Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het idee dat het gebrek aan sensoren aanvankelijk (vooral) was ingegeven door leveringsproblemen. Ook andere merken leverden auto's af zonder PDC, maar Tesla dacht dat vervolgens met camera's op te kunnen lossen. Het werkt zeker nog niet zo nauwkeurig, maar wat om nu te zeggen dat het compleet onbruikbaar is... De parkeersensoren op mijn Y uit 2021 zien lage objecten bijv. ook over het hoofd. Je moet - zoals altijd - ook zelf blijven opletten.
Dat was wellicht 1-2 jaar geleden een valide argument geweest, maar dat is het al lang niet meer. Ik denk dat het gewoon voortkomt uit een visie en kostenbesparingen.
Ik vind eigenlijk stemcomando’s veel practischer dan knoppen of touchscreen. Alleen buitenlandse bestemmi bv en voer ik nog handmatig in. Dat gaat alleen goed als je meteen de taal overzet naar de locatie van je bestemming 😅
De stembediening in de Model S vond ik ook verrassend goed. Voor de navigatie gebruikte ik dat ook. Maar om nu elke 10s te roepen "ruitenwisser" of bij een rotonde "richtingaanwijzer rechts aanzetten" vind ik ook weer zo wat. ;)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Maar om nu elke 10s te roepen "ruitenwisser"

Ik blijf het raar vinden, met opzet heb ik met een ruit gereden op AP, waar het niet erg zou zijn moesten de ruitenwissers ingrijpen, maar neen.
Ik heb geen verkeerde ervaringen met m"n ruitenwissers.

Zie hier de ruit van mijn test op AP:


of bij een rotonde "richtingaanwijzer rechts aanzetten" vind ik ook weer zo wat. ;)

Dat zou ik ook vervelend vinden, maar misschien woon ik op een plaats waar "minder" rotondes zijn en het dus minder storend zou zijn.
In Frankrijk of Spanje, waar ik op dit ogenblik rondtoer, zijn er bij manier van spreken rotondes op een rotonde. Hier zou ik inderdaad gek worden om mijn richtingwijzer steeds te moeten aanspreken 😀
 
Dat was wellicht 1-2 jaar geleden een valide argument geweest, maar dat is het al lang niet meer.
Het is niet zo simpel als het lijkt.
  • Ondertussen zijn er geen gaten gaten meer in de bumper, geen bekabeling, geen stroomvoorziening, stroomvoorziening is ondertussen 16V ipv 12, geen connectoren en geen software die de input capteert en verwerkt.
  • Het contract met de leverancier zal verbroken zijn. Heropenen zal een prijskaartje hebben…
  • Testen zullen indertijd positief geweest zijn (zoals bij mijn wagen nog steeds het geval is voor de ruitenwissers) en men zal een go gegeven hebben voor al die wjjzigingen. Bij de eerste klachten rekende men nog de problemen te kunnen oplossen via optimalisatie en AI (dit laatste voor de ruitenwissers AI)
  • Wellicht is het met HW4 wel degelijk opgelost.
En nog steeds heeft men geen verklaring waarom het bij sommige wagens wel werkt. Een oplossing voor de probleemwagens zal misschien problemen creëren bij de wagens die nu geen probleem hebben…
 
Een oplossing voor de probleemwagens zal misschien problemen creëren bij de wagens die nu geen probleem hebben…

Of de softwarejongens werken met twee versies.
Volledig uit de lucht gegrepen, maar valabel. IF VIN eindigend op een even nummer THEN testversie ruitenwisser ELSE werkende en betrouwbare versie (om het eens simpel voor te stellen).
Voordeel van dit soort testen? Er is altijd 50% dat tevreden is, de rest kan alleen maar gokken an wat het dan wel ligt waarom hun ruitenwissers zo vervelend doen...
 
Vandaag moest ik een training geven in Utrecht, in een hotel pal naast Tesla Utrecht. Ik ben even binnen gelopen om de refreshed Model 3 te zien. Ik vind het echt een verbetering en hij is nóg mooier geworden. Van binnen ziet het er ook erg verzorgd uit.

