Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 450694

Mooi ding. Maar als je echt waar voor je geld wilt zijn er betere opties.

*edit: volgens mij heeft @wooter dit punt al overtuigend gemaakt: (Porsche Taycan)

upload_2019-9-5_13-5-12.png


Ik heb 'm even gefixt voor je.
 
Vergelijk een Rolex/Breitling met een Apple Watch. Feit is dat de Apple Watch meer omzet genereert dan Rolex en Breitling, en ik me absoluut niet kan inbeelden dat ik ooit nog een Rolex zou kopen.
Ik krijg de indruk dat jij enkel kijkt naar het technologische. Daarbij loopt een Apple Watch voorop. Ik heb zelf niets met horloges, maar kan me wel voorstellen dat iemand erg blij wordt van een mooi gemaakte Breitling.
Zelfs een Rolls vind ik wat lachwekkend want mijn Model X heeft meer automatisch openende deuren dan een RR Phantom.
Als je blijft vergelijken op de punten die positief voor jou uitvallen, dan zal je keuze altijd bevestigd worden. Fijn gevoel, maar met objectiviteit heeft het weinig te maken.
 
Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.
True, en voor dat geld haal je 3 M3’s.
Dus geen vergelijk mogelijk.
 
  • Like
Reactions: horta
Sorry nu kom je in interessegebied. Een Apple watch is functioneel en werkt wel grappig, heb hem zelf ook gehad. Maar aan het einde van de dag is het Chinese rommel, dat na 2 jaar geen drol meer waard is, als het uberhaupt nog werkt.

En mooi (Zwitsers) mechanisch horloge is vakmanschap. Je koopt hem nu en je kinderen hebben er nog plezier van.

De apple watch is leuk op werk, handig. Het blijft een zo goedkoop mogelijk geproduceerd product voor de massa. Terwijl mening horloge een sierraad is, een statussymbol, waarbij gbruik wordt gemaakt van duurzame onderdelen. Alles draait om kwaliteitsbeleving.

Nee, het gevoel dat een mechanisch horloge geeft, heeft een Apple watch mij niet kunnen omvormen. Jammer, want ze zijn lekker goedkoop voor een horloge.
Ik begrijp wat je zegt, maar wat je zegt is dat ik en mijn kinderen, die in de AH de zelfscan gebruiken, wachten op het authentieke karakter van een kruidenierszaak? Daar ligt de appende generatie helemaal niet wakker van, getuige de populariteit van de Apple Watch. Ik ken mensen die horloges als sierraden hebben, en die dingen meer en meer in de schuif laten liggen omdat hun Apple Watch zoveel meer doet dan enkel het uur vertellen. En als ze dan eens voor een huwelijk hun sierraad om doen, merken ze dat hun Apple Watch voor die dag niet hun sportiviteit heeft geteld en hun moving streak onderbroken is, wat hen nog meer aanzet om het sierraad volgende keer in de schuif te laden. Zelf heb ik een mooie Stainless Steel Apple Watch met Milanese loop en dat kost 3 keer zoveel dan de goedkoopste Apple Watch maar ziet er prachtig uit, en de componenten en assemblage is ook een vorm van vakmanschap.

En als je dan over kwaliteitsbeleving hebt, en het over Porsche hebt, ja dan stel ik me toch vragen. Het eerste wat me nl. opviel toen ik enkele jaren geleden in een 991 Carrera 4S Cabrio ging zitten, was de plastic behuizing achter het stuur en de plastic richtingsaanwijzer. Tevoren had ik een 997 getest en kon ik me niet overhalen om 30K meer af te tikken om mijn Z4M achter te laten. Het ontgaat me dus helemaal wie er nu 60 tot 90K zou aftikken voor een kwaliteitsbeleving die alleszins niet bij mij is aangekomen.
 
Als je nu een Porsche rijdt is er maar een beperkte kans dat je gaat kiezen voor een Tesla. Je kiest voor status met een Porsche, dat is waar marketing op inzet.

Dan ken jij de gemiddelde Porscherijder niet (de echte Porsches, niet die Audi's met een ander logo, dat trekt helaas wel dat statusvolk aan). En daarvan zijn er velen al lang en breed in een Tesla gestapt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.

Ja en nee.

De M3P en de Taycan Turbo zijn voor wat betreft prestatie en grootte vergelijkbaar. Dat je meer moet betalen voor de Porsche is ook logisch. Je betaalt ook meer voor een Cayman dan voor een Audi TT.

Maar het prijsverschil is extreem groot. En dan ga ik toch achter mijn oren krabben. En ik rij toch al 25 jaar Porsche, dus ik heb best wel wat met dat merk zeg maar.
 
