Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
In China zijn er een aantal weken vakantie tijdens chinees nieuwjaar ( februari)
De Model Y komt hier uit Berlijn en ik denk niet dat Tesla daar verandering in gaat brengen. Je ziet ook dat in de VS nog steeds de oude Model 3 geleverd wordt. Dat een nieuwe Model Y na Chinees nieuwjaar al in China geleverd zou worden is wellicht wel aannemelijk. Wellicht dat ze in de VS de fabriek in één keer ombouwen voor de Model 3 en Model Y. Zou wel mooi zijn als ze in Berlijn ook dit jaar de Model 3 zouden gaan bouwen. Scheelt weer transport...
 
Als we de pers moesten geloven, zaten wij nu een boek te lezen, terwijl onze auto ons van A naar B brengt.
Zeker als het om Tesla gaat (en Elon time).
Maar omwille van het Osborne effect zou je nu wel eens gelijk kunnen hebben.
Lol, het was trouwens bloomberg (via autoblog) dat er iets over dacht te weten :


Het ging over Shangai en dus niet over EU
 
Geeft het energieoverzicht je nog info over waar de energie heen is gegaan tijdens parkeren? En je zou op de Engelstalige tak van het forum kunnen kijken of dit breder speelt.
Alarm kan overigens wel ‘gratis’ aan blijven, maar is dan zonder omgevingsbewaking/beeld. Mijn verzekering verplicht dit.
Hoe kan ik dit overzicht naar voren halen?
 
Weet iemand overigens waar de lus voor dient die in de kofferbak links onder de hoedenplank hangt?
Daar hangt een lus en ik kan niets in de handleiding vinden. Ik dacht in eerste instantie om de leuning van de bank te laten neerklappen maar rechts hangt die lus dus niet.
 
Weet iemand overigens waar de lus voor dient die in de kofferbak links onder de hoedenplank hangt?
Daar hangt een lus en ik kan niets in de handleiding vinden. Ik dacht in eerste instantie om de leuning van de bank te laten neerklappen maar rechts hangt die lus dus niet.
Of bedoel je deze? Bij hoofdstuk charging/opladen.

Screenshot_20240106_184144_Chrome.jpg
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Als je kan wachten, mid 2024 komt de Juniper uit. Als je niet kan wachten en je hebt de plaats van een Y niet nodig, zou ik zonder verpinken voor de meer up to date Highland gaan. De 3 stuurt ook gewoon fijner dan de Y.

Hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt en wat je wilt. Ik had de nieuwe Model 3 RWD besteld maar het begon toch steeds meer bij me te knagen dat ik de nieuwe afstelling van de dempers te soft vond. Daarnaast vond ik het gedrag van de koets bij vlotte lastwissel niet fijn. De Model 3 RWD omgezet naar een MYP.

Begrijp me niet verkeerd, de Highland is een erg goede auto en een meer dan waardige update maar naar mijn smaak miste ik net dat stukje dynamiek van het pre-Highland model (ervaring met ‘22 en ‘23 model). Ben dus uiteindelijk voor een MYP met voorraadkorting gegaan. Ik mis de betere geluidsisolatie en het mooiere interieur van de Highland update maar de rijbeleving geeft mij persoonlijk zoveel meer rijplezier dat die MYP met korting uiteindelijk een no brainer was.
 
Hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt en wat je wilt. Ik had de nieuwe Model 3 RWD besteld maar het begon toch steeds meer bij me te knagen dat ik de nieuwe afstelling van de dempers te soft vond. Daarnaast vond ik het gedrag van de koets bij vlotte lastwissel niet fijn. De Model 3 RWD omgezet naar een MYP.

