Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag op eens geen geluid meer. Niet met radio en niet met spotify... Tijdens het rijden even een reset (wat duurt dat lang!) en toen uiteindelijk weer geluid... Apart...

Voor geluidsproblemen gewoon even kort beide stuurknoppen indrukken, dus niet lang zoals bij een gewone reset, en dan wordt alleen de media herstart. Duurt 1 seconde.
 
Vandaag een tripje van 350km gedaan met een laagstaande zon, AP was een drama.
AP viel constant uit de eerste 100km, zelfs gewone cruisecontrol was onbruikbaar.
Volgde vervolgens plots een groef in het wegdek in plaats van de rijstrook en knalde net niet op de betonnen muur van de middenberm.
Toen de zon uiteindelijk wat hoger stond kwamen we in een file terecht. Telkens de auto voor mij in beweging kwam trok de mijne te snel op en moest dan bruusk remmen. Mijn vrouw werd er na een tijd wagenziek van, voor het eerst in haar leven.
Voor de rest het gebruikelijke, slingeren en veel te ver tegen de linkerkant van de rijstrook aanrijden.
Halverwege heb ik zelf overgenomen want werd er horendol van.
Toen ik AP gebruikte de eerste maand na aankoop deed hij het quasi perfect, mooi in het midden van de rijstrook, langzaam aanschuiven en zachtjes remmen in de file. Als ik de vergelijking maak dan zijn er veel stappen teruggezet in plaats van vooruit.
En te zeggen dat ik de eerste maand nog aan het twijfelen was om toch FSD aan te schaffen.
Autonoom rijden staat nog heeeeel veraf.
Moest er even uit na een stresserende rit:p
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Vandaag een tripje van 350km gedaan met een laagstaande zon, AP was een drama.
AP viel constant uit de eerste 100km, zelfs gewone cruisecontrol was onbruikbaar.
Volgde vervolgens plots een groef in het wegdek in plaats van de rijstrook en knalde net niet op de betonnen muur van de middenberm.
Toen de zon uiteindelijk wat hoger stond kwamen we in een file terecht. Telkens de auto voor mij in beweging kwam trok de mijne te snel op en moest dan bruusk remmen. Mijn vrouw werd er na een tijd wagenziek van, voor het eerst in haar leven.
Voor de rest het gebruikelijke, slingeren en veel te ver tegen de linkerkant van de rijstrook aanrijden.
Halverwege heb ik zelf overgenomen want werd er horendol van.
Toen ik AP gebruikte de eerste maand na aankoop deed hij het quasi perfect, mooi in het midden van de rijstrook, langzaam aanschuiven en zachtjes remmen in de file. Als ik de vergelijking maak dan zijn er veel stappen teruggezet in plaats van vooruit.
En te zeggen dat ik de eerste maand nog aan het twijfelen was om toch FSD aan te schaffen.
Autonoom rijden staat nog heeeeel veraf.
Moest er even uit na een stresserende rit:p
Toch vreemd hoe veel verschil er lijkt te zitten tussen verschillende exemplaren... Heb vandaag hetzelfde gedaan, 300 km tussen 15 en 18u, bijna alles op AP, Deels recht tegen de zon in maar geen centje pijn.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Toch vreemd hoe veel verschil er lijkt te zitten tussen verschillende exemplaren... Heb vandaag hetzelfde gedaan, 300 km tussen 15 en 18u, bijna alles op AP, Deels recht tegen de zon in maar geen centje pijn.
Ik heb vandaag ook zo’n 150km op autopilot gereden. Het was min of meer een rondje dus zowel zon mee als tegen en ik heb ook geen probleem ondervonden. Wellicht het tijdstip van de dag? Ik ben vanochtend op pad geweest.
 
Ik rij zelfs binnen de bebouwde kom net AP aan. Rotondes doet AP1 helaas niet maar ach kan niet alles hebben. AP1 rijdt over het algemeen beter tussen de lijnen dan ik zelf kan. Een reset kan er voor zorgen dat hij zichzelf moet calibrated over een afstand van 20 A 30 km. Ik zou graag willen zien dat hij een afslag naar een andere rijksweg beter neemt.
 
Vandaag een tripje van 350km gedaan met een laagstaande zon, AP was een drama.
AP viel constant uit de eerste 100km, zelfs gewone cruisecontrol was onbruikbaar.
Volgde vervolgens plots een groef in het wegdek in plaats van de rijstrook en knalde net niet op de betonnen muur van de middenberm.
Toen de zon uiteindelijk wat hoger stond kwamen we in een file terecht. Telkens de auto voor mij in beweging kwam trok de mijne te snel op en moest dan bruusk remmen. Mijn vrouw werd er na een tijd wagenziek van, voor het eerst in haar leven.
Voor de rest het gebruikelijke, slingeren en veel te ver tegen de linkerkant van de rijstrook aanrijden.
Halverwege heb ik zelf overgenomen want werd er horendol van.
Toen ik AP gebruikte de eerste maand na aankoop deed hij het quasi perfect, mooi in het midden van de rijstrook, langzaam aanschuiven en zachtjes remmen in de file. Als ik de vergelijking maak dan zijn er veel stappen teruggezet in plaats van vooruit.
En te zeggen dat ik de eerste maand nog aan het twijfelen was om toch FSD aan te schaffen.
Autonoom rijden staat nog heeeeel veraf.
Moest er even uit na een stresserende rit:p

Ik kwam rond 15:00 uur een tunnel uit en zag opeens helemaal niets meer door de zon. Snel de zonneklep naar beneden en ik zag waar AP/FSD me keurig tussen de lijntjes had gebracht. Ik verbaasde me er over dat de camera's dit volhielden. Bij camera''s aan voorzijde van de auto krijg ik eigenlijk nooit een melding van "beperkte werking vanwege zon". Bij de zij-camera komt dit wel eens voor en wordt FSD automatisch AP.
 
Vandaag een tripje van 350km gedaan met een laagstaande zon, AP was een drama.
AP viel constant uit de eerste 100km, zelfs gewone cruisecontrol was onbruikbaar.
Volgde vervolgens plots een groef in het wegdek in plaats van de rijstrook en knalde net niet op de betonnen muur van de middenberm.
Toen de zon uiteindelijk wat hoger stond kwamen we in een file terecht. Telkens de auto voor mij in beweging kwam trok de mijne te snel op en moest dan bruusk remmen. Mijn vrouw werd er na een tijd wagenziek van, voor het eerst in haar leven.
Voor de rest het gebruikelijke, slingeren en veel te ver tegen de linkerkant van de rijstrook aanrijden.
Halverwege heb ik zelf overgenomen want werd er horendol van.
Toen ik AP gebruikte de eerste maand na aankoop deed hij het quasi perfect, mooi in het midden van de rijstrook, langzaam aanschuiven en zachtjes remmen in de file. Als ik de vergelijking maak dan zijn er veel stappen teruggezet in plaats van vooruit.
En te zeggen dat ik de eerste maand nog aan het twijfelen was om toch FSD aan te schaffen.
Autonoom rijden staat nog heeeeel veraf.
Moest er even uit na een stresserende rit:p
Hier herken ik weinig van. Vaak genoeg met laagstaande zon gereden, nooit last gehad. Maar nog niet met 2020.4.1, dus dat zou anders kunnen zijn. Filerijden gaat bij mij ook goed en slingeren binnen de lijnen is wel iets meer dan in V9, maar nooit hinderlijk. V9 was alsof je op rails reed, ik zou dat gevoel wel weer terug willen hebben ja. Maar V10 vind ik goed genoeg. Rijstrookwissels zijn beter dan ooit.

Of autonoom rijden nog heeeeel veraf staat.... Ik denk dat we nog wel eens een verrassing kunnen krijgen. Musks werkwijze kennende gebruikt hij liefst de praktijk als leermeester. Wat we nu hebben heeft als belangrijkste doel om van te leren en data te verzamelen. Ik zie ons gewoon als onderdeel van het Tesla ontwikkelteam. Dat is nu bezig met de afronding van een grondige rewrite van de code die wel eens een grote sprong voorwaarts kan betekenen. Zoniet, dan krijg jij gelijk ben ik bang. Het Tesla Autopilot heeft het daar druk mee en dus is er niet veel tijd om aan onze software te sleutelen. Dat is mijn idee waarom het zo mondjesmaat verbetert.

(En vergeet niet, we gaan van al dat autonome moois voorlopig niets zien. De UN bureaucraten zijn al een jaar aan het soebatten over een wijziging van de timeout bij lane change van 5 s naar 15 s of nee toch maar 10 s of zou 20 s beter zijn. Daar hoeven we niet veel van te verwachten. Die ouwehoeren gerust nog 10 jaar over of en hoe er gestopt mag worden voor een rood licht, en aansluitend nog 4 jaar over hoe een rotonde genomen dient te worden)
 
Ik kwam rond 15:00 uur een tunnel uit en zag opeens helemaal niets meer door de zon. Snel de zonneklep naar beneden en ik zag waar AP/FSD me keurig tussen de lijntjes had gebracht. Ik verbaasde me er over dat de camera's dit volhielden. Bij camera''s aan voorzijde van de auto krijg ik eigenlijk nooit een melding van "beperkte werking vanwege zon". Bij de zij-camera komt dit wel eens voor en wordt FSD automatisch AP.
Probleem bij mij was dat hij ook de lijntjes herkende maar helaas de verkeerde.
Die groef in het wegdek hadden ze dichtgemaakt en glansde meer dan het wegdek.
Met die laagstaande zon was die groef vermoedelijk beter zichtbaar dan de gewone wegmarkeringen en nam deze als de lijn van een rijstrook.
Ik zag zelf ook niet veel dus kan ik dit wel plaatsen maar wat mij vooral stoorde was het filegedrag.
Vanavond rij ik 300km terug en breng ik terug een verslagje uit.
Achteraf gezien had ik de beelden moeten bewaren van het incident maar dacht er te laat aan.
 
