Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Poll" - Juice Booster 1

This site may earn commission on affiliate links.
De waarden in dat filmpje waren gemeten over 1MOhm dus enorm lage stromen (micro ampères). Da's niet genoeg om een standaard type aardlekschakelaar mee onveilig te maken, en ook niet genoeg om jezelf mee te elektrocuteren. Jammer dat hij niet de werkelijke stroom door de aardleiding heeft gemeten, of meerdere weerstandswaarden heeft gebruikt in zijn meting, dan pas heb je een goed beeld van het potentiële gevaar.

Of een type B nodig is hangt vooral af van de interne opbouw van de on board lader(s), onder andere of die wel of geen galvanische scheiding hebben tussen gelijk- en wisselspanningscircuit (bijv. een trafo). Zonder galvanische scheiding kan er een gelijkstroom door de aardedraad gaan lopen, dan is inderdaad een type B nodig. Zoë's hebben waarschijnlijk zo'n 'transformerless inverter' design, vandaar dat Renault een type B aardlekschakelaar voorschrijft. (Nu volgt pure speculatie) Tesla's hebben blijkbaar wel een trafo in de lader, of een eigen beveilingscircuit aan boord, want Tesla heeft voor zover ik weet geen speciale voorschriften tbv aardlekschakelaars.
Dus wat mij betreft is die vraag nog niet beantwoord of je perse een type B aardlekschakelaar nodig hebt bij je Tesla...

Bij Tesla heerst een bijna paranoïde angst voor brand of andere elektrische problemen. Om die reden is de laadsnelheid aanvankelijk beperkt tot 26A en is de UMC heel kritisch bij wisselende spanningen. Ik ben ervan overtuigd dat als Tesla zou denken dat een type B aardlekschakelaar meer veiligheid zou opleveren, zij dit type zouden voorschrijven.
Dat doet Tesla evenwel niet en daarom doe ik het ook niet.
 
Bij Tesla heerst een bijna paranoïde angst voor brand of andere elektrische problemen. Om die reden is de laadsnelheid aanvankelijk beperkt tot 26A en is de UMC heel kritisch bij wisselende spanningen. Ik ben ervan overtuigd dat als Tesla zou denken dat een type B aardlekschakelaar meer veiligheid zou opleveren, zij dit type zouden voorschrijven.
Dat doet Tesla evenwel niet en daarom doe ik het ook niet.

Mijn electrowinkel kan hem maken voor 761.91 euro excl BTW.
Gemonteerd in dit kastje met 2 CEE stekkers
GE (Vynckier) VY 55050-000 kopen | dmlights.be

Wie kan kan ons uitsluitsel geven?
 
Remember,
neither your hairdryer nor any other usual electric device does check if an
earth is present. The risk there of a faulty wiring with these devices is
much higher b.t.w. and nobody cares. So we think the discussion was launched
by competitors seeing their sales figures going down ...

Oei, marketingtechnisch niet het beste antwoord eerlijk gezegd...

uhm... het gros van de haardrogers zijn dubbel geïsoleerd en hebben geen aarde aansluiting, gaan met veel lagere stromen om, er lopen geen gelijkstromen intern, ze worden veel korter gebruikt en ze worden vooral achter van aardlek voorziene residentiële installaties gebruikt. Idem voor de 'usual electric device'. Daar kun je een EV lader toch echt niet mee vergelijken, dat is een device dat juist volledig tegengesteld is aan het voorgaande: gekoppeld aan een galvanisch ongeisoleerd systeem (de metalen auto), aan onbekende aansluitingen (meestal buiten in de elementen), met langdurig hoge stromen.

En de discussie is gestart door bezorgde potentiële kopers, ga dan niet sneren naar concurrenten.

Maar het antwoord is dus: "nobody cares" (and we don't either).

Furthermore we received several complaints, that Tesla's UMC unfortunately
also refuses to charge in some cases when the "earth" is correctly present,
because the checking does obviously not work correctly. That's why those
people changed for a Juice Booster1."

Yep, dus in plaats van de check te verbeteren hebben ze 'm maar weggehaald.

Dus mijn (very humble :rolleyes:) mening is gevormd: als je vindt dat het allemaal wel los zal lopen, dan is een juice booster prima geschikt voor je, maar als je liever het zekere voor het onzekere neemt, gebruik dan de UMC.

- - - Updated - - -

Wie kan kan ons uitsluitsel geven?

