Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas voldoet mijn locatie waarschijnlijk niet aan "visible and convenient" omdat ze zich in een parkeergarage bevinden. Ik zou ze zeker ter beschikking stellen aan andere Teslarijders.

Als het een openbare parkeergarage is dan zou het best kunnen. Er zitten veel SeC's in garages. Manhattan heeft er iets van 50, meen ik, al is Manhattan "slightly different from" Zoetermeer. Ter beschikking stellen bij een DeC betekent wel de stroomkosten zelf dragen, maar dat maakt het concept wel mooier.
 
  • Funny
Reactions: HWS
Bij de E-Rally was voor de veiling een Tesla Wall Charger (zo heten ze nu) beschikbaar gesteld met de vermelding "Winkelwaarde €.450,00". Dus daar zit nog wel muziek in, gaat tot max. (mits de aansluiting dat aan kan) 22 Kw en ziet er mooi uit naast de auto. Ik wacht tot ze besteld kunnen worden en laat er dan eentje naast het rode 3 fase contactpunt hangen zodat ik, als het nodig is, ook nog krachtstroom heb (uiteraard moet ik dan dan niet doen tijdens het laden :)

View attachment 179699
Als ik zo'n tesla lader aansluit op mijn monofase installatie hoe vertaalt zich dit in laadsnelheid?
 
Dus eigenlijk kan ik net zo goed een blauwe stekker plaatsen en mij zo'n laadpunt besparen?
Ik heb eens een klapke gedaan met een model s eigenaar hier in de buurt en die rade mij zo'n laadpunt af. Zijn rijgedrag is haast identiek aan de mijne, 100km gemiddelde per dag en zo'n 20k per jaar. In zijn vorige woning liet hij zijn tesla opladen in een gewoon stopcontact en dat was voldoende. Nu woont hij in zijn nieuwbouw waar hij drie fasen heeft en een rode stekker gebruikt. Enige nadeel volgens hem is dat de auto bijna dagelijks moet opladen wil je eens onverwachts een lange trip maken.
 
Tuurlijk, als je meer moet rijden dan je thuis bijladen kunt, zul je een andere oplossing moeten zoeken. Openbare laadpaal in de buurt, of wellicht een buurman met een snellere laadpaal, of een supercharger...

Verder moet je, zeker in de winter, de auto altijd aansluiten want anders gaat er veel tijd zitten in het simpelweg opwarmen van de accu voordat deze daadwerkelijk geladen wordt. Idem voor het opwarmen van het interieur, dat gaat niet samen met het laden (te weinig stroom voorhanden om beide tegelijkertijd te doen).

Kortom het kan wel, maar het vergt meer planning. Een 22kW (of zelfs 11kW) laadpaal is dan ook geen weggegooid geld, je betaalt simpelweg voor snellere beschikbaarheid van de (voorverwarmde/gekoelde) auto. Of dat je daar een 500 tot 2000 euro voor over hebt moet je natuurlijk zelf bepalen...
 
Tuurlijk, als je meer moet rijden dan je thuis bijladen kunt, zul je een andere oplossing moeten zoeken. Openbare laadpaal in de buurt, of wellicht een buurman met een snellere laadpaal, of een supercharger...

Verder moet je, zeker in de winter, de auto altijd aansluiten want anders gaat er veel tijd zitten in het simpelweg opwarmen van de accu voordat deze daadwerkelijk geladen wordt. Idem voor het opwarmen van het interieur, dat gaat niet samen met het laden (te weinig stroom voorhanden om beide tegelijkertijd te doen).

Kortom het kan wel, maar het vergt meer planning. Een 22kW (of zelfs 11kW) laadpaal is dan ook geen weggegooid geld, je betaalt simpelweg voor snellere beschikbaarheid van de (voorverwarmde/gekoelde) auto. Of dat je daar een 500 tot 2000 euro voor over hebt moet je natuurlijk zelf bepalen...
De auto zal steeds in de verwarmde garage opgeladen worden dus voorverwarmen zal thuis niet gebeuren. De aanschaf van een laadpaal valt nog mee maar daar stopt het niet. Je moet je tellerkast door Infrax laten aanpassen, je huidige installatie aanpassen en je abonnement slaat 20 euro per maand op. Daarom zal ik het eerst proberen met een blauwe stekker en dan zie ik wel of het nodig is om de hele rimram uit te voeren.
 
