Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Dinsdag 19 dec is het dan zover. Dan mag ik mijn M3 rwd stealth grey ophalen in Tilburg nadat ik mijn MY begin dit jaar kon ophalen in Utrecht.
Ik hoop dat het verschil van het audio systeem niet zo groot zal zijn met het systeem van de MY LR. Daar zit echt een goed geluid in.
Wat ik mij eigenlijk niet weet is welk accupakket er in de nieuwe M3 zit. Is dit ook zo'n pakket dat je tot 100% moet laden?
Het wltp bereik is iets groter dan het wltp bereik van mijn MY LR, dat vind ik dan toch wel weer apart.
Ik zal het allemaal gaan beleven, nog 1,5 week wachten...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ook ik mag een opvolger voor mijn 2019 model 3 LR gaan zoeken. Ben erg aan het twijfelen. Zou wel iets hoger willen zitten, maar heb de ruimte van een MY niet nodig. Daarnaast moet de levering in juni 24 zijn en dan gaat de MY niet snel daarna worden gefacelift gok ik. Gereden alternatieven zijn de XC40 en Q4 maar die lijken al snel ouderwets vergeleken met Tesla. Iemand dezelfde afweging gemaakt en toch weer bij de Highland is uitgekomen?
 
De MY is inderdaad een bak meer ruimte in vergelijk met de M3. Als je de ruimte niet nodig hebt, dan zou ik voor de M3 highland gaan (de M3 heeft alsnog flink wat ruimte, bijna gelijk aan de Passat sedan).

Enige nadeel (vind ik) is dat de M3 trunk een kleine opening heeft.

In vergelijk met andere merken zie ik persoonlijk nog geen auto die evenveel luxe, techniek en gemak biedt voor dezelfde prijs. En voor kwaliteit hoef je de Tesla ook niet te laten staan, die is in de loop der jaren met sprongen vooruit gegaan.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
En voor kwaliteit hoef je de Tesla ook niet te laten staan, die is in de loop der jaren met sprongen vooruit gegaan.
Ik vond het pakket van de 2019 Model 3 al heel goed tegenover de concurrenten, en het is er de laatste jaren enkel op verbeterd.

Onbegrijpelijk dat de concurrentie blijft steken op een dikke pook in het midden om vooruit/achteruit te kiezen, en je telefoon in een donker hol te steken, en te doen alsof de passagier geen telefoon heeft. Wat gek is, want die software van de concurrentie is absoluut niet zo gebruiksvriendelijk om vervolgens je telefoon te gebruiken om te bellen, dus ga je sowieso aftermarket een oplossing zoeken om die telefoon binnen gezichtsveld te hangen.
 
M3 voldoende voor jou? Highland kiezen. Interieur is er stevig op vooruit. MY is niet een straf en nog altijd beter dan je 2019 M3, maar Highland is nog wel een sprongetje erboven.
Ik heb de highland gereden, SR RWD welliswaar, want geen demo AWD, en die was er zeker op vooruit gegaan. Ontbrekende richtingaanwijzer hendel vind ik onverstandig, maar goed, daarover is genoeg geschreven. Tegelijkertijd voelde de Highland erg vertrouwd (hetzelfde) en kriebelt het een beetje of ik na 5 jaar niet eens iets anders moet proberen...
 
Ontbrekende richtingaanwijzer hendel vind ik onverstandig, maar goed, daarover is genoeg geschreven.
Da's absoluut geen moeite. Met de corona lockdowns zat ik thuis en viel er niet veel te rijden, maar ik rij graag dus dan mijn Logitec stuurtje nog eens boven gehaald. Daar zitten ook geen stalks op, en het spel wat ik speelde werkte met richtingsaanwijzers.

Dan in 2023 een Model X met Yoke besteld en het is opmerkelijk hoe goed de knoppen op het stuur zitten.

Ik mis de stalks nooit. Meer nog, ik raak verward als ik de Model 3 van m'n vrouw moet verplaatsen en ik terug een stalk moet gebruiken.
 
Da's absoluut geen moeite. Met de corona lockdowns zat ik thuis en viel er niet veel te rijden, maar ik rij graag dus dan mijn Logitec stuurtje nog eens boven gehaald. Daar zitten ook geen stalks op, en het spel wat ik speelde werkte met richtingsaanwijzers.

Dan in 2023 een Model X met Yoke besteld en het is opmerkelijk hoe goed de knoppen op het stuur zitten.

