View attachment 450694
Mooi ding. Maar als je echt waar voor je geld wilt zijn er betere opties.
*edit: volgens mij heeft @wooter dit punt al overtuigend gemaakt: (Porsche Taycan)
Ik heb 'm even gefixt voor je.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
View attachment 450694
Mooi ding. Maar als je echt waar voor je geld wilt zijn er betere opties.
*edit: volgens mij heeft @wooter dit punt al overtuigend gemaakt: (Porsche Taycan)
Ik krijg de indruk dat jij enkel kijkt naar het technologische. Daarbij loopt een Apple Watch voorop. Ik heb zelf niets met horloges, maar kan me wel voorstellen dat iemand erg blij wordt van een mooi gemaakte Breitling.Vergelijk een Rolex/Breitling met een Apple Watch. Feit is dat de Apple Watch meer omzet genereert dan Rolex en Breitling, en ik me absoluut niet kan inbeelden dat ik ooit nog een Rolex zou kopen.
Als je blijft vergelijken op de punten die positief voor jou uitvallen, dan zal je keuze altijd bevestigd worden. Fijn gevoel, maar met objectiviteit heeft het weinig te maken.Zelfs een Rolls vind ik wat lachwekkend want mijn Model X heeft meer automatisch openende deuren dan een RR Phantom.
Aan de Porsche dealer straks maar eens vragen of ie de turbo onder de motorkap even aan wil wijzen, omdat die vraag later vast nog eens uit de vriendenkring komtMet Turbo S opschrift
True, en voor dat geld haal je 3 M3’s.Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.
Ik begrijp wat je zegt, maar wat je zegt is dat ik en mijn kinderen, die in de AH de zelfscan gebruiken, wachten op het authentieke karakter van een kruidenierszaak? Daar ligt de appende generatie helemaal niet wakker van, getuige de populariteit van de Apple Watch. Ik ken mensen die horloges als sierraden hebben, en die dingen meer en meer in de schuif laten liggen omdat hun Apple Watch zoveel meer doet dan enkel het uur vertellen. En als ze dan eens voor een huwelijk hun sierraad om doen, merken ze dat hun Apple Watch voor die dag niet hun sportiviteit heeft geteld en hun moving streak onderbroken is, wat hen nog meer aanzet om het sierraad volgende keer in de schuif te laden. Zelf heb ik een mooie Stainless Steel Apple Watch met Milanese loop en dat kost 3 keer zoveel dan de goedkoopste Apple Watch maar ziet er prachtig uit, en de componenten en assemblage is ook een vorm van vakmanschap.Sorry nu kom je in interessegebied. Een Apple watch is functioneel en werkt wel grappig, heb hem zelf ook gehad. Maar aan het einde van de dag is het Chinese rommel, dat na 2 jaar geen drol meer waard is, als het uberhaupt nog werkt.
En mooi (Zwitsers) mechanisch horloge is vakmanschap. Je koopt hem nu en je kinderen hebben er nog plezier van.
De apple watch is leuk op werk, handig. Het blijft een zo goedkoop mogelijk geproduceerd product voor de massa. Terwijl mening horloge een sierraad is, een statussymbol, waarbij gbruik wordt gemaakt van duurzame onderdelen. Alles draait om kwaliteitsbeleving.
Nee, het gevoel dat een mechanisch horloge geeft, heeft een Apple watch mij niet kunnen omvormen. Jammer, want ze zijn lekker goedkoop voor een horloge.
Als je nu een Porsche rijdt is er maar een beperkte kans dat je gaat kiezen voor een Tesla. Je kiest voor status met een Porsche, dat is waar marketing op inzet.
Ik denk dat je objectief niet kan stellen dat de Taycan 60 tot 90K beter is dan een Tesla.Als je blijft vergelijken op de punten die positief voor jou uitvallen, dan zal je keuze altijd bevestigd worden. Fijn gevoel, maar met objectiviteit heeft het weinig te maken.
Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.
Het zal wel te maken hebben met de ver-Amerikanisering van onze europese samenleving te maken hebben. Waar ik moeite mee heb.
Het enige wat Amerikanen kunnen is drag races. Welke auto is het snelst naar de 100 en dan heb je een winnaar.
Zullen we dan maar direct stoppen met de Formule 1?
Een sportwagen is zo veel meer dan van 0-100 in x seconden.
Rijbeleving, wegligging, bochtenwerk, remmen, gewicht. Alles moet zo verfijnd zijn om een ultieme sportwagen te bouwen.
En ik ben bang dat de Taycan ook als sportwagen totaal faalt tegenover andere auto's uit de Porsche stal.
Als ik youtube en de "influencers" moet geloven is het enige wat telt de 0-100 tijd. Zo jammer!
Waar ik juist zo'n moeite mee heb is het idee, dat een auto pas goed is als het een goede sportwagen is. We rijden hier niet op een circuit waar de eigenschappen van een ultieme sportwagen perfect tot haar recht komen. Ook 99% van de Taycans die worden uitgeleverd zullen nooit een circuit zien. Nu ben ik van mening dat, zowel de Tesla Model s, als de model 3 helemaal geen slechte wegligging hebben. Sterker nog, dat ze beter rijden dan 95% van de beschikbare auto's. Zeker op lange afstanden zijn het heerlijke reisauto's, praktisch goed inzetbaar door voldoende ruimte in de kofferbak en zeker zo belangrijk, doordat het ook voor EV's vrij zuinige auto's zijn, verwacht ik dat ze well-to-wheel, cradle-to-cradle veel duurzamer zijn. Dat zijn m.i. aspecten die veel meer zouden moeten tellen.
