Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sneeuwkettingen

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn vergissing.
Ik heb sets van vier stuks omdat mijn andere auto's vierwielaangedreven zijn/waren. (Porsche 911 Carrera 4 en Audi A4 Quattro). Altijd ongebruikt gebleven; je bent verplicht om ze bij je te hebben in de ski-gebieden, maar hoeft ze pas te monteren als dat nodig is.
 
Mijn vergissing.
Ik heb sets van vier stuks omdat mijn andere auto's vierwielaangedreven zijn/waren. (Porsche 911 Carrera 4 en Audi A4 Quattro). Altijd ongebruikt gebleven; je bent verplicht om ze bij je te hebben in de ski-gebieden, maar hoeft ze pas te monteren als dat nodig is.

Ah! Met een 4x4 kun je ze prima alleen op de achterwielen gooien. Daar gaat bijna altijd meer vermogen naar toe dan naar de voorwielen.

Herken dat kettingen verplicht zijn maar zelden nodig. Zeker niet met een 4x4 op winterbanden. Laatste leeg dat ik ze om heb moeten doen was voor de opgevroren oprit naar boven uit parkeerkelder van hotel. Was maar 75 meter maar kwam zonder niet boven, zelfs niet met flinke aanloop...
 
heb uiteindelijk deze gekocht. werd aangeraden via een Engelse site als de juiste ketting voor de model S. Lijkt me ook makkelijk te monteren (behalve op een besneeuwde helling met bevroren vingers natuurlijk). Goedkoopste via Amazon.de. (bedankt X-Ray voor de tip!) deze is voor 19 inch. zal tzt mijn ervaringen delen.
51e-H7FaCkL._SCLZZZZZZZ__SY115_SX115_.jpg Thule CL-10 105 Schneekette Kettengruppe 105
Verkauft von: Amazon EU S.a.r.L.
EUR 141,80
 
Ah! Met een 4x4 kun je ze prima alleen op de achterwielen gooien. Daar gaat bijna altijd meer vermogen naar toe dan naar de voorwielen.

Herken dat kettingen verplicht zijn maar zelden nodig. Zeker niet met een 4x4 op winterbanden. Laatste leeg dat ik ze om heb moeten doen was voor de opgevroren oprit naar boven uit parkeerkelder van hotel. Was maar 75 meter maar kwam zonder niet boven, zelfs niet met flinke aanloop... 
Men zei me ooit als ik met mijn 4x4 op winterbanden kettingen nodig had dat ik moest overwegen of ik dan überhaupt nog wel verder zou moeten willen rijden.:confused:
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
mhh, lees in de handleiding dat je op de 21" géén sneeuwkettingen mag leggen... Zal wel ivm de beperkte ruimte in de wielkasten te maken hebben. Wat nu?

Je hebt ook van die dunne, welke ook je velgen niet beschadigen, en als je in de sneeuw rijd, neem ik aan dat je dan de suspension wat hoger zet, hard zal je toch niet gaan.....
 
Pas op. Door de auto op high of very high te zetten komen de wielen aan de binnenkant naar de carrosserie toe! De spoorbreedte neemt als het ware af, dus. Als het daar aan de binnenkant al krap is, blijft er erg weinig ruimte voor kettingen over.
Zou je voor de zekerheid eerst eens op een garagebrug moeten bekijken als de auto in (very) high staat.
 
ok, ik rij vrijdag naar Winterberg, ga niet snowboarden (of Skiën) alleen maar een beetje " uitwaaien" met de familie en hond, zondagochtend weer terug. Gaan dus niet naar de Pistes..... Er was niets echt goeds meer te krijgen qua overnachting. Mijn vrouw gaf aan dat er volgens haar een Centre Parcs in de buurt zit, en ze had gelijk. Het is denk ik 10-12 jaar geleden dat ik voor het laats in een Centre Parcs geweest ben, dus voor die paar dagen prima.... en er was nog één VIP huisje vrij, mazzel dus... Maar, ik heb géén sneeuwkettingen en Tesla geeft aan dat ik géén sneeuwkettingen om mijn 21" turbine moet en kan doen. Heb wel de winterbandjes eronder. (245 breed alle 4)

Aangezien ik pas sinds ik de Telsa heb weer verder dan de NL grens rij sinds jaren... Is nu mijn vraag. Stadje Winterberg en net buiten Medebach.... is dit gewoon zonder sneeuwkettingen te doen, of moet ik toch iets gaan verzinnen?
 
ok, ik rij vrijdag naar Winterberg, ga niet snowboarden (of Skiën) alleen maar een beetje " uitwaaien" met de familie en hond, zondagochtend weer terug. Gaan dus niet naar de Pistes..... Er was niets echt goeds meer te krijgen qua overnachting. Mijn vrouw gaf aan dat er volgens haar een Centre Parcs in de buurt zit, en ze had gelijk. Het is denk ik 10-12 jaar geleden dat ik voor het laats in een Centre Parcs geweest ben, dus voor die paar dagen prima.... en er was nog één VIP huisje vrij, mazzel dus... Maar, ik heb géén sneeuwkettingen en Tesla geeft aan dat ik géén sneeuwkettingen om mijn 21" turbine moet en kan doen. Heb wel de winterbandjes eronder. (245 breed alle 4)

Aangezien ik pas sinds ik de Telsa heb weer verder dan de NL grens rij sinds jaren... Is nu mijn vraag. Stadje Winterberg en net buiten Medebach.... is dit gewoon zonder sneeuwkettingen te doen, of moet ik toch iets gaan verzinnen?

Dat zal wel allemaal best meevallen. Sneeuwkettingen zijn er voor het geval dat je wordt overvallen door hevige sneeuwval en daarbij moet klimmen. Ik zou me geen zorgen maken. Tot nu toe blijkt de MS het heel goed te doen in sneeuw. Filmpje is weliswaar P85D maar ook de "gewone" rijden de anderen voorbij door de mooie TC. Ik heb zelf nog nooit met kettingen erom gereden. Had er, voor waar het verplicht wel een setje in de auto liggen maar die zijn nooit omgegaan.

Veel plezier daar!
 
ok, ik rij vrijdag naar Winterberg, ga niet snowboarden (of Skiën) alleen maar een beetje " uitwaaien" met de familie en hond, zondagochtend weer terug. Gaan dus niet naar de Pistes..... Er was niets echt goeds meer te krijgen qua overnachting. Mijn vrouw gaf aan dat er volgens haar een Centre Parcs in de buurt zit, en ze had gelijk. Het is denk ik 10-12 jaar geleden dat ik voor het laats in een Centre Parcs geweest ben, dus voor die paar dagen prima.... en er was nog één VIP huisje vrij, mazzel dus... Maar, ik heb géén sneeuwkettingen en Tesla geeft aan dat ik géén sneeuwkettingen om mijn 21" turbine moet en kan doen. Heb wel de winterbandjes eronder. (245 breed alle 4)

Aangezien ik pas sinds ik de Telsa heb weer verder dan de NL grens rij sinds jaren... Is nu mijn vraag. Stadje Winterberg en net buiten Medebach.... is dit gewoon zonder sneeuwkettingen te doen, of moet ik toch iets gaan verzinnen?
Ik ben daar een paar jaar geleden eens geweest in die centerparcs (beetje oude huisjes overigens, wel erg vriendelijke mensen, dat laatste viel echt op) maar ik eet mijn snor op als je daar sneeuwkettingen nodig gaat hebben. Het park (centerparcs) ligt niet bovenaan een klimmetje of zo, en de hele omgeving is natuurlijk wel heuvelachtig maar niet zodanig dat je sneeuwkettingen nodig zult hebben. Mijn ervaring met de wintersport is dat je dat alleen sneeuwkettingen nodig hebt als er echt flink wat gevallen is én als je echt naar de hoger gelegen Franse ski-oorden gaat zoals Val Thorens, en je een weg vol met haarspeldbochten op moet. Maar Sauerland zal wel meevallen. Veel plezier!
 
Ik ben daar een paar jaar geleden eens geweest in die centerparcs (beetje oude huisjes overigens, wel erg vriendelijke mensen, dat laatste viel echt op) maar ik eet mijn snor op als je daar sneeuwkettingen nodig gaat hebben. Het park (centerparcs) ligt niet bovenaan een klimmetje of zo, en de hele omgeving is natuurlijk wel heuvelachtig maar niet zodanig dat je sneeuwkettingen nodig zult hebben. Mijn ervaring met de wintersport is dat je dat alleen sneeuwkettingen nodig hebt als er echt flink wat gevallen is én als je echt naar de hoger gelegen Franse ski-oorden gaat zoals Val Thorens, en je een weg vol met haarspeldbochten op moet. Maar Sauerland zal wel meevallen. Veel plezier!

Ik heb maar twee keer in mijn leven sneeuwkettingen om moeten doen, maar 1 x daarvan was toch echt bij Willingen. Was wel bij hevige sneeuwval. Als het weer droog is zal het allemaal wel loslopen.