Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Eandis voorstel is om te verzwaren naar 3f230 50A (19,90 KVA) (3f is hier in driehoek) voor 379,80 euro (ex btw).
Lijkt mij goedkoop. Is dat enkel voor de nieuwe meter aansluiting? Vaak profiteren ze er van om 'hun' kant van de meter: aansluiting tot aan straat, ook te vernieuwen op uw kosten + openbreken en herleggen van de oprit...
Ik ben uiteindelijk bij een 2 fase 40A gebleven en de zekering is nog niet uit gevallen. Hoewel de (af)wasmachine al per ongeluk op gestaan hebben. Op die 40A zit waarschijnlijk wat rek.
Wel apart circuit met 32A zekering voor de TWC. Ik laad 34km/u (7,36kW?). Zou theoretisch iets hoger kunnen met 32A, maar ik haal de 230V niet altijd.
Als dat niet voldoende zou zijn om vol te geraken, dan las ik wel een stop in bij een SUC.
Stel dat ik 's nachts maar 6 uur zou kunnen laden én 's anderendaags een volle lading zou nodig hebben, een combinatie die zich eigenlijk nooit voor doet, dan heb ik met een extra stop aan een SUC van 20' ook samen 400km geladen. Als ik dan toch minder dan 6 uur geslapen heb, is die 20' rust meer dan welkom.
Maar ik ben tot nu toe al altijd vol vertrokken als ik dat wou. Je komt immers meestal niet leeg aan 's avonds.
Ik zou je aanraden om eerst wat ervaring op te doen vooraleer extra kosten te doen.
 
Ik denk dat ik met deze vraag in herhaling val, maar het gaat wel naar de essentie van de titel van deze thread. Vorig weekend hadden we een huisje gehuurd aan zee. Daar was alleen een 240V aansluiting, waarschijnlijk zonder neuter (3x rood blinking op de mobile charger). Is er een oplossing om in zo'n situatie toch nog (traag) te kunnen laden? Uiteindelijk de SuperCharger in Gent toch nog gehaald, na 5 minuten op een Destination Charger te hangen bij een Hotel in De Panne :)
 
Ik denk dat ik met deze vraag in herhaling val, maar het gaat wel naar de essentie van de titel van deze thread. Vorig weekend hadden we een huisje gehuurd aan zee. Daar was alleen een 240V aansluiting, waarschijnlijk zonder neuter (3x rood blinking op de mobile charger). Is er een oplossing om in zo'n situatie toch nog (traag) te kunnen laden? Uiteindelijk de SuperCharger in Gent toch nog gehaald, na 5 minuten op een Destination Charger te hangen bij een Hotel in De Panne :)

Hoi,

Nou eigenlijk is er géén oplossing als je neuterproblemen hebt, dus je UMC kan je dan NIET gebruiken.
Beste oplossing is een alternatieve mobiele lader aan te schaffen, die zijn niet afhankelijk van neutertoestanden.
Ikzelf heb een Mennekes portable charger als alternatief, maar een Juice Booster of een Fivari kunnen eveneens oplossing bieden.

Mijn hulp in nood is dus deze:

images.jpeg


( niet letten op shop, de foto van het net geplukt... )
 
Als ik me niet vergis.. heb ik vandaag bij de levering een 'mennekens shuko' gekregen ipv een UMC. Werkt traag maar perfect in mijn gewoon stopcontact in de garage (12km/h 13A). Volgens de electriciteitsman had ik wsl ook last van het neuterprobleem. Tesla heeft dit blijkbaar opgepakt en een oplossing geboden.
 
Als ik me niet vergis.. heb ik vandaag bij de levering een 'mennekens shuko' gekregen ipv een UMC. Werkt traag maar perfect in mijn gewoon stopcontact in de garage (12km/h 13A). Volgens de electriciteitsman had ik wsl ook last van het neuterprobleem. Tesla heeft dit blijkbaar opgepakt en een oplossing geboden.

Hi,

Post even een foto van je charger, kunnen we eens checken… .

Xavier
 
Als het kan, best geen verlengkabel gebruiken (en dan zeker een van 2,5mm2 (per draad...))
Vooral de aansluiting in de uiteinden zijn vaak zwakkere punten die smelten na uren op 13a te sudderen.
Thanks! Gisteren effe rap bij de hubo de dikste monofasige kabel gaan halen en rechtstreeks op een aparte zekering gezet. Ik heb een ouder huis en vertrouw niks dat ik zelf niet gezien heb :)
 
Als ik me niet vergis.. heb ik vandaag bij de levering een 'mennekens shuko' gekregen ipv een UMC. Werkt traag maar perfect in mijn gewoon stopcontact in de garage (12km/h 13A). Volgens de electriciteitsman had ik wsl ook last van het neuterprobleem. Tesla heeft dit blijkbaar opgepakt en een oplossing geboden.

Maar dan helemaal geen UMC meer ?
Dat zou ik toch een slechte deal vinden, die UMC is ideaal voor op reis, met 16A rode adapter e.d.