De auto zal steeds in de verwarmde garage opgeladen worden dus voorverwarmen zal thuis niet gebeuren. De aanschaf van een laadpaal valt nog mee maar daar stopt het niet. Je moet je tellerkast door Infrax laten aanpassen, je huidige installatie aanpassen en je abonnement slaat 20 euro per maand op. Daarom zal ik het eerst proberen met een blauwe stekker en dan zie ik wel of het nodig is om de hele rimram uit te voeren.


ieder zijn berekening uiteraard maar op een aanschaf waarde van 100k valt dat eigelijk mee denk ik dan ... is puur gemak
 
image.jpeg
Ik vrees dat het behoorlijk ernstig kan worden !
Ik schakel bij onweer in elk geval de lader van het net af.
Bij blikseminslag zal zeker je interne lader krokant zijn, maar de flash kan op de bus lijnen voor heel wat schade zorgen bij de CPU's, en daar hebben we er nu wel een heel pak van… . Vermijden is de boodschap!

Het kiezen van de juiste overspanningsbeveiliging helpt, er wordt zelden aandacht aangegeven.
Hier werd er wel aandacht aangegeven.

Jammer genoeg is er niet de juiste aardlekschakelaar gekozen. (Differentieel voor BE).
Dit had een klasse B moeten zijn.

Daar werkt het net anders om, gelijkspanning van de EV kan er voorzorgen dat al je aardlekschakelaars niet meer werken.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Enkele vragen voor het opladen thuis:

1. Is deze kabel ok om de zekeringskast te verbinden met het laadpunt? LappKabel 15500123 Grondkabel NYY-J 5 x 2.5 mm² Zwart Per meter bij Conrad.nl online bestellen | 000600752 Is deze ook geschikt om de hpwc aan te sluiten (als ik die ooit geleverd krijg)
2. Ik ga deze een 10-tal meter ingraven. Welk type buis voorzie ik best om de kabel in te steken? (er moet geen auto over, loopt gewoon door de tuin)

Bedankt!

Hoeveel stroom wil je erdoor heen jagen?

2,5 carré is voorzien voor 16A maximum. Je moet van je grondkabel geen grondverwarming maken hé… .
Als je een 3-fasig laadpunt wil plaatsen zou ik minstens voor 4 x 4 carré + aarding gaan.
Bij ingraven van de kabel moet je opletten dat ie niet beschadigd kan worden, jouw voorstel lijkt me niet direct een beschermde kabel te zijn.
Mijn voorkeur zou eerder richting EVAVB of EAXVB kabel gaan met bewapening.
 
  • Informative
Reactions: Cohiba
Voor het graven van een greppel en aankopen van een kabel + kabelgoot heb ik geen vakman nodig, dat kan iedereen die wat handig is. Nu wil het toeval dat ik tijd heb, dus waarom niet even zelf doen? Aansluiten gebeurt zeker door een vakman, dat kan ik niet. Ik vroeg ook enkel advies voor de verbinding van zekeringskast tot oplaadpunt, dat is gewoon een kabel trekken. Het is niet dat je een auto van +100k koopt dat je met geld naar alle toeleveranciers moet strooien, maar dat is dan mijn mening. Waarom zou het niet vele jaren meegaan als ik de juiste materialen zelf installeer?

Waar kan ik een 4x4carré kabel kopen per meter?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PaulusdB
Als U niks weet van Electra net zoals ik en niet weet wat voor kabel er in de grond moet zou ik dat toch overlaten aan iemand die het wel weet. Maar zoals U al aan gaf, ieder zijn mening.

Als iemand mij zegt gebruik een kabel van x maal x carré ben ik best wel in staat om de schakelkast met het oplaadpunt te verbinden. Dat houdt niet de aansluiting in, wat cruciaal is, dat laat ik aan een vakman over. De assumptie dat ik niets van electra weet is helaas misplaatst. Waarom een forum hebben als dit als niemand om raad mag vragen?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB