Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Boh, als ik nu moest kiezen tussen de nieuwe carrera of een Tesla (Roadster wss niet inbegrepen :D) zou ik persoonlijk niet al te lang twijfelen en met die Carrera wegscheuren maar das persoonlijke keuze. Voor mij zijn dit dan ook twee verschillende type van wagens met een totaal ander karakter.
 
Mijn vrouw heeft anderhalf jaar lang nog met een BMW M2 gereden terwijl ik mijn Model X had. Ik haatte dat ding. Dat kan je misschien niet voorstellen, maar tegenover een elektrische aandrijflijn van Tesla is zelfs de snelste double clutch automatische versnellingsbak en zescilinder turbo traag. Ik heb er na aanschaf van mijn Model X er maar een keer of 3 nog mee gereden, en telkens met tegenzin. Het ding is met plezier ingewisseld op een Model 3 Performance die qua aanschaf even veel kostte als de M2...
 
Ik vind hem wel mooi, binnen en buitenkant.
Qua prestaties hadden ze er toch beter aan gedaan om in elk geval de acceleratie van de performance S te matchen. Het komt gewoon wat vreemd over dat het topmodel (turbo s) van een performance merk moeite heeft om dit tenminste te matchen. Had er iets meer van verwacht.
 
  • Like
Reactions: Bas.
https://www.porsche.com/belgium/nl/models/taycan/taycan-models/

Porsche claimt een verbruik van 260Wh/km voor de Turbo en 269Wh/km voor de Turbo S.

Verder hebben ze interessante optielijst, zoals een Mobile charger van 1185,80€, een Intelligent Range Manager van 314,60€, een warmtepomp van 847€ en een On-Board DC-Charger van 150kW voor 459,80€. en 689,70€ voor het elektrisch beweegbaar maken van het laadklepje.
Ik heb een configuratie op de Porsche configurator samengesteld die qua uitrusting en performance in de buurt moet komen van een Model 3 Performance. 169956,60€ voor een Porsche die volgens de eerste reviews even veel binnenruimte heeft als een Model 3 en een kleinere kofferruimte. Een Model 3 Performance met wél een werkende autopilot tikt 70280€ aan.

Ik begrijp dat Porsche een betere afwerking belooft, maar is die afwerking en het telkens kunnen herhalen van 0-200 99,676,60€ waard?

Wil je neuten over dat de Model 3 niet vergelijkbaar is, kunnen we ook gaan vergelijken met de Model S Performance die (voor 2 keren) de Taycan oprookt (voor zover je niet verder dan een halve mijl wil rijden) en die klokt af op 116.880, of een verschil van 53077.

Of je kan dus een Model S Performance voor jezelf en een Model 3 voor je vrouw kopen voor de prijs van 1 Taycan. Of 5 Skoda Superbs, maar die matchen dan niet op features.
 
Mijn vrouw heeft anderhalf jaar lang nog met een BMW M2 gereden terwijl ik mijn Model X had. Ik haatte dat ding. Dat kan je misschien niet voorstellen, maar tegenover een elektrische aandrijflijn van Tesla is zelfs de snelste double clutch automatische versnellingsbak en zescilinder turbo traag. Ik heb er na aanschaf van mijn Model X er maar een keer of 3 nog mee gereden, en telkens met tegenzin. Het ding is met plezier ingewisseld op een Model 3 Performance die qua aanschaf even veel kostte als de M2...

Woow... heb toevallig gisteren nog met een gechipte M240i meegereden en was wel onder de indruk. Nu ja, ik heb een proefrit met de M3 Perfomance gedaan en maar één keer eens heel even doorgedrukt dus waarschijnlijk niet goed beseft. Ben benieuwd, wegens lease budget kon ik enkel de M3 LR AWD kiezen.... kan niet wachten tot hij geleverd is ....
 
