Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range Anxiety... is voor niks nodig

This site may earn commission on affiliate links.
Eigenlijk verbaasd dat hier nog geen draadje voor is (denk niet dat ik met de zoekterm 'Range Anxiety' verkeerd kan zoeken). Dit blijkt 1 van de voornaamste hordes te zijn voor de switch naar EV. https://www.ing.nl/media/ING_EBZ_br...atens-European-car-industry_tcm162-128687.pdf

Misschien kunnen we met onze ervaringen nieuwkomers die daarover iets zoeken helpen overtuigen.

Daarom ook mijn ervaring van deze morgen. Ik had een overnachtingsplaats op 33 km vóór de volgende SuC en was daar aangekomen met 53km typical.
Deze morgen echter wakker geworden met 35km range. Met 2 km typical overschot, 10°C buiten én een koude start leek dit toch wel nipt. Ik heb nog geprobeerd om in de stekker te steken om voor te verwarmen, maar kreeg de melding dat de resterende range te laag was om voor te verwarmen.
Ervaringsmodus (1 jaar) aangezet en toch vertrokken op het rechtervak en tussen de vrachtwagens aan 90 km/u.

Aangekomen met 7km typical over. Eigenlijk nooit echt schrik gehad, ook niet toen de wagen mij op een bepaald moment waarschuwde dat ik er niet zou geraken.

Toch wel 2 vragen aan de nog meer ervaren collega's:
18km vampire drain in 1 nacht is toch wel veel niet?
Waarom wil de wagen niet voorverwarmen omwille van te weinig resterende range hoewel hij aan de stekker hangt?
 
Het blijft het zwakke punt van de electrische auto: als je onverwacht plotseling moet opladen dan moet je er op wachten.
18km vampire drain in 1 nacht is toch wel veel niet?
Zeker.
Waarom wil de wagen niet voorverwarmen omwille van te weinig resterende range hoewel hij aan de stekker hangt?
Zou voorverwarmen meer kunnen verbruiken dan die specifieke lader ?
 
Last edited:
Eigenlijk verbaasd dat hier nog geen draadje voor is (denk niet dat ik met de zoekterm 'Range Anxiety' verkeerd kan zoeken). Dit blijkt 1 van de voornaamste hordes te zijn voor de switch naar EV. https://www.ing.nl/media/ING_EBZ_br...atens-European-car-industry_tcm162-128687.pdf

Misschien kunnen we met onze ervaringen nieuwkomers die daarover iets zoeken helpen overtuigen.

Daarom ook mijn ervaring van deze morgen. Ik had een overnachtingsplaats op 33 km vóór de volgende SuC en was daar aangekomen met 53km typical.
Deze morgen echter wakker geworden met 35km range. Met 2 km typical overschot, 10°C buiten én een koude start leek dit toch wel nipt. Ik heb nog geprobeerd om in de stekker te steken om voor te verwarmen, maar kreeg de melding dat de resterende range te laag was om voor te verwarmen.
Ervaringsmodus (1 jaar) aangezet en toch vertrokken op het rechtervak en tussen de vrachtwagens aan 90 km/u.

Aangekomen met 7km typical over. Eigenlijk nooit echt schrik gehad, ook niet toen de wagen mij op een bepaald moment waarschuwde dat ik er niet zou geraken.

Toch wel 2 vragen aan de nog meer ervaren collega's:
18km vampire drain in 1 nacht is toch wel veel niet?
Waarom wil de wagen niet voorverwarmen omwille van te weinig resterende range hoewel hij aan de stekker hangt?

De Accu had een range van 53km bij aankomst toen de accu warm was. Met 10 graden buiten, een nacht staan is de accu koud en dus niet op bedrijfstemperatuur. Hierdoor verlies je meer range.
 
  • Informative
Reactions: ebullio and Phil V
Het blijft het zwakke punt van de electrische auto: als je onverwacht plotseling moet opladen dan moet je er op wachten
Dat probeerde ik net aan te tonen. Dat moeten komt eigenlijk nooit voor. Zelfs al 'moet' het theoretisch. 2km typical overschot én koudstart en 10 graden. Dan nog, ben ik er met overschot geraakt.
En eigenlijk had ik 's avonds kunnen inpluggen, maar ik had de vampire drain onderschat. Ik ga die toch eens beginnen in detail te controleren om te zien of er niets mis is.
 
Dat probeerde ik net aan te tonen. Dat moeten komt eigenlijk nooit voor. Zelfs al 'moet' het theoretisch. 2km typical overschot én koudstart en 10 graden. Dan nog, ben ik er met overschot geraakt.
En eigenlijk had ik 's avonds kunnen inpluggen, maar ik had de vampire drain onderschat. Ik ga die toch eens beginnen in detail te controleren om te zien of er niets mis is.

Ik weet het, ervaring leert dat je het kan voorkomen, en dat je het in de praktijk kan laten meevallen.
Maar een grote massa zal geen zin hebben om calculerend te rijden. Paar collega's hebben om die reden nog afgezien van een EV.
De oplossing daarvoor komt vanzelf door grotere range en meer (snel)laders.
 
7 km is mijn 'laagterecord', meestal zit ik zo tussen de 10 km en 20 km range als ik aankom bij een Supercharger.

Heb toevallig vorige week gehad dat ik wat minder blij werd. Op weg naar SuC Lutterberg gaat de snelweg vrij stijl omhoog (ach ja, die SuC heet niet voor niks berg). Dus hing met 90 km/u achter een vrachtwagen. Maar in +/- 10 seconden tijd schoot mijn range omlaag van 12 km naar 8 km. Met zo'n groot verschil ineens wordt het toch even spannend. Gelukkig zat ik toen nog maar 1 km van de SuC af en ben ook met 8 km resterend aangekomen.

Maar verder altijd relaxed gebleven :) Het is heel goed in de gaten te houden. Gewoon ietsje rustiger rijden als je het denkt niet te halen. Of even 10 of 20 km bijladen aan een publieke lader. Maar beter is om gewoon genoeg marge aan te houden bij de SuC, want dat laadt een stuk sneller.
 
Het is heel goed in de gaten te houden
Gewoon ietsje rustiger rijden
als je het denkt niet te halen
Of even 10 of 20 km bijladen aan een publieke lader
Maar beter is om gewoon genoeg marge aan te houden

Je somt eigenlijk in 1 zin op waar heel veel mensen geen zin in hebben.
En waardoor ze niet relaxed zullen blijven.
</advocaatvandeduivel>
 
De Accu had een range van 53km bij aankomst toen de accu warm was. Met 10 graden buiten, een nacht staan is de accu koud en dus niet op bedrijfstemperatuur. Hierdoor verlies je meer range.
Ik kan verkeerd zijn, maar ik dacht niet dat de aangegeven resterende range daar rekening mee houdt. Ik denk dat die gewoom de overgebleven batterijcapaciteit deelt door het typical verbruik (ong 194 wh/km in mijn geval).
 
@robertvg Al die mensen die daar geen zin in hebben moeten nu ook gewoon in de gaten houden of hun tank leeg is en dan gaan tanken. Tijdig een tankstation vinden etc.. Zodra we zo ver zijn dat het aantal snellaad-opties (auto en externe lader) op een vergelijkbaar niveau ligt als nu de tank-opties, is dit issue van de baan... Daarbij wordt dit naarmate de accu-range nog veder toeneemt steeds minder een issue. Maw - tijd & doorontwikkeling technologie lost dit vanzelf op en dan gaan die paar achterblijvers vanzelf mee..
 
Je somt eigenlijk in 1 zin op waar heel veel mensen geen zin in hebben.
En waardoor ze niet relaxed zullen blijven.
Alsje elke avond kan inpluggen, komt dit bij een S90 enkel voor als je boven de 400km gaat.
Als je, zoals ik elders al aangaf, meer doet maar ergens een pauze voorziet van 30' aan een SuC, dan heb je het probleem enkel boven de 600km.
Omdat ik voldoende SuC's passeer (wie niet?) en die pauze niet als ongewenst beschouw, reken ik mijn zorgeloze range als 600km (minstens).
 
Haha, ik zat vorige week op 97km aan de SuC in Breda en ik had toch wel last van range anxiety o_Oo_Oo_Oo_O:):) Verschil in anxiety tolerantie moet er zijn zeker? :) Nuja, ik heb em drie weken. Het betert elke week met de 'range inschatting' moet ik zeggen maar het kouder worden en de omschakeling van 19" naar 21" wielen voel je wel stevig in je verbruik.
 
Haha, ik zat vorige week op 97km aan de SuC in Breda en ik had toch wel last van range anxiety o_Oo_Oo_Oo_O:):) Verschil in anxiety tolerantie moet er zijn zeker? :) Nuja, ik heb em drie weken. Het betert elke week met de 'range inschatting' moet ik zeggen maar het kouder worden en de omschakeling van 19" naar 21" wielen voel je wel stevig in je verbruik.
Je moet het zelf een paar keer meemaken/uitproberen, dan komt het vertrouwen in de voorspelling van de auto (en je eigen correctiefactor) vanzelf.
Je moet niet onder de 0km range komen, maar je kunt er wel heel dichtbij komen (tenzij je met een trailer in slecht weer met een heel lang niet gebalanceerde accu tegen een berg op rijdt...).
Verder ook goed experimenteren met de invloed die je rechtervoet heeft op het verbruik...
 
  • Like
Reactions: maarten.claes
Verder ook goed experimenteren met de invloed die je rechtervoet heeft op het verbruik

En het lijkt er bij mij ook op dat autopilot aan het verbruik negatief beïnvloed. Meer mensen dat idee? Ik ben net over de 4.000 km heen met onze X dus nog steeds beginner, maar het viel me op toen bleek dat mijn vrouw telkens zuiniger reed dan ik. Grote verschil? Zij rijd nooit met AP of cruisecontrol. De afgelopen paar honderd km zelf uitgetest en lijkt bijna 10% te schelen...
 
En het lijkt er bij mij ook op dat autopilot aan het verbruik negatief beïnvloed. Meer mensen dat idee? Ik ben net over de 4.000 km heen met onze X dus nog steeds beginner, maar het viel me op toen bleek dat mijn vrouw telkens zuiniger reed dan ik. Grote verschil? Zij rijd nooit met AP of cruisecontrol. De afgelopen paar honderd km zelf uitgetest en lijkt bijna 10% te schelen...
Ja klopt. Autopilot is niet een zuinige rijder.

Je kan als bestuurder makkelijk 10% efficiënter rijden.

Vooral het vooraf anticiperen op remmend verkeer en niet onnodig optrekken etc etc
AP maakt mij wel veel meer als 10% relaxter :)
 
  • Informative
Reactions: EelkoV