Na 7 jaar gewerkt te hebben, stopte m’n eerste laadpaal ermee. De fabrikant gaf aan dat er al heel veel upgrades waren geweest en dat een reparatie niet economisch verstandig was.
Ik wilde graag intelligent gaan laden en heb m’n installateur fivari en tesla laders laten zien.
Hij gaf echter de voorkeur aan deze lader:
Wallbox Laadpaal PLP1-0-2-4-3-002-A, Pulsar plus 1,
3-Fase, 32A-22kW, Kabel 5M, Zwart
WALL-Puls1 1 734,00 20,00 587,20
- Wallbox Accessoire WALL-METER-3P, Energie Meter 3-Fase (load balancing)
Gezien de constructieve bijdrage van Fivari op de forum, vond ik dat wel jammer, maar zag de bui al hangen als er een probleem zou zijn en ik de installateur geforceerd zou hebben fivari te installeren
Na installatie is de paal 10 minuten getest en alles leek goed te gaan.
De tesla laadde op 24A. Als ik de oven aan deed werd het Ampère netjes verlaagd.
Zover, zogoed
Na vertrek van de installateur, ben ik de auto op 24A gaan laden (ingesteld in de tesla). Dat is ook het maximum dat ik in de laadpaal app heb ingesteld
Na een halfuur zag ik op m’n app dat ik de stroomtoevoer moest controleren en bleek het laden gestopt.
De zekering in de meterkast was niet gesprongen en de laadpaal verlichting deed het nog steeds
Ik heb de kabel losgehaald van de tesla, heb ‘m er weer ingedaan en ben opnieuw gaan laden op 24A.
Wederom na zo’n half uur stopte het laden.
De zekering was “gesprongen” .
Ik ben toen naar een vriend gereden die ook een laadpaal heeft.
Die van hem is echter afgezekerd op 16A. Ik heb daar op 16A gaan laden
Daar heb ik een uur probleemloos kunnen laden.
Vervolgens ben ik naar huis gegaan en heb in de Tesla het laden gemaximeerd op 18A.
Toen heb ik een uur probleemloos kunnen laden.
Ik heb het ampèrage nog niet kunnen verhogen, omdat de batterijen nu gevuld zijn.
Als ik binnenkort weer een uur moet laden, dan stel ik de tesla in op 20A en bekijk zo stap voor stap waar het kritische punt ligt.
Op basis van de berichten in dit draadje, heb ik Tesla gebeld. Die konden alleen zien dat de communicatie gestopt was maar zagen geen technische oorzaak.
Ik zou een afspraak moeten maken.
Heeft iemand suggesties wat de oorzaak kan zijn?
Dit is overigens het 2e exemplaar van dit type laadpaal, omdat dit bij de eerste installatie ook gebeurde en na urenlange gesprekken met de helpdesk geconcludeerd werd dat de laadpaal waarschijnlijk defect was.