Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik blijf toch vragen hebben over de procedure waarmee de Reslas gestolen zijn.
Ik ga er van uit dat dit ernstig is voor Tesla.
Als het zou opgelost zijn met een blikken doos, dan hadden we dit advies al lang van Tesla gekregen, anders kan het volgende slachtoffer Tesla aanklagen voor nalatigheid.
Als het via software op te lossen is, idem. Hoeveel maanden zijn we nu al verder?
Inderdaad: een waarschuwing is op haar plek. Dat geldt branchebreed: alle keyless entry types (Ford, BMW, Renault, etc) lopen hetzelfde risico...
 
de software deskundigen kunnen vast wel een beveiligingscode bedenken die het versterken onmogelijk maakt.
Wat opvalt is dat er in de thuismarkt nauwelijks aandacht voor is, afgaande op de tmc fora. Als een stel Polen het hier kunnen, dan is het voor sujetten in Californië toch ook te doen?

Dat zal misschien eerder iets te maken hebben moet hogere pakkans en hogere straffen in de VS? Als Pool hier een nachtje komen stelen en dan direct terug naar Polen... die slapen daar met twee ogen toe hoor, er kan hen weinig gedaan worden. De verschillende politiediensten en justitie werken nog steeds niet optimaal samen doorheen Europa.
 
Graag vraagje ivm Keyfob beveiliging (nadat de wagen afgesloten is) m.a.w. het voorkomen van ongewenst uitlezen van de Keyfob data!

Het is nu eenmaal steeds beter voorkomen dan genezen.
Het "keyfob" signaal veilig blokkeren is blijkbaar niet zo simpel...
=> eerste vraag in dat verband is: hoe werkt de Keyfob? Welke signalen zend hij / ontvangt hij ? Hoe communiceert deze met de wagen?

Constant signalen uitzenden kan de Keyfob (volgens mij) niet, dan zou het batterijtje het snel begeven.
=> er zitten volgens mij 2 systemen in:
1) herkenning van de Keyfob (via RFID???)
2) stuursignaal (op 433MHz) voor openen en sluiten e.d. aangestuurd door de 3 knopjes op de keyfob (en het batterijtje).

Juist of fout gedacht?


=> dé ham-vraag is dan: hoe kan men ongewenst uitlezen / opvangen van deze radio signalen voorkomen (nadat de wagen is afgesloten) of tot een minimum beperken?

De Keyfob na afsluiten van de wagen in een "RFID" / radio signaal blokkerende afscherming bewaren (zelfs inpakken in alu. folie zou het doen) is blijkbaar een hulp! Je Keyfob kan dan bv niet meer ongewenst uitgelezen worden (zie filmpje).
Er bestaat vanalles en nog wat op de markt om autosleutels e.d. in te steken. RFID blokkerende tasjes, wallets en noem maar op. Echter lomp en groot!
Een voorbeeld van zo een radio signaal blokkerende tasje:
https://youtu.be/3PvEm6qyQfM
(Herbert Kats)

Ik heb nu al dagen gezocht, tot nu toe zonder bevredigend antwoord, vandaar graag even over naar Tesla familie!

In dat verband dan ook de vraag:
Weet iemand waar men een leuke kleine (design) "radio signal blocking car-key holder" kan vinden (voor de Tesla keyfob)?
En indien nog geen leuke kleine kan vinden: toch een kleintje dat stelen van radio signaal informatie kan voorkomen.
Ter info zakjes met ritssluitingen beveiligen niet voldoende: radio signaal kan lekken via de rits => rits zou er nog een extra afscherming moeten hebben... ???
 

