Waar je naar zou moeten kijken of het altijd dezelfde Cell is die een lagere of hogere waarde geeft. Als een Cell minder capaciteit krijgt doordat er een of meerdere 'batterijtjes' slecht worden zal die na het laden een hogere spanning hebben en na het ontladen een lagere spanning. Dus eigenlijk bepaald 1 slechte Cell de capaciteit van de gehele accu.Weet jij toevallig wat jouw cell imbalance waarde was toen het pack vervangen moest worden. Dit is het verschil in mV tussen het hoogste en laagste voltage van alle cellen.
Zie onderstaand dat dit bij mij 58.3 mV is, hoewel het varieert afhankelijk van hoe vol het pack geladen is. 58.3 mV lijkt mij een gezonde waarde, maar ik vraag mij af wat Tesla als ongezonde waardes beschouwt.
View attachment 646486
Zou je je accu nu balanceren krijgen ze vol geladen allemaal dezelfde spanning. De slechtste Cell verliest zijn spanning het snelst en is dus is dit de Cell die het eerst tot de spanning zakt die de BMS als leeg waarde heeft.
Zo'n slechte Cell wordt doordat hij ook minder capaciteit heeft zwaarder belast bij Superchargen en snel optrekken.
Als de accu lang niet gebalanceerd is zul je spanningsverschillen krijgen tussen de verschillende Cellen. De lage geven dan jouw accu ondergrens aan en de hoge de accu bovengrens. Dit is geen degradatie maar wel een tijdelijk verlies in range. Een keer je accu balanceren geeft je deze verloren range weer terug.
Mijn Cell imbalance waarde zit meest rond de 10 mV (80 dkm) Ik zie wel dat je de accu even tot rust moet laten komen direkt na laden of rijden is de imbalance groter na een minuut of zo is het weer gestabiliseerd.