Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Over AP, MCU en hardware

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,247
2,272
Naarden, NL
Ik zie in heel veel threads nog steeds verwarring over MCU en AP. Laat ik eens een poging doen:

Hardware AutoPilot computer: daar hebben we vier smaken van: 0, 1, 2 en 3.
Hardware AP 0 is geen autopilot, Hardware AP 1 was MobilEye, Hardware 2 was de eerste echte Tesla AP en momenteel is uitrol van 3 begonnen als update en bij nieuwe standaard.

Hardware camera's (vaak AP genoemd): HW0, HW1, HW2, HW2.5
HW0 betekent geen camera, HW1 was bedoeld voor Hardware AP1 en heeft 1 camera, daarna kwam Tesla voor hun eigen hardware AP 2 met een nieuwe set van camera's en sensors, versie 2. Vrij kort daarop werd die verbeterd/aangevuld en werd dat versie 2.5

MCU: geen, MCU1, MCU2
MCU1 was het eerste grote 17inch scherm. Het dashboardscherm in een zelfstandige unit. MCU1 is niet geschikt om netflix te kijken, veel games werken niet en ook zaken van FSD worden niet allemaal getoond. MCU2 is de huidige versie.

UPDATE OPTIES
Zoals je kan zien zijn er aardig wat varianten samen te stellen. Er zijn ook update mogelijkheden:

MCU: onder de naam infotainment upgrade biedt Tesla in de USA een MCU naar MCU2 upgrade aan. Ze doen dit eerst voor auto's met HW camera's 2.5 en vervolgens versie 2. Nog onbekend is (althans bij mij) of dit ook voor versie 1 zal worden aangeboden.

HW AP: om een auto met HW camera's 2.5 om te zetten van AP 2 computer naar AP 3 computer is relatief simpel. Eigenaren die voor FSD hebben betaald krijgen deze update 'gratis'.
 
Hardware camera's (vaak AP genoemd): HW0, HW1, HW2, HW2.5
HW0 betekent geen camera, HW1 was bedoeld voor Hardware AP1 en heeft 1 camera, daarna kwam Tesla voor hun eigen hardware AP 2 met een nieuwe set van camera's en sensors, versie 2. Vrij kort daarop werd die verbeterd/aangevuld en werd dat versie 2.5

Een HW2 of HW2.5 auto kan geüpgraded worden naar HW3. Dit wordt een retrofit HW3 genoemd.

Als je FSD gekocht heb zal deze upgrade uitgevoerd worden -of- in recente uitleveringen kan je auto al voorzien zijn van de HW3 hardware.

In menu ->software -> voertuig informatie staat bij Autopilot computer 'Volledig zelfrijdende computer' als je HW3 hebt
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Een HW2 of HW2.5 auto kan geüpgraded worden naar HW3. Dit wordt een retrofit HW3 genoemd.

Als je FSD gekocht heb zal deze upgrade uitgevoerd worden -of- in recente uitleveringen kan je auto al voorzien zijn van de HW3 hardware.

In menu ->software -> voertuig informatie staat bij Autopilot computer 'Volledig zelfrijdende computer' als je HW3 hebt

Pas op Nico: dat geldt voor de AP computer, niet voor de camera en sensor hardware!
 
Wat is dan het belangrijkste verschil tussen HW2.5 en HW3? Is dit alleen en krachtigere upgrade of zijn er ook daadwerkelijk extra mogelijkheden. Voor zover ik heb begrepen is tot op heden met name de visualisatie een verschil wat de gebruiker merkt.
 
Wat is dan het belangrijkste verschil tussen HW2.5 en HW3? Is dit alleen en krachtigere upgrade of zijn er ook daadwerkelijk extra mogelijkheden. Voor zover ik heb begrepen is tot op heden met name de visualisatie een verschil wat de gebruiker merkt.

nu inderdaad de visualisatie.

HW3 heeft feitelijk 2 computer die simultaan werken maar dus elk een eigen AP programma draait en dus eigen CPU heeft, immers om FSD actief te hebben is het op zich een goed idee om een tweede backup systeem te hebben mocht de eerste een fout begaan.

onder de huid dus veel meer power
 
Pas op Nico: dat geldt voor de AP computer, niet voor de camera en sensor hardware!

ja, je hebt gelijk.

HW1 = AP1

HW2 = AP2
HW2 = AP2 + upgrade sensors, ook bekend als AP2.5
HW2 = AP met upgrade FSD computer AP3

wat wel belangrijker vindt; er zijn wel degelijk 3 generaties van AP/HW, en alles vanaf versie 2 is te upgraden naar de huidige 'versie 3'.

right? wrong?
 
Wat is dan het belangrijkste verschil tussen HW2.5 en HW3? Is dit alleen en krachtigere upgrade of zijn er ook daadwerkelijk extra mogelijkheden. Voor zover ik heb begrepen is tot op heden met name de visualisatie een verschil wat de gebruiker merkt.

Je haalt hier de zaak door elkaar: HW 2.5 slaat op camera's en sensoren, HW 3 op de AP computer. Lees eerste post (grin)
 
NB wat je met het rijden merkt (en met de visualisaties) is niet alleen afhankelijk van hardware, maar ook van de software: AP, EAP, FSD.

Daarom wordt er in zo veel topics langs elkaar heen gepraat.
 
ja, je hebt gelijk.

HW1 = AP1

HW2 = AP2
HW2 = AP2 + upgrade sensors, ook bekend als AP2.5
HW2 = AP met upgrade FSD computer AP3

wat wel belangrijker vindt; er zijn wel degelijk 3 generaties van AP/HW, en alles vanaf versie 2 is te upgraden naar de huidige 'versie 3'.

right? wrong?

Ik denk dat we absoluut hetzelfde bedoelen. Alleen de term HW2 is (althans m.i.) verwarrend omdat het kan slaan op de camera/sensor maar ook op de AP computer. Tesla zelf vind ik in deze ook verwarrend.

En nu zijn de forumgangers al meer geinformaard over dit soort zaken, maar voor 'beginners' of 'minder geïnteresseerden' is het echt een ratjetoe. Ga maar ens vermenigvuldigen over de mogelijke hardware combi's, de software combinaties, de firmware, model... En dan nog auto's met een uprgrade versus native (zou een verschil in kunnen zitten)...

Ikzelf (zie footer) gebruik daarom de term HW voor camera/sensor en AP voor de AP computer. MCU is wel duidelijk.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Teslabros hardware .jpg


Bovenstaande is van teslabros.com. Op zich nog niet volledig, daar de hardware verschillen tussen 2 en 2.5 niet volledig zijn beschreven. Maar weer stukje meer.

Wat ik vervelend blijf vinden is dat ook hier weer verschillende zaken onder één noemer (AP) worden gebracht....
 
  • Helpful
Reactions: nico180
View attachment 564083

Bovenstaande is van teslabros.com. Op zich nog niet volledig, daar de hardware verschillen tussen 2 en 2.5 niet volledig zijn beschreven. Maar weer stukje meer.

Wat ik vervelend blijf vinden is dat ook hier weer verschillende zaken onder één noemer (AP) worden gebracht....
Ook dit overzicht klopt niet. Upgraded Main Computing Unit (MCU) onder de 2.5 is pas in maart 2018 gekomen (in Nederland pas vanaf eind april uitgeleverd).

Bij hardware computer heb je het over 1,2 en 3. Daarvan is ook een 2.5 model geweest. Redelijk gelijk aan de 2 maar met net iets betere specs.
 
Ook dit overzicht klopt niet. Upgraded Main Computing Unit (MCU) onder de 2.5 is pas in maart 2018 gekomen (in Nederland pas vanaf eind april uitgeleverd).

Bij hardware computer heb je het over 1,2 en 3. Daarvan is ook een 2.5 model geweest. Redelijk gelijk aan de 2 maar met net iets betere specs.

eigenlijk hebben de vele componenten een eigen lifecycle en dus ditto lifetime, wat zoals we weten, het nogal verwarrend maakt maar wel voor Tesla dus mogenlijk om per component upgrades te doen.

de MCU1 is bijvoorbeeld ook weer in te splitsen in een MCU1 en een MCU1.5 (de plaatsing van Sim kaart is bijvoorbeeld anders, bij de ene ingebouwd, bij de andere externemodule)

en inderdaad ook de MCU2 is ergens pas later gekomen nadat de auto's al reeds AP2 hadden.
 
eigenlijk hebben de vele componenten een eigen lifecycle en dus ditto lifetime, wat zoals we weten, het nogal verwarrend maakt maar wel voor Tesla dus mogenlijk om per component upgrades te doen.

de MCU1 is bijvoorbeeld ook weer in te splitsen in een MCU1 en een MCU1.5 (de plaatsing van Sim kaart is bijvoorbeeld anders, bij de ene ingebouwd, bij de andere externemodule)

en inderdaad ook de MCU2 is ergens pas later gekomen nadat de auto's al reeds AP2 hadden.
Inderdaad, een MCU 1.5 is vermeldingswaardig.
Als je de MCU1 uit een S85 (2014) vergelijkt met bijvoorbeeld een MCU1(.5?) van een S90/100 uit 2017 dan zie je dat de pixelresolutie van het scherm van laatstgenoemde ook hoger is. En die eerste MCU1 kreeg ook geen gele randen, als ik het goed heb.
 
Continuous improvement is Tesla heel goed in (in mijn ogen in elk geval)
Niet vasthouden aan modeljaren zoals de "oude" fabrikanten doen maar gewoon direct iets fixen als je problemen bemerkt.
Is helaas alleen een drama mbt voorraden en voor ons op het forum.