Goed samengevat. Natuurlijk is de Model 3 niet vergelijkbaar met de Taycan. Of dat hoopten we toch. Maar het blijkt dat het qua interieur en kofferruimte niet meevalt in de Taycan, en qua performance de 'gewone' Turbo de Model 3 Performance al niet afdroogt, en dat voor een meerprijs van 100K. En het is nu miet alsof elke Taycan handgebouw is en er maar 60 per jaar van gebouwd worden...
 
Het zal wel te maken hebben met de ver-Amerikanisering van onze europese samenleving te maken hebben. Waar ik moeite mee heb.
Het enige wat Amerikanen kunnen is drag races. Welke auto is het snelst naar de 100 en dan heb je een winnaar.

Zullen we dan maar direct stoppen met de Formule 1?

Een sportwagen is zo veel meer dan van 0-100 in x seconden.

Rijbeleving, wegligging, bochtenwerk, remmen, gewicht. Alles moet zo verfijnd zijn om een ultieme sportwagen te bouwen.

En ik ben bang dat de Taycan ook als sportwagen totaal faalt tegenover andere auto's uit de Porsche stal.

Als ik youtube en de "influencers" moet geloven is het enige wat telt de 0-100 tijd. Zo jammer!


Waar ik juist zo'n moeite mee heb is het idee, dat een auto pas goed is als het een goede sportwagen is. We rijden hier niet op een circuit waar de eigenschappen van een ultieme sportwagen perfect tot haar recht komen. Ook 99% van de Taycans die worden uitgeleverd zullen nooit een circuit zien. Nu ben ik van mening dat, zowel de Tesla Model s, als de model 3 helemaal geen slechte wegligging hebben. Sterker nog, dat ze beter rijden dan 95% van de beschikbare auto's. Zeker op lange afstanden zijn het heerlijke reisauto's, praktisch goed inzetbaar door voldoende ruimte in de kofferbak en zeker zo belangrijk, doordat het ook voor EV's vrij zuinige auto's zijn, verwacht ik dat ze well-to-wheel, cradle-to-cradle veel duurzamer zijn. Dat zijn m.i. aspecten die veel meer zouden moeten tellen.

Als ik de zogenaamde "traditionele autofielen" moet geloven is het enige wat telt, de gerealiseerde tijden op het circuit. Zo jammer!
 
Waar ik juist zo'n moeite mee heb is het idee, dat een auto pas goed is als het een goede sportwagen is. We rijden hier niet op een circuit waar de eigenschappen van een ultieme sportwagen perfect tot haar recht komen. Ook 99% van de Taycans die worden uitgeleverd zullen nooit een circuit zien. Nu ben ik van mening dat, zowel de Tesla Model s, als de model 3 helemaal geen slechte wegligging hebben. Sterker nog, dat ze beter rijden dan 95% van de beschikbare auto's. Zeker op lange afstanden zijn het heerlijke reisauto's, praktisch goed inzetbaar door voldoende ruimte in de kofferbak en zeker zo belangrijk, doordat het ook voor EV's vrij zuinige auto's zijn, verwacht ik dat ze well-to-wheel, cradle-to-cradle veel duurzamer zijn. Dat zijn m.i. aspecten die veel meer zouden moeten tellen.

Als ik de zogenaamde "traditionele autofielen" moet geloven is het enige wat telt, de gerealiseerde tijden op het circuit. Zo jammer!

Het is met name niet van belang omdat ook de Taycan helemaal niet geschikt is voor het circuit. Daarvoor is de auto simpelweg te zwaar. Dan moet je al sowieso PCCB als optie nemen en semi-slicks monteren. Maar waarom zou je dat allemaal doen voor een auto die na 2-3 rondjes Nordschleife alweer aan de lader moet?

Wat dat betreft is ook de track mode van de M3P niet meer dan een gimmick.
 
Ik denk dat je objectief niet kan stellen dat de Taycan 60 tot 90K beter is dan een Tesla.
Je kan niet objectief vaststellen of een auto beter is. Het is maar net wat je eisen en verwachtingen zijn. Een basis Porsche 911 is ook 40K duurder dan een Audi TT RS, maar is langzamer en heeft minder vermogen. Toch worden er veel meer 911's verkocht dan Audi TT RS modellen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat heel veel mensen met een boog om Tesla lopen. Ik denk ook dat ik niet weer een Tesla koop als er andere EV's op de markt komen en er een bruikbaar alternatief is voor de superchargers. Tot nu toe vind ik mijn Model S geen miskoop, maar 100% gelukkig ben ik ook niet met deze auto.
Waar ik juist zo'n moeite mee heb is het idee, dat een auto pas goed is als het een goede sportwagen is.
De Taycan wordt als sportieve 4-deurs EV in de markt gezet en dan is het natuurlijk logisch dat die ook wordt afgerekend op zijn sportieve eigenschappen. Dat past ook bij het merk. Ook een Panamera is relatief sportief t.o.v. bijvoorbeeld een Mercedes S klasse. Als je dat niet wilt, dan moet je vooral geen Porsche kopen.

