Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Dus slecht voor het klimaat.
Dit begrijp ik niet goed: of ik nu alleen op zomerbanden rijdt, of halfjaarlijks winter/zomerbanden wissel, de hoeveelheid rubber die ik op de weg achterlaat is hetzelfde. De zomerset gaat 2x zo lang mee in het laatste geval.
Of bedoel je dat ik nu 4 extra velgen bezit die anders niet geproduceerd zouden zijn?
 
Heb je ook maar enig bewijs dat
A) de veroorzaker op zomerbanden reed
B) het ongeluk niet gebeurd zou zijn als de veroorzaker op winterbanden had gereden?

Onder de brug was een kleine plas water, zag de ene auto opzij schuiven en toen moest ik hard op de rem met de welbekende piep van de tesla erbij. Er reed nog een auto voor mij, dus mijn dashcam heeft het niet kunnen vastleggen, helaas. Wij reden met 10-15 km per uur maar die man zei dat hij geslipt was met remmen. Tja
 
Tot heden geen hinder gehad van de zomerbanden onder onze Tesla Model 3. Mocht dat wel het geval gaan worden dan rijden we met onze andere auto's die wel winterbanden hebben.
Benieuwd naar ervaringen van andere rijders met (nu nog) zomerbanden.
 
Ik ben voor 4-seizoensbanden gegaan voor de winterperiode die ik deze zomer weer omwissel.

Kans op sneeuw is minimaal geworden, moest het toch sneeuwen dan hebben die banden nog een heel goede grip.
Het is vooral goed voor koudere temperaturen (<7 graden) en hevige regenval.

QUATRAC PRO

Daarmee boet ik ook niet teveel in op rijbereik.

Je voelt wel dat banden zachter zijn, geeft een aangenamere rijervaring.
 
Last edited:
Met de M3P en de Michelin Pilot Sport 4S banden is het wel echt een heel slecht idee om de winter door te rijden als het écht koud wordt en/of gaat sneeuwen. Het zijn echt high performance banden die echt totaal niet gemaakt zijn om mee door extreme kou en/of sneeuw te ploegen. Het rubber gaat dan in een gigantisch tempo kapot, wat je meer gaat kosten dan tijdelijk een setje winterbanden rijden.

De grip van de 4S banden is ook echt werkelijk dramatisch als het serieus koud en een beetje nat wordt, mijn ervaring daarmee is echt absoluut NIET doen.
 
Reinout van den Born van Weer.nl geeft de 4-weekse weersverwachting:
wordt het nog wat met de winter?
De winter van 2020 is tot nu vrijwel winterloos verlopen. Hoewel het al wel een aantal nachten heeft gevroren, moeten de meesten hun eerste sneeuwvlok nog zien. IJs en schaatsen lijken zaken uit een ver verleden en de maand februari, de laatste van de meteorologische winter, staat alweer te trappelen. Niet geheel onverwacht doemt dan ook de vraag op: wordt het nog wat?

Een blik op de 4-weekse verwachting, want die is vandaag aan bod, geeft waarschijnlijk meteen het antwoord dat we zoeken. Hij loopt namelijk al door tot 16 februari. En dan zijn er officieel nog maar twee weken winter te gaan.

(....)

Talpa Network
 
Inmiddels zijn we in eind januari beland. Voor een meerdaagse trip naar Hamburg de weersverwachting in de gaten gehouden of er sneeuw of ernstige koude aan zou komen, maar dat bleek niet het geval. Minimumtemperatuur van 3 graden overdag en hoogstens wat miezer. Bezoek aan de bandenboer was dus niet nodig.

Op en neer met de gewone banden en dat ging uitstekend. Remweg en grip in de regen was veilig zoals altijd. Goed en voorspelbaar.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Ik heb hetzelfde hoor, niks aan de hand.
Banden is een, maar de traction control (torque vectoring) compenseert heel veel (echt erg goed en snel).

Ik vergelijk dat even met de ICE PK-bakken (400pk+) die ik eerst reed, die kwispelden toch sneller en ook veel sneller overstuur (terwijl ze lichter waren).

Zijn ook filmpjes zat van, gasten die in de sneeuw gaan slalommen met een M3 en dan zie je hoe snel die hem weer rechtzet. Ik maak me echt geen seconde druk met dit weer.
 
  • Like
Reactions: Klaas and MaSansky