Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Van zodra de eerste bij de klanten komen zullen we het wel horen zeker. Of teslabjorn
Da's altijd heel moeilijk. Er leeft namelijk ook altijd wat confirmation bias en dat je toch niet publiek wil toegeven dat je het verkeerde product hebt gekozen. Ik vertel ook tegen iedereen dat mijn Model X wel 300km kan rijden, en dat dat knap genoeg is, maar dan verzwijg ik de WLTP-cijfers en de NEDC-cijfers, en ook dat ik nog nooit 300km in één ruk met dat ding heb kunnen rijden.

En toch vind ik het de beste auto die ik ooit heb gehad, en rij ik al 2,5 jaar (110000km) en laad ik thuis enkel aan 3,5kW op het stopcontact wat absoluut te weinig is om de batterij elke ochtend terug vol te krijgen.
 
Is laden aan een standaard stopcontact ook niet gevaarlijk? Niet gemaakt om uren en uren zijn maximum stroom erdoor te jagen?
Waarom is een standaard stopcontact er niet voor gemaakt? Het is juist de stop/ Smeltzekering die ervoor moet waken dat alle apparatuur daarachter juist jaren kunnen blijven werken. Er komt zeker geen maximum stroom door de wandcontactdoos (WCD), althans niet voor de draden en de WDC achter de smeltzekering.

Net als Wooter laad ik ook met 220V thuis. Nu heb ik voor een roundtrip maximaal 40% nodig (in de winter), en kan dat redelijk bijladen in nacht. 30% lukt nagenoeg altijd de overige 10% is timing.
 
Een standaard WCD is niet voor 16A continu gemaakt hoor. Kortstondig geen probleem (zoals voor een frituurpan of zo), maar uren en uren achter elkaar moet je niet doen getuige de vele gesmolten stopcontacten. 12-13 A continu is niet zo'n probleem.
Je moet vooral opletten dat het contact goed is, de minste of geringste overgangsweerstand levert een probleem op.
 
Een smeltzekering levert maximaal 16A (als je de juiste hebt ;)) daarboven brandt ie door. De tesla neemt op zo'n groep 13A af, althans bij mij. Ik weet niet of dat standaard is?

De UMC kabel van Tesla wordt wel warm, maar de WCD en de bekabeling daarachter, nauwelijks.
Wel heb ik voor de zekerheid een brandmelder daarboven hangen... dus helemaal zeker van mijn zaak was ik ook niet bij het in gebruik nemen :)
 
UMC neemt 13A dus is geen ramp voor zo een stopcontact.

TWC hangt al 2 jaar aan de muur, aangesloten op een stukje snoer dat ik nog in de garage had liggen en een klassieke stekker, in een stopcontact dat ook nog in de garage was gemonteerd. Ik trek er stout 16A door, met 16A zekeringen in de zekeringkast, omdat 20A met 20A zekeringen niet stabiel genoeg was o_O.

Nog zo een voorbeeld van confirmation bias: ik was snel erbij om erop te wijzen dat de I-Pace maar aan enkelfase kan laden en daardoor beperkt is tot 8kW onder goeie omstandigheden maar 3,5kW bij een gemiddeld gezin, en dat is natuurlijk niet genoeg... Maar ik laad dus zelf lekker thuis aan 3,5kW.

Ben wel blij als ik aan een publieke laadpaal 11 of 17kW kan halen :cool:
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Het gaat niet om dat stukje snoer, maar om het contact zelf. Je bent je er van bewust dat met name overgangsweerstand voor brand zorgt? Het vermogen dat je staat te stoken is evenredig met het kwadraat van de stroom. Waar 13 A dan geen problemen geeft is 16 A te veel, en 20 A idioot.

Normale WCD's zijn gespecificeerd op 13 A met piek naar 16 A. De stekkers vaak maar op 10 A. Die van de UMC ongetwijfeld op 13 A.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar als je brand krijgt, en de verzekering de zaak onderzoekt krijg jij niets. Is het je dat waard? Is het je je leven waard? Dat kan ik niet voor je beantwoorden.
 
Jullie watjes zijn bij deze van harte uitgenodigd voor mijn komende pool party.
upload_2019-12-13_16-2-31.jpeg

upload_2019-12-13_16-40-43.jpeg
 
Last edited:
Je moet het zelf weten natuurlijk, maar als je brand krijgt, en de verzekering de zaak onderzoekt krijg jij niets. Is het je dat waard? Is het je je leven waard? Dat kan ik niet voor je beantwoorden.

Dat ook ;) maar waarom zou je jezelf de luxe ontzeggen van te laden met 11-22KW thuis? Als 50KW mogelijk was (auto), had ik 50KW laten installeren. Ik kwam overlaatst thuis van een lange rit (had nog 7%) en moest direct terug vertrekken. Was ik dus verplicht om de HPEV in te kruipen, alleen daarom al :D ..... Nu ja, rijd nog maar 4 weken rond dus heb vast nog wat range anxiety :rolleyes: