Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Optimaal laden Tesla model S (long live battery span)

This site may earn commission on affiliate links.

bartdv

Raven MSLRP-FSD & Classic S60
Hallo iedereen,
Vraagske waarschijnlijk al veel gesteld maar zit toch nog met een nog met een ?

Ik rij zelf al een 5 tal jaar met Tesla model S. Nu heb ik een nieuwe model S LR en zou toch graag deze keer de batterij een optimale levensduur willen geven. de vorige heb ik 2 x moeten laten vervangen. (op 110.000 en op 165.000 kms)

Overal lees is 90% (10-90) of (20-80) en soms 60 of 70 %. Of onbelangrijk door de techniek van Tesla.

Nu blijft mijn vraag de volgende :

- Wat is de optimale level voor batterij levensduurte. (Min charge en max charge) (ik heb principe voldoende met 60% dagelijks als ik boven de 20% wil blijven op het einde van de dag.)

- wat is de beste snelheid van laden. Ik kan bvb de wagen elke dag aan een lage snelheid laden ( 12km/u) (Batterij minder warm maar voor langere tijd) of hogere snelheid 80 km/u (Batterij warmer maar voor korte tijd).

=> blijkbaar gaat de batterij range ook achteruit (tijdelijk) als je 70% als max charge zet.


Ik geraak er niet echt uit. Temeer dat Tesla zelf mij continue verschillende cijfers blijft geven. zelfs Elon Musk (De ene keer is het 80% en de andere keer is het 90%)

Iemand ervaring, ideeën ?

Op dit ogenblik staat hij op 90% tegen vertrek uur.


Bedankt.

Bart
 
  • Like
Reactions: GIO1974
Zet 'm gewoon op 80% als je daarmee toekomt. Probeer >90% en <10% te vermijden, en als je 'm tussen de 20% en 80% kunt houden des te beter.

Probleem is ook dat de ene batterij de andere niet meer is. Een 85D heeft een andere batterij dan een Long Range, dus wat op ging voor jou vorige Model S, is niet zo noodzakelijk waar voor je nieuwe.

Een oud artikel met Elon Musk en Jeff Dahn: Tesla battery expert recommends daily charging limit to optimize durability - Electrek
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: FrankNL
=> blijkbaar gaat de batterij range ook achteruit (tijdelijk) als je 70% als max charge zet.
De range gaat daar zeker niet door achteruit, wat wel kan gebeuren is dat de door de auto voorspelde range lager wordt.
Bij het van vol naar bijna leeg rijden wordt de range voorspelling gekalibreerd en zal de rangevoorspelling nauwkeuriger worden, maar de werkelijke range wordt hier dus niet door beïnvloed.
 
Heb je een eigen laadplek en paal? Dan is het gewoon ABC, Always Be Charging. Als ik een eigenlijk laadplek zou hebben zou ik gewoon de SoC limiet op 60% of 70% zetten.

Ik heb nu geen eigenlijk plek + paal. Ik laad wanneer ik onder de 40% kom en afhankelijk van m'n verwachte kilometers laad ik tot 70% of 80%.

Ik zit nu op 3.5% degradatie bij 30.000 en 2.5 jaar. Mijn degradatie wordt duidelijk primair veroorzaakt door ouderdom.

Laadsnelheid moet niet te langzaam zijn. Zoals ik het heb begrepen is het niet goed als cellen continu onder belasting staan. Laden met een vermogen tot 50kW is prima. Het is belangrijker dat je de minste laadverliezen hebt bij AC laden met een specifieke laadsnelheid dan denken aan de levensduur.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: job-lek and FrankNL
Na de aanschaf van mijn nieuwe model S Long Range heb ik hier ook over nagedacht. Ik begon eerst met laden tot 80% omdat dat voor mij genoeg is. Ik merkte dat de BMS al snel een lagere range berekende. Sinds die tijd ben ik weer tot 90% gaan laden. De voorspelde range is sinds die tijd al heel lang constant. Bijkomend voordeel is dat je voor onverwachte situaties of ritten altijd wat meer range beschikbaar hebt. Verder vermijd ik als het kan het snelladen. Sterker nog dat heb ik na 15.000 km nog niet eens gedaan door het enorme bereik van de Long Range.
 
