Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.
Rijden met 4.5.5

Rit Naarden - Emmeloord VV op zaterdag 5 maart

NB deze rit vorige week was zeer slecht. Let wel op dat vergelijken van ritten lastig is: ander weer (hoe staat de zon, regen enz), maar ook verkeer bepaald het resultaat sterk.

HEENWEG
- was rustig op de weg en slechts één ingreep nodig, rest fijn automatisch gereden;
- de ingreep was bij knooppunt Emmeloord waar ik met de bocht mee naar links wilde. Staat aangegeven 70 en ik liet de auto met 90 aankomen (geen verkeer achter/naast mij). Dat trekt hij niet en een take-over was nodig. Zie ook terugweg...:)

TERUGWEG
- allereerst heeft de auto helaas nog steeds moeite met de glimmende reparatiestroken van het asfalt die aangezien worden voor belijning. Wel minder dan vorige week! En weer als verontschuldiging; ook ik moest goed opletten, het is inderdaad onduidelijk!
- auto had wel moeite met rijstrook naar rechts toen het erg druk was (einde A6 waar splitsing Amsterdam / Hilversum is). Zij vijf/zes banen en je komt van op de linker aanrijden en ik wil dan baan opschuiven. Lastig met auto's die je rechts gaan inhalen...
- kom je vanaf de A6 en wil je de A1 richting Hilversum op, dan heb je een scherpe bocht met snelheid 50km. Ook hier liet ik de auto met 90 aanrijden (éénbaans, dus weinig problemen met andere auto's). Dat ging verrassend goed!

Conclusie
- of het de weersomstandigheden waren, het verkeer of dat de reflecties zijn verminderd, ik weet het niet, maar de auto deed het beter dan vorige week;
- laat onverlet dat de auto dus niet/slecht met dergelijke reflecties kan omgaan!
- auto anticipeert niet (of onvoldoende) op bochten en met een te hoge snelheid geeft dat een kermis aan geluiden en afbreken NoA. Auto moet snelheidsborden (advies) leren lezen en daarop anticiperen. Ik hoop dat dat in de FSD single stack op de snelweg wordt geactiveerd;
- auto kan niet omgaan met druk verkeer (rijbaanwisselingen).

Wat zal de volgende versie brengen?
 
4.5.5 aan het installeren. Lijkt voor mijn auto geen nieuwe zaken te bevatten.
Enige nieuwe was de optie om icon voor dashcam beelden opslaan onderaan te kunnen plaatsen. Voor MS beetje dubbelop, daar tikken op het dashcam symbool bovenaan hetzelfde effect heeft. Overigens, toeteren kan daarvoor ook (mits geactiveerd).
 
Voor wie het nog niet was opgevallen…
Als je een melding krijgt dat de bandenspanning niet juist is, kun je op het gele symbool klikken en dan kom je direct in het service menu waar de bandenspanning wordt weergegeven. Je hoeft dus niet via de “omweg“ eerst naar het hoofdmenu en daarna naar het service menu. Bespaart een klik;)
(ik zit op 4.5.3)
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Krisja and Hbrink
Gister 4.5.5 binnengehaald. Probleem met willekeurig uitschakelen van sentry mode lijkt verholpen 🎉
Hervatten van muziek afspelen in Spotify werkt helaas nog niet. Wanneer je schakelt van Spotify naar radio en daarna weer terug naar Spotify is je positie in het nummer dat speelde en de positie in de afspeellijst weg.
 
Gister 4.5.5 binnengehaald. Probleem met willekeurig uitschakelen van sentry mode lijkt verholpen 🎉
Hervatten van muziek afspelen in Spotify werkt helaas nog niet. Wanneer je schakelt van Spotify naar radio en daarna weer terug naar Spotify is je positie in het nummer dat speelde en de positie in de afspeellijst weg.
Op pauze drukken en weer op play. Dan speelt hij verder waar hij was.
 
