Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Praktijkverbruik vs verbruik weergegeven in de auto

This site may earn commission on affiliate links.
3kwh per liter diesel uit/in een aggregaat. Is dat waar jullie ook mee rekenen?
Met 3kWh per liter praat je niet over een grote generator denk ik.

Met de gegevens van deze (die heb ik nu niet bij de hand) was mijn berekening dat ik ongeveer 1 ltr op 20 km reed rekening houdende met 10% Laadverliezen.
Het verbruik bij nullast was hoog vond ik maar naarmate je hem zwaarder belaste werd het steeds gunstiger. Bij het boren zat de belasting rond de 70%.



20210305_085100.jpg
 
Heb je al dynamische energietarieven, op dit moment kun je daar al veel mee besparen (tenzij je nog een oud contract hebt).
Komende nacht gewoon weer laden voor €0,24:cool:
Ik heb nog wat kWh's over daar krijg ik 7 cent of 19 cent voor afhankelijk van hoe Vattenfall het uitlegt. Maar dat vind ik nog te duur. Ik laad meestal voor €3,-

Ik heb even gekeken. Ik heb voor €1062,- geladen tot nu toe dit jaar en heb 31500 km gereden. En thuis reken ik 21 cent per kWh want dat koste de stroom toen ik mijn panelen installeerde.
 
Ik heb nog wat kWh's over daar krijg ik 7 cent of 19 cent voor afhankelijk van hoe Vattenfall het uitlegt. Maar dat vind ik nog te duur. Ik laad meestal voor €3,-

Ik heb even gekeken. Ik heb voor €1062,- geladen tot nu toe dit jaar en heb 31500 km gereden. En thuis reken ik 21 cent per kWh want dat koste de stroom toen ik mijn panelen installeerde.
De besparing met dynamische tarieven verschilt natuurlijk per situatie, maar ik heb in 2,5 week al €450,— bespaart op mijn totale energierekening.
Mijn laadkosten zijn gezakt van €0,80 naar gemiddeld €0,35.
 
De besparing met dynamische tarieven verschilt natuurlijk per situatie, maar ik heb in 2,5 week al €450,— bespaart op mijn totale energierekening.
Mijn laadkosten zijn gezakt van €0,80 naar gemiddeld €0,35.

Mag ik de conclusie trekken dat dynamische tarieven vooral interessant zijn voor degene zonder zonnepanelen achter de meter?
Zeker zolang we kunnen salderen (in NL)
Of is dat te kort door de bocht?

Nb: ik doel op een wat grotere PV installatie dus niet slechts een paar zonnepanelen
 
Nou @SparkyM3LR4WD met bidirectional laden (hopen dat Tesla dat technisch gaat kunnen en wel gaat toelaten ) en anders batterijen.. veel thuiswerken (of zoals ik ; niet meer hoeven) . Ik verbruik nu al zeker 40% helft van mijn opwek direct. Dat moet omhoog. Er komt vast nog wel een boiler (ook weer 3,5-5 kW opslag). Maar goed in de winter zitten we allemaal in hetzelfde schuitje en kunnen alleen batterijen /andersoortige opslag en slim verbruiken helpen.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Mag ik de conclusie trekken dat dynamische tarieven vooral interessant zijn voor degene zonder zonnepanelen achter de meter?
Zeker zolang we kunnen salderen (in NL)
Of is dat te kort door de bocht?

Nb: ik doel op een wat grotere PV installatie dus niet slechts een paar zonnepanelen
Zonder zonnepanelen is het inderdaad (nog) interessanter. Als je zonnepanelen hebt lever je namelijk ook terug op lage tarieven en vooral in de zomer zijn die heel laag.
In mijn geval krijg ik meestal €900,— terug per jaar en dat ga ik deze winter ruimschoots besparen. Als je een beetje je verbruik kunt plannen, en dat kan met een warmtepomp en EV redelijk eenvoudig, dan kan het ook met zonnepanelen gunstig uitpakken, maar hangt nog steeds van de situatie af.
Op Tweakers staat een tabel met verbruik/teruglevering verhouding, deze tabel geeft grofweg aan voor wie het interessant is.

Interessante om je in te verdiepen, maar voor dit draadje wel off-topic.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD