De huidige software is niet bedoeld voor het rijden tussen stoepranden, alleen op de snelweg. Dus alles wat je krijgt is meegenomen, maar in feite probeer jij de auto te gebruiken waarvoor hij (nog) niet klaar is. Daarbij komt dat het 'uit de bocht vliegen' ook wordt bevorderd door UN/ECE R79.En worden bochten soms zo ruim genomen dat de auto de stoep opknalt als ik niet ingrijp. Vroeger echt niet.
Grote pats-boem nieuwbouw is ook niet alles. Hoeveel projecten zijn gewoon te groot om door stervelingen gemanaged te worden? Het aantal slachtoffers van die aanpak is groot. De huidige wijsheid is die van een geleidelijke aanpak, steeds een stukje. Beter te managen, kortere feedback-loop vanuit de praktijk. En levert niet iets op waarvan men 3 jaar geleden dacht het nodig te hebben.Ik maak me zorgen: het lijkt alsof de software ontwikkeling ze boven het hoofd is gegroeid.
Als programmeur heb ik dat bij andere bedrijven (waar ik mee moest samenwerken) ook gezien: Dat het corrigeren van een verkeerd stuk software de fout oplostte, maar er 2 nieuwe fouten voor terugkwamen. Die bij oplossen ervan weer nieuwe fouten gaven, etc.
Radicaal de boel verlaten, en opnieuw goed opzetten, is dan de oplossing. Je gaat door een diep dal, maar bouwt iets dat voor de toekomst stevig staat. Beter dan het oude in leven houden, met zijn lapwerk en ondoorzichtigheid.
Als ik het zo lees is Elon daar ook mee bezig. Stukjes lees ik over het samenvoegen van al die informatie uit de verschillende cameras, radar, ultrasoon-sensors tot een geintegreerd beeld, als nieuwe aanpak. Ook beter geschikt om met een neurale netwerk methode verder te kunnen gaan. Gaat wel even duren.
Ik hoop dat in de tussentijd het lapwerk voldoende aandacht krijgt. Dat ik weer met stembediening kan bellen en navigeren. Dat de auto weer net zo veilig rijdt, als eerder.
Ik zag ergens een gerucht dat de grote rewrite waar Elon het over had ergens in april klaar is en dat op 1 mei de FSD preview uitgerold wordt naar een select gezelschap. Tot die tijd zullen we idd tevreden moeten zijn met wat minimaal lapwerk. Moeilijke tijden voor ons software-update-verslaafden.
Ik maak me geen zorgen. Wat de verschillende productiehellen hebben laten zien van Tesla: "When the going gets tough, the tough get going".