You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
IddIk zeg niet dat U geen raad mag vragen. Integendeel zelf. Ik zou het zelfs erg jammer vinden als U de verkeerde kabel koopt. Zou zonde zijn van U middagje scheppen.
Laat je installatie gewoon aanleggen door een vakman. Koop je een prachtige auto laat dan ook meteen een knappe installatie aanleggen. Als het goed is moet je er nog jaren mee doen.
Vandaag de Tesla lader laten aansluiten (6 carré kabel, zelf ingegraven in een wachtbuis ;-) ) Laadt op 3F16A aan 55km/u Zeer tevreden van, geen kabels zichtbaar (buiten laadkabel uiteraard)
View attachment 182323
Ik heb voor de zwaarste kabel gekozen om "future proof" te zijn. Prijsverschil was ook verwaarloosbaar.Denk dat je goed gekozen hebt. 6 Carré is ruim bemeten maar beter te dik dan te dun.
Zie dat je al een Tesla Wall Charger hebt, in Sint Martens Latem gehaald?
3F16A laden à 55km/h dus 3 x 400V + neutre aanwezig ??
Xavier
Mooi!Vandaag de Tesla lader laten aansluiten (6 carré kabel, zelf ingegraven in een wachtbuis ;-) ) Laadt op 3F16A aan 55km/u Zeer tevreden van, geen kabels zichtbaar (buiten laadkabel uiteraard)
View attachment 182323
Mooi!
Nog een Tesla die begint met 1-P
Mooi!
Nog een Tesla die begint met 1-P
Hallo,
Dit is mijn eerste post (levering in week van 12/9).
De titel van deze draad is terecht. Ik raak er niet aan uit. En toch al veel moeite gedaan op dit forum.
Ik heb momenteel eenfase net thuis (ampèrage niet gekend). Prijsofferte in aanvraag voor upgrade naar 3 fasen 400V. Tussen aanvraag en plaatsen 6 à 8 weken volgens Eandis.
Vraag me nu wel af 400V wel nodig is. Hoe kan ik dit best uittesten zonder kosten te doen die verloren zijn bij upgrade naar 400V?
Dacht zelf aan 5*6mm³ kabel naar garage, Tesla Wall connector in eerste instantie monofasig aansluiten en dan zien. Ik denk dat ik dan aan 16A (mss wel 20A) kan laden.
Ik denk dat de wall connector er sowieso komt, ook als ik 3 fasen zou hebben. Dat zou dan geen verloren kost zijn.
Als de 3 fasen er toch moeten komen, moet ik enkel de verbindingen aanpassen en geen 'hardware'. Zie ik dat goed?
Ik begreep dat als ik monofase zonder laadstation werk (blauwe stekker), dat ik dan een verloopstekker nodig heb (Tesla heeft enkel rode stekker standaard?). Als ik later upgrade naar 400 V kan ik het blauwe stuf weggooien.
Ook nog twijfel over de kabel. Als ik toch max 20A kan laden volstaat 4mm³ dacht ik en dat is bij 3 fasen 400V ook voldoende.
Zie ik dat goed?
Groeten en bedankt.
Hallo,
Dit is mijn eerste post (levering in week van 12/9).
De titel van deze draad is terecht. Ik raak er niet aan uit. En toch al veel moeite gedaan op dit forum.
Ik heb momenteel eenfase net thuis (ampèrage niet gekend). Prijsofferte in aanvraag voor upgrade naar 3 fasen 400V. Tussen aanvraag en plaatsen 6 à 8 weken volgens Eandis.
Vraag me nu wel af 400V wel nodig is. Hoe kan ik dit best uittesten zonder kosten te doen die verloren zijn bij upgrade naar 400V?
Dacht zelf aan 5*6mm³ kabel naar garage, Tesla Wall connector in eerste instantie monofasig aansluiten en dan zien. Ik denk dat ik dan aan 16A (mss wel 20A) kan laden.
Ik denk dat de wall connector er sowieso komt, ook als ik 3 fasen zou hebben. Dat zou dan geen verloren kost zijn.
Als de 3 fasen er toch moeten komen, moet ik enkel de verbindingen aanpassen en geen 'hardware'. Zie ik dat goed?
Ik begreep dat als ik monofase zonder laadstation werk (blauwe stekker), dat ik dan een verloopstekker nodig heb (Tesla heeft enkel rode stekker standaard?). Als ik later upgrade naar 400 V kan ik het blauwe stuf weggooien.
Ook nog twijfel over de kabel. Als ik toch max 20A kan laden volstaat 4mm³ dacht ik en dat is bij 3 fasen 400V ook voldoende.
Zie ik dat goed?
Groeten en bedankt.
Risico op oververhitte stopcontacten mag ook niet overschat worden.
Zorg voor een kwaliteitsstopcontact en goede aansluitingen.
Je kan dat kleine risico trouwens al fel reduceren (tot zero zero...en nog iets %) door te kiezen voor een industriële blauwe of eventueel rood stopcontact. (de rode stekker krijg je standaard mee met je UMC, de blauwe kan je kopen)
Ook al laad je monofazig.
Om af te sluiten : kijk ook bij een vast laadstation jaarlijks de verbindingen na : draai de schroeven (waarmee de geleidingsaders aangesloten zijn aan je station) aan.
Ik ga ook starten met de blauwe stekker op mijn monofase.Bedankt,
Al wat wijzer. Ik probeer samen te vatten.
Zonder iets te doen: gewoon stopcontact: 13kml/h en risico op verbrande stopcontacten.
Risico vermijdbaar met blauwe stopcontacten (zijn niet bijgeleverd maar kosten niet veel).
Heb ik met een blauw stopcontact zonder wall connector al meer km/uur?
Waar ik aan dacht: een 6m³ kabel leggen en monofase aansluiten op een wall connector. Volgens de Tesla site kan je dan ook tot 55km/u laden.
Afhankelijk van de ampère die ik vrij heb, waarschijnlijk 16 zou dat dan 27 km/u leveren. Op een nacht 210 à 270 km moet voldoende zijn om te starten.
Als de kabel en de wall connector er liggen, moet ik aan die kant niets doen als ik later naar 3 fasen zou over gaan (alleen de verbindingen aanpassen (zie schema van de wall connector).
Nog eens op voorhand bedankt.
Tot aan de meter is er idd 3 fasen aanwezig volgens mijn buurman.
En er zijn idd veel draadjes op het forum maar zoals je zegt, het bos is door de bomen niet meer te zien en al zeker niet voor een leek.
Het komt er dus op neer dat ik mijn installatie best laat aanpassen naar drie fasen als ik sneller wil laden.
Hoeveel km/h kan ik dan laden met een rode stopcontact en de standaard laadkabel?
Ik lees hier weer iets nieuws.De meeste vaste laadstations geven de mogelijkheid om zowel enkel- als driefazig te laden.
De bovenstaande keuzes en laadsnelheden voor driefazig laden gelden alleen als je een neuter hebt. Dat is toch op voorhand te verifieren. Driefazig wil nog niet zeggen 3x400+N. Indien niet, kan je nog altijd tweefazig laden. Maar dan is er geen winst in vergelijking met enkelfazig laden als je de standaard lader hebt.
Los van de discussie of je best oerschakelt op driefazig laden, met alle voordelen en kosten die daarmee samen gaan, wil ik toch even de problematiek aanhalen van laden op verplaatsing. Je hebt dan wel een oplossing voor laden thuis, maar wat als je op reis gaat of op bezoek bij vrienden die alsnog met een neuterprobleem of andere beperkingen hebben.
Met een mobiele lader heb je in alle gevallen een werkende oplossing en heb je ook een lader voor thuis. Met een vaste lader thuis heb je achteraf misschien nog een mobiele lader nodig voor de reis naar het onbekende (onbekend op het vlak van laadmogelijkheden) en dus ook nog een bijkomende investering.
Ik lees hier weer iets nieuws.
Een mobile lader? Ik dacht dat dit ingebouwd was in de auto en dat je enkel de juiste stekker moest voorzien.
Wat heb ik dan nog nodig die niet standaard bijgeleverd wordt om te kunnen laden onderweg en quanta kosta?