Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Poll" - Juice Booster 1

This site may earn commission on affiliate links.
Op het deksel van de JB1, staat een volledig overzicht van de mogelijkheden:
van 1,8 KW tot 22KW

IMG_1382.jpg
 
Wij hebben er ook een. Wij zijn net tien dagen naar Engeland geweest. Wij hebben overal de Juice Booster gebruikt, zelfs op de ferry! Het heeft altijd gewerkt.
Met de gewone stekker aan 10a geladen. Het stond dikwijls in de regen zonder probleem.

Ik had geen zin meer om hier een kabel te kopen en daar een kabel te kopen. Nu heb ik enkel de juice booster en adapter kit. Ik kan over heel Europa laden. Geen neuter probleem en ik kan tot 32a laden.
 
  • Like
Reactions: Noelis
Op het Duitse forum staat een hele thread die beschrijft dat de JB niet test op en aanwezigheid van aarde, waardoor er een spanning op de Teala kan komen te staan als A. De aarde onderbroken is en B. Er een defect in de Tesla is. Ze hebben behoorlijke spanningen gemeten. Vandaar de aanbeveling veilig te laden... Telefoongesprek: 'Ik heb mijn hond geëlektrocuteerd' 'oh hebt u meer dan 8A geladen? Tja dan bent u dat zelf schuld'
 
Op het Duitse forum staat een hele thread die beschrijft dat de JB niet test op en aanwezigheid van aarde, waardoor er een spanning op de Teala kan komen te staan als A. De aarde onderbroken is en B. Er een defect in de Tesla is. Ze hebben behoorlijke spanningen gemeten. Vandaar de aanbeveling veilig te laden... Telefoongesprek: 'Ik heb mijn hond geëlektrocuteerd' 'oh hebt u meer dan 8A geladen? Tja dan bent u dat zelf schuld'

ah, hier komt één van mijn stokpaardjes:scared: : de aardlekschakelaarschakelaar typeB. die heb ik zowel in mijn mobiel laadstation, als mijn laadpaal.
duur, maar veiligheid boven alles.
 
Op het Duitse forum staat een hele thread die beschrijft dat de JB niet test op en aanwezigheid van aarde, waardoor er een spanning op de Teala kan komen te staan als A. De aarde onderbroken is en B. Er een defect in de Tesla is. Ze hebben behoorlijke spanningen gemeten. Vandaar de aanbeveling veilig te laden... Telefoongesprek: 'Ik heb mijn hond geëlektrocuteerd' 'oh hebt u meer dan 8A geladen? Tja dan bent u dat zelf schuld'

Bigbit, kan je een linkje posten naar dat Duitse forum svp? Ik kan het niet meteen vinden?
 

Bedankt, zeer interessant.

Voor de mensen die volgen... Hier is het bewuste YouTube filmpje van de test waarbij wordt gemeten welke spanning op de carrosserie van de Model S staat wanneer de aarde in de laadkabel wordt onderbroken. Berührungsspannung bei selbstgebastelten mobilen Wallboxen - YouTube

Vraag aan de specialisten: Kan je dit vermijden met de gepaste verliesstroomschakelaar in het hoofdbord?
Zo ja, kan je dat dan enkel vermijden door een (dure) type B verliesstroomschakelaar te installeren?
 
Bedankt voor de links. Als elektra leek en matig Duits lezende Nederlander maak ik hieruit op dat het gebruik van de Juice Booster potentieel levensgevaarlijk is als het stopcontact dat je gebruikt niet afdoende afgezekerd is. Aangezien ik als leek bij mobiel gebruik hier niet van verzekerd kan zijn, lijkt mij de Juice Booster een Russische roulette. Misschien maar met 1 kogel in een magazijn van duizenden, maar toch. Ik hoor graag van de specialisten of ik de juiste conclusie trek want het lijkt zo'n mooi verhaal om vrijwel overal zonder problemen te kunnen laden.

Ik houd het voorlopig bij mijn type 2 kabel, de UMC en de SC. De gevaren van het gebruik van de UMC onderken ik ook (na het lezen van het verhaal van Widoh hierover), maar dat heb ik voor mijn gevoel in ieder geval zelf in de hand op de manier waarop ik die gebruik.
Enige vraag die ik nog over heb is af ik zonder gevaar een adapter van 32A naar 16A kan gebruiken als ik de UMC wil aansluiten op een 32A stopcontact. Die kom ik namelijk regelmatig tegen op de plekken waar ik mobiel kan laden.
 