Er zijn m.i. twee verschillende zaken die dat bepalen:
1) gelijkstroom door de aardleiding bij correct functioneren: dit kan bepaald worden door de meting in het filmpje over te doen maar met verschillende weerstanden in de aardleiding, zodat bepaald kan worden wat de maximale gelijkstroom überhaupt is. Daarmee kan bepaald worden of dit een risico geeft bij gebruik van standaard type A aardlek ipv type B. (Dat risico is dus dat een type A waar gelijkstroom door de aardleiding loopt niet meer afschakelt als er elders in het systeem/huis een aardfout optreedt). Ik heb zelf geen mobiele lader (behalve de UMC) anders zou ik het graag zelf nameten (misschien heeft iemand er een te leen? - omgeving Eindhoven).
2) potentiële gelijkstroom door de aardleiding bij defect. Dit kan alleen bepaald worden door iemand die de interne opbouw van de lader en auto kent (oftewel Tesla of iemand met kennis van zaken die alles een keer uit elkaar heeft gehaald en bekeken of de schema's heeft gezien)

Verder sluit ik me bij Wim S. aan :smile:
 
Kan me wel vinden in het antwoord van e-driver. Het is waarschijnlijk een non-issue, anders zouden er wel wel horror verhalen over verkoolde lichamen na het opladen van een e-auto op het net te vinden zijn. Nu overdrijf ik een beetje uiteraard.
Daarnaast voorziet een dergelijke mobiele lader denk ik gewoon in een behoefte: het kunnen laden in alle mogelijke situaties waar stroom is te vinden, zonder dat het laden stopt door fluctuaties of niet eens begint omdat de beveiligingseisen te hoog zijn.
In de gebruikte Keba uit het filmpje zit die beveiliging ook niet, is het daarom een onveilige lader?
 
Kan me wel vinden in het antwoord van e-driver. Het is waarschijnlijk een non-issue, anders zouden er wel wel horror verhalen over verkoolde lichamen na het opladen van een e-auto op het net te vinden zijn. Nu overdrijf ik een beetje uiteraard.
Daarnaast voorziet een dergelijke mobiele lader denk ik gewoon in een behoefte: het kunnen laden in alle mogelijke situaties waar stroom is te vinden, zonder dat het laden stopt door fluctuaties of niet eens begint omdat de beveiligingseisen te hoog zijn.
In de gebruikte Keba uit het filmpje zit die beveiliging ook niet, is het daarom een onveilige lader?

Ik vermoed dat de argumentatie hier is dat de KEBA een vast laadstation is die wordt geïnstalleerd "volgens de regels van de kunst" door een vakman. Je kan er daarbij dus van op aan dat de aarde OK is (en een Type B aardlekschakelaar aanwezig is in het hoofdbord). Als je een mobiele lader gebruikt op onbekend terrein kan je vanalles tegen komen zonder dat je het weet.

- - - Updated - - -

Dus mijn (very humble :rolleyes:) mening is gevormd: als je vindt dat het allemaal wel los zal lopen, dan is een juice booster prima geschikt voor je, maar als je liever het zekere voor het onzekere neemt, gebruik dan de UMC.

Als je de Juice Booster op een locatie wil gebruiken die je niet kent is het misschien een idee eerst via de UMC te controleren of hij code groen geeft en daarna met de JB aan de slag te gaan om met bvb 32A te kunnen laden wat de UMC niet kan?
 
Mijn electrowinkel kan hem maken voor 761.91 euro excl BTW.
Gemonteerd in dit kastje met 2 CEE stekkers
GE (Vynckier) VY 55050-000 kopen | dmlights.be

Ik vermoed dat de argumentatie hier is dat de KEBA een vast laadstation is die wordt geïnstalleerd "volgens de regels van de kunst" door een vakman. Je kan er daarbij dus van op aan dat de aarde OK is (en een Type B aardlekschakelaar aanwezig is in het hoofdbord). Als je een mobiele lader gebruikt op onbekend terrein kan je vanalles tegen komen zonder dat je het weet.

Voorlopig besluit ik dat bij laden met JB1, we best een mobiele aardlekschakelaar bij aansluiten.
Het kastje van JoeNe is correct geprijsd.
 
Voorlopig besluit ik dat bij laden met JB1, we best een mobiele aardlekschakelaar bij aansluiten.
Het kastje van JoeNe is correct geprijsd.

Ik ga eerst nog proberen uitzoeken wat het officiële advies is van Tesla.
Die moeten toch ergens formeel kunnen zeggen of het voor een Model S een Type A of Type B aardlekschakelaar moet zijn.

Een nadeel van het gebruik van zo'n tussenstekker is dat die wel eens pootjes zou kunnen krijgen gezien de kostprijs.
 