Als ik de zogenaamde "traditionele autofielen" moet geloven is het enige wat telt, de gerealiseerde tijden op het circuit. Zo jammer!
Je kan niet objectief vaststellen of een auto beter is. Het is maar net wat je eisen en verwachtingen zijn. Een basis Porsche 911 is ook 40K duurder dan een Audi TT RS, maar is langzamer en heeft minder vermogen. Toch worden er veel meer 911's verkocht dan Audi TT RS modellen.Ik denk dat je objectief niet kan stellen dat de Taycan 60 tot 90K beter is dan een Tesla.
De Taycan wordt als sportieve 4-deurs EV in de markt gezet en dan is het natuurlijk logisch dat die ook wordt afgerekend op zijn sportieve eigenschappen. Dat past ook bij het merk. Ook een Panamera is relatief sportief t.o.v. bijvoorbeeld een Mercedes S klasse. Als je dat niet wilt, dan moet je vooral geen Porsche kopen.Waar ik juist zo'n moeite mee heb is het idee, dat een auto pas goed is als het een goede sportwagen is.
Dan ken jij de gemiddelde Porscherijder niet (de echte Porsches, niet die Audi's met een ander logo, dat trekt helaas wel dat statusvolk aan). En daarvan zijn er velen al lang en breed in een Tesla gestapt.
Helaas, kijk eens op de weg en kijk eens hoeveel Porsches worden verkocht. Het is een status symbool. Dat is een Tesla minder of niet. Dat bewijst je ongelijk. Net als de doelgroep. Die is niet Tesla georienteerd. 'Je gaat als Porsche rijder toch geen Amerikaan rijden'.
Niet mijn idee, maar dat van de marketing machines van VAG. Die zijn echt wel goed.
Ik vind de M3P meer dan een prima wagen. Met mij blijkbaar vele anderen en de wagen wordt zeer frequent ingezet om te vergelijken met de gevestigde orde; dragraces(Porsche GT2 RS), circuits met ronde tijden(M3, Ferrari).Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.
De Taycan is ook geen sportwagen evenmin als een model S. Veel te zwaar. Zelfs met een slechtere range en een hoger gewicht dan de MS. Het is een mislukte sportwagen net als de Panamera die ook met overgewicht kampt, technisch gelijk aan een Audi S8 en een Huracan.Ik zal niet ontkennen dat een Model 3 meer waar voor je geld geeft dan een Porsche Taycan, maar jouw vergelijking gaat helemaal scheef vind ik. De Model 3 performance komt qua motorvermogen in de buurt, maar voor de rest zijn het totaal verschillende auto's in een ander segment. Een Rolex/Breitling biedt ook minder dan een Seiko horloge, maar toch is er een goede markt voor. Porsche is niet voor de massa en daar hebben ze ook helemaal geen behoefte aan.
Het vergelijk met een Model S ludicrous vind ik al helemaal niet passen. Een Model S PL is gewoon een sedan, die toevallig heel hard kan optrekken van 0-100. Je moet alleen wel voor lief nemen dat na een paar keer de auto in de power limiter schiet en als je het nog wat vaker probeert dat de assen onder je auto liggen te rammelen. Het is gewoon geen sportwagen, wat ook overduidelijk is in de feedback die de auto geeft (vrijwel niet). Een Taycan is veel meer in de markt gezet als sportsedan. De specs van Porsche zijn over het algemeen conservatief en in de praktijk vrijwel altijd sneller. Sportief is niet alleen hard optrekken, dus benieuwd wat een Model S PL op een circuit doet. Het antwoord weet ik wel, want alles raakt oververhit bij een Model S. Dat is niet erg, want het is geen sportwagen. Maar om dan de Taycan te diskwalificeren omdat die op papier minder snel bij de 100km/u komt dan nogal over als fanboyism.
Porsche richt zich ook op een kleine doelgroep die bereid is extra te betalen, omdat het een Porsche is. Dat zal hier niet anders zijn.
Ik vind de auto ook verrassend duur (helemaal omdat die onder de Panamera zou komen). Vrijwel iedereen in mijn kennissenkring die nu Porsche rijden willen niet gezien worden in een Tesla. Grotendeels vanwege de afwerking en beperkte personalisatie. Die zijn wel in deze auto geïnteresseerd als daily driver, maar moet zeggen dat ze er ook nog wel een auto naast hebben voor de vakantie (Range Rover, X5, ...). Voor een daily is range ook niet zo'n issue, maar ben wel verbaasd dat ze met zo'n lage Cw waarde toch de range van Tesla niet halen.
Het is natuurlijk wel jammer dat een merk dat 120 jaar geleden al een elektrische auto bouwde, de Porsche P1, er nu niet in slaagt om het beter te doen dan een bedrijf met 11 jaar ervaring.Ik krijg de indruk dat jij enkel kijkt naar het technologische. Daarbij loopt een Apple Watch voorop. Ik heb zelf niets met horloges, maar kan me wel voorstellen dat iemand erg blij wordt van een mooi gemaakte Breitling.
Als je blijft vergelijken op de punten die positief voor jou uitvallen, dan zal je keuze altijd bevestigd worden. Fijn gevoel, maar met objectiviteit heeft het weinig te maken.
Het is natuurlijk wel jammer dat een merk dat 120 jaar geleden al een elektrische auto bouwde, de Porsche P1, er nu niet in slaagt om het beter te doen dan een bedrijf met 11 jaar ervaring.