  • Like
Reactions: Dan84
Wintersport:

Heen en terugreis 2022.4.5.3:

1. Zon van links zorgt er continu voor dat lane change assist niet werkt.

2. Rijden op een zeer donkere snelweg zorgt er OOK continu voor dat lane change assist niet werkt.

3. Nog steeds is de auto high-beam totaal nutteloos! Het werkt niet op de snelweg, het werk niet in de bergen...

4. Nog steeds in Franrijk de verkeerde vMax in de navigitie! De vMax voor REGEN wordt door Autopilot gebruikt terwijl het DROOG is. Maakt niet uit of het overdag of 's nachts is. Hierdoor moet je dus steeds de snelheid aanpassen.

5. ZOOOO knetterveel vMax fouten in Walonië. Walonië is trouwens uberhaupt RUK om te rijden zeg. Wat een hel aan continu wisselende limieten toen ik over Reims op de terugweg ging.

6. Spotify is zo gelimiteerd. Vooral nu met de lange ritten merk ik dat ik het door klikken op artiesten en playlists etc. en kunnen sorteren etc. niet mogelijk is. Dat kan niet omdat het een custom build is van Tesla en niet een officiele app. Ik mis CarPlay/Android Auto.

7. Ik weet het niet zeker maar het lijkt erop dat als je in de Tesla nav 1x een volgende SuC kiest om met een zeer lage state of charge aan te komen de navigatie weet dat je geen range anxiety hebt en daar in de overige stopt dit mee neemt. Het kan ook gewoon toeval zijn maar was dan wel voor de heen en terugreis toeval :). Door dit te doen kwam de planning van ABRP en Tesla nav overeen om het feit na dat Tesla nav niet om de 10-15% wil aankomen bij een SuC.


1646653487154.png

1646653513838.png




Op de terugweg kreeg ik 2022.4.5.5 aangeboden maar geen zin om m'n terugreis met een uur te verlengen om te controleren of deze iets heeft verholpen. Weet zeker van niet omdat deze problemen al zooooo lang spelen.

Een tip voor de meeste gevallen van blokkeren van de lane change assist door laagstaande zon of juist het rijden in het donker. Houdt de knipperstalk ingedrukt (maar niet doorgedrukt). Meestal gaat dan toch na een aantal seconden de lane change assist van baan veranderen. Geen idee of dat met de soft touch stalks in de 3/Y ook zo is.
 
6. Spotify is zo gelimiteerd. Vooral nu met de lange ritten merk ik dat ik het door klikken op artiesten en playlists etc. en kunnen sorteren etc. niet mogelijk is. Dat kan niet omdat het een custom build is van Tesla en niet een officiele app. Ik mis CarPlay/Android Auto.

Fijn dat ik niet de enige ben die zich al langere tijd ergert aan de brakke Spotify interface in de Tesla. Ik heb vele tientallen afspeellijsten in Spotify netjes geordend in mappen en in de auto zie je daar maar een zeer klein deel van. Ook het zoeken werkt onhandig als je na het bekijken van de zoekresultaten op 'terug' drukt. Kan je weer opnieuw beginnen met zoeken. Gewoon de Spotify webplayer installeren zou al een enorme verbetering zijn.
 
6. Spotify is zo gelimiteerd. Vooral nu met de lange ritten merk ik dat ik het door klikken op artiesten en playlists etc. en kunnen sorteren etc. niet mogelijk is. Dat kan niet omdat het een custom build is van Tesla en niet een officiele app. Ik mis CarPlay/Android Auto.

Zou graag ook Apple Podcasts via Carplay op het grote scherm willen zien. Voor mij ook een dikke +1 voor integratie van Google en Apple.
 
Heel apart, ik vind de Spotify interface in Tesla veel duidelijker dan die van de Spotify app zelf, en véél beter dan de Apple Music functionaliteiten.

Maar ik luister dan ook voornamelijk op basis van enkele playlists en favoriete artiesten, zonder een onderverdeling in mappen.

Heb net snel geteld en heb nu meer dan 250 