Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

This site may earn commission on affiliate links.
Laat je installatie gewoon aanleggen door een vakman. Koop je een prachtige auto laat dan ook meteen een knappe installatie aanleggen. Als het goed is moet je er nog jaren mee doen.

Dat is altijd gewoon een goed advies. Maar ook dan kun je behoorlijk teveel betalen. Voor een Models S is er eigenlijk, nu de Wall Charger beschikbaar is voor een zeer schappelijke prijs (minder dan laadpalen) , maar één advies: Koop deze en laat een vakman de aansluiting doen waarbij je zelf de keuze maakt.

Model S met monolader 11Kw
Model S met (oude) duolader 22 Kw (brengt wel dure netwerkverzwaring met zich mee, terwijl 11 Kw in der praktijk goed voldoet)
Model S en X met optionele grotere lader 17 Kw

Een extra meter volstaat voor registratie van het aantal Kw's voor scheiding zakelijk/ privé.

Daarnaast kan iedereen het natuurlijjk zo duur maken als hij wil met zaken als load balancing etc. Maar dat is geen noodzaak. Als je standaard in de nacht bijlaadt zal er nooit een probleem zijn en mocht het een keer nodig zijn om het prime time te doen, dan die ene keer de wasdroger, zwembadverwarming e.d. even op non actief zetten.
 
  • Helpful
Reactions: sweep
Vandaag de Tesla lader laten aansluiten (6 carré kabel, zelf ingegraven in een wachtbuis ;-) ) Laadt op 3F16A aan 55km/u Zeer tevreden van, geen kabels zichtbaar (buiten laadkabel uiteraard)

image.jpeg
 
  • Like
Reactions: Steven and basvk
Vandaag de Tesla lader laten aansluiten (6 carré kabel, zelf ingegraven in een wachtbuis ;-) ) Laadt op 3F16A aan 55km/u Zeer tevreden van, geen kabels zichtbaar (buiten laadkabel uiteraard)

View attachment 182323

Denk dat je goed gekozen hebt. 6 Carré is ruim bemeten maar beter te dik dan te dun.
Zie dat je al een Tesla Wall Charger hebt, in Sint Martens Latem gehaald?
3F16A laden à 55km/h dus 3 x 400V + neutre aanwezig ??

Xavier
 
Denk dat je goed gekozen hebt. 6 Carré is ruim bemeten maar beter te dik dan te dun.
Zie dat je al een Tesla Wall Charger hebt, in Sint Martens Latem gehaald?
3F16A laden à 55km/h dus 3 x 400V + neutre aanwezig ??
Xavier
Ik heb voor de zwaarste kabel gekozen om "future proof" te zijn. Prijsverschil was ook verwaarloosbaar.
Heb mijn charger in Aartselaar gekocht omdat ik daar moest passeren, maar ondertussen hebben ze die in Latem ook op voorraad. Knap design, zeer kwalitatief afgewerkt, voor die prijs een no-brainer.
De voltages weet ik niet, altijd welkom om eens te komen kijken ;-)
 
Mooi!
Nog een Tesla die begint met 1-P :)

Blijft een kwestie van smaak maar ik vind dit echt de mooiste oplossing en passend bij de Tesla, in alle opzichten. Ga hem ook halen binnenkort en straks (ahum 2018) een tweede die onderling balanceren hoewel het eigenlijk nooit zo is dat die paar uur laden per dag (soms niet eens elke dag) precies zou samenvallen met die van de andere EV (straks Model S). Ook mooi in te stellen dat eentje in het begin van de nacht of rond 23 uur of zo start en de tweede rond half vier of zo. Voorlopig nog wel toekomstmuziek. De Leaf zit met zijn 3Kw nooit in de weg ;)
 