Kan me wel vinden in het antwoord van e-driver. Het is waarschijnlijk een non-issue, anders zouden er wel wel horror verhalen over verkoolde lichamen na het opladen van een e-auto op het net te vinden zijn. Nu overdrijf ik een beetje uiteraard.
Daarnaast voorziet een dergelijke mobiele lader denk ik gewoon in een behoefte: het kunnen laden in alle mogelijke situaties waar stroom is te vinden, zonder dat het laden stopt door fluctuaties of niet eens begint omdat de beveiligingseisen te hoog zijn.
In de gebruikte Keba uit het filmpje zit die beveiliging ook niet, is het daarom een onveilige lader?

Zolang als de aarding en aardlekschakelaar van het net goed is, en de auto geen gebreken vertoont is het een non-issue inderdaad :)

Maar er is toch al een garage in de fik gegaan door het laden van een tesla? Foto's van gesmolten stekkers genoeg hier op het forum. Dat zijn natuurlijk geen aardfouten maar het geeft wel aan dat enige voorzichtigheid geboden is. Nu is alle materiaal nog nieuw, wat na 5 jaar intensief gebruik?

Waar ik over viel is dat eigenlijk het antwoord van e-driver had moeten zijn dat de Juice booster geen aarde check doet en verder aan alle keuringen voldoet, dat was genoeg geweest, ipv een onzinnige vergelijking en een sneer naar concurrenten. Dat kwam naar mij helemaal niet profi over.

Tip voor de Juice booster 2: voeg de aarde en fase check toe en hang er een waarschuwingsledje aan, maar laat het mogelijk blijven om te laden (of een override knop).
 
"Push this button if you accept the risk of electrocution or fire" ;)

Overigens valt mij uit dat filmpje op dat ze wel gewoon gebruik maken van een Chinese type2 kabel ipv een made-in-Germany kabel, terwijl ook hier in het verleden (zeker op de Duitse forums) een flinke discussie over geweest is. Goed om te zien dat deze inmiddels geaccepteerd zijn, zelfs door de zeer kritische maker van het filmpje.
 
Waar ik over viel is dat eigenlijk het antwoord van e-driver had moeten zijn dat de Juice booster geen aarde check doet en verder aan alle keuringen voldoet, dat was genoeg geweest, ipv een onzinnige vergelijking en een sneer naar concurrenten. Dat kwam naar mij helemaal niet profi over.

Tip voor de Juice booster 2: voeg de aarde en fase check toe en hang er een waarschuwingsledje aan, maar laat het mogelijk blijven om te laden (of een override knop).

Helemaal mee eens. Uiteindelijk zal hun positie tov hun concurrenten enkel beter worden door het toestel te verbeteren. En de override is een goed idee in het geval je echt in nood zit (lege batterij zonder alternatief om te laden).
 
Ik ga eerst nog proberen uitzoeken wat het officiële advies is van Tesla.
Die moeten toch ergens formeel kunnen zeggen of het voor een Model S een Type A of Type B aardlekschakelaar moet zijn.

Een nadeel van het gebruik van zo'n tussenstekker is dat die wel eens pootjes zou kunnen krijgen gezien de kostprijs.
Toen ik mijn laadpaal kocht bij The Plugin Company kreeg ik bij de offerte een lijst van voorwaarden. Daarin stond dat ik zelf een aardlekschakelaar type B van 30mA moest voorzien.
De UMC checkt zelf of zijn aarding voldoende is.
En Tesla maakt vooralsnog geen laadstations. Het enige wat zij je kunnen zeggen is dat je een Type 2 laadstation moet voorzien. Voor die aardlekschakelaar moet je bij een installateur van laadstations/mobiele lader zijn.

Die tussenstekker leg je gewoon in je auto, zoals sommigen ook met hun UMC doen. Rustig deur dichtduwen en die afsluitrubber van je deur zet zich mooi rond je kabel.
 
Toen ik mijn laadpaal kocht bij The Plugin Company kreeg ik bij de offerte een lijst van voorwaarden. Daarin stond dat ik zelf een aardlekschakelaar type B van 30mA moest voorzien.
De UMC checkt zelf of zijn aarding voldoende is.
En Tesla maakt vooralsnog geen laadstations. Het enige wat zij je kunnen zeggen is dat je een Type 2 laadstation moet voorzien. Voor die aardlekschakelaar moet je bij een installateur van laadstations/mobiele lader zijn.