De Model S vind ik een comfortabele cruiser en de wegligging zal best in orde zijn, maar de auto nodigt absoluut niet uit tot een stevig stukje stuurwerk. Vooral het formaat, de stoelen en beperkte feedback vind ik de beperkende factor van de wagen. Dat vind ik helemaal niet erg, want voor dagelijks gebruik heb ik liever een comfortabele auto, dan een spijkerharde auto waarmee ik op de Nürburgring helemaal los kan. Maar vanwege de 0-100 acceleratie wordt de Tesla vaak als sportwagen weggezet en dat vind ik het absoluut niet. Wellicht dat een M3P met track-mode wel in de buurt komt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Dan ken jij de gemiddelde Porscherijder niet (de echte Porsches, niet die Audi's met een ander logo, dat trekt helaas wel dat statusvolk aan). En daarvan zijn er velen al lang en breed in een Tesla gestapt.

Helaas, kijk eens op de weg en kijk eens hoeveel Porsches worden verkocht. Het is een status symbool. Dat is een Tesla minder of niet. Dat bewijst je ongelijk. Net als de doelgroep. Die is niet Tesla georienteerd. 'Je gaat als Porsche rijder toch geen Amerikaan rijden'.

Niet mijn idee, maar dat van de marketing machines van VAG. Die zijn echt wel goed.
 
Helaas, kijk eens op de weg en kijk eens hoeveel Porsches worden verkocht. Het is een status symbool. Dat is een Tesla minder of niet. Dat bewijst je ongelijk. Net als de doelgroep. Die is niet Tesla georienteerd. 'Je gaat als Porsche rijder toch geen Amerikaan rijden'.

Niet mijn idee, maar dat van de marketing machines van VAG. Die zijn echt wel goed.

Sorry, maar je hebt mijn ongelijk totaal niet bewezen.

Ik rij al 25 jaar Porsche en heb in die jaren vele Porsche eigenaars leren kennen. De 911 is niet populair vanwege de status (daarvoor is de auto als sportauto eigenlijk te populair, zeker een gewone 911 is heel normaal op de weg, vergelijk dat eens met een Ferrari of Lamborghini), maar met name vanwege de bijzondere rij-eigenschappen en de dagelijkse bruikbaarheid (voor een sportauto).

Dat is wel anders bij modellen als de Cayenne. En overigens, ik kom uiteraard ook al 25 jaar over de vloer bij de dealer en de oudgedienden aldaar bevestigen dit beeld ook (en die kennen nog veel meer Porsche eigenaren dan ik ;)).

Ken zelf ook genoeg mensen met een Porsche die een Tesla gekocht hebben. Dus jouw idee dat iemand die Porsche rijdt behoudens uitzondering geen Tesla wil rijden vanwege status is mijns inziens onjuist.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ik heb een M3 (AWD), geen P. Ik vind het een prima wagen, maar hij is niet te vergelijken met de Taycan. Dat is een andere klasse. Je kan de M3P en de Taycan niet vergelijken vlgs mij, het is echt een andere klasse en prijsklasse. Enige overeenkomst is dat de beiden EV zijn. Leuk grafiekje met 2,6 of 2,8 seconden, snellere oplaadtijd etc, maar de blikkerige deuren van de M3, redelijk goedkope afwerking en gebrekkige communicatie (let wel; ik heb daar geen hinder van, maar het is wel zo..) staan niet in die grafiek. Appels en peren.
Ik vind de M3P meer dan een prima wagen. Met mij blijkbaar vele anderen en de wagen wordt zeer frequent ingezet om te vergelijken met de gevestigde orde; dragraces(Porsche GT2 RS), circuits met ronde tijden(M3, Ferrari).
Dit zegt al voldoende, een Ford mondeo wordt nooit met deze auto's vergeleken.
Tevens is bij de presentatie over de hele wereld de kop boven een artikel: "Tesla Killer"...(blijkbaar is daar behoefte aan; staat ook weer geen mondeo killer boven.)
De auto heeft een enorm potentieel wat ook een kwalitatief kenmerk is(circuit gebruik, remmen en telkens versnellen en dus koelen van het batterijpakket).
Ik heb de afgelopen 10 jaar Porsche gereden(2 stuks). Erg fraaie auto's, maar ook niet vrij van wat goedkoper plastic en slijtage(middenconsole, radioknopje en centrale deel stuur). Zoveel beter is de kwaliteit van de gebruikte materialen nu ook weer niet. Bediening en het geluid van de audio is bij de M3 op een veel hoger niveau.
De begeerlijkheid is deels gelegen in de bereikbaarheid(of het ontbreken voor velen daarvan), het imago(historie) en de commercie.
Het uiten van een succesvol leven heeft nu eenmaal ook een prijs. Laat onverlet dat een Porsche een begeerlijke auto blijft.
Het feit dat een Porsche nu vergeleken moet worden met een Tesla zegt overigens genoeg..
(overigens kwa gebrekkige communicatie: bij Porsche was de aandacht bij binnenkomst altijd perfect. Waren ook altijd erg scheutig met adviezen onderdelen te vervangen bij de beurten wat vaak nog lang niet nodig was..)
 
Ik zal niet ontkennen dat een Model 3 meer waar voor je geld geeft dan een Porsche Taycan, maar jouw vergelijking gaat helemaal scheef vind ik. De Model 3 performance komt qua motorvermogen in de buurt, maar voor de rest zijn het totaal verschillende auto's in een ander segment. Een Rolex/Breitling biedt ook minder dan een Seiko horloge, maar toch is er een goede markt voor. Porsche is niet voor de massa en daar hebben ze ook helemaal geen behoefte aan.

Het vergelijk met een Model S ludicrous vind ik al helemaal niet passen. Een Model S PL is gewoon een sedan, die toevallig heel hard kan optrekken van 0-100. Je moet alleen wel voor lief nemen dat na een paar keer de auto in de power limiter schiet en als je het nog wat vaker probeert dat de assen onder je auto liggen te rammelen. Het is gewoon geen sportwagen, wat ook overduidelijk is in de feedback die de auto geeft (vrijwel niet). Een Taycan is veel meer in de markt gezet als sportsedan. De specs van Porsche zijn over het algemeen conservatief en in de praktijk vrijwel altijd sneller. Sportief is niet alleen hard optrekken, dus benieuwd wat een Model S PL op een circuit doet. Het antwoord weet ik wel, want alles raakt oververhit bij een Model S. Dat is niet erg, want het is geen sportwagen. Maar om dan de Taycan te diskwalificeren omdat die op papier minder snel bij de 100km/u komt dan nogal over als fanboyism.

Porsche richt zich ook op een kleine doelgroep die bereid is extra te betalen, omdat het een Porsche is. Dat zal hier niet anders zijn.

Ik vind de auto ook verrassend duur (helemaal omdat die onder de Panamera zou komen). Vrijwel iedereen in mijn kennissenkring die nu Porsche rijden willen niet gezien worden in een Tesla. Grotendeels vanwege de afwerking en beperkte personalisatie. Die zijn wel in deze auto geïnteresseerd als daily driver, maar moet zeggen dat ze er ook nog wel een auto naast hebben voor de vakantie (Range Rover, X5, ...). Voor een daily is range ook niet zo'n issue, maar ben wel verbaasd dat ze met zo'n lage Cw waarde toch de range van Tesla niet halen.
De Taycan is ook geen sportwagen evenmin als een model S. Veel te zwaar. Zelfs met een slechtere range en een hoger gewicht dan de MS. Het is een mislukte sportwagen net als de Panamera die ook met overgewicht kampt, technisch gelijk aan een Audi S8 en een Huracan.
 
Ik krijg de indruk dat jij enkel kijkt naar het technologische. Daarbij loopt een Apple Watch voorop. Ik heb zelf niets met horloges, maar kan me wel voorstellen dat iemand erg blij wordt van een mooi gemaakte Breitling.

Als je blijft vergelijken op de punten die positief voor jou uitvallen, dan zal je keuze altijd bevestigd worden. Fijn gevoel, maar met objectiviteit heeft het weinig te maken.
Het is natuurlijk wel jammer dat een merk dat 120 jaar geleden al een elektrische auto bouwde, de Porsche P1, er nu niet in slaagt om het beter te doen dan een bedrijf met 11 jaar ervaring.
 
  • Like
Reactions: PeterSZ
Het is natuurlijk wel jammer dat een merk dat 120 jaar geleden al een elektrische auto bouwde, de Porsche P1, er nu niet in slaagt om het beter te doen dan een bedrijf met 11 jaar ervaring.

Het merk Porsche bestaat pas 88 jaar. ;)

De auto waar jij het over hebt is wel ontworpen door Ferdinand Porsche, maar de Egger-Lohner is geen Porsche en overigens ook slechts een one off.