Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens de aandeelhouders? Of denk je dat bedrijven een ander doel hebben, en zo ja, welk? De mensheid vooruit helpen?
Ondernemingen hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Winst wordt gemaakt om de continuïteit te waarborgen naar de werknemers en consumenten. Zo werd mij althans onderricht door mijn leraar economie I&II. Wat jij omschrijft is wat Gekko voorstaat, ‘greed is good’ en is waar deze wereld onder andere van naar de klote gaat.
Moreel verwerpelijk en uiteindelijk onhoudbaar.
Mijn mening hè.
 
  • Like
Reactions: pvkeep
Dat is jouw mening, en ik waardeer die. Ik vrees echter dat zowel jouw als mijn mening er volstrekt niet toe doen, en de echte wereld is een stuk minder idealistisch dan jouw leraar economie voorstelt. Kijk naar de belangen van een zekere Amerikaanse president en hoe hij dat presidentschap gebruikt voor eigen gewin, kijk eens naar zijn belangen in Istanbul bijvoorbeeld, en de stellingname ten aanzien van een inval in een ander land. Ik wil ver weg blijven van politiek op dit forum, maar je mening is naar mijn mening nogal naïef. Er zijn maar weinig maatschappelijk bewogen ondernemingen. Te weinig. Veel te weinig. In ieder geval Corporate US heeft duidelijk de Gordon Gekko opvatting.

Been there, seen that.

Je ziet echt wel hetzelfde in Nederland...

Kijk naar Nuon met hun verwerpelijke manier van klanten winnen. Met de mond belijden dat het fout is, maar verbieden? Nee, want dat kost nieuwe klanten. Tekenend.

Einde van de politieke rant. Gaan we niet verder op door.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ondernemingen hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Winst wordt gemaakt om de continuïteit te waarborgen naar de werknemers en consumenten. Zo werd mij althans onderricht door mijn leraar economie I&II. Wat jij omschrijft is wat Gekko voorstaat, ‘greed is good’ en is waar deze wereld onder andere van naar de klote gaat.
Moreel verwerpelijk en uiteindelijk onhoudbaar.
Mijn mening hè.
Het dieselschandaal is hier toch het bewijs van? De mensheid ten gronde helpen met zogenaamde schone auto’s en zelf verdienen op oude techniek.
 
Ondernemingen hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Van Tesla kan ik dat nog volgen. Van een Volvo ook, die innovaties zoals gordels niet patenteerde. Maar van een BMW, Mercedes of VAG kan ik me niet voorstellen dat ze iets hebben gedaan waaruit blijkt dat hun bedrijfsvoering zich baseert op een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
 
  • Like
Reactions: horta
Van Tesla kan ik dat nog volgen. Van een Volvo ook, die innovaties zoals gordels niet patenteerde. Maar van een BMW, Mercedes of VAG kan ik me niet voorstellen dat ze iets hebben gedaan waaruit blijkt dat hun bedrijfsvoering zich baseert op een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Ik zeg ook niet dat dat zo is, maar dat dat zo zou moeten zijn. Dat de maatschappij dat ook vindt blijkt uit de boetes en strafrechtelijke vervolging van verantwoordelijken binnen het VAG concern.
Er is hoop, weinig, maar het is er wel.
 
  • Funny
Reactions: MaH
Daarom hoeft er in Nederland niets aan sjoemelauto's te gebeuren? Alleen in de VS zijn heel stevige boetes uitgedeeld, en in Duitsland minder stevige. In Duitsland is rechtsvervolging ingesteld tegen een topman, maar tref je daarmee alle schuldigen?
 
Ik vraag me wel af wat het prijsverschil dan verantwoord tussen de 4S en Turbo...

Zo, 500€ voor zelfdimmende spiegels, en 550 voor privacy beglazing. 750 voor achteruitrijcamera. 800€ voor lane change assist. 1200 voor comfort access. 2K voor een zwarte hemelbekleding. Geheugenpakket is ook niet standaard en de achterbank in 2 delen neer leggen is 520. 4 zone klima 900. 1125 voor het schermpje van de passagier. 500 om aan 150kW te laden en 900 voor warmtemanagement van je batterij. 320€ om navigatie te integreren met laadpunten. Een extra type 2 kabel 326€.

Beetje feature parity met mijn Model X heb ik 137K bijeengeklikt. En dan heb ik nog de lelijke velgen want de echt mooie velgen kan je enkel kiezen als je ook aan de keramische remmen gaat, en dat lijkt me overkill voor een EV die op de openbare weg gaat rijden. Als je dat wil, tik je zeker 143K aan.

Van ver lijkt de 4S een mooi alternatief, maar als je doorheen de optielijst gaat heb ik vooral het gevoel van teleurstelling.
 
Die optieprijslijst zijn we van Porsche gewoon. Toen ik me in 2002 een nieuwe Carrera 4 kocht was de catalogusprijs “slechts” 87000 euro maar voor die auto uit de showroom reed had ik wel een cheque van 110K uitgeschreven.

Voor de Belgen: die auto was toen nog gewoon 75% aftrekbaar met een VAA van 2000 euro
 
Terug on-topic: als je die “goedkope” Taycan voor slechts 110K wil configureren dan krijg je direct deze melding:
Aanpassing aan uw selectie vereist



Er heeft zich een conflict voorgedaan:

U dient ook een van de volgende opties toe te voegen:


Porsche Mobile Charger Connect = 1.185,80 EUR


Porsche Mobile Charger Connect incl. Home Energy Manager = 1.778,70 EUR
 
Stoelverwarming? Even €900,- dokken. Ik dacht dat dit vanaf het B segment wel standaard was?
Dat je dat nog verbaasd... bij Mercedes, Audi en wat al niet meer: DAB+ radio 300 euro meer, voorbereiding Apple carplay/Android Auto... weer iets van 300 euro... Simpel... kaal leveren en de klant vinkt zo 10K aan opties aan en dan is die net begonnen met de optielijst. Ouderwets verkopen: klant verliefd laten worden op de auto en denken dat die 'm wel kan betalen en vervolgens als je beet hebt schudt je de zakken leeg met de optielijst.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: PaulusdB and wooter
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Dit is zoals gezegd altijd al zo geweest en Porsche maakt al jaar en dag winst.
Ik vermoed dat hun doorsnee klanten hier niet van wakker liggen en deze ook niet op dit forum aanwezig zijn.

Sowieso is een auto van meer dan 100k niet echt meer een Rationele keuze en zoals ze zeggen: if you need to know the price, you Can’t afford It...

Eerlijk gezegd, vind ik de optielijst van Tesla nu ook niet de meest interessantste. Ik had ook liever wat cherry picking mogelijkheden gehad i.p.v. de volle FSD optie (die het momenteel zelfs niet waard is aan die prijs, vind ik persoonlijk) zou het leuk zijn om afzonderlijke delen te kunnen kiezen.

Een Kia kan zelf inparkeren enz en ik maar aan m’n vrouw uitleggen dat een Tesla dit niet kan.....zonder +6000 euro op te hoesten.... en nee ik ga echt geen optie aanvinken van +6k die ooit misschien zal werken...de wagen gaat binnen 3 jaar terug dus....
 
  • Like
Reactions: horta and Hayden