Juice Booster
Jongens, wat een paniek plots in de tent hier !
Rustig blijven...
Bij eender apparaat (pakweg een fritketel, ik blijf Belg:wink
, en dus ook bij eender welke laadpaal geldt : als je ergens een metalen omhulsel hebt, dat niet geaard is; dat is dat metalen omhulsel spanningstechnisch gezien "zwevend". Je weet gewoon niet op welke potentiaal (spanning) dat voorwerp is.
Met andere woorden : haal van eender welke laadpaal de aarding los; en je zal zien dat het chassis van de auto zwevend is (qua potentiaal).
Dat is zo voor de JuiceBooster, dat is zo voor Keba, dat is zo voor Mennekes.
Is dat gevaarlijk ? Moeten we nu plots alles weggooien ?
Niet als er niet meer fouten zijn.
Als alle isolatoren nog goed zijn, dan gebeurt er niets als je de auto vastneemt. In het slechtste geval ga je een kleine electroshock krijgen, door de statische electriciteit die zich opgebouwd heeft.
Vergelijkbaar met de shock die je krijgt als je met plastieken schoeisel over tapijten loopt; en dan metaal vastneemt.
Zie ook het filmpje : de brave man was echt niet dood toen hij de deur vastnam.
Ikzelf heb op deze manier al een paar shocks van 10kV gekregen, zonder erg; behoudens wat morele schade, en volgens sommigen ook wel verstandelijke schade.
Overigens helpt tot hier geen enkele aardlekschakelaar om dit te detecteren of te verhelpen.
Stel evenwel dat er nog een fout is (een tweede fout dus); bvb een faze van de laadkabel raakt het chassis van de auto; dan wordt het andere koek.
Als je dan de deur vastneemt; zal er stroom gaan vloeien door jouw lichaam naar de aarde toe.
Dan komt de aardlekschakelaar wel op de proppen.
Als het nu AC-stromen zijn (zoals hierboven, een faze van de laadkabel), dan zal zowel een typeB als een typeA de spanning uitschakelen.
Erger indien het DC-stromen zouden zijn : dan wordt het héél vervelend. Een type-A aardlek zal deze stroom niet detecteren (de spoel wordt meteen verzadigd); en dus niet uitschakelen !
Dan is er wel degelijk sprake van levensgevaar.
Een type-B zal DC stromen wél detecteren; en de boel alsnog uitschakelen.
Samengevat : de JuiceBooster is niet gevaarlijker dan (de meeste) andere laadpalen.
Als je uw laadpaal echt wil beveiligen; kies je best een type-B aardlek. Wordt ook zo voorgeschreven door de fabrikanten (Keba; Mennekes;...)
Aanvulling :
Of een type B nodig is hangt vooral af van de interne opbouw van de on board lader(s), onder andere of die wel of geen galvanische scheiding hebben tussen gelijk- en wisselspanningscircuit (bijv. een trafo). Zonder galvanische scheiding kan er een gelijkstroom door de aardedraad gaan lopen, dan is inderdaad een type B nodig. Zoë's hebben waarschijnlijk zo'n 'transformerless inverter' design, vandaar dat Renault een type B aardlekschakelaar voorschrijft.
Dat klopt volledig. Bij een galvanische scheiding tussen gelijk- en wisselspanningscircuit kunnen er geen DC-stromen door de laadkabel vloeien.
Renault heeft deze niet; en schrijft derhalve expliciet een typeB voor.
Tesla zwijgt voorlopig is alle talen.
Maar : we weten met z'n allen dat we met DC kunnen laden (Superchargers) ! Misschien kort door de bocht, maar dat betekent toch dat er een kring is tussen de laadkabel én de DC-zijde.
En precies daarom heb ik, zowel op mijn vaste laadpaal, als op mijn mobiele laadstation een typeB ingebouwd.
En dat is en blijft, volgens mijn zeer persoonlijke mening, de enige juiste manier van beveiliging.