Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
De uitkomst is wel bijzonder, dat had ik niet achter de Porsche gezocht, en eigenlijk valt de uitkomst van de Tesla dan tegen. Zwaar tegen. Bewijst wel dat de luchtweerstand inderdaad de bepalende factor is.

Edit: nu nog even 200k voor een Porsche vinden. :p
Porsche heeft een CX van 0.22, Model 3 van 0.23
Het bewijst vooral dat de Porsche best wel efficiënt is, en dat de EPA Range gewoon fout is.

Toch een beetje voorsprong door techniek van de Duitsers. Het snellere laden is deels ook door het grotere battery-pack mogelijk. En we weten nog niet hoe lang dit heel blijft.

Porsche kennende, is dat voldoende getest geweest. En de ingebouwde 10% buffer gaat ook helpen.
 
Waarom doen jullie nu alsof dit een knap ding is van de Porsche?

De model 3 heeft 75kWh.
De Taycan heeft 93kWh en haalt met dezelfde snelheid, een lagere drag coëfficiënt, slechtere cijfers. En als deze test gedaan wordt in de zomer, dan zie je wel een verschil van minstens 80km in het voordeel van de model 3.

En waarom vergelijken ze niet met de Model S? Schrik?
 
Gisteren de eerste in het wild gezien in Knokke. Op foto vond ik het een lelijk eendje. In het donkergrijs in werkelijkheid echter best knap.

Spijtig dat het met het Porsche logo als een patserbak wordt aanzien. Dat heeft de Tesla net iets minder.
 
  • Like
Reactions: pati07
misschien ma
Waarom doen jullie nu alsof dit een knap ding is van de Porsche?

De model 3 heeft 75kWh.
De Taycan heeft 93kWh en haalt met dezelfde snelheid, een lagere drag coëfficiënt, slechtere cijfers. En als deze test gedaan wordt in de zomer, dan zie je wel een verschil van minstens 80km in het voordeel van de model 3.

En waarom vergelijken ze niet met de Model S? Schrik?

misschien maar usable is 83 tov 73 en hij weegt 400kg meer. Op zich niet slecht...
 
misschien ma


misschien maar usable is 83 tov 73 en hij weegt 400kg meer. Op zich niet slecht...

En welke van de punten die je zegt toont aan dat de Taycan het goed doet?

Een auto die 400kg meer weegt, niet kan trekken, en maar een 2 personen comfortabel kan vervoeren. Van een autofabrikant die miljarden om de rekening heeft staan en tonnen ervaring met ontwikkelen / fabriceren.

Een auto MET warmtepomp die minder ver geraakt in de winter hoewel hij 10kWh meer heeft. Er is een reden waarom ze hem testen bij een hogere snelheid. Dankzij de versnellingsbak is deze tuurlijk efficiënter als de Tesla. Natuurlijk pas tot de Tesla plaid eraan komt. Een drivetrain met alien technology.
De reden dat hij bij EPA zo slecht scoort is omdat zijn verbruik tussen de 40 en 100 zo verschrikkelijk is.

En vergeet niet dat ook Porsche verwacht dat je maar tot 80% laad, ook al heb je 10kWh meer marge.
 
En welke van de punten die je zegt toont aan dat de Taycan het goed doet?

Een auto die 400kg meer weegt, niet kan trekken, en maar een 2 personen comfortabel kan vervoeren. Van een autofabrikant die miljarden om de rekening heeft staan en tonnen ervaring met ontwikkelen / fabriceren.

Een auto MET warmtepomp die minder ver geraakt in de winter hoewel hij 10kWh meer heeft. Er is een reden waarom ze hem testen bij een hogere snelheid. Dankzij de versnellingsbak is deze tuurlijk efficiënter als de Tesla. Natuurlijk pas tot de Tesla plaid eraan komt. Een drivetrain met alien technology.
De reden dat hij bij EPA zo slecht scoort is omdat zijn verbruik tussen de 40 en 100 zo verschrikkelijk is.

En vergeet niet dat ook Porsche verwacht dat je maar tot 80% laad, ook al heb je 10kWh meer marge.

Het ligt wel een tikje genuanceerder volgens mij. Zo kan je, bijvoorbeeld. achter in de Taycan prima zitten. Beter dan in een S of 3. Tuurlijk - Tesla zal efficiënter zijn - maar het lijkt in de praktijk toch niet zo beroerd te zijn met de Taycan als tot nu toe geroepen. Tesla's autopilot is beter, de bouwkwaliteit daarentegen significant minder. Verder is op alle fabrikanten (of het nu P, VW of wie dan ook is) wel wat aan te merken. Maar ik vind nu ook bepaald niet dat Tesla de laatste tijd zich van haar beste kant laat zien. (Beperking laadcapaciteit en snelheid, EMMC gate, afwezigheid communicatie bij SeC, etc.). Ergo - er zal een markt voor andere BEV's zijn. Niet alles wat niet-Tesla is, is automatisch beroerd. Een beetje realiteitszin mag. (btw: ik houd mijn X totdat die uit elkaar valt..)
 
Waarom doen jullie nu alsof dit een knap ding is van de Porsche?

De model 3 heeft 75kWh.
De Taycan heeft 93kWh en haalt met dezelfde snelheid, een lagere drag coëfficiënt, slechtere cijfers. En als deze test gedaan wordt in de zomer, dan zie je wel een verschil van minstens 80km in het voordeel van de model 3.

En waarom vergelijken ze niet met de Model S? Schrik?
Dat doet de eerste test hierboven wel (uitgevoerd door een model S eigenaar), daaruit blijkt dat de Taycan evenveel verbruikt als een Model S(65D) bij snelheden tussen 130-150 km/h : 260 Wh/km. De kans dat een Model S met een zwaardere batterij minder gaat verbruiken is niet zo heel groot.
En verder blijft de laadsnelheid van de Taycan gewoon ongeveer dubbel zo hoog als die van de Model S.

De Taycan is op dit ogenblik de snelste EV voor lange afstanden. Hij is ook een pak comfortabeler voor 4 volwassenen (achterin voldoende hoofdruimte), beter afgewerkt,... Dat mag ook vanwege de extra duiten die je moet neertellen voor deze auto. Maar de Model S overtroeft een een Taycan absoluut niet op alle vlakken, wat een aantal mensen zich (en andere mensen) proberen wijs te maken .

Een auto die 400kg meer weegt, niet kan trekken, en maar een 2 personen comfortabel kan vervoeren. Van een autofabrikant die miljarden om de rekening heeft staan en tonnen ervaring met ontwikkelen / fabriceren.
Een Model S kan ook niet trekken, zoniet zou mijn keuze een pak makkelijker zijn.
Ik zit trouwens liever achterin een Taycan dan in een model S. In de Taycan is de hoofdruimte veel beter, en de beenruimte meer dan voldoende. De S heeft wel een grotere koffer, maar het zijn gewoon voertuigen met een ander gebruiksdoel.
Een auto MET warmtepomp die minder ver geraakt in de winter hoewel hij 10kWh meer heeft. Er is een reden waarom ze hem testen bij een hogere snelheid. Dankzij de versnellingsbak is deze tuurlijk efficiënter als de Tesla. Natuurlijk pas tot de Tesla plaid eraan komt. Een drivetrain met alien technology.
Is dus nu niet op de markt. En we zullen zien wanneer ze er wel is.
En 't is niet de fout van Porsche dat zij wel een warmtepomp voorzien en Tesla niet.
De reden dat hij bij EPA zo slecht scoort is omdat zijn verbruik tussen de 40 en 100 zo verschrikkelijk is.
Neen, de reden dat de EPA zo slecht is, is omdat Porsche een ander testprotocol heeft gekozen. En dat protocol benadeelt het resultaat.
 
  • Like
Reactions: horta
Het ligt wel een tikje genuanceerder volgens mij. Zo kan je, bijvoorbeeld. achter in de Taycan prima zitten. Beter dan in een S of 3. Tuurlijk - Tesla zal efficiënter zijn - maar het lijkt in de praktijk toch niet zo beroerd te zijn met de Taycan als tot nu toe geroepen. Tesla's autopilot is beter, de bouwkwaliteit daarentegen significant minder. Verder is op alle fabrikanten (of het nu P, VW of wie dan ook is) wel wat aan te merken. Maar ik vind nu ook bepaald niet dat Tesla de laatste tijd zich van haar beste kant laat zien. (Beperking laadcapaciteit en snelheid, EMMC gate, afwezigheid communicatie bij SeC, etc.). Ergo - er zal een markt voor andere BEV's zijn. Niet alles wat niet-Tesla is, is automatisch beroerd. Een beetje realiteitszin mag. (btw: ik houd mijn X totdat die uit elkaar valt..)
Ik heb achterin de Taycan gezeten. Dat valt niet mee. Dat doen de MS (Veel meer ruimte) en de M3 zeker niet minder. Dan heb je de zitpositie voorin nog. Als bijrijder van 190cm + zit je ook voorin met je knieën in het dashboard. Bagageruimte is ook hopeloos. Afwerking. De Taycan lijkt ontwikkeld door mensen van Tesla. De dingen die ik in mijn MS plastic vindt zijn het bij de Taycan ook. Sterker nog. De hele onderkant is van goedkoop poreus zwart plastic wat in mijn ogen gewoon nog gespoten moet worden. Ik ben met een MS P100D eigenaar bij de Taycan geweest en wij waren allebei helemaal niet onder de indruk. Dat was best wel prettig want onze performances mogen gewoon blijven. Daarnaast hoor ik dat de motoren net zoveel herrie maken als van de eTron. En dat gaat echt storen!
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Dat doet de eerste test hierboven wel (uitgevoerd door een model S eigenaar), daaruit blijkt dat de Taycan evenveel verbruikt als een Model S(65D) bij snelheden tussen 130-150 km/h : 260 Wh/km. De kans dat een Model S met een zwaardere batterij minder gaat verbruiken is niet zo heel groot.
En verder blijft de laadsnelheid van de Taycan gewoon ongeveer dubbel zo hoog als die van de Model S.

