waar we stoppen. Doel is Haarlem - Lyon in kleine 10 uur (931 km, 9 uur rijden en 1 uur laden). Dan volgende dag naar Bourg st Mourice om de kinderen van de sneeuwthalys op te halen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zoek je ionity laadplekken via de tesla app en wat kost het laden dan ?
Nee, die komen uit de verkenning met A Better Route Planner en deels ken ik ze ook wel. Eigenlijk gaat het maar om twee: Bij Metz staan ze op hetzelfde parkeerterrein als de Supercharger (Ionity is 250 kW, Suc is 150) en Langress net ten zuiden van Val de Meuse. Die nemen we altijd om dat vreselijke Val de Meuse te ontlopen.
Ionity in Frankrijk hanteert een tijdtarief (geloof 0,82 ct/min), dus als je lekker leeg aankomt en 15 minuten op 250 kW kan laden is het niet duurder. Als je even wat bij wilt laden van bijv 60% naar 80% is het wel duur.
 
Ho wacht dit topic gaat over "op wintersport met de Tesla" niet over of we tevreden zijn of niet (ik vind het persoonlijk een van de fijnste auto's die ik ooit heb gehad, maar dat is dus off-topic ;-) )
……
2. Er een vreemde eerste stop werd voorgesteld, zonder duidelijke reden en er blijken dus meer mensen dit ervaren te hebben
…….
Binnenkort 2e keer zelfde route dus ben benieuwd obv de ervaringen 1e keer, kan ik nu: harder rijden (vaker boven de 130) en sneller een alternatieve route kiezen als er file staat.
Als je de route Amersfoort (ik neem aan dat je daar bent vertrokken op 100% SoC) Oberonnefeld in ABRP selecteert, dan zou je daar met Ongeveer 12% aankomen , uitgaande dat je je aan de maximum snelheid houd en max 130 in Duitsland.
Als je vervolgens in ABRP opgeeft dat je wat harder rijd of de temperatuur omlaag zet, dan komt er een korte stop in Zevenaar bij. Dit komt dus overeen met wat je auto voorstelde. Op zich dus niet verassend die stop.

Wat dat betreft kun je naar mijn idee wel op de Tesla navigatie vertrouwen als je op wintersport gaat. Ga je op zeker dan neem je de extra stop. Ben je wat handiger en dan kijk je naar het energiescherm en schat je de verkeerssituatie goed in, dan kun je de stop overslaan. Tesla zal op zeker gaan uitgaande dat niet iedere berijder even handig is.
Ik ben benieuwd wat je ervaring is de volgende rit.
 
Afgelopen vrijdag van Zeist naar Feldkirch in Voralberg gereden. Met 2 stops. Eerste in Mogendorf en tweede in Leonberg. Ondanks voorverwarmen lijkt het eerste stuk altijd meer energie te verbruiken dan de tweede helft.

Tot mijn verbazing Mogendorf maar net gehaald (290 km). Maar daarna Leonberg op mijn sloffen en kreeg ik hem ook met 150 op het laatste stuk niet leeggereden.

Geslapen in Feldkirch en auto aan de lader van het hotel weer vol en zaterdagmorgen het laatste half uurtje naar Sankt Gallenkirch gereden. Had ook makkelijk ineens vanuit Leonberg gekund maar kon zaterdag pas het huisje in.
Wat leuk. Wij zitten een dorpje eerder in het dal. Ook met twee stops naar de accommodatie gereden.

Eentje bij Oberhonnefeld (30 plekjes vrij) en eentje bij Leonberg (6 plekjes vrij bij de extra (tijdelijke?) stalls).

Her laden hier doe ik op 220.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Robster
E34C2F5C-3DE5-483D-B99B-4D6F11985CC5_1_201_a.jpeg


Zo kan het ook. 998 km richting Oostenrijk, gemiddeld 225kw/km met volle kofferbak, dakkoffer met ski's, 5 volwassenen, max 125km/u. 4x geladen bij SuC op aangeven navigatie via Tesla. (Foto van afgelopen zaterdag 26/2, dag na aankomst)

(dakdragers: Seasucker Monkeybars)
 
Afgelopen vrijdag van Zeist naar Feldkirch in Voralberg gereden. Met 2 stops.

Als MS90D rijder lijkt het mij niet efficiënt om maar 2 stops te hebben. Omdat je dan voor een te groot deel van de laadtijd aan te laag vermogen laadt.
Met een MY heb je natuurlijk meer range en blijft het laadvermogen ook langer op een aanvaardbaar niveau.
Hoe lang waren jouw laadstops?
Straks ga ik nog vinden dat er te weinig laadtijd op een trip zit.
 