Ik mis de stalks nooit. Meer nog, ik raak verward als ik de Model 3 van m'n vrouw moet verplaatsen en ik terug een stalk moet gebruiken.
Hoe doe je de 3 kwart rotondes? Ik moet steeds heel hard nadenken als ik het stuur andersom heb staan en druk dan het contra-intuïtieve knopje in. Houd jij je handen aan het stuur of heb je die “denk stap” al gemaakt?
 
Ik mis de stalks nooit. Meer nog, ik raak verward als ik de Model 3 van m'n vrouw moet verplaatsen en ik terug een stalk moet gebruiken.
Hetzelfde hier.
er zijn maar 2 mogelijkheden bij het verlaten van een rotonde.
het knopje staat links boven (waarschijnlijk bij een grote rotonde)
of het knopje staat rechts onder.
Ik denk dat de knopjes beter werken bij de Yoke dan bij een rond stuur omdat je met de Yoke meer grip hebt. het is gemakkelijk om met één hand te sturen en dan heb je eventueel nog een hand vrij om het knipperknopje te bedienen.
 
Hoe doe je de 3 kwart rotondes? Ik moet steeds heel hard nadenken als ik het stuur andersom heb staan en druk dan het contra-intuïtieve knopje in. Houd jij je handen aan het stuur of heb je die “denk stap” al gemaakt?
Ofwel hou ik mn handen aan het stuur, ofwel als het stuur omgekeerd is en ik wil de rotonde verlaten, tik ik op het pijltje dat naar de binnenkant van het stuur wijst.
 
Vrijdag mijn Highland gaan afhalen. Tot nu bijna over alle updates tevreden behalve:
* Als je in Cruise control rijd, kan je niet mee op het max snelheid symbool drukken om de cruise control aan te passen.
* Als ik DAB radio luister komt TA er altijd tussen, en ik vind nergens waar ik dit zou kunnen afzetten, iemand een idee?

Oh, btw, voor diegene die een het vorige model hadden en de originele middenconsole bakjes hebben, ik heb een adapter ontworpen om deze toch nog te kunnen gebruiken in de Highland.
 
Vrijdag mijn Highland gaan afhalen. Tot nu bijna over alle updates tevreden behalve:
* Als je in Cruise control rijd, kan je niet mee op het max snelheid symbool drukken om de cruise control aan te passen.
* Als ik DAB radio luister komt TA er altijd tussen, en ik vind nergens waar ik dit zou kunnen afzetten, iemand een idee?

Oh, btw, voor diegene die een het vorige model hadden en de originele middenconsole bakjes hebben, ik heb een adapter ontworpen om deze toch nog te kunnen gebruiken in de Highland.
Proficiat Johan! Ook van Lokeren, kleine wereld op dit forum :)
 
Auto nu een goede week in bezit, geweldige auto, echt zoveel meer luxe dan het 2019 model, maar dat mag ook wel voor de prijs.

Nu toch maar eens door het service menu wezen gluren en warempel.. een actieve error.

VCLEFT_a475_hvac2RRightAirwaveLateralFault

Na een rondje rijden en wat rommelen met de HVAC blijft hij helaas instaan.
Google helpt mij helaas ook niet verder wat, waar dit onderdeel zit en dit werkt.

Aankomende dinsdag ben ik toch aanwezig in het service centrum om de auto uit te laten lijnen (stuur staat scheef tijdens rechtdoor rijden) dus hopelijk kunnen ze mij vertellen of ze dit makkelijk kunnen repareren. Ik hoop niet dat het hele dashboard uit elkaar moet.. want komt hij dan kraakvrij terug...

IMG_3501.JPEG
 
Auto nu een goede week in bezit, geweldige auto, echt zoveel meer luxe dan het 2019 model, maar dat mag ook wel voor de prijs.

Nu toch maar eens door het service menu wezen gluren en warempel.. een actieve error.

VCLEFT_a475_hvac2RRightAirwaveLateralFault

Na een rondje rijden en wat rommelen met de HVAC blijft hij helaas instaan.
Google helpt mij helaas ook niet verder wat, waar dit onderdeel zit en dit werkt.

Aankomende dinsdag ben ik toch aanwezig in het service centrum om de auto uit te laten lijnen (stuur staat scheef tijdens rechtdoor rijden) dus hopelijk kunnen ze mij vertellen of ze dit makkelijk kunnen repareren. Ik hoop niet dat het hele dashboard uit elkaar moet.. want komt hij dan kraakvrij terug...