Wat mij vooral opviel: het was er ontzettend druk! Twee gezinnen, twee jonge stellen, en een ouder stel dat aan tafel verdere uitleg kreeg van een salesperson. Het leek serieus alsof ik een commercial instapte, zo druk was het. Toen ik weg liep kwam er weer een nieuw stel binnen lopen dat direct naar de Y liep. View attachment 988429
Zelfde ervaring. Was voor onderhoud (Utrecht) en in die paar uurtjes een komen en gaan van mensen die proefritje geboekt hadden en mensen die zomaar binnen liepen. Even rondgelopen (puur om te luisteren wat de reacties waren) en men is toch wel onder de indruk, een stel gesproken en die gaan een 3 kopen (nu ICE), nog nooit elektrisch gereden.
 
  • Like
Reactions: zkpq
Het is niet zo simpel als het lijkt.
  • Ondertussen zijn er geen gaten gaten meer in de bumper, geen bekabeling, geen stroomvoorziening, stroomvoorziening is ondertussen 16V ipv 12, geen connectoren en geen software die de input capteert en verwerkt.
  • Het contract met de leverancier zal verbroken zijn. Heropenen zal een prijskaartje hebben…
  • Testen zullen indertijd positief geweest zijn (zoals bij mijn wagen nog steeds het geval is voor de ruitenwissers) en men zal een go gegeven hebben voor al die wjjzigingen. Bij de eerste klachten rekende men nog de problemen te kunnen oplossen via optimalisatie en AI (dit laatste voor de ruitenwissers AI)
  • Wellicht is het met HW4 wel degelijk opgelost.
Ik denk dat het er bij Tesla net even wat minder professioneel aan toe gaat. Het zou mij niet verbazen dat Elon Musk gewoon roept dat het op vision moet gaan gebeuren en dat de technici zich daar maar bij neer te leggen hebben. Het is een CEO die heel erg sterk zijn stempel drukt en dat maakt Tesla wat het is. Deels een fantastisch vooruitstrevend merk, maar aan de andere kant ook beloftes die niet worden ingelost.

Ik citeer maar even een stukje tekst uit dit artikel over het feit dat radar uit de auto wordt gehaald (artikel is gebaseerd op de biografie van Musk):
We have been scratching our heads as to why Musk would go exclusively with camera systems since we wrote about it here, after a New York Times investigation in which 19 people who worked at Tesla, speaking only on condition of anonymity out of fear of reprisal, expressed the need for radar.

Musk was a firm believer in “returning to first principles” to make products simple. One of those principles was human eyesight. It mattered not to Musk that the state-of-the-art approach to sensing in self-driving employed by every other self-driving car manufacturer was multi-sensor.

Ik ben helemaal niet tegen verandering, maar ik ben er wel op tegen dat je als eigenaar van een Tesla gebruikt wordt als proefkonijn. Bij Tesla worden de sensoren eruit gehaald en dan proberen ze het werkend te krijgen. Ik heb het liever andersom. Zorg dat het werkt en haal dan de sensoren er uit. Auto's met moderne hardware en sensoren kunnen zowel vision-based als sensor-based de afstand bepalen. Als dat bijna altijd in overeenstemming met elkaar is, dan haal je de sensoren er uit.

En nog steeds heeft men geen verklaring waarom het bij sommige wagens wel werkt. Een oplossing voor de probleemwagens zal misschien problemen creëren bij de wagens die nu geen probleem hebben…

Mijn grootste probleem dat ik met de automatische wissers had was dat ze ook regelmatig begonnen te wissen als het helemaal niet regende. Dan zette ik ze maar weer uit. Daarbij was bij de Model S het ook erg makkelijk om handmatig even de wissers te activeren. Dat zal hebben bijgedragen dat ik de wissers niet vaak meer op de automaat gebruikte.

Een deel van de verklaring waarom het niet goed werkt is denk ik subjectief. In mijn andere auto heb ik de wissers ook op de automaat, maar op de minst gevoelige stand. Mijn vrouw rijdt veel liever met een wisser die veel eerder begint met vegen. Wellicht dat het over even goed/slecht werkt, maar dat de perceptie daarvan anders is.
 
Ik denk dat het er bij Tesla net even wat minder professioneel aan toe gaat. Het zou mij niet verbazen dat Elon Musk gewoon roept dat het op vision moet gaan gebeuren en dat de technici zich daar maar bij neer te leggen hebben. Het is een CEO die heel erg sterk zijn stempel drukt en dat maakt Tesla wat het is. Deels een fantastisch vooruitstrevend merk, maar aan de andere kant ook beloftes die niet worden ingelost.

Ik citeer maar even een stukje tekst uit dit artikel over het feit dat radar uit de auto wordt gehaald (artikel is gebaseerd op de biografie van Musk):


Ik ben helemaal niet tegen verandering, maar ik ben er wel op tegen dat je als eigenaar van een Tesla gebruikt wordt als proefkonijn. Bij Tesla worden de sensoren eruit gehaald en dan proberen ze het werkend te krijgen. Ik heb het liever andersom. Zorg dat het werkt en haal dan de sensoren er uit. Auto's met moderne hardware en sensoren kunnen zowel vision-based als sensor-based de afstand bepalen. Als dat bijna altijd in overeenstemming met elkaar is, dan haal je de sensoren er uit.



Mijn grootste probleem dat ik met de automatische wissers had was dat ze ook regelmatig begonnen te wissen als het helemaal niet regende. Dan zette ik ze maar weer uit. Daarbij was bij de Model S het ook erg makkelijk om handmatig even de wissers te activeren. Dat zal hebben bijgedragen dat ik de wissers niet vaak meer op de automaat gebruikte.

Een deel van de verklaring waarom het niet goed werkt is denk ik subjectief. In mijn andere auto heb ik de wissers ook op de automaat, maar op de minst gevoelige stand. Mijn vrouw rijdt veel liever met een wisser die veel eerder begint met vegen. Wellicht dat het over even goed/slecht werkt, maar dat de perceptie daarvan anders is.
Ik probeer het niet goed te praten hoor. Maar verklaringen te zoeken en aan te geven dat terugkeren niet zo eenvoudig is.
Of de softwarejongens werken met twee versies.
Volledig uit de lucht gegrepen, maar valabel. IF VIN eindigend op een even nummer THEN testversie ruitenwisser ELSE werkende en betrouwbare versie (om het eens simpel voor te stellen).
Dit is geen 1-0 verhaal. Ik denk dat ze 100 versies zouden nodig hebben.
AI zou kunnen helpen. Als een bestuurder na het activeren direct de wissers op manueel zet zou dat een signaal kunnen zijn om van gevoeligheid te verminderen. Maar dat dat nog niet toegepast is zal wel zijn reden hebben.
 
Ik verwacht niet dat het terugkomt, tenzij het enorm backfired. Maar ik denk niet dat veel mensen een auto laten staan vanwege een wat mindere parkeerassistentiesysteem. Zo lang je een achteruitrijcamera hebt valt er wel mee te leven.
Dat blijft een dikke blunder, zo slecht en amateuristisch dat dit werkt zonder sensoren. Zet dan minstens al een voorcamera op de bumper, hoe simpel kan het zijn...
 
Tesla is nog steeds een (grote) startup en zo gedragen ze zich ook, hoort er nu eenmaal bij. Ze gaan zo ontzettend snel en zijn enorm innovatief. Tja dan werken dingen niet altijd gelijk goed.

Ik snap de drukte niet helemaal, ding rijdt toch gewoon of heb je echt al die systemen nodig om op je werk te komen !? Ga eens een weekje in wat anders rijden, niks is perfect.
 
Ik verwacht niet dat het terugkomt, tenzij het enorm backfired. Maar ik denk niet dat veel mensen een auto laten staan vanwege een wat mindere parkeerassistentiesysteem. Zo lang je een achteruitrijcamera hebt valt er wel mee te leven.

Het "probleem" hier is dat dergelijke QoL missers vanuit Tesla pas op gaan vallen wanneer je zelf vaker in de auto rijdt onder verschillende verkeers- en weeromstandigheden.

Het continu recht praten van dingen die krom zijn vanuit de Tesla fanboys helpt de gewone consument daar ook niet bij. Voorbeelden o.a. vision-based, yoke, verwijderen stalks. Allen "features" die voor 90%+ van de eindgebruiker gewoon afbreuk doen aan de auto t.o.v. een alternatief. De andere 10% schrijft er een laaiend enthousiaste forumpost over.

Ben zelf ook van mening dat het geen redenen zijn om de auto te laten staan (want zeker voor een Model X is er momenteel geen alternatief wanneer je kijkt naar performance<>range<>grootte<>prijs combinatie. Ben echter ook van mening dat als Audi morgen een echt alternatief biedt met soortgelijke specs, ik met liefde 20% extra betaal voor een auto welke is ontworpen met gezond verstand.
 
Het continu recht praten van dingen die krom zijn vanuit de Tesla fanboys helpt de gewone consument daar ook niet bij.

Daar heb je 200% gelijk in, maar aan de ene kant heb je de fanboys die alles recht praten wat krom is en aan de andere kant heb je een groep die perfect weet wat ze kopen en dan alles gaan afbreken.
Er is ook nog een grote groep tussen beiden, die de dingen die "anders" zijn aanvaarden, ook omdat ze op voorhand wisten dat ze bijvoorbeeld een vision only wagen kochten of dat er een yoke inzat of dat er geen stalks meer aanwezig zijn, enz...

Is het je trouwens al opgevallen dat de, door u genoemde, fanboys enkel maar reageren als eerst die andere groep voor de zoveelste keer de zaak proberen af te breken.

Mijn buur heeft extra geïnvesteerd in een AUDI Etron. Maar het blijft niet met die extra investering, zijn verbruik is moeilijk onder de 270Wh/km te brengen, wat hij dan weer een minpunt vindt als hij naar zijn tweede verblijf aan zee rijden. Dat doen ze tegenwoordig met de TT omdat die 200km met de Etron een ramp is qua bereik en laden (aan zee zijn de laadfaciliteiten dan ook weer alles behalve).

M'n andere uur kocht een Porsche Panamera hybride en gebruikt hem nauwelijks, hij dacht ook dat je met een hybride elektrisch kon rijden 😀

En zo zal het bij elk merk wel iets zijn. En ja, alles kan beter... ook ikzelf...
 
Last edited:
Daar heb je 200% gelijk in, maar aan de ene kant heb je de fanboys die alles recht praten wat krom is en aan de andere kant heb je een groep die perfect weet wat ze kopen en dan alles gaan afbreken.
Er is ook nog een grote groep tussen beiden, die de dingen die "anders" zijn aanvaarden, ook omdat ze op voorhand wisten dat ze bijvoorbeeld een vision only wagen kochten of dat er een yoke inzat of dat er geen stalks meer aanwezig zijn, enz...

Is het je trouwens al opgevallen dat de, door u genoemde, fanboys enkel maar reageren als eerst die andere groep voor de zoveelste keer de zaak proberen af te breken.

Mijn buur heeft extra geïnvesteerd in een AUDI Etron. Maar het blijft niet met die extra investering, zijn verbruik is moeilijk onder de 270Wh/km te brengen, wat hij dan weer een minpunt vindt als hij naar zijn tweede verblijf aan zee rijden. Dat doen ze tegenwoordig met de TT omdat die 200km met de Etron een ramp is qua bereik en laden (aan zee zijn de laadfaciliteiten dan ook weer alles behalve).

Wat is je punt?
 
Verkoop gaat okidoki in ieder geval

IMG_6612.jpeg


Model 3 is op dit moment zelfs de best verkochte auto van november, de Y op 3. Op 2 de Volvo XC40 als ik me niet vergis.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als je levering ook tussen 21 november en 5 december is staat je auto waarschijnlijk op de Hoegh Trigger.
Ha Oznerol, dank voor je reactie. Mijn verwachte levering (AWD long range stealth grey 18 inch photon velgen) staat op verwachte levering 25 nov - 9 dec. als ik mijn VIN nummer invul op de site komt ie niet naar voren als zijnde op dits schip. Enig idee op welk ander schip dat zou kunnen zijn? Zal paar dagen achter de Hoegh Trigger varen wellicht. Groeten
 
Het "probleem" hier is dat dergelijke QoL missers vanuit Tesla pas op gaan vallen wanneer je zelf vaker in de auto rijdt onder verschillende verkeers- en weeromstandigheden.

Het continu recht praten van dingen die krom zijn vanuit de Tesla fanboys helpt de gewone consument daar ook niet bij. Voorbeelden o.a. vision-based, yoke, verwijderen stalks. Allen "features" die voor 90%+ van de eindgebruiker gewoon afbreuk doen aan de auto t.o.v. een alternatief. De andere 10% schrijft er een laaiend enthousiaste forumpost over.

Ben zelf ook van mening dat het geen redenen zijn om de auto te laten staan (want zeker voor een Model X is er momenteel geen alternatief wanneer je kijkt naar performance<>range<>grootte<>prijs combinatie. Ben echter ook van mening dat als Audi morgen een echt alternatief biedt met soortgelijke specs, ik met liefde 20% extra betaal voor een auto welke is ontworpen met gezond verstand.
Als je zelf niet met de Yoke rijd en alleen maar hebt van horen zeggen, kan je er beter over zwijgen.
Ik heb er nu eentje bijna een jaar en verkies dit boven een gewoon stuur. En ja, ik ben een "fanboy"