Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.48.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn AP1 heeft al van dag 1 de borden herkend.
Dat staat nergens in mijn koopovereenkomst. Als die feature verdwijnt, heb ik geen argumenten om het terug te eisen.

Wel als het mondeling is beloofd of via een reclame-uitting is verspreid. Mondelinge overeenkomsten zijn rechtsgeldig in NL, maar je moet het wel kunnen bewijzen. Gezien het voor jaren heeft gewerkt, is dat wel aannemelijk gemaakt. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken.
 
  • Love
Reactions: Cely
Tsja, toen ik mn auto kocht werd op de website van Tesla wel degelijk sommige dingen beloofd "uw auto komt op de parkeerplaats naar u toe rijden, echt waar" (dat "echt waar" stond er letterlijk) en "volledige zelfrijdende besturing binnen de bebouwde kom". Dan kan je zeggen alles is beta en het is alleen maar leuk als er weer eens een nieuwe feature komt en je moet een gegeven paard niet in de bek kijken maar dat is ook een beetje kort door de bocht. Voor sommige mensen zijn die beloften wel een reden om de auto te kopen en zeker op de manier waarop het toen geformuleerd werd (tegenwoordig hebben ze het ietsje teruggeschroefd) maakt ook wel dat het voor sommige van die dingen nu eerder irritant dat t nog maar half werkt of nog niet eens beschikbaar is dan dat het leuk is dat die dingen als een soort "gratis" freebee dr opeens "extra" bijkomen. Het is nl niet extra want al beloofd bij aanschaf en ook niet daadwerkelijk gratis aangezien je wel t geld voor de auto betaald op basis van de volledige featureset. Ikzelf had ook niet zoveel voor de auto betaald als een hoop van die dingen dr uberhaupt niet op zouden zitten.

</rant>

Magoed, wat ik eigenlijk wilde melden; ik merk dat sinds de nieuwe 48.10 versie voor mij de irritante bord-op-de-parallelweg-laten-we-die-veel-lagere-limiet-overnemen-en-afdwingen issue verholpen lijkt! Super fijn, want dat maakt AP weer bruikbaar op een hoop N-wegen. Hij "reset" de vmax nog niet altijd goed na het lezen van een legitiem bord (als in: er staat een bord van bijv 30 bij wegwerkzaamheden en hij blijft max 30 rijden in de hele bebouwde kom als hij geen einde 30 bord langs ziet komen) dus het kan nog altijd beter maar dat is lang zo vervelend niet.

Ben benieuwd wat de holiday update gaat brengen en dan vooral op FSD vlak. Zal vast nog niet veel mogen, maar alleen de visualisatie als sneak preview zou al leuk zijn.
 
  • Like
Reactions: Woek
Vandaag toch een beetje enge actie van mijn auto in NoA op een afrit van de Kennedy laan die ik vaker op NoA neem.en ging steeds soepeler. Maar hier bleef de auto heel erg links hangen, terwijl de vloer aan de linkerkant van de baan vervuild was met wat takjes zo veel dat het leek me geen goed idee om overheen te rijden. Echter vond mijn auto dat geen probleem en even was ik zelfs bang dat hij op de stoep ging komen dus zelf maar gestuurd. Beetje eng ik dacht dat ik hier op kon vertrouwen, nu moet zeggen dat het net een stuk waar ik me elke keer verbaasd dat NoA nog kan want is toch in de stad maar goed... He nooit een saaie dag met een Tesla :p
 
Ook een nieuwe feature: Als ik autopilot (zonder NoA) aanzet op een toerit richting de N31 gaat mijn knipperlicht naar links aan. Terwijl ik nog 300 meter van der snelweg af ben. Knipperlichten worden toch nooit door autopilot aan gezet als NoA uit staat?
 
Ook een nieuwe feature: Als ik autopilot (zonder NoA) aanzet op een toerit richting de N31 gaat mijn knipperlicht naar links aan. Terwijl ik nog 300 meter van der snelweg af ben. Knipperlichten worden toch nooit door autopilot aan gezet als NoA uit staat?

Dat is niet nieuw hoor. Oprit met versmalling en bij invoegen. Dit is de "knipperlicht disco" zoals ik al tijden noem.Erg irritant en behoorlijk verwarrend voor andere automobilisten.
 
Ook een nieuwe feature: Als ik autopilot (zonder NoA) aanzet op een toerit richting de N31 gaat mijn knipperlicht naar links aan. Terwijl ik nog 300 meter van der snelweg af ben. Knipperlichten worden toch nooit door autopilot aan gezet als NoA uit staat?

Is inderdaad al langere tijd een probleem, ook zonder NoA aan. Blijkbaar zit er diep iets in het systeem, wat maakt dat die op AP altijd aangaat.
 
Heb je deze software gekocht? Wanneer heb je je auto gekocht dan? Borden herkennen is nog maar enkele maanden beschikbaar, ik dacht dat je al veel langer een Tesla had?

Maar los daarvan. Ik vraag me wel eens af of het concept van de Deep-learning van Tesla begrepen wordt. Nu is dat geen eis maar kan een hoop ergernis voorkomen.

Deep learning vraagt training, traint gebeurt met behulp van data, en data moet verzameld worden. Het data verzamelen doen de gebruikers van Tesla als ze een beta-functie aanzetten. Een beta-functie is dus niet af. En het duurt lang voordat deze af is. Omdat deep-learning miljoenen beelden nodig heeft en omdat de wensen voortdurend veranderen.

Als je graag naar muziek luistert kun je een nummer downloaden. Als je het afspeelt hoor je de muziek.
Je kan het ook zelf leren spelen. Dit kost veel tijd en perfect wordt het maar zelden. Maar daarna kun je meestal nog veel meer nummers spelen en zelfs improviseren.

Kun je daar niet op wachten dan is een Duitse auto een goede oplossing. Alles werkt tot op zekere hoogte maar voor nieuwe ontwikkelingen zul je een nieuwe auto moeten kopen.

Voor zover ik weet staat de Tesla ontwikkeling in de kinderschoenen. Een interessant moment wordt de in gebruik name van de Dojo Supercomputer. Deze zal het lerend vermogen van de software naar een nieuwe niveau brengen.

Overigens kun je je afvragen of het huidige niveau van de software zover achter loopt bij de nieuwste ontwikkelingen van ander merken. Recentelijk heb ik nog het twijfelachtig genoegen gehad 2.000km in een splinter nieuwe Duitse auto te rijden van ongeveer €80k. De ruitenwissers deden het vermoedelijk, maar lane-keeping op de snelweg, alleen als deze rechtdoor liep en er geen zijwind was.

Deze functionaliteit hoort bij FSD. Dat is software. Die heb ik maart 2019 gekocht. Mijn auto kocht ik augustus 2018. FSD belooft heel veel en gaat dat in Europa nog heel lang niet waar maken. Beetje spijt wel. Zal ik nooit meer doen. Tesla jokt hierover.
 
  • Like
Reactions: Furb
Deze functionaliteit hoort bij FSD. Dat is software. Die heb ik maart 2019 gekocht. Mijn auto kocht ik augustus 2018. FSD belooft heel veel en gaat dat in Europa nog heel lang niet waar maken. Beetje spijt wel. Zal ik nooit meer doen. Tesla jokt hierover.
Ik heb ook FSD gekocht, en ik ben nog steeds blij met mijn keuze. Tesla is heel erg goed bezig vind ik, ze lopen voorop met echt autonome besturing (niet gebaseerd op super gedetailleerde 3D mapping). Fascinerend wat er al mogelijk is met de huidige hardware, en als ze uiteindelijk blijven steken in een robuuste, betrouwbare level 3 autonomy ben ik tevreden. Ik zou ook graag iets meer van de US features in EU zien, maar ben ook wel blij dat we minder kinderziektes hebben als wij aan de beurt zijn. Wat ik wel vervelend vind is dat de UNECE zo traag en bureaucratisch werkt. Da's niet Tesla's schuld, en de discaimer is altijd geweest: "pending regulations".

Daarmee zeg ik niet dat je geen gelijk zou hebben, maar het is misschien een kwestie van welke verwachtingen je destijds had.
 
Nou, gewoon wat beloofd was door de CEO zelf in 2019. Elon Musk claims Tesla will have 1 million robotaxis on roads next year, but warns he's missed the mark before

En zo heeft hij elk jaar wel weer beloftes gemaakt die gewoon niet worden waargemaakt. Zowel niet op tijd als überhaupt mogelijk. Dus de eerste mensen die het hebben gekocht, hebben gewoon geld uitgegeven aan iets anders dan ze was beloofd - de auto is ondertussen alweer ingewisseld
Dat is een sensatie artikel. Elon die on stage zegt "I feel very confident predicting autonomous robotaxis for Tesla next year" is iets heel anders dan wat het artikel claimt: "Tesla's Elon Musk promises robotaxis by 2020"
Elon geeft aan dat hij optimistisch is, of dat hij een bepaald plan heeft. De media verdraaien dat naar beloften. Een beetje critisch zijn als je de media leest/hoort is wel nodig. De enige garantie die je hebt, is dat het artikel er een spin aan geeft.