View attachment 1000282
Mijn advies is om dit al via een service request te melden, of als extra punt in je bestaande afspraak al te noteren.

Dan kan men hierop ook al de nodige tijd vrij maken, vanop afstand diagnose doen en misschien al onderdelen bestellen.
 
Mijn advies is om dit al via een service request te melden, of als extra punt in je bestaande afspraak al te noteren.

Dan kan men hierop ook al de nodige tijd vrij maken, vanop afstand diagnose doen en misschien al onderdelen bestellen.

Ik heb een bericht gestuurd via het service menu, als ik namelijk een extra item aanmaak raak ik mijn afspraak voor Dinsdag kwijt en kan de auto pas uitgelijnd worden ergens begin volgend jaar.

Er zal ook wel uitkomen dat er een nieuwe service verzoek moet worden ingevuld, want als inderdaad een motor van het HVAC syteem kapot is moet volgens mij het halve dashboard uit elkaar :confused:
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Aankomende dinsdag ben ik toch aanwezig in het service centrum om de auto uit te laten lijnen (stuur staat scheef tijdens rechtdoor rijden) dus hopelijk kunnen ze mij vertellen of ze dit makkelijk kunnen repareren.
Was even benieuwd hè… heb jij ook zo’n dikke quotation staan voor uitlijning? Mijn auto stuurt naar rechts bij loslaten stuur sinds aflevering, service afspraak gemaakt maar krijg nu een quotation van €450. Vreemd voor een aflever probleem.?
 

Attachments

  • IMG_5074.jpeg
    IMG_5074.jpeg
    153.4 KB · Views: 20
Heeft iemand eigen winterbanden op een oude Model 3 gehad en nu een Highland?

Heb nog een set 18” Aero winterbanden bij Euromaster maar hoor hier tegenstrijdige verhalen over. Officieel passen ze niet ivm andere steek (wel allebei 18”), maar heb me door iemand laten vertellen dat ze eigenlijk wel passen maar officieel net buiten de marge vallen.

Ga dinsdag bij Euromaster langs met m’n Highland om te passen. Iemand ervaring..?
 
Was even benieuwd hè… heb jij ook zo’n dikke quotation staan voor uitlijning? Mijn auto stuurt naar rechts bij loslaten stuur sinds aflevering, service afspraak gemaakt maar krijg nu een quotation van €450. Vreemd voor een aflever probleem.?
Bij mij staat hij als goodwill/warranty, ik heb het service verzoek direct bij thuiskomt van het ophalen van de auto gemeld.

Ik had eerder gelezen dat iemand met 1k op de teller ook de flappentap mocht activeren, met als reden “je kan in die 1k km’s ergens tegenaan zijn gereden”.

Hence ook dat ik even mn huidige service afspraak laat staan zoals die staat.
De foutcode is inmiddels ook weer verdwenen…

IMG_3504.png

Winterbanden/velgen hebben ze helaas nog niet op voorraad dus die kan ik dinsdag niet ophalen. :(
Misschien toch maar naar All Seasons over.

Dus gelijk de vraag, heeft iemand al all seasons onder zn Highland liggen en wat is de ervaring?
 
  • Helpful
Reactions: Vlaaiman
Auto nu een goede week in bezit, geweldige auto, echt zoveel meer luxe dan het 2019 model, maar dat mag ook wel voor de prijs.

Nu toch maar eens door het service menu wezen gluren en warempel.. een actieve error.

VCLEFT_a475_hvac2RRightAirwaveLateralFault

Na een rondje rijden en wat rommelen met de HVAC blijft hij helaas instaan.
Google helpt mij helaas ook niet verder wat, waar dit onderdeel zit en dit werkt.

Aankomende dinsdag ben ik toch aanwezig in het service centrum om de auto uit te laten lijnen (stuur staat scheef tijdens rechtdoor rijden) dus hopelijk kunnen ze mij vertellen of ze dit makkelijk kunnen repareren. Ik hoop niet dat het hele dashboard uit elkaar moet.. want komt hij dan kraakvrij terug...

View attachment 1000282
Stuur rechtzetten heb ik ook al vaker gehad. Geen zorgen, afstellen gebeurd in het onderstel en heeft geen impact op dashboard. Echter ik ben de laatste 2x terug geweest. Sommige monteurs zien het verschil tussen recht en schreef. 1e keer niets gedaan, 2e keer nog steeds niet 100% recht, heb ik maar zo gelaten. Beide keren garantie, dus geen kosten (wat ook logisch is).