Je bent onder de indruk, tot je elke ochtend op een hoofdweg moet invoegen en merkt dat de versnellingsbak een kwart seconde twijfelt over wat te doen als je gas geeft. Als je dan gewend bent dat je lelijke elektrische bus op 22" wielen en vleugeldeuren er wel en zonder twijfel als een speer vandoor gaat, en tegelijk ook nog automatisch zelf kan rijden op de snelweg, dan vraag je je af wat het nut van zo een luide generator is bij je voeten.

En nee, de flippers aan het stuur hebben maar een vage relatie tot het gewenste toerental van de luide generator.

Misschien had ik 'm leuker gevonden met handbak, maar daar is het te laat voor. En versnellingsbakken is echt niet meer van deze tijd.
 
Woow... heb toevallig gisteren nog met een gechipte M240i meegereden en was wel onder de indruk. Nu ja, ik heb een proefrit met de M3 Perfomance gedaan en maar één keer eens heel even doorgedrukt dus waarschijnlijk niet goed beseft. Ben benieuwd, wegens lease budget kon ik enkel de M3 LR AWD kiezen.... kan niet wachten tot hij geleverd is ....
Ik begrijp heel goed dat je onder de indruk was van de M. Je hebt wel met een M3 gereden maar te kort om het verschil echt op te merken. Als je dat elektrapedaal eenmaal gewend bent wil je de BMW echt niet meer. Hooguit voor erbij in het weekend.
 
Na even de specificaties van de Taycan beken te hebben blijkt deze minder te bieden dan de M3.
Bagageruimte 81 en 366 liter
Leeg gewicht 2370Kg
Cw waarde 0,25
De specs van de bagageruimte passen wel bij een sportwagen maar het gewicht en de Cw waarde helemaal niet!
Blijkbaar weegt die “kwaliteitsbeleving” wel 170Kg.

Conclusie.
-MS blijft de auto waar je alles mee kunt. Fietsen er in. Naar de bouwmarkt.
-M3 heeft nog steeds meer te bieden dan de Taycan.
-Taycan is een sportwagen die net niet de specs heeft van een MS Performance Ludicrous.
Wat is het dan wel? Een EV van old-auto die redelijk in de buurt komt bij een auto uit 2013 en zijn kleine broertje met de prijs van die twee bij elkaar opgeteld!
Overigens ziet de Taycan er wel in veel opzichten (specs en interieur) uit als de doorontwikkeling van de Tesla Model S!
 
Woow... heb toevallig gisteren nog met een gechipte M240i meegereden en was wel onder de indruk. Nu ja, ik heb een proefrit met de M3 Perfomance gedaan en maar één keer eens heel even doorgedrukt dus waarschijnlijk niet goed beseft. Ben benieuwd, wegens lease budget kon ik enkel de M3 LR AWD kiezen.... kan niet wachten tot hij geleverd is ....
Ik heb nog een M140i. Ik was van plan deze erbij te houden, ik vond het een geweldige auto. Sinds ik de M3P heb, heb ik er niet meer mee gereden: hij staat dan ook te koop. Het is idd erg vervelend te moeten wachten op de versnelling als je het gaspedaal intrapt. Merkwaardig wat Tesla-rijden met mij heeft gedaan. Ik rij gewoon in een auto van de toekomst;)
 
Van de Porsche website:
Schermafbeelding 2019-09-05 om 00.47.14.png
Schermafbeelding 2019-09-05 om 00.46.47.png


Hoe kan de gecombineerde WLTP tussen 381 en 450 liggen ? Dat zou toch één vaste waarde moeten zijn ?
Of heeft dat soms met de 4 verschillende rij-modi te maken ?
En reken je met een verbruik van 26,0 kWh/100km en een netto accu capaciteit van 83,7kWh dan heb je een bereik van slechts 322 km.
Foutjes wellicht ?
 