Begrijp me niet verkeerd, de Highland is een erg goede auto en een meer dan waardige update maar naar mijn smaak miste ik net dat stukje dynamiek van het pre-Highland model (ervaring met ‘22 en ‘23 model). Ben dus uiteindelijk voor een MYP met voorraadkorting gegaan. Ik mis de betere geluidsisolatie en het mooiere interieur van de Highland update maar de rijbeleving geeft mij persoonlijk zoveel meer rijplezier dat die MYP met korting uiteindelijk een no brainer was.
Interessant, ik hoop inderdaad dat er nog een highland Performance komt. Die zou misschien wat meer dynamiek terug kunnen brengen want ik zie mezelf dan weer niet in een Y rijden.
 
Ik kijk ook wel op van de ervaring van @Stan T. ik reed vorige week eerst proef in een M3 RWD en daarna MY LR. De M3 was ondanks veel lager vermogen veel dynamischer en verfijnder. Het gaf mij een wauw gevoel en de MY totaal niet.

Overigens lijkt de M3P er aan te komen.
Is natuurlijk ook totaal subjectief. De Model 3 is qua ophanging iets meer verfijnd geworden maar tegelijkertijd hebben ze de demping softer gemaakt waardoor het meer op comfort is gericht (naar mijn idee) dan voorheen. Tijdens de rit had ik dit wel geregistreerd maar tegelijkertijd waren er zoveel groene vinkjes (interieur, isolatie, e.d.) dat ik het rijgedrag even voor lief nam. Daardoor dus in eerste instantie ook de RWD besteld. Later nog een testrit gedaan en wat bochtige wegen genomen en daar merkte ik dat bij lastwissel de koets minder stabiel leek dan bij de pre-Highland setup. Er zit zeker nog wel dynamiek in maar het gevoel bij de pre-Highland setup vond ik beter, strakker, wel wat straffer maar daardoor ook dynamischer. En had geen zin om op de M3P te wachten dus werd het een voorraad MYP.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Even kort mijn denkwijze hierover.

Model 3 Highland LR 50.990
Model Y LR 53.990

MPP/KW volledig instelbare coilovers ~2.000-2.500 (max 2.800 met montage)

Als je alleen vanwege het gevoel van de auto in de bochten en de te zachte demping voor de Y kiest en verder toch echt die 3 Highland wil, dan is het juist goedkoper om toch de 3 Highland te kiezen en dan een goede set coilovers te laten monteren die volledig naar wens in te stellen is.
De Y heeft natuurlijk nog wel andere voordelen maar totdat de Y Juniper er is vind ik momenteel de 3 Highland toch wel de betere auto. En denk eraan, de Y Juniper zal waarschijnlijk ook die zachtere demping hebben. 😉

En ja, nieuwe M3P Highland komt er zeker aan. Vraag is alleen wanneer. Zal waarschijnlijk zijn wanneer de Highland in Amerika beschikbaar komt aangezien de huidige Performance Model 3's ook allemaal uit Amerika kwamen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: JanG007 and job-lek
@Firehuntah Qua nieuwprijs heb je gelijk, maar ik verwacht dat de restwaarde van een Model Y veel beter zal zijn dan van de Model 3. De MY biedt echt serieus veel ruimte voor het geld en tegenwoordig prefereert de meerderheid een hoge zit. Als je kinderen hebt, dan is de MY een no-brainer vanwege de betere zitpositie achterin en de veel praktischere bagageruimte. De looks van de 3 zijn beter en ook het verbruik/range, maar verder zie ik enkel voordelen in de MY.

Ik verbaas mij wel dat veel mensen wat hebben aan te merken op het onderstel van de Model 3 Highland. Werkelijk elke autojournalist vind het onderstel veel beter geworden, waarbij mij vaak opvalt dat die houden van een "hard" onderstel. Vooral de balans tussen sportief en comfortabel wordt nu echt geroemd. Ook Roland Tameling is hier erg positief over, terwijl die ook veel sportievere auto's reviewt. Ook hij noemt het de "best rijdende Tesla".