Als je de route Amersfoort (ik neem aan dat je daar bent vertrokken op 100% SoC) Oberonnefeld in ABRP selecteert, dan zou je daar met Ongeveer 12% aankomen , uitgaande dat je je aan de maximum snelheid houd en max 130 in Duitsland.
Als je vervolgens in ABRP opgeeft dat je wat harder rijd of de temperatuur omlaag zet, dan komt er een korte stop in Zevenaar bij. Dit komt dus overeen met wat je auto voorstelde. Op zich dus niet verassend die stop.
Gisteren nog even geprobeerd en hij geeft Zevenaar eigenlijk altijd aan, terwijl ik het logischer zou vinden dat ie dan een SuC eerder dan Oberhonnefeld zou nemen, maar goed.
Wat dat betreft kun je naar mijn idee wel op de Tesla navigatie vertrouwen als je op wintersport gaat. Ga je op zeker dan neem je de extra stop. Ben je wat handiger en dan kijk je naar het energiescherm en schat je de verkeerssituatie goed in, dan kun je de stop overslaan. Tesla zal op zeker gaan uitgaande dat niet iedere berijder even handig is.
Ik ben benieuwd wat je ervaring is de volgende rit.
Had er gisteren met de wederhelft nog over en zij is een iets andere mening toegedaan.
Het probleem is dat de Tesla Navi niet helemaal actueel is qua verkeersinfo. Dus haar tip is om de Tesla navi te gebruiken, maar voor iedere grote/belangrijke splitsing Google Maps te checken of het nog steeds de snelste route is, daarmee zit je niet de hele tijd met je navi te prutsen en ben je toch zo snel mogelijk op bestemming.

En ze kon het gelijk bewijzen ook nog.. Gisteravond was de tunnel van de A2 bij Utrecht (vanuit the Wall) dicht, Tesla navi stuurde me er nog vrolijk doorheen, terwijl Google Maps me liet omrijden.

Binnenkort nieuwe poging :)
 
Ik denk dat iedereen wel kritiek heeft. Onderscheid zit hem in hoe erg je er aan tilt. Ik zie dat er heel weinig over core functies geklaagd wordt, maar vaak over zaken die je zelfs in andere wagens niet hebt (bediening via touch screen, FSD).
Als er al geklaagd wordt over transparante achterlichten, twee keer moeten klikken voor de verwarming. Ja ook ik vond dat we vroeger de verwarming beter konden bedienen. Maar om daar nu over te klagen… er zijn ergere zaken in de wereld.
Het blijft voor mij een auto. Ik heb nog nooit zo lang en zo veel km met een auto gereden als nu en de wagen is nog veel beter dan mijn vorige wagens, toen ik ze weg deed. Het enige wat niet meer werkt is het schuifje in de middenconsole dat niet helemaal vanzelf meer sluit.
Met een ICE zou ik met 195000 km al wat rammels horen, verlies van vermogen en serieuze kosten hebben moeten doen.

Terechte opmerking! Ik heb deze discussie over de navigatie aangezwengeld. Zou ik de Tesla vanwege de navi laten staan en met de e-Niro op wintersport gaan? No way! De Tesla is by far de fijnste auto die we gehad hebben. Zo fijn, dat ik de luxe heb om te zeuren over, in mijn ogen, onlogisch gedrag van de navi.

Ik vermoed (zeker na het lezen van jullie ervaringen) dat Tesla met verbeteringen gaat komen. Dat heb ik na 3 jaar KIA nog niet niet meegemaakt: dat is nog exact dezelfde auto (niet helemaal waar, tijdens de verplichte beurten hebben ze wat sapjes ververst ;)), alleen 3 jaar ouder.
 
Terechte opmerking! Ik heb deze discussie over de navigatie aangezwengeld. Zou ik de Tesla vanwege de navi laten staan en met de e-Niro op wintersport gaan? No way! De Tesla is by far de fijnste auto die we gehad hebben. Zo fijn, dat ik de luxe heb om te zeuren over, in mijn ogen, onlogisch gedrag van de navi.

Ik vermoed (zeker na het lezen van jullie ervaringen) dat Tesla met verbeteringen gaat komen. Dat heb ik na 3 jaar KIA nog niet niet meegemaakt: dat is nog exact dezelfde auto (niet helemaal waar, tijdens de verplichte beurten hebben ze wat sapjes ververst ;)), alleen 3 jaar ouder.
Het viel mij tijdens een laatste rit naar italie op hoe fijn het is dat de navi (en dan mn de verkeersituatie) het gewoon bleef doen(wel met premium connectivity) in Zwitserland. Met mijn ICE viel dit in in de doorreis daar weg omdat ik geen data had gekocht zodat mijn google maps accuraat bleef.
Met de Tesla kon ik zodoende de drukte een beetje ontwijken.
 
Afgelopen vrijdag van Zeist naar Feldkirch in Voralberg gereden. Met 2 stops. Eerste in Mogendorf en tweede in Leonberg. Ondanks voorverwarmen lijkt het eerste stuk altijd meer energie te verbruiken dan de tweede helft.

Tot mijn verbazing Mogendorf maar net gehaald (290 km). Maar daarna Leonberg op mijn sloffen en kreeg ik hem ook met 150 op het laatste stuk niet leeggereden.

Geslapen in Feldkirch en auto aan de lader van het hotel weer vol en zaterdagmorgen het laatste half uurtje naar Sankt Gallenkirch gereden. Had ook makkelijk ineens vanuit Leonberg gekund maar kon zaterdag pas het huisje in.
Ik ben al verbaast dat je Mogendorf haalt. Ik kom vanaf Deventer met 100% vertrek met pijn en moeite bij Oberhonnefeld. Daar had ik 6% over.
En ik heb me overal aan de snelheden gehouden. Het was wel slecht weer, regen en wind tegen. Maar dat is voor mij 260km en dat vind ik toch aan de magere kant voor een M3 LR.
Het is me 1 keer gelukt om vanuit Oostenrijk (Westendorf) naar huis te rijden in 3 stops (zomer en lekker weer), maar meestal zijn het er toch 4. Daarmee zit ik wil altijd ruim in de aankomst percentage > 10% bij een SuC en laad ik altijd tot ruim over de 80%.