De Taycan is op dit ogenblik de snelste EV voor lange afstanden. Hij is ook een pak comfortabeler voor 4 volwassenen (achterin voldoende hoofdruimte), beter afgewerkt,... Dat mag ook vanwege de extra duiten die je moet neertellen voor deze auto. Maar de Model S overtroeft een een Taycan absoluut niet op alle vlakken, wat een aantal mensen zich (en andere mensen) proberen wijs te maken .


Een Model S kan ook niet trekken, zoniet zou mijn keuze een pak makkelijker zijn.
Ik zit trouwens liever achterin een Taycan dan in een model S. In de Taycan is de hoofdruimte veel beter, en de beenruimte meer dan voldoende. De S heeft wel een grotere koffer, maar het zijn gewoon voertuigen met een ander gebruiksdoel.

Is dus nu niet op de markt. En we zullen zien wanneer ze er wel is.
En 't is niet de fout van Porsche dat zij wel een warmtepomp voorzien en Tesla niet.

Neen, de reden dat de EPA zo slecht is, is omdat Porsche een ander testprotocol heeft gekozen. En dat protocol benadeelt het resultaat.
Hoofdruimte? Ik kan er niet normaal zitten met 190cm. Alleen de voorkant van de zitting is hoger dan bij Tesla. De hellingshoek is steiler waardoor je benen beter worden ondersteund. Met een kleine modificatie zou Tesla dat ook kunnen doen.
 
Last edited:
Hoofdruimte? Ik kan er niet normaal zitten met 190cm. Alleen de voorkant van de zitting is hoger dan bij Tesla. De hellingshoek is stiller waardoor je benen beter worden ondersteund. Met een kleine modificatie zou Tesla dat ook kunnen doen.
En in de Model S kan je wel normaal zitten? Ik ben 1.81 en heb 1-2 cm over in de model S (wel een zee aan beenruimte). Nu hangt hoofdruimte af van de manier waarop je zit en van de lengte van het bovenlichaam, en ik heb eerder kleine benen - jeansmaat lengte 32).
Mijn kinderen klagen nu dat ze af en toe met hun hoofd tegen 't dak van de wagen knallen wanneer ik iets te enthousiast over een drempel of door een put rijd, vandaar is hoofdruimte voor mij erg belangrijk
 
En in de Model S kan je wel normaal zitten? Ik ben 1.81 en heb 1-2 cm over in de model S (wel een zee aan beenruimte). Nu hangt hoofdruimte af van de manier waarop je zit en van de lengte van het bovenlichaam, en ik heb eerder kleine benen - jeansmaat lengte 32).
Mijn kinderen klagen nu dat ze af en toe met hun hoofd tegen 't dak van de wagen knallen wanneer ik iets te enthousiast over een drempel of door een put rijd, vandaar is hoofdruimte voor mij erg belangrijk
Duidelijk verhaal. Maar in autoland gaat het dan echt lastig worden. Vorm gaat veelal voor functie! Zeker op de achterbank.
 
@JanG007 50% van WLTP is 270Wh/km zit je daar nog boven?

Niet ver ....(verwarming uit)
verbruik.png
 
Zo dat is (*lijkt) wel een heel hoog verbruik.
De gemiddeld snelheid is 140km/uur het verbruik 275Wh/km, als je gemiddeld 120km/uur gaat rijden onder dezelfde omstandigheden zou het verbruik ongeveer 202Wh/km worden minder leuk maar je komt een stuk verder op een lading?
202Wh/km bij 120km/uur vind ik overigens nog steeds redelijk veel onze M3 LR AWD met 18" winterbanden zit bij dit weer (5 graden Celsius, en regen) en 120km/uur op 180Wh/km en de verwarming staat aan als ook de stoelverwarming.
Nu is het verschil tussen jouw auto en de onze ongeveer 10% bij gelijke snelheid en weersomstandigheden een stuk minder dan ik eerst dacht, 19" vs 18" velgen zou al 10% kunnen verklaren heb ik ergens gelezen.
*dat het verbruik heel veel hoger is neem ik terug na bovenstaande berekening. ;-)
Excuses voor het off topic gaan.
 
Zo dat is (*lijkt) wel een heel hoog verbruik.
De gemiddeld snelheid is 140km/uur het verbruik 275Wh/km, als je gemiddeld 120km/uur gaat rijden onder dezelfde omstandigheden zou het verbruik ongeveer 202Wh/km worden minder leuk maar je komt een stuk verder op een lading?
Excuses voor het off topic gaan.

De boodschap van Jan G007 stond al wat hoger; de Taycan verbruikt 260-270 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 140 km/h