Ik heb zelf een 30 minuten proefrit gemaakt in de Highland (nooit in de vorige Model 3) en was positief verrast over het onderstel. De auto gaat veel beter over drempels dan een Model S (2018) met luchtvering. Heb geen lastwissel op hoge snelheid geprobeerd, dus wellicht dat in het grensbereik een "hardere" auto beter zal functioneren, maar bij normaal rijden vond ik de Model 3 erg prettig. Voor de groep mensen die meer willen zal straks wel een M3P komen.

@Firehuntah Ik denk niet dat veel mensen trek hebben om meteen een nieuwe dempers/veren onder hun auto te laten plaatsen. Je moet ook echt wel in die materie zitten om te weten wat je wilt hebben en wat past op je auto. Daarbij kan het ook nog eens gevolgen hebben voor garantie en/of onderhoud van je auto. Ik denk dat de meeste mensen bij het horen van 2.500-3.000 euro besluiten dat het zo wel goed is.
 
Even kort mijn denkwijze hierover.

Model 3 Highland LR 50.990
Model Y LR 53.990

MPP/KW volledig instelbare coilovers ~2.000-2.500 (max 2.800 met montage)

Als je alleen vanwege het gevoel van de auto in de bochten en de te zachte demping voor de Y kiest en verder toch echt die 3 Highland wil, dan is het juist goedkoper om toch de 3 Highland te kiezen en dan een goede set coilovers te laten monteren die volledig naar wens in te stellen is.
De Y heeft natuurlijk nog wel andere voordelen maar totdat de Y Juniper er is vind ik momenteel de 3 Highland toch wel de betere auto. En denk eraan, de Y Juniper zal waarschijnlijk ook die zachtere demping hebben. 😉

En ja, nieuwe M3P Highland komt er zeker aan. Vraag is alleen wanneer. Zal waarschijnlijk zijn wanneer de Highland in Amerika beschikbaar komt aangezien de huidige Performance Model 3's ook allemaal uit Amerika kwamen.
Zit zeker wat in maar wil bij een nieuwe auto om verschillende redenen niet direct een vervanging van vering en demping doen. Al is het maar om eventueel gezeik met Tesla te voorkomen mocht er iets zijn wat hun reden kan geven om te wijzen naar mijn aanpassingen. Buiten garantie vind ik het een ander verhaal en zeker een plausibel scenario.

All in all met alle plussen en minnen won voor mij de Y Performance het van de M3 RWD.
Plus:
- onderstel en voor mij daarmee de rijbeleving
- performance (whats in a name 😆)
- praktische bruikbaarheid
- ruimte (heb een gezin maar was sedan’s gewend dus dit is een upgrade)
- geluidsinstallatie (beetje audiofiel)
- voorraadkorting + referral korting a €6700,-
- potentiële restwaarde

Min:
- geluidsisolatie is gevoelsmatig minder dan in de M3 RWD maar dat compenseer ik enigszins met de geluidsinstallatie die ik over het algemeen op een goed volume heb staan (niet hard maar zeker op de voorgrond)
- iets saaier interieur (veel donker), geen ambient lighting maar dit vind ik een minimale min
- duurdere absolute aanschaf ondanks de korting. In verhouding is het denk ik een hele goede deal

Just my personal thoughts ;)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
@bugboy De Model Y zal inderdaad voor de meeste mensen (vooral gezinnen met kinderen) de betere keuze zijn, vooral wanneer de Y Juniper er is. Crossover/SUV doet het nu eenmaal heel goed hier in Europa. Maar als je echt een sportievere auto wil hebben dan blijft een Sedan als de Model 3 toch beter. Gaf dan ook aan, als je echt een 3 wil hebben maar je maakt uiteindelijk toch de keuze voor de Y alleen vanwege de vering, dan is dat een rare keuze terwijl er genoeg opties zijn om dit voor de 3 aan te passen wat nog steeds beneden de prijs van een Y is.

Het klopt dat het onderstel veel beter is van de Highland, maar het is vooral gericht op meer comfort wat de meeste mensen ook graag willen. Wil je een sportieve auto, dan werkt dit extra comfort helaas tegen. Als je iets meer de limieten wil opzoeken, dan is de demping nu juist te zacht. Maar daar komt binnenkort dan inderdaad die M3P Highland wel voor. Of dus de huidige SR/LR upgraden met een set coilovers is de andere optie.