Hallo,

Dit is mijn eerste post (levering in week van 12/9).
De titel van deze draad is terecht. Ik raak er niet aan uit. En toch al veel moeite gedaan op dit forum.
Ik heb momenteel eenfase net thuis (ampèrage niet gekend). Prijsofferte in aanvraag voor upgrade naar 3 fasen 400V. Tussen aanvraag en plaatsen 6 à 8 weken volgens Eandis.
Vraag me nu wel af 400V wel nodig is. Hoe kan ik dit best uittesten zonder kosten te doen die verloren zijn bij upgrade naar 400V?
Dacht zelf aan 5*6mm³ kabel naar garage, Tesla Wall connector in eerste instantie monofasig aansluiten en dan zien. Ik denk dat ik dan aan 16A (mss wel 20A) kan laden.
Ik denk dat de wall connector er sowieso komt, ook als ik 3 fasen zou hebben. Dat zou dan geen verloren kost zijn.
Als de 3 fasen er toch moeten komen, moet ik enkel de verbindingen aanpassen en geen 'hardware'. Zie ik dat goed?
Ik begreep dat als ik monofase zonder laadstation werk (blauwe stekker), dat ik dan een verloopstekker nodig heb (Tesla heeft enkel rode stekker standaard?). Als ik later upgrade naar 400 V kan ik het blauwe stuf weggooien.
Ook nog twijfel over de kabel. Als ik toch max 20A kan laden volstaat 4mm³ dacht ik en dat is bij 3 fasen 400V ook voldoende.

Zie ik dat goed?
Groeten en bedankt.
 
Hallo,

Dit is mijn eerste post (levering in week van 12/9).
De titel van deze draad is terecht. Ik raak er niet aan uit. En toch al veel moeite gedaan op dit forum.
Ik heb momenteel eenfase net thuis (ampèrage niet gekend). Prijsofferte in aanvraag voor upgrade naar 3 fasen 400V. Tussen aanvraag en plaatsen 6 à 8 weken volgens Eandis.
Vraag me nu wel af 400V wel nodig is. Hoe kan ik dit best uittesten zonder kosten te doen die verloren zijn bij upgrade naar 400V?
Dacht zelf aan 5*6mm³ kabel naar garage, Tesla Wall connector in eerste instantie monofasig aansluiten en dan zien. Ik denk dat ik dan aan 16A (mss wel 20A) kan laden.
Ik denk dat de wall connector er sowieso komt, ook als ik 3 fasen zou hebben. Dat zou dan geen verloren kost zijn.
Als de 3 fasen er toch moeten komen, moet ik enkel de verbindingen aanpassen en geen 'hardware'. Zie ik dat goed?
Ik begreep dat als ik monofase zonder laadstation werk (blauwe stekker), dat ik dan een verloopstekker nodig heb (Tesla heeft enkel rode stekker standaard?). Als ik later upgrade naar 400 V kan ik het blauwe stuf weggooien.
Ook nog twijfel over de kabel. Als ik toch max 20A kan laden volstaat 4mm³ dacht ik en dat is bij 3 fasen 400V ook voldoende.

Zie ik dat goed?
Groeten en bedankt.

Bij mij ongeveer hetzelfde plaatje, alhoewel mijn levering een week later is voorzien.
Ik ben momenteel van een monofasige aansluiting 40A aan het overschakelen naar 3x400V-32A.
Mijn huidige 40A is al redelijk veel gebruikt oa door verschillende computersystemen die ik voor mijn job gebruik, en zou dus niet veel Ampere over hebben om de wagen te laden... En dan zou dat tegen ongeveer 16km/h of zo zijn... Te weinig voor mij...
3x400V is eigenlijk 3x220 vanwege de neuter die voorzien wordt. En daar heb je dan bvb 3x16A of 3x32A... Zie ook zeker hoeveel je nu nodig hebt.
Des te meer Ampere, des te sneller je de wagen kan opladen natuurlijk. En dan kom je op het punt dat je je moet afvragen hoeveel kilometer je per dag wil/moet doen...

Je kan inderdaad monofase beginnen en zien of je toekomt met een nacht opladen, en nadien overschakelen naar 3fase.
Weet wel dat als je naar 3fase gaat je je meterkast moet laten omvormen (heb dit zelf gedaan...) naar 3fase en dat deze dan moet herkeurd worden alvorens Eandis (of de leverancier van jouw streek) de effectieve omschakeling doet...

Qua kabel heb ik een 5x6mm² gelegd. Zo heb je zekerheid, veel hangt af van hoe ver je laadaansluiting van je meterkast hangt. Elke meter kabel voegt een (kleine) weerstand toe.

Veel success en plezier met de nieuwe wagen!
 
Hallo,

Dit is mijn eerste post (levering in week van 12/9).
De titel van deze draad is terecht. Ik raak er niet aan uit. En toch al veel moeite gedaan op dit forum.
Ik heb momenteel eenfase net thuis (ampèrage niet gekend). Prijsofferte in aanvraag voor upgrade naar 3 fasen 400V. Tussen aanvraag en plaatsen 6 à 8 weken volgens Eandis.
Vraag me nu wel af 400V wel nodig is. Hoe kan ik dit best uittesten zonder kosten te doen die verloren zijn bij upgrade naar 400V?
Dacht zelf aan 5*6mm³ kabel naar garage, Tesla Wall connector in eerste instantie monofasig aansluiten en dan zien. Ik denk dat ik dan aan 16A (mss wel 20A) kan laden.
Ik denk dat de wall connector er sowieso komt, ook als ik 3 fasen zou hebben. Dat zou dan geen verloren kost zijn.
Als de 3 fasen er toch moeten komen, moet ik enkel de verbindingen aanpassen en geen 'hardware'. Zie ik dat goed?
Ik begreep dat als ik monofase zonder laadstation werk (blauwe stekker), dat ik dan een verloopstekker nodig heb (Tesla heeft enkel rode stekker standaard?). Als ik later upgrade naar 400 V kan ik het blauwe stuf weggooien.
Ook nog twijfel over de kabel. Als ik toch max 20A kan laden volstaat 4mm³ dacht ik en dat is bij 3 fasen 400V ook voldoende.

Zie ik dat goed?
Groeten en bedankt.

Hallo Phil, welkom op het forum !!

Allereerste punt ter discussie is "Hoeveel kilometer ga je per dag rijden?"
Als je een monofase net hebt kan je 'basis' laden aan 13 km/u
Heb je daar voldoende range mee, dan zou ik maar weinig veranderingen uitvoeren.
Een Wall Charger van Tesla is een aan te bevelen instrument als je toch nog moet starten.
De bijgeleverde UMC gebruiken kan natuurlijk ook ( tenzij je het neuterprobleem hebt ) maar de stekkerverbindingen zijn minder duurzaam dan een vast aangesloten Wallcharger. Problemen zoals een oververhit stopcontact ( of erger… ) ga je op die manier al vermijden.
Ben je van plan veel kilometers per dag te bollen en je komt niet toe met laat ons zeggen 20km/u laden dan is het misschien aan te bevelen om je toevoer naar driefasen te laten upgraden… .
 
Risico op oververhitte stopcontacten mag ook niet overschat worden.
Zorg voor een kwaliteitsstopcontact en goede aansluitingen.

Je kan dat kleine risico trouwens al fel reduceren (tot zero zero...en nog iets %) door te kiezen voor een industriële blauwe of eventueel rood stopcontact. (de rode stekker krijg je standaard mee met je UMC, de blauwe kan je kopen)
Ook al laad je monofazig.

Om af te sluiten : kijk ook bij een vast laadstation jaarlijks de verbindingen na : draai de schroeven (waarmee de geleidingsaders aangesloten zijn aan je station) aan.
 
Risico op oververhitte stopcontacten mag ook niet overschat worden.
Zorg voor een kwaliteitsstopcontact en goede aansluitingen.

Je kan dat kleine risico trouwens al fel reduceren (tot zero zero...en nog iets %) door te kiezen voor een industriële blauwe of eventueel rood stopcontact. (de rode stekker krijg je standaard mee met je UMC, de blauwe kan je kopen)
Ook al laad je monofazig.

Om af te sluiten : kijk ook bij een vast laadstation jaarlijks de verbindingen na : draai de schroeven (waarmee de geleidingsaders aangesloten zijn aan je station) aan.