Bedankt voor de links. Als elektra leek en matig Duits lezende Nederlander maak ik hieruit op dat het gebruik van de Juice Booster potentieel levensgevaarlijk is als het stopcontact dat je gebruikt niet afdoende afgezekerd is. Aangezien ik als leek bij mobiel gebruik hier niet van verzekerd kan zijn, lijkt mij de Juice Booster een Russische roulette. Misschien maar met 1 kogel in een magazijn van duizenden, maar toch. Ik hoor graag van de specialisten of ik de juiste conclusie trek want het lijkt zo'n mooi verhaal om vrijwel overal zonder problemen te kunnen laden.

Ik houd het voorlopig bij mijn type 2 kabel, de UMC en de SC. De gevaren van het gebruik van de UMC onderken ik ook (na het lezen van het verhaal van Widoh hierover), maar dat heb ik voor mijn gevoel in ieder geval zelf in de hand op de manier waarop ik die gebruik.
Enige vraag die ik nog over heb is af ik zonder gevaar een adapter van 32A naar 16A kan gebruiken als ik de UMC wil aansluiten op een 32A stopcontact. Die kom ik namelijk regelmatig tegen op de plekken waar ik mobiel kan laden.

Het gaat niet over zekering, maar over aarding. Als je stopcontact niet goed geaard is kan het problemen geven. Aangezien de JuiceBooster een mobiele lader is ga je hiermee veel op locatie laden op aansluitingen die je niet kent. Je zou ook een mobiele verliesstroomschakelaar kunnen maken die je ervoor zet.

Zoiets, maar dan voor 3fase (rode CEE 32A)
Mobiele aardlekschakelaar 30mA

Zoiets dus : PCE Steyr Rubber Distro Box. HO7RN Cable with 32A Plug 3P+N+E 400V plug
 
Last edited:
Het gaat niet over zekering, maar over aarding. Als je stopcontact niet goed geaard is kan het problemen geven. Aangezien de JuiceBooster een mobiele lader is ga je hiermee veel op locatie laden op aansluitingen die je niet kent. Je zou ook een mobiele verliesstroomschakelaar kunnen maken die je ervoor zet.

Zoiets, maar dan voor 3fase (rode CEE 32A)
Mobiele aardlekschakelaar 30mA

Zoiets dus : PCE Steyr Rubber Distro Box. HO7RN Cable with 32A Plug 3P+N+E 400V plug
Als ik alles goed volg....zou
De aardlekschakelaar van het type B ( gelijkspanning) moeten zijn.....
Is er een kant- en- klare oplossing op de markt ?
 
Last edited:
Bedankt voor de links. Als elektra leek en matig Duits lezende Nederlander maak ik hieruit op dat het gebruik van de Juice Booster potentieel levensgevaarlijk is als het stopcontact dat je gebruikt niet afdoende afgezekerd is. Aangezien ik als leek bij mobiel gebruik hier niet van verzekerd kan zijn, lijkt mij de Juice Booster een Russische roulette. Misschien maar met 1 kogel in een magazijn van duizenden, maar toch. Ik hoor graag van de specialisten of ik de juiste conclusie trek want het lijkt zo'n mooi verhaal om vrijwel overal zonder problemen te kunnen laden.

Dit lijkt me inderdaad een design flaw in de Juice Booster. Hij is mobiel maar eigenlijk kan je hem maar beter enkel gebruiken op stopcontacten waarvan je weet dat de aarde in orde is. De UMC zal dienst weigeren als er een probleem is met de aarde, de Juice Booster niet en dat is bijzonder gevaarlijk. Ik zal eens een e-mail sturen naar de man achter Juice Booster om te peilen of hij een aarde test plant toe te voegen om het toestel te verbeteren.

Wat ik uit het verhaal heb geleerd is dat een verliesstroomschakelaar Type B veiligheidshalve noodzakelijk is bij een EV. Rode CEE stopcontacten die je in de natuur vindt zullen niet voorzien zijn van een Type B verliesstroomschakelaar dus het is uitkijken naar een draagbare versie om in alle omstandigheden veilig te kunnen laden. Misschien een artikel dat LuckyLuke kan voorzien in zijn webshop?
 