  • Helpful
Reactions: FrankNL
Het vermijden van een hoge State of Charge (SoC) is belangrijk om degradatie tegen te gaan.

Vermijdt ook een lage DoD (Depth of Discharge), dus onder de 10% SoC.
En snel ontladen (meer dan 3C, oftewel 3x80 kW = 240 Kw bij acceleratie) "rapidly deteriorates the battery".

Uit een Zweeds wetenschappelijk onderzoek uit 2018:

Another factor that affects the ageing is the Depth of Discharge (DOD), where a larger DOD increases
the ageing [6,7]. High charge and discharge rates accelerate the ageing [6–8]. For the investigated test
cell, current rates over 3C are considered as high and rapidly deteriorates the cell if used for longer
than a few seconds.


https://res.mdpi.com/d_attachment/applsci/applsci-08-01825/article_deploy/applsci-08-01825-v2.pdf
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Dat vermijden van minder dan 10%, geldt dat ook voor een korte periode? Dus onderweg naar de volgende SC?
Ik heb ook gelezen dat het juist goed is ivm kalibratie om zo nu en dan bijna leeg te rijden..
Kan weinig kwaad voor korte tijd, omdat er bij 0% SoC altijd nog een veiligheidsbuffer lading van 4 of 5 kWh in de cellen zit om die schade te voorkomen/verminderen.

Maar ik zou de auto bij 10% SoC niet een dag wegzetten.
 
  • Informative
Reactions: MaH
Ik heb ook gelezen dat het juist goed is ivm kalibratie om zo nu en dan bijna leeg te rijden..

Goed voor kalibratie is iets anders dan goed voor de batterij :) kalibreren is gewoon niet nodig tenzij je accuraat je degradatie wilt meten maar dan hebben we over maar hele kleine verschillen.

Kalibreren is gewoon niet nodig en door en logger te gebruiken als TeslaMate of Teslafi krijg je dit inzicht ook nauwkeurig genoeg.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maurice1 and MaH
Hoge C waarden, dus hard optrekken of hard rijden is slecht voor de batterij. Snel opladen dus ook. Vooral bij koude batterijen, daarom is de regeneratie bij lage temperaturen destijds ook verlaagd.
Alles onder en alles boven de 50% SOC levert slijtage op, hoe verder er af hoe meer slijtage en het is niet rechtlijnig, het stijgt sneller bij meer delta. Hij gaat er niet stuk van, alleen slijtage. Ook bij kortere periodes. Maar de gedachte is dat de extra slijtage tusse 30 en 70 procent maar heel klein is, dit SOC nivo wordt dan ook als opslagwaarde geadviseerd.
 
Watvoor pack heb je gekregen? En hoeveel km rij jij nu gemiddeld met een pack?
Geen idee, maar ik neem aan hetzelfde 85kWh pack. De prestatie is verbeterd: nu weer 330 km range na 90% opgeladen. Het eerste pack ging zo’n 240k km mee, toen werd een tijdelijk pack aangebracht (nr.2), na een poosje het oorspronkelijke pack weer terug uit Tilburg (nr.1), ergens rond 300-350k km een vervangend pack (nr.3) en nu rond 450k km pack nummer 4.

Beide ingeleverde packs waren niet helemaal ‘versleten’ maar kampten met teveel onbalans door een slecht klontje cellen, waardoor het hele pack niet meer goed werkt.
 
Geen idee, maar ik neem aan hetzelfde 85kWh pack. De prestatie is verbeterd: nu weer 330 km range na 90% opgeladen. Het eerste pack ging zo’n 240k km mee, toen werd een tijdelijk pack aangebracht (nr.2), na een poosje het oorspronkelijke pack weer terug uit Tilburg (nr.1), ergens rond 300-350k km een vervangend pack (nr.3) en nu rond 450k km pack nummer 4.

Beide ingeleverde packs waren niet helemaal ‘versleten’ maar kampten met teveel onbalans door een slecht klontje cellen, waardoor het hele pack niet meer goed werkt.
Michel,
Wat mag je verwachten van het 85 pack op een 2013 performance (300k)? Ik laad momenteel zo’n 310km bij 90%.
Anderhalf jaar geleden bij aanschaf 317km. Dat valt dus op zich mee. 7km verlies in 1,5 jaar.
Als ik uitga van 80kw bruikbaar, zou ik 423km moeten kunnen laden bij 100% en dan 380km bij 90%. Dan is de degradatie zo’n 18%.
Wat was er precies met jouw pack(‘s) en waar ligt de grens van onderzoek bij Tesla? Hoe heb jij dat aangepakt?
 
samengevat : vermijd alles wat stress geeft op de batterij :
te leeg
te vol
te koud
te warm
te snel ontladen
te snel laden.

net zoals bij een mens, eigenlijk. easy does it.


maar... dat is saai. we houden toch allemaal van wat adrenaline ;-)
Te koud is niet slecht voor de batterij. Sterker nog, wanneer je de batterij continue bij zeer lage temperatuur zou bewaren heb je helemaal geen degradatie. Niet dat je er dan ook mee kunt rijden maar goed 😊
 
Wat was er precies met jouw pack(‘s) en waar ligt de grens van onderzoek bij Tesla? Hoe heb jij dat aangepakt?
Eerste keer gaf de software zelf aan dat de HV batterij niet in orde was en zette de auto uit. Laatste keer werd de laadsnelheid verlaagd naar maximaal 2 kW. In beide gevallen bleek later uit de diagnose door Tesla dat een module in het pack niet meer goed was.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met ‘waar ligt de grens van onderzoek’. Als Tesla op basis van haar diagnose zegt dat het aan de batterij ligt, en het ding onder garantie vervangt, welk onderzoek is dan nodig?

Wat wel handig is, is om meteen wat dingen te laten vervangen die vroeg of laat toch moeten en die gemakkelijker zijn wanneer de batterij eronderuit is. Zoals de rubberen koelleiding van de batterij en de voorwielophanging (waarvoor een workaround is met minder arbeidskosten waarbij de batterij kan blijven zitten, maar dat is niet helemaal conform de handleiding: bij Tesla zelf is het daardoor normaal gesproken een kostbare zaak).
 
  • Like
  • Informative
Reactions: RuudL and Phil V
Eerste keer gaf de software zelf aan dat de HV batterij niet in orde was en zette de auto uit. Laatste keer werd de laadsnelheid verlaagd naar maximaal 2 kW. In beide gevallen bleek later uit de diagnose door Tesla dat een module in het pack niet meer goed was.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met ‘waar ligt de grens van onderzoek’. Als Tesla op basis van haar diagnose zegt dat het aan de batterij ligt, en het ding onder garantie vervangt, welk onderzoek is dan nodig?

Wat wel handig is, is om meteen wat dingen te laten vervangen die vroeg of laat toch moeten en die gemakkelijker zijn wanneer de batterij eronderuit is. Zoals de rubberen koelleiding van de batterij en de voorwielophanging (waarvoor een workaround is met minder arbeidskosten waarbij de batterij kan blijven zitten, maar dat is niet helemaal conform de handleiding: bij Tesla zelf is het daardoor normaal gesproken een kostbare zaak).
Weet jij toevallig wat jouw cell imbalance waarde was toen het pack vervangen moest worden. Dit is het verschil in mV tussen het hoogste en laagste voltage van alle cellen.

Zie onderstaand dat dit bij mij 58.3 mV is, hoewel het varieert afhankelijk van hoe vol het pack geladen is. 58.3 mV lijkt mij een gezonde waarde, maar ik vraag mij af wat Tesla als ongezonde waardes beschouwt.

Screenshot_20210321_090236.jpg
 
Weet jij toevallig wat jouw cell imbalance waarde was toen het pack vervangen moest worden. Dit is het verschil in mV tussen het hoogste en laagste voltage van alle cellen.

Zie onderstaand dat dit bij mij 58.3 mV is, hoewel het varieert afhankelijk van hoe vol het pack geladen is. 58.3 mV lijkt mij een gezonde waarde, maar ik vraag mij af wat Tesla als ongezonde waardes beschouwt.

View attachment 646486
Nee, geen idee.
Ik rij van A naar B, geniet onderweg van het landschap, maar hou me niet zo bezig met de getallen.

Aan de andere kant: nu ik dit zie, word ik wel nieuwsgierig. Hoe meet je dit?
 
  • Like
Reactions: job-lek and S-19910