Als je de schroeven aandraaid (of laat aandraaien) doe dat dan met het juiste moment. (Nm)
 
Bedankt,

Al wat wijzer. Ik probeer samen te vatten.
Zonder iets te doen: gewoon stopcontact: 13kml/h en risico op verbrande stopcontacten.
Risico vermijdbaar met blauwe stopcontacten (zijn niet bijgeleverd maar kosten niet veel).
Heb ik met een blauw stopcontact zonder wall connector al meer km/uur?

Waar ik aan dacht: een 6m³ kabel leggen en monofase aansluiten op een wall connector. Volgens de Tesla site kan je dan ook tot 55km/u laden.
Afhankelijk van de ampère die ik vrij heb, waarschijnlijk 16 zou dat dan 27 km/u leveren. Op een nacht 210 à 270 km moet voldoende zijn om te starten.

Als de kabel en de wall connector er liggen, moet ik aan die kant niets doen als ik later naar 3 fasen zou over gaan (alleen de verbindingen aanpassen (zie schema van de wall connector).

Nog eens op voorhand bedankt.
 
Bedankt,

Al wat wijzer. Ik probeer samen te vatten.
Zonder iets te doen: gewoon stopcontact: 13kml/h en risico op verbrande stopcontacten.

-> Enkel kans indien je telkens laadt met een gewone schucko stekker in een klassiek stopcontact en telkens de stekker uittrekt.
Een nieuw stopcontact zal weinig problemen opleveren, enkel een oud ( door moeheid van de koperen klemmen in je stopcontact ).


Risico vermijdbaar met blauwe stopcontacten (zijn niet bijgeleverd maar kosten niet veel).

-> Inderdaad

Heb ik met een blauw stopcontact zonder wall connector al meer km/uur?

-> Neen, is enkel een "steviger" stopcontact en stekker ( met dikkere pennen ).

Waar ik aan dacht: een 6m³ kabel leggen en monofase aansluiten op een wall connector. Volgens de Tesla site kan je dan ook tot 55km/u laden.
Afhankelijk van de ampère die ik vrij heb, waarschijnlijk 16 zou dat dan 27 km/u leveren. Op een nacht 210 à 270 km moet voldoende zijn om te starten.

-> Een kabel leggen die te dik is is een luxeprobleem, beter te zwaar dan te dun... .

Als de kabel en de wall connector er liggen, moet ik aan die kant niets doen als ik later naar 3 fasen zou over gaan (alleen de verbindingen aanpassen (zie schema van de wall connector).

-> Je kan de kabel al driefasig aansluiten in je wallcharger en aan de kant in je zekeringkast ze voorlopig monofasig cableren.
Je zekeringkast zal toch moeten bijgewerkt worden als je van mono naar 3-fasen gaat om het verbruik te spreiden.
Tenzij het een heel recent geplaatste zekeringkast is die reeds 3-fasig voorgecableerd is natuurlijk... .


Nog eens op voorhand bedankt.

Grtz.

Xavier :)
 
  • Informative
Reactions: Cohiba
Bedankt,

Al wat wijzer. Ik probeer samen te vatten.
Zonder iets te doen: gewoon stopcontact: 13kml/h en risico op verbrande stopcontacten.
Risico vermijdbaar met blauwe stopcontacten (zijn niet bijgeleverd maar kosten niet veel).
Heb ik met een blauw stopcontact zonder wall connector al meer km/uur?

Waar ik aan dacht: een 6m³ kabel leggen en monofase aansluiten op een wall connector. Volgens de Tesla site kan je dan ook tot 55km/u laden.
Afhankelijk van de ampère die ik vrij heb, waarschijnlijk 16 zou dat dan 27 km/u leveren. Op een nacht 210 à 270 km moet voldoende zijn om te starten.

Als de kabel en de wall connector er liggen, moet ik aan die kant niets doen als ik later naar 3 fasen zou over gaan (alleen de verbindingen aanpassen (zie schema van de wall connector).