Dit lijkt me inderdaad een design flaw in de Juice Booster. Hij is mobiel maar eigenlijk kan je hem maar beter enkel gebruiken op stopcontacten waarvan je weet dat de aarde in orde is. De UMC zal dienst weigeren als er een probleem is met de aarde, de Juice Booster niet en dat is bijzonder gevaarlijk. Ik zal eens een e-mail sturen naar de man achter Juice Booster om te peilen of hij een aarde test plant toe te voegen om het toestel te verbeteren.

Wat ik uit het verhaal heb geleerd is dat een verliesstroomschakelaar Type B veiligheidshalve noodzakelijk is bij een EV. Rode CEE stopcontacten die je in de natuur vindt zullen niet voorzien zijn van een Type B verliesstroomschakelaar dus het is uitkijken naar een draagbare versie om in alle omstandigheden veilig te kunnen laden. Misschien een artikel dat LuckyLuke kan voorzien in zijn webshop?

Je hebt een aardlekschakelaar Type B van 30 mA nodig. lijkt me niet zo moeilijk om het zelf te maken, maar ik speur het net eens af. Je bent tenslotte met 32A krachtstroom bezig.
 
Je hebt een aardlekschakelaar Type B van 30 mA nodig. lijkt me niet zo moeilijk om het zelf te maken, maar ik speur het net eens af. Je bent tenslotte met 32A krachtstroom bezig.

Je kan zo'n verloopadapter vinden van CEE16 naar CEE32 met een zekering in het midden. Het zou handig zijn indien zo'n formaat adapter beschikbaar zou zijn met een Type B verliesstroomschakelaar ipv de zekering en dan van CEE32 naar CEE32 zodat de zekering niet nodig is. Dan kan je die overal tussen het stopcontact en de lader pluggen.
 
Je kan zo'n verloopadapter vinden van CEE16 naar CEE32 met een zekering in het midden. Het zou handig zijn indien zo'n formaat adapter beschikbaar zou zijn met een Type B verliesstroomschakelaar ipv de zekering en dan van CEE32 naar CEE32 zodat de zekering niet nodig is. Dan kan je die overal tussen het stopcontact en de lader pluggen.

= een gat in de markt.
Wie maakt ? Ik bestel.

Foto van vormgeving:

foto 2.jpg
 
Antwoord van Juice Booster op de vraag naar een aardecheck

Zoals gewoonlijk een snel antwoord van Christoph bij e-driver.net:

"There are masses of norms and safety rules for charging devices, but none ofthem even mentiones an earth check. We talked to many engineers,
ev-specialists and TÜV-people. Not one of them had the opinion that an
earth-check is something that must be added to a charging device. Remember,
neither your hairdryer nor any other usual electric device does check if an
earth is present. The risk there of a faulty wiring with these devices is
much higher b.t.w. and nobody cares. So we think the discussion was launched
by competitors seeing their sales figures going down ...


Furthermore we received several complaints, that Tesla's UMC unfortunately
also refuses to charge in some cases when the "earth" is correctly present,
because the checking does obviously not work correctly. That's why those
people changed for a Juice Booster1."
 
Als ik alles goed volg....zou
De aardlekschakelaar van het type B ( gelijkspanning) moeten zijn.....
Is er een kant- en- klare oplossing op de markt ?
De waarden in dat filmpje waren gemeten over 1MOhm dus enorm lage stromen (micro ampères). Da's niet genoeg om een standaard type aardlekschakelaar mee onveilig te maken, en ook niet genoeg om jezelf mee te elektrocuteren. Jammer dat hij niet de werkelijke stroom door de aardleiding heeft gemeten, of meerdere weerstandswaarden heeft gebruikt in zijn meting, dan pas heb je een goed beeld van het potentiële gevaar.

Of een type B nodig is hangt vooral af van de interne opbouw van de on board lader(s), onder andere of die wel of geen galvanische scheiding hebben tussen gelijk- en wisselspanningscircuit (bijv. een trafo). Zonder galvanische scheiding kan er een gelijkstroom door de aardedraad gaan lopen, dan is inderdaad een type B nodig. Zoë's hebben waarschijnlijk zo'n 'transformerless inverter' design, vandaar dat Renault een type B aardlekschakelaar voorschrijft. (Nu volgt pure speculatie) Tesla's hebben blijkbaar wel een trafo in de lader, of een eigen beveilingscircuit aan boord, want Tesla heeft voor zover ik weet geen speciale voorschriften tbv aardlekschakelaars.
Dus wat mij betreft is die vraag nog niet beantwoord of je perse een type B aardlekschakelaar nodig hebt bij je Tesla...