Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Poll" - Juice Booster 1

This site may earn commission on affiliate links.

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    499.7 KB · Views: 366
De laadpoort-accu verbinding (DC-DC) loopt bij Tesla via de contactors die je hoort klikken, is het circuit daardoor niet galvanisch gescheiden?

toch niet.
een galvanische scheiding zorgt ervoor dat beide stroomkringen gescheiden zijn (typisch een transfo - muv spaartransfo's).
de contactor zorgt er net voor dat beide stroomkringen verbonden worden.
 
toch niet.
een galvanische scheiding zorgt ervoor dat beide stroomkringen gescheiden zijn (typisch een transfo - muv spaartransfo's).
de contactor zorgt er net voor dat beide stroomkringen verbonden worden.

Hoe werkt eigenlijk die speciale Type 2 socket op de Model S die toelaat om zowel AC als DC te laden?
De contacten zouden langer zijn (dieper zitten) dan bij een standaard type 2 socket.
Betekent dat dat er bij gebruik van de super charger connector ook contact gemaakt wordt met de AC contacten in het socket van de Model S?
 
Hoe werkt eigenlijk die speciale Type 2 socket op de Model S die toelaat om zowel AC als DC te laden?
De contacten zouden langer zijn (dieper zitten) dan bij een standaard type 2 socket.
Betekent dat dat er bij gebruik van de super charger connector ook contact gemaakt wordt met de AC contacten in het socket van de Model S?

Voor zover ik weet worden de N en L3 pin samen de min en de L1 en de L2 pinnen samen de plus bij DC laden. Daarbij zullen de supercharger stekkers ook diepere pinnen hebben vergeleken met standaard mennekes type 2 zodat ze a) over een groter oppervlakte contact maken en b) in een andere auto met standaard type 2 aansluiting niet diep genoeg ingestoken zullen kunnen worden om contact te maken.

Terzijde: zou de auto dus onverhoeds de DC kring inschakelen terwijl hij aan een AC 3fase circuit hangt, dan zullen de zekeringen doorslaan vanwege de kortgesloten fases, lijkt me. Bij AC 1fase vraag ik me af wat er dan zou gebeuren...
 
Voor zover ik weet worden de N en L3 pin samen de min en de L1 en de L2 pinnen samen de plus bij DC laden. Daarbij zullen de supercharger stekkers ook diepere pinnen hebben vergeleken met standaard mennekes type 2 zodat ze a) over een groter oppervlakte contact maken en b) in een andere auto met standaard type 2 aansluiting niet diep genoeg ingestoken zullen kunnen worden om contact te maken.

Terzijde: zou de auto dus onverhoeds de DC kring inschakelen terwijl hij aan een AC 3fase circuit hangt, dan zullen de zekeringen doorslaan vanwege de kortgesloten fases, lijkt me. Bij AC 1fase vraag ik me af wat er dan zou gebeuren...

Waarschijnlijk zullen de 2 signaal connecties ook nog gebruikt worden zodat er geen spanning vloeit alvorens het laadstation en de wagen het met mekaar eens zijn.
 
Waarschijnlijk zullen de 2 signaal connecties ook nog gebruikt worden zodat er geen spanning vloeit alvorens het laadstation en de wagen het met mekaar eens zijn.

als alles normaal verloopt. zijn er geen veiligheidsmaatregelen nodig.

veiligheidsmaatregelen, zoals differentieels, zijn daar in geval het fout gaat.

denk aan een relais dat blijft plakken, een isolatiemantel die beschadigd is, etc...
 
Geeft dit type aardlekschakelaar meer bescherming dan type B ?

Ik heb de documentatie eens gelezen en heb de indruk dat dit Type A EV een lower-cost alternatief is voor een Type B.
Als ik het goed heb begrepen moet je toch een Type B voorzien wanneer je meer dan 1 EV laadt op dezelfde kring.
Maar voor 1 wagen zou de Type A EV afdoende zijn.

Ik hoor graag de ongezouten mening van onze specialisten. :smile:
 
Die nieuwe soort aardlekschakelaar bestaat blijkbaar in 2 versies : 25 ampere, tweepolig; en 40 amp 4polig


Wil dat zeggen dat het niet bruikbaar is om eenfasig aan 32a te laden? Is de eerste geschikt voor monofasige systemen maar weliswaar tot 25a, en de tweede voor driefasig tot 40a?
Of sla ik hier ook twee zaken door elkaar?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    627.6 KB · Views: 590
Die nieuwe soort aardlekschakelaar bestaat blijkbaar in 2 versies : 25 ampere, tweepolig; en 40 amp 4polig


Wil dat zeggen dat het niet bruikbaar is om eenfasig aan 32a te laden? Is de eerste geschikt voor monofasige systemen maar weliswaar tot 25a, en de tweede voor driefasig tot 40a?
Of sla ik hier ook twee zaken door elkaar?

Lijkt me correct. Wellicht dat de driefase versie ook werkt met 2 fases niet aangesloten zodat je hem in je monofasig systeem kunt gebruiken.
 
Een paar weken geleden heb ik de mensen achter de Juice Booster aangeschreven met de vraag of ze geen oplossing konden ontwikkelen voor het Type B probleem dat zich stelt wanneer je in de "natuur" gaat laden aan een rood CEE stopcontact.

Ik krijg net van hen bericht dat de oplossing nu beschikbaar is:

Draagbare Type B 6mA.jpg


Zowel de in- als uitgang is een CEE32 en als verliesstroomschakelaar hebben ze de speciale Type B EV van de firma Doepke ingebouwd die afslaat bij een verliesstroom van 30mA AC en 6mA DC: für die Elektromobilität

Doepke Type B EV.jpg


Een bestaande Type A in een elektriciteitskast zou niet verzadigd worden bij een verliesstroom DC van minder dan 6mA waardoor dit de perfecte oplossing zou kunnen zijn.

Je kan het product helemaal onderaan op de productpagina van de Juice Booster vinden: Mobile Ladebox JUICE BOOSTER 1 - e-driver.net - THE HOME OF ELECTRIC DRIVING
 
Een paar weken geleden heb ik de mensen achter de Juice Booster aangeschreven met de vraag of ze geen oplossing konden ontwikkelen voor het Type B probleem dat zich stelt wanneer je in de "natuur" gaat laden aan een rood CEE stopcontact.

Ik krijg net van hen bericht dat de oplossing nu beschikbaar is:

View attachment 61491

Zowel de in- als uitgang is een CEE32 en als verliesstroomschakelaar hebben ze de speciale Type B EV van de firma Doepke ingebouwd die afslaat bij een verliesstroom van 30mA AC en 6mA DC: für die Elektromobilität

View attachment 61492

Een bestaande Type A in een elektriciteitskast zou niet verzadigd worden bij een verliesstroom DC van minder dan 6mA waardoor dit de perfecte oplossing zou kunnen zijn.

Je kan het product helemaal onderaan op de productpagina van de Juice Booster vinden: Mobile Ladebox JUICE BOOSTER 1 - e-driver.net - THE HOME OF ELECTRIC DRIVING

Mooie prijs ook. Daar kom je niet aan met een Type B erin.
 
Mooie prijs ook. Daar kom je niet aan met een Type B erin.

Zo'n Doepke DFS 4 EV is een stuk goedkoper dan een normale Type B. Ik begrijp wel niet waarom gezien ze functioneel toch dezelfde soort bescherming bieden. Intussen heb ik al 2 "gewone" Type B aangekocht omdat ik die Doepke niet kon vinden. Heb dat trouwens ook aan die mensen van e-driver.net geschreven. Het aanbieden van enkel zo'n verliesstroomschakelaar zou ook al interessant zijn.
 
Zo'n Doepke DFS 4 EV is een stuk goedkoper dan een normale Type B. Ik begrijp wel niet waarom gezien ze functioneel toch dezelfde soort bescherming bieden. Intussen heb ik al 2 "gewone" Type B aangekocht omdat ik die Doepke niet kon vinden. Heb dat trouwens ook aan die mensen van e-driver.net geschreven. Het aanbieden van enkel zo'n verliesstroomschakelaar zou ook al interessant zijn.

Ze bieden niet functioneel dezelfde bescherming.

een type B wordt vooral bij industriële motorsturingen gebruikt, die (inherent aan het design) soms nogal wat rare pulsen, pieken en gelijkstroom door de aarde trekken. Een type B kan daar volledig mee overweg en het verschil tussen normale en abnormale stromen goed meten.

De EV versie van Doepke is zo te zien een type A met als extra toevoeging dat ie ook afschakelt bij een glade gelijkstroom van max. 6mA. Die zal niet inzetbaar zijn bij industriële motorsturingen (hetzij omdat ie om de haverklap om niks eruit klapt, hetzij omdat ie er niet uitklapt wanneer het zou moeten).
Maar een EV lader is geen industriële motorsturing, er is alleen wel het gevaar van verblinding van een achterliggende type A aardlek wat Doepke hiermee blijkbaar mooi oplost. Een type B voor een acculader is eigenlijk overkill zeg maar, dat kun je met deze ook oplossen.
 
zelf heb ik momenteel op mijn 230V 3x25A netwerk een transfo geplaatst om mijn neuter probleem aan te pakken, maar kan niet zeggen dat ik hier heel tevreden over ben.
Mijn negatieve ervaringen hiermee zijn:
- laden wordt telkens onderbroken omstreeks 22.00 (vanwege signaal nachttarief?)
- laden wordt (sporadisch) onderbroken door voor mij nog onduidelijke redenen (vind er geen rode draad in terug)
Al een paar keer laat op werk gearriveerd hierdoor en dat maakt deze oplossing voor mij dus niet echt betrouwbaar.
Zouden deze problemen opgelost kunnen worden door gebruik van de JC1?