Dat harde optrekken en weer bruusk remmen in de file herken ik wel. Waarschijnlijk een aanpassing in de software n.a.v. de opmerkingen dat de Tesla zo lang wachtte met wegrijden achter de eerste auto. Het is steeds weer aanpassen en uitproberen.

Wat mij helpt om wat minder abrupt op te trekken en te remmen is file rijden in de chillmode. Werkt prima.
Herkenbaar ook dat met laagstaande zon de camera's soms uitvallen. Lijkt soms ook wel dat er dan condens vormt in het glas boven de camera in de b-stijlen.

Het volgen van een groef op aparte lijn in het wegdek is iets wat je eigenlijk Tesla niet moet verwijten maar de wegbeheerders. Die rotzooien soms ook maar iets aan met lijnen, weginrichtingen, noodvullingen met slecht asfalt, etc.
 
  • Informative
Reactions: Hayden
Dat harde optrekken en weer bruusk remmen in de file herken ik wel. Waarschijnlijk een aanpassing in de software n.a.v. de opmerkingen dat de Tesla zo lang wachtte met wegrijden achter de eerste auto. Het is steeds weer aanpassen en uitproberen.

Wat mij helpt om wat minder abrupt op te trekken en te remmen is file rijden in de chillmode. Werkt prima.
Herkenbaar ook dat met laagstaande zon de camera's soms uitvallen. Lijkt soms ook wel dat er dan condens vormt in het glas boven de camera in de b-stijlen.

Het volgen van een groef op aparte lijn in het wegdek is iets wat je eigenlijk Tesla niet moet verwijten maar de wegbeheerders. Die rotzooien soms ook maar iets aan met lijnen, weginrichtingen, noodvullingen met slecht asfalt, etc.
Over die condens kreeg ik de tip om de achterruit verwarming aan te zetten. Heb het nog niet kunnen checken maar ik had deze week ook behoorlijk veel condens in de b- stijl en daardoor continue de melding dat de camera niet beschikbaar eas( dus ook geen rijdtrookwissel etc)
 
Uit de voorkeuren gooien en opnieuw aanmelden
Ik kwam rond 15:00 uur een tunnel uit en zag opeens helemaal niets meer door de zon. Snel de zonneklep naar beneden en ik zag waar AP/FSD me keurig tussen de lijntjes had gebracht. Ik verbaasde me er over dat de camera's dit volhielden. Bij camera''s aan voorzijde van de auto krijg ik eigenlijk nooit een melding van "beperkte werking vanwege zon". Bij de zij-camera komt dit wel eens voor en wordt FSD automatisch AP.


het zou kunnen dat de camera voor een polarisatie lens heeft en de hoek ten opzichte van de ruit is ook anders dan die van de zij camera’s. Hoek van inval is hoek van uitval met licht.
 
Tijdens de terugreis deed hij het nu wel goed, ook in de regen.
Af en toe viel wel een camera uit maar AP bleef het doen.
Deze keer chill modus en het was merkelijk beter tijdens het filerijden.
Moraal van het verhaal, extra aandachtig zijn bij laagstaande zon.
 
Nog even een nabrander: het lijkt erop dat de laatste versie een drive van 32Gb niet herkend, ook niet als je die in 2 volumes opsplitst. Voorheen werkte het prima als 1 gehele schijf. Heb nu een kleinere ingeplugd en nu komt de USB icoon wel in beeld.
Iemand suggestie?

wat mij opviel is dat na afsluiten er stroom op de USB poort blijft staan (de led in de stick bleef branden). Ik weet niet hoelang, het was nat, koud en winderig in Frl.
 
Nog even een nabrander: het lijkt erop dat de laatste versie een drive van 32Gb niet herkend, ook niet als je die in 2 volumes opsplitst. Voorheen werkte het prima als 1 gehele schijf. Heb nu een kleinere ingeplugd en nu komt de USB icoon wel in beeld.
Iemand suggestie?

wat mij opviel is dat na afsluiten er stroom op de USB poort blijft staan (de led in de stick bleef branden). Ik weet niet hoelang, het was nat, koud en winderig in Frl.
128GiB werkt prima, dus 32 zal niet te groot zijn.
Bij mij is de USB drive verdwenen uit het keuzemenu. Iemand dit meegemaakt? Sinds de laatste update.
Welk keuzemenu heb je het over?