Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sprak gisteren een klant van mij. Die heeft een Taycan Turbo S in bestelling en zou die in januari al hebben.

Klassiek voorbeeld van klant die nooit bij Tesla zou gekocht hebben. Hij kende zelfs de verschillende Tesla modellen niet. Hij zou anders een dikke Panamera gekocht hebben en koos nu oa omwille van het fiscale voordeel voor de Taycan.
 
Ik sprak gisteren een klant van mij. Die heeft een Taycan Turbo S in bestelling en zou die in januari al hebben.

Klassiek voorbeeld van klant die nooit bij Tesla zou gekocht hebben. Hij kende zelfs de verschillende Tesla modellen niet. Hij zou anders een dikke Panamera gekocht hebben en koos nu oa omwille van het fiscale voordeel voor de Taycan.
Hij krijgt dan een auto die nu al klaar staat. Alleen leveren ze pas volgend jaar om zo de Co2 boete in 2020 te ontlopen.
 
Dat dan weer wel... ik rij privé en ik vergeet zo vaak die bijtelling... Ach, als je dat kan betalen, dan is die 8% ook niet een drama; en mogelijk is de klant van foontrader gewoon een Belg en die zal die bijtelling jeuken.

En dat fossiele merken moeten omschakelen en daarom leveringen uitstellen kan je slecht vinden, maar dat is ook eigenlijk onderdeel van de wetgeving die dit soort acties uitlokt. Porsche zou mogelijk nu al wel kunnen gaan uitleveren omdat de laatste paar maanden van 2019 al meetellen voor het nieuwe jaar 2020; iets in die richting had ik begrepen.
 
@Bas. De Europese overheid moet je misschien wel aankijken. Er is besloten dat het aantal auto's telt dan vanaf een bepaald moment geleverd wordt. Dus wordt er gekeken over het aantal auto's dat je in 2020 aflevert... de regels worden niet bedacht door Porsche, maar door EU ambtenaren... Wat doen de fabrikanten met nog beperkte EV productie: oppotten zodat je volgend jaar aan de regels kan voldoen. Als ze de regels anders hadden gemaakt was dit gedrag ook niet gestimuleerd. En er staan stevige boetes op als je de normen niet haalt... Dus als je nu uitlevert en daardoor volgend jaar de norm niet haalt dan mag je dikke boetes gaan betalen als fabrikant: pot dan maar nog een paar maanden op; daar zit trouwens ook kapitaal verlies in omdat je langer moet wachten totdat je betaald wordt en dat heeft gevolgen voor de cashflow over het huidige boekjaar, maar als de boetes hoger zijn dan is de keuze simpel.
 
Ik weet wel hoe het werkt maar ik bedoel dat je hieraan ziet wat het doel van hun EV’s is. Het ontlopen van boetes. Als ze er gewoon vanaf dag één vertrouwen in zouden hebben leverden ze nu gewoon uit. Alleen kost het ze al zoveel geld en maken ze op deze auto’s ook nog een slechte marge. Porsche haalt op sommige types marges van bijna 100% en dan komt er voor ons ook nog BPM op. Dus dat hele EV avontuur heeft maar één doel.
 
Ik vrees dat veel fossiele fabrikanten er zo inzitten: genoeg maken om de boetes te ontlopen. En nu de orderboeken uitpuilen bij een aantal merken komen ze tot de conclusie dat ze te weinig accu's hebben en dat er eigenlijk meer animo voor is dan ze dachten. Dat is wat ik wel vaker zeg: de klant is verder in de omslag naar EV's dan de fabrikanten. Aan de andere kant kan je stellen dat de politiek het dus lukt om met maatregelen fabrikanten te dwingen EV's te gaan maken en niet wat er bij te hobbiën. Goedschiks of kwaadschiks komen er iig EV's. En laten we wel wezen: Porsche heeft er meer werk van gemaakt dan de nodige andere merken: ze hebben een EV ontwikkeld en niet zo maar een fossiel ding omgebouwd.