Attachments

  • Tesla.jpeg
    Tesla.jpeg
    23.8 KB · Views: 52
  • Informative
Reactions: FrankNL
de software deskundigen kunnen vast wel een beveiligingscode bedenken die het versterken onmogelijk maakt.
Wat opvalt is dat er in de thuismarkt nauwelijks aandacht voor is, afgaande op de tmc fora. Als een stel Polen het hier kunnen, dan is het voor sujetten in Californië toch ook te doen?
In de US is de typische Tesla eigenaar iemand met een eigen garage of tenminste een eigen oprit met hek ervoor. Dan wordt het al lastiger dan bij op straat geparkeerde auto's zoals hier.
Het enige andere land met een ruim aanbod van Tesla's in andere lagen van de bevolking is Noorwegen. De vluchtroutes naar crimineelvriendelijke landen zijn daar risicovoller dan vanuit ons land, vanwege de ouderwetse grenscontroles.
 
Afgaande op dat filmpje helpt het al als je zorgt dat je keyfob voldoende ver van de voordeur verwijderd is. De deuren gaan tenslotte pas open als je zo'n 50 cm van de auto bent. Dat relay signaal moet dus ook op die afstand opgepikt worden. Dus mensen die het advies van de politie opvolgen om hun sleutels bij de voordeur te leggen 's nachts, zijn extra kwetsbaar voor deze hack.
 
Heb je een linkje naar dat advies?
Onderstaand politiebericht adviseert juist om de autosleutels goed op te bergen zodat inbrekers ze niet makkelijk kunnen vinden.

Berg ook thuis autosleutels goed op | politie.nl

Ik moet eerlijk bekennen dat het een tijd geleden is dat ik het hoorde en dat het kwam van iemand van Justitie (nee, ik ben braaf geweest). Het idee is echter wel logisch, immers als boeven binnen zijn wil je ze zo snel mogelijk weer buiten hebben. Dus als je de sleutels (vanaf buiten niet zichtbaar!) duidelijk vindbaar hebt, is er kleinere kans dat de boeven op zoek gaan en daarbij je slaapkamer inkomen. Ik geloof persoonlijk vooral in mijn wedges die aan vervanging toe zijn, dat houdt ze ook op afstand ;)
 
Afgaande op dat filmpje helpt het al als je zorgt dat je keyfob voldoende ver van de voordeur verwijderd is. De deuren gaan tenslotte pas open als je zo'n 50 cm van de auto bent. Dat relay signaal moet dus ook op die afstand opgepikt worden. Dus mensen die het advies van de politie opvolgen om hun sleutels bij de voordeur te leggen 's nachts, zijn extra kwetsbaar voor deze hack.
De afstand maakt niet zoveel uit, met een fatsoenlijke richtantenne pik je alles op. Toen ik in een ver verleden illegaal op de FM band uitzond werd mijn zwakke 5 Watt zendertje soms 200km verder ontvangen, puur vanwege de goede richtantenne die ik gebruikte.
Het is wel zo dat hoe dichter je bij de zender (sleutel) bent, hoe minder precies je hoeft te richten en hoe minder invloed je hebt van stoorsignalen of andere gebruikers van dezelfde frequenties.
 
Ze verhogen gewoon de verzekeringspremie bij teveel uit te keren schade. Ik verbaas me iedere keer weer over het gemak van uitkeren van te grote bedragen.
Verzekeraars hebben een direct belang bij grote en veel schade uitkeringen. De verzekeraars zijn met Economisch Zaken overeengekomen dat ze de premie mogen verhogen tot kostendekkendheid met aanvullend een marge van rond 10%. En 10% van een veel hogere premie is simpelweg meer verdienen.
 
  • Informative
Reactions: STLL
Verzekeraars hebben een direct belang bij grote en veel schade uitkeringen. De verzekeraars zijn met Economisch Zaken overeengekomen dat ze de premie mogen verhogen tot kostendekkendheid met aanvullend een marge van rond 10%. En 10% van een veel hogere premie is simpelweg meer verdienen.

Met aluminium folie kan je niet alleen je key fob veilig afschermen van de relay hack, maar het schijnt ook bescherming te bieden tegen kwalijke stralingen.