Nog eens op voorhand bedankt.
Ik ga ook starten met de blauwe stekker op mijn monofase.
Overzetten op 3 fasen is ontzettend duur en je maandelijkse kosten gaan een stuk de hoogte in. In België althans.
Misschien koop ik de wallcharger van Tesla als dit iets zou veranderen aan de laadsnelheid.
 
Tot aan de meter is er idd 3 fasen aanwezig volgens mijn buurman.
En er zijn idd veel draadjes op het forum maar zoals je zegt, het bos is door de bomen niet meer te zien en al zeker niet voor een leek.

Het komt er dus op neer dat ik mijn installatie best laat aanpassen naar drie fasen als ik sneller wil laden.
Hoeveel km/h kan ik dan laden met een rode stopcontact en de standaard laadkabel?

De meeste vaste laadstations geven de mogelijkheid om zowel enkel- als driefazig te laden.
De bovenstaande keuzes en laadsnelheden voor driefazig laden gelden alleen als je een neuter hebt. Dat is toch op voorhand te verifieren. Driefazig wil nog niet zeggen 3x400+N. Indien niet, kan je nog altijd tweefazig laden. Maar dan is er geen winst in vergelijking met enkelfazig laden als je de standaard lader hebt.
Los van de discussie of je best oerschakelt op driefazig laden, met alle voordelen en kosten die daarmee samen gaan, wil ik toch even de problematiek aanhalen van laden op verplaatsing. Je hebt dan wel een oplossing voor laden thuis, maar wat als je op reis gaat of op bezoek bij vrienden die alsnog met een neuterprobleem of andere beperkingen hebben.
Met een mobiele lader heb je in alle gevallen een werkende oplossing en heb je ook een lader voor thuis. Met een vaste lader thuis heb je achteraf misschien nog een mobiele lader nodig voor de reis naar het onbekende (onbekend op het vlak van laadmogelijkheden) en dus ook nog een bijkomende investering.
 
De meeste vaste laadstations geven de mogelijkheid om zowel enkel- als driefazig te laden.
De bovenstaande keuzes en laadsnelheden voor driefazig laden gelden alleen als je een neuter hebt. Dat is toch op voorhand te verifieren. Driefazig wil nog niet zeggen 3x400+N. Indien niet, kan je nog altijd tweefazig laden. Maar dan is er geen winst in vergelijking met enkelfazig laden als je de standaard lader hebt.
Los van de discussie of je best oerschakelt op driefazig laden, met alle voordelen en kosten die daarmee samen gaan, wil ik toch even de problematiek aanhalen van laden op verplaatsing. Je hebt dan wel een oplossing voor laden thuis, maar wat als je op reis gaat of op bezoek bij vrienden die alsnog met een neuterprobleem of andere beperkingen hebben.
Met een mobiele lader heb je in alle gevallen een werkende oplossing en heb je ook een lader voor thuis. Met een vaste lader thuis heb je achteraf misschien nog een mobiele lader nodig voor de reis naar het onbekende (onbekend op het vlak van laadmogelijkheden) en dus ook nog een bijkomende investering.
Ik lees hier weer iets nieuws.
Een mobile lader? Ik dacht dat dit ingebouwd was in de auto en dat je enkel de juiste stekker moest voorzien.
Wat heb ik dan nog nodig die niet standaard bijgeleverd wordt om te kunnen laden onderweg en quanta kosta?
 
Ik lees hier weer iets nieuws.
Een mobile lader? Ik dacht dat dit ingebouwd was in de auto en dat je enkel de juiste stekker moest voorzien.
Wat heb ik dan nog nodig die niet standaard bijgeleverd wordt om te kunnen laden onderweg en quanta kosta?


als je bijvoorbeeld in Noorwegen of Geneuterd zou zijn dan ben je met de tesla umc niks.

Vandaar dat ik een fivari lader heb gekocht, met alle mogelijke tussenstukken kan je dan laden

Fivari-charger voor meer info.

heeft me goed geholpen in Noorwegen en je koopt gemoedsrust wetende dat je overal kan laden.

3p 32A , 3p 16A, Shucko, op campings mono phase 16A, mono phase 32A ...
 
  • Like
Reactions: Phil V