Ik heb nog een M140i. Ik was van plan deze erbij te houden, ik vond het een geweldige auto. Sinds ik de M3P heb, heb ik er niet meer mee gereden: hij staat dan ook te koop. Het is idd erg vervelend te moeten wachten op de versnelling als je het gaspedaal intrapt. Merkwaardig wat Tesla-rijden met mij heeft gedaan. Ik rij gewoon in een auto van de toekomst;)

Begrepen, velen met gelijkaardige verhalen. Ik hoop dat ik binnenkort jullie kan bijtreden. Nogmaals, ik blijf voorlopig afwachtend, mede dankzij de vele verhale n van service en betrouwbaarheid die veel van de goede eigenschappen van de auto teniet doen indien het echt zo erg gesteld is. To be continued ...
 
Als Porchist (heb privé nog een Carrera 4) vindt ik het design persoonlijk WEL mooi.

Zou er momenteel niet voor gaan omdat hij te klein is maar als binnen paar jaar de kinderen uit huis zijn ...... dan zou een Taycan rond de 100K mits voldoende range me wel kunnen bekoren.

Het is geen auto om de Tesla rijder te doen omslaan, hij moet de Porsche rijder doen omslaan naar EV!
 
Als Porchist (heb privé nog een Carrera 4) vindt ik het design persoonlijk WEL mooi.

Zou er momenteel niet voor gaan omdat hij te klein is maar als binnen paar jaar de kinderen uit huis zijn ...... dan zou een Taycan rond de 100K mits voldoende range me wel kunnen bekoren.

Het is geen auto om de Tesla rijder te doen omslaan, hij moet de Porsche rijder doen omslaan naar EV!

Ik ken meerderen hier van het Porscheforum. Dus ik vermoed dat een deel van de Porscherijders als lang en breed is gelokt door de Model S. ;)
 
Taycan Turbo - Taycan Übersicht - Modellen - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Porsche claimt een verbruik van 260Wh/km voor de Turbo en 269Wh/km voor de Turbo S.

Verder hebben ze interessante optielijst, zoals een Mobile charger van 1185,80€, een Intelligent Range Manager van 314,60€, een warmtepomp van 847€ en een On-Board DC-Charger van 150kW voor 459,80€. en 689,70€ voor het elektrisch beweegbaar maken van het laadklepje.
Ik vind het verbruik van de Porsche eigenlijk wel behoorlijk hoog. De MS verbruikt circa 200 Wh/km en Porsche 260 Wh/km. Je zou verwachten dat een sportwagen die compacter is in alle opzichten, meer aerodynamisch is. Het optrekken in 3.2 sec is wel indrukwekkend. (Het is nog geen 2.7 sec van de snellere Model S ;))
 
Het is geen Tesla en gaat het ook nooit worden, maar verdomd serieuze EV met serieuze EV drive-train en techniek. Geen halfbakken werk.

Zal helpen met overgang...... 911 is een icoon en Porsche heeft status.......er gaan heel wat Porsche rijders overstappen. Zeker als ze met de 911-E komen (kwestie van tijd).

..... zal wel door de pers de hemel ingeprezen worden als de Tesla killer........maar die snappen het toch niet
 
Ik vind het verbruik van de Porsche eigenlijk wel behoorlijk hoog. De MS verbruikt circa 200 Wh/km en Porsche 260 Wh/km. Je zou verwachten dat een sportwagen die compacter is in alle opzichten, meer aerodynamisch is. Het optrekken in 3.2 sec is wel indrukwekkend. (Het is nog geen 2.7 sec van de snellere Model S ;))

Tsja, Tesla maakt wezenlijk andere keuzes en heeft ook een kennisvoorsprong.
 
Verder hebben ze interessante optielijst, zoals een Mobile charger van 1185,80€, een Intelligent Range Manager van 314,60€, een warmtepomp van 847€ en een On-Board DC-Charger van 150kW voor 459,80€. en 689,70€ voor het elektrisch beweegbaar maken van het laadklepje.
Voor de duidelijkheid; de geclaimde laadsnelheid op 350kW en de 260kW waarmee ze beginnen is alleen op 800V laders.
Op bestaande 400V laders krijg je dus standaard maar 50kW. Wil je op 400V laders op 150kW kunnen laden heb je dus die optie van 459,80€ nodig.