Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan enkelfasig tot 7,5kW laden, zelfs zonder duocharger.
Na installatie van een vermogenstekker (rode CEE enkelfasig aangesloten of blauwe CEE telkens 32A) kan je met de fivari-charger (610€) laden tot 7,5 kW en tegelijk heb je,mits nog enkele koppelstukken, een mobiel en universeel laadstation voor onderweg
 
Ik laad zelf geregeld 32A op een 3x32A maar met neuterprobleem, waardoor ik geen driefasig laden kan toepassen. Geeft zelden problemen. Ik geef toe, dat is de fase waar ook de zonnepanelen op zitten en de overige grootverbruikers zitten op de andere twee fasen.
Alleen als de zoon, in de winter en onder de terrasverwarmer zijn muziek beluistert, durft het er al eens uitklappen. Ondertussen weten we dat en laden we op bijvoorbeeld 20A tot de muziek verstomt. Nog een voordeel: het gemak waarmee de maximale stroom kan ingesteld worden.
Maar tussen 16A en het maximaal toelaatbare is nog heel wat ruimte.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Bankroetlama
Vraagje voor wie zijn laadmogelijkheid gaat inrichten op de lage dagelijkse consumptie:

Heb je dan een backup voor de ritten waarbij je toch wel met een minimale rest thuiskomt (waarbij je dan meerdere nachten nodig hebt om weer vol te raken)?

Of erger, als je de volgende ochtend toch weer ver weg moet?

Uitzonderingen die je regel bevestigen zullen zich toch altijd wel eens voordoen. Dan moet je wel zeker zijn van een snelle voorziening in de buurt, als het thuis alleen heel traag kan.

Voor mijzelf is een enkele keer ook 11kW onhandig gebleken, aangezien ik niet altijd voor het huis kan parkeren; dat Is praktisch een vergelijkbaar probleem.
 
Ik kwam voor een (wel ook beetje toonbare) 3-fase lader al snel boven de €1150, 2x zoveel als voor de €570 voor de Compact mini.
Mogelijk dat de Tesla HPWC (voor rond de €550??) daar veranderin in bre


Keba P30 E-series met 4M kabel, 4,6kW €670
Keba P30 B-series met 4M Kabel, 22kW €880
Keba P30 B-series met 6M kabel, 22kW €920

Waarbij de ICU mini compact max 3,6kW kan.
 
Vraagje voor wie zijn laadmogelijkheid gaat inrichten op de lage dagelijkse consumptie:

Heb je dan een backup voor de ritten waarbij je toch wel met een minimale rest thuiskomt (waarbij je dan meerdere nachten nodig hebt om weer vol te raken)?

Of erger, als je de volgende ochtend toch weer ver weg moet?

Uitzonderingen die je regel bevestigen zullen zich toch altijd wel eens voordoen. Dan moet je wel zeker zijn van een snelle voorziening in de buurt, als het thuis alleen heel traag kan.

Voor mijzelf is een enkele keer ook 11kW onhandig gebleken, aangezien ik niet altijd voor het huis kan parkeren; dat Is praktisch een vergelijkbaar probleem.
Wel daar zat ik nu ook mee in mijn hoofd.
Ik rij dagelijks max 100km en de auto kan makkelijk 10 a 12u aan de lader dus in principe heb ik genoeg met mijn monofase.
Maar de dichtstbijzijnde SUC is momenteel op 65km van mijn woonplaats dus als ik minder dan 65km range heb en ik moet de volgende dag een trip van 200km+ maken dan heb ik het vlaggen.
Ofwel moet ik heel goed plannen iedere keer en ervoor zorgen dat ik nog een kleine 100km over hou om naar de SUC te rijden of ik moet mijn installatie toch verzwaren.
 
Wel daar zat ik nu ook mee in mijn hoofd.
Ik rij dagelijks max 100km en de auto kan makkelijk 10 a 12u aan de lader dus in principe heb ik genoeg met mijn monofase.
Maar de dichtstbijzijnde SUC is momenteel op 65km van mijn woonplaats dus als ik minder dan 65km range heb en ik moet de volgende dag een trip van 200km+ maken dan heb ik het vlaggen.
Ofwel moet ik heel goed plannen iedere keer en ervoor zorgen dat ik nog een kleine 100km over hou om naar de SUC te rijden of ik moet mijn installatie toch verzwaren.

Die 65km haal je de volgende dag toch altijd (4u laden)? 65km moeten omrijden(?) blijft natuurlijk wel onhandig.
Probleem doet zich alleen voor bij 2 dagen op rij (veel) meer rijden dan gewoon, dus leeg teruggekomen en de volgende dag meer dan zeg 150km moeten maken, zonder langs een SUC te komen.
Voor mij geldt, in geval van nood, dat er een Mr. Green snellader in de buurt is.
 
Wel daar zat ik nu ook mee in mijn hoofd.
Ik rij dagelijks max 100km en de auto kan makkelijk 10 a 12u aan de lader dus in principe heb ik genoeg met mijn monofase.
Maar de dichtstbijzijnde SUC is momenteel op 65km van mijn woonplaats dus als ik minder dan 65km range heb en ik moet de volgende dag een trip van 200km+ maken dan heb ik het vlaggen.
Ofwel moet ik heel goed plannen iedere keer en ervoor zorgen dat ik nog een kleine 100km over hou om naar de SUC te rijden of ik moet mijn installatie toch verzwaren.
Tsja, dat bedoel ik, en ik zal het nog wat erger maken: stel dat de SuC 65 km naar het oosten ligt, en jij moet eigenlijk naar het westen ... :D
 
Keba P30 E-series met 4M kabel, 4,6kW €670
Keba P30 B-series met 4M Kabel, 22kW €880
Keba P30 B-series met 6M kabel, 22kW €920

Waarbij de ICU mini compact max 3,6kW kan.

Bij de E-Rally was voor de veiling een Tesla Wall Charger (zo heten ze nu) beschikbaar gesteld met de vermelding "Winkelwaarde €.450,00". Dus daar zit nog wel muziek in, gaat tot max. (mits de aansluiting dat aan kan) 22 Kw en ziet er mooi uit naast de auto. Ik wacht tot ze besteld kunnen worden en laat er dan eentje naast het rode 3 fase contactpunt hangen zodat ik, als het nodig is, ook nog krachtstroom heb (uiteraard moet ik dan dan niet doen tijdens het laden :)

Schermafbeelding 2016-06-06 om 15.07.24.png
 
Last edited:
Nu niet echt een oplaadmogelijkheid, maar hoe zit het met de beveilig van de wagen wanneer hij aan het stroomnet hangt en er is een blikseminslag? Vaak hoor je het dat er huishoudtoestellen van stuk gaan, maar wat met de Tesla? Kan de batterij iets anders in de wagen beschadigd geraken of hooguit een zekering springen?
 
Nu niet echt een oplaadmogelijkheid, maar hoe zit het met de beveilig van de wagen wanneer hij aan het stroomnet hangt en er is een blikseminslag? Vaak hoor je het dat er huishoudtoestellen van stuk gaan, maar wat met de Tesla? Kan de batterij iets anders in de wagen beschadigd geraken of hooguit een zekering springen?

Ik vrees dat het behoorlijk ernstig kan worden !
Ik schakel bij onweer in elk geval de lader van het net af.
Bij blikseminslag zal zeker je interne lader krokant zijn, maar de flash kan op de bus lijnen voor heel wat schade zorgen bij de CPU's, en daar hebben we er nu wel een heel pak van… . Vermijden is de boodschap!