Ik denk dat het er bij Tesla net even wat minder professioneel aan toe gaat. Het zou mij niet verbazen dat Elon Musk gewoon roept dat het op vision moet gaan gebeuren en dat de technici zich daar maar bij neer te leggen hebben. Het is een CEO die heel erg sterk zijn stempel drukt en dat maakt Tesla wat het is. Deels een fantastisch vooruitstrevend merk, maar aan de andere kant ook beloftes die niet worden ingelost.
Ik citeer maar even een stukje tekst uit
dit artikel over het feit dat radar uit de auto wordt gehaald (artikel is gebaseerd op de biografie van Musk):
Ik ben helemaal niet tegen verandering, maar ik ben er wel op tegen dat je als eigenaar van een Tesla gebruikt wordt als proefkonijn. Bij Tesla worden de sensoren eruit gehaald en dan proberen ze het werkend te krijgen. Ik heb het liever andersom. Zorg dat het werkt en haal dan de sensoren er uit. Auto's met moderne hardware en sensoren kunnen zowel vision-based als sensor-based de afstand bepalen. Als dat bijna altijd in overeenstemming met elkaar is, dan haal je de sensoren er uit.
Mijn grootste probleem dat ik met de automatische wissers had was dat ze ook regelmatig begonnen te wissen als het helemaal niet regende. Dan zette ik ze maar weer uit. Daarbij was bij de Model S het ook erg makkelijk om handmatig even de wissers te activeren. Dat zal hebben bijgedragen dat ik de wissers niet vaak meer op de automaat gebruikte.
Een deel van de verklaring waarom het niet goed werkt is denk ik subjectief. In mijn andere auto heb ik de wissers ook op de automaat, maar op de minst gevoelige stand. Mijn vrouw rijdt veel liever met een wisser die veel eerder begint met vegen. Wellicht dat het over even goed/slecht werkt, maar dat de perceptie daarvan anders is.