Die tussenstekker leg je gewoon in je auto, zoals sommigen ook met hun UMC doen. Rustig deur dichtduwen en die afsluitrubber van je deur zet zich mooi rond je kabel.

Naar wat ik heb begrepen, en met mijn beperkte kennis over elektriciteit kan dat fout zijn, is het de constructie van de AC -> DC lader in de wagen die bepaalt of er kans is dat er een DC verliesstroom kan ontstaan. Dit zou dus los staan van je laadstation dat AC aanlevert.
 
zit er ook over te denken om mijn laadkabel met 16A rode connector te verkopen en een Juice Booster te kopen.
Voornaamste reden, simpelweg meer flexabiliteit indien ik weer naar Spanje ga (ja moeders vind t goed) en onderweg met 32A wil laden, maar nog belangrijker... Belgie.
Ik wil zorgeloos in Belgie kunnen opladen, incl regio Vielsam.. en zonder een juice booster durf ik dat niet.
Overweeg om mn standaard rode adapter met kabel te verkopen (1 maand oud, wel wat krasjes op de plug die in de auto gaat), wat zou ik er voor kunnen vragen?
 
zit er ook over te denken om mijn laadkabel met 16A rode connector te verkopen en een Juice Booster te kopen.
Voornaamste reden, simpelweg meer flexabiliteit indien ik weer naar Spanje ga (ja moeders vind t goed) en onderweg met 32A wil laden, maar nog belangrijker... Belgie.
Ik wil zorgeloos in Belgie kunnen opladen, incl regio Vielsam.. en zonder een juice booster durf ik dat niet.
Overweeg om mn standaard rode adapter met kabel te verkopen (1 maand oud, wel wat krasjes op de plug die in de auto gaat), wat zou ik er voor kunnen vragen?
Ter info, in Vielsalm heb ik al met de Tesla UMC opgeladen. Daar is dus wel een Neuter.
 
Overweeg om mn standaard rode adapter met kabel te verkopen (1 maand oud, wel wat krasjes op de plug die in de auto gaat), wat zou ik er voor kunnen vragen?
Vorig jaar kreeg ik een UMC door Tesla Motors aangeboden à € 225, zonder de toen niet verkrijgbare rode adapter. Was uit coulance omdat ik een UMC wilde aanpassen om zonder rode adapter te kunnen laden op 3 fase. Werd toen gezegd dat dit de helft van de prijs was.

Zou dus ook ongeveer de waarde van een gebruikte kunnen zijn.
 
Vorig jaar kreeg ik een UMC door Tesla Motors aangeboden à € 225, zonder de toen niet verkrijgbare rode adapter. Was uit coulance omdat ik een UMC wilde aanpassen om zonder rode adapter te kunnen laden op 3 fase. Werd toen gezegd dat dit de helft van de prijs was.

Zou dus ook ongeveer de waarde van een gebruikte kunnen zijn.

In de US kost een nieuwe UMC met alle adapters erbij $650.
 
Juice Booster

Jongens, wat een paniek plots in de tent hier !
Rustig blijven...

Bij eender apparaat (pakweg een fritketel, ik blijf Belg:wink:) , en dus ook bij eender welke laadpaal geldt : als je ergens een metalen omhulsel hebt, dat niet geaard is; dat is dat metalen omhulsel spanningstechnisch gezien "zwevend". Je weet gewoon niet op welke potentiaal (spanning) dat voorwerp is.
Met andere woorden : haal van eender welke laadpaal de aarding los; en je zal zien dat het chassis van de auto zwevend is (qua potentiaal).
Dat is zo voor de JuiceBooster, dat is zo voor Keba, dat is zo voor Mennekes.


Is dat gevaarlijk ? Moeten we nu plots alles weggooien ?
Niet als er niet meer fouten zijn.
Als alle isolatoren nog goed zijn, dan gebeurt er niets als je de auto vastneemt. In het slechtste geval ga je een kleine electroshock krijgen, door de statische electriciteit die zich opgebouwd heeft.
Vergelijkbaar met de shock die je krijgt als je met plastieken schoeisel over tapijten loopt; en dan metaal vastneemt.
Zie ook het filmpje : de brave man was echt niet dood toen hij de deur vastnam. Ikzelf heb op deze manier al een paar shocks van 10kV gekregen, zonder erg; behoudens wat morele schade, en volgens sommigen ook wel verstandelijke schade.
Overigens helpt tot hier geen enkele aardlekschakelaar om dit te detecteren of te verhelpen.



Stel evenwel dat er nog een fout is (een tweede fout dus); bvb een faze van de laadkabel raakt het chassis van de auto; dan wordt het andere koek.
Als je dan de deur vastneemt; zal er stroom gaan vloeien door jouw lichaam naar de aarde toe.
Dan komt de aardlekschakelaar wel op de proppen.
Als het nu AC-stromen zijn (zoals hierboven, een faze van de laadkabel), dan zal zowel een typeB als een typeA de spanning uitschakelen.

Erger indien het DC-stromen zouden zijn : dan wordt het héél vervelend. Een type-A aardlek zal deze stroom niet detecteren (de spoel wordt meteen verzadigd); en dus niet uitschakelen !
Dan is er wel degelijk sprake van levensgevaar.
Een type-B zal DC stromen wél detecteren; en de boel alsnog uitschakelen.


Samengevat : de JuiceBooster is niet gevaarlijker dan (de meeste) andere laadpalen.
Als je uw laadpaal echt wil beveiligen; kies je best een type-B aardlek. Wordt ook zo voorgeschreven door de fabrikanten (Keba; Mennekes;...)



Aanvulling :
Of een type B nodig is hangt vooral af van de interne opbouw van de on board lader(s), onder andere of die wel of geen galvanische scheiding hebben tussen gelijk- en wisselspanningscircuit (bijv. een trafo). Zonder galvanische scheiding kan er een gelijkstroom door de aardedraad gaan lopen, dan is inderdaad een type B nodig. Zoë's hebben waarschijnlijk zo'n 'transformerless inverter' design, vandaar dat Renault een type B aardlekschakelaar voorschrijft.
Dat klopt volledig. Bij een galvanische scheiding tussen gelijk- en wisselspanningscircuit kunnen er geen DC-stromen door de laadkabel vloeien.
Renault heeft deze niet; en schrijft derhalve expliciet een typeB voor.
Tesla zwijgt voorlopig is alle talen.
Maar : we weten met z'n allen dat we met DC kunnen laden (Superchargers) ! Misschien kort door de bocht, maar dat betekent toch dat er een kring is tussen de laadkabel én de DC-zijde.

En precies daarom heb ik, zowel op mijn vaste laadpaal, als op mijn mobiele laadstation een typeB ingebouwd.
En dat is en blijft, volgens mijn zeer persoonlijke mening, de enige juiste manier van beveiliging.
 
Last edited:
Juice Booster

Jongens, wat een paniek plots in de tent hier !
Rustig blijven...

Stel evenwel dat er nog een fout is; bvb een faze van de laadkabel raakt het chassis van de auto; dan wordt het andere koek.
Als je dan de deur vastneemt; zal er stroom gaan vloeien door jouw lichaam naar de aarde toe.
Dan komt de aardlekschakelaar wel op de proppen.
Als het nu AC-stromen zijn (zoals hierboven, een faze van de laadkabel), dan zal zowel een typeB als een typeA de spanning uitschakelen.

Samengevat : de JuiceBooster is niet gevaarlijker dan (de meeste) andere laadpalen.
Als je uw laadpaal echt wil beveiligen; kies je best een type-B aardlek. Wordt ook zo voorgeschreven door de fabrikanten (Keba; Mennekes;...)

En precies daarom heb ik, zowel op mijn vaste laadpaal, als op mijn mobiele laadstation een typeB ingebouwd.
En dat is en blijft volgens mijn zeer persoonlijke mening de enige juiste manier.

Mijn samenvatting:
Aardlekschakelaar Type B werkt altijd, bij AC en DC.

Thuis op mijn vast laadpunt heb ik Type B,
Nu nog voor de JB1.
Kan ik bestellen JOENE ?

Dank,
 
Last edited:
Jongens, wat een paniek plots in de tent hier !
Rustig blijven...

Bedankt om de moeite te nemen het nog eens helemaal uit te leggen. :rolleyes:

Bij een galvanische scheiding tussen gelijk- en wisselspanningscircuit kunnen er geen DC-stromen door de laadkabel vloeien.
Renault heeft deze niet; en schrijft derhalve expliciet een typeB voor.
Tesla zwijgt voorlopig is alle talen.
Maar : we weten met z'n allen dat we met DC kunnen laden (Superchargers) ! Misschien kort door de bocht, maar dat betekent toch dat er een kring is tussen de laadkabel én de DC-zijde.

En precies daarom heb ik, zowel op mijn vaste laadpaal, als op mijn mobiele laadstation een typeB ingebouwd.
En dat is en blijft, volgens mijn zeer persoonlijke mening, de enige juiste manier van beveiliging.

Merkwaardig dat Tesla hier niet gewoon klare wijn over schenkt.