Hier in Nederland is het vrij normaal om een auto standaard te kopen en deze ook voor de gehele levensduur standaard te houden. Vind ik soms wel jammer, aangezien er voor elke auto zeker goede upgrades bestaan, ofwel voor meer comfort of meer sportiviteit. Voor de Model 3 is er zelfs een heel groot aanbod qua aftermarket onderdelen. Snap dat veel mensen bang zijn om het te doen vanwege de garantie, had ik op het begin ook wel een beetje voordat ik met de modificaties begon. Maar heb er nog geen moment spijt van gehad. Het is ook niet zo dat je gehele garantie vervalt. Bij het aanpassen van het onderstel vervalt alleen de garantie op het onderstel. En in het geval van coilovers, deze komen uiteraard ook met garantie bij het bedrijf waar je ze laat inbouwen.

@Stan T. Model Y Performance met Model 3 SR vergelijken is beetje een appels en peren ding. 😅 Maar met al die andere redenen, dan snap ik dat je de Y gekozen hebt. Uit je eerdere verhaal dacht ik dat het vooral aan het onderstel lag en niets anders. 😉
 
@bugboy De Model Y zal inderdaad voor de meeste mensen (vooral gezinnen met kinderen) de betere keuze zijn, vooral wanneer de Y Juniper er is. Crossover/SUV doet het nu eenmaal heel goed hier in Europa. Maar als je echt een sportievere auto wil hebben dan blijft een Sedan als de Model 3 toch beter. Gaf dan ook aan, als je echt een 3 wil hebben maar je maakt uiteindelijk toch de keuze voor de Y alleen vanwege de vering, dan is dat een rare keuze terwijl er genoeg opties zijn om dit voor de 3 aan te passen wat nog steeds beneden de prijs van een Y is.

Het klopt dat het onderstel veel beter is van de Highland, maar het is vooral gericht op meer comfort wat de meeste mensen ook graag willen. Wil je een sportieve auto, dan werkt dit extra comfort helaas tegen. Als je iets meer de limieten wil opzoeken, dan is de demping nu juist te zacht. Maar daar komt binnenkort dan inderdaad die M3P Highland wel voor. Of dus de huidige SR/LR upgraden met een set coilovers is de andere optie.

Hier in Nederland is het vrij normaal om een auto standaard te kopen en deze ook voor de gehele levensduur standaard te houden. Vind ik soms wel jammer, aangezien er voor elke auto zeker goede upgrades bestaan, ofwel voor meer comfort of meer sportiviteit. Voor de Model 3 is er zelfs een heel groot aanbod qua aftermarket onderdelen. Snap dat veel mensen bang zijn om het te doen vanwege de garantie, had ik op het begin ook wel een beetje voordat ik met de modificaties begon. Maar heb er nog geen moment spijt van gehad. Het is ook niet zo dat je gehele garantie vervalt. Bij het aanpassen van het onderstel vervalt alleen de garantie op het onderstel. En in het geval van coilovers, deze komen uiteraard ook met garantie bij het bedrijf waar je ze laat inbouwen.

@Stan T. Model Y Performance met Model 3 SR vergelijken is beetje een appels en peren ding. 😅 Maar met al die andere redenen, dan snap ik dat je de Y gekozen hebt. Uit je eerdere verhaal dacht ik dat het vooral aan het onderstel lag en niets anders. 😉
Nee is inderdaad een appels en peren ding hoor. Heb helemaal gelijk in. Maar heb dus ook initieel niet dat vergelijk gemaakt. De keuze voor de MYP is meer evolutionair tot stand gekomen zeg maar. Altijd coupes en sedans gereden dus dit zal voor mij de eerste (crossover) SUV zijn. Maar als Performance versie en het uiteindelijke plussen en minnen helemaal prima en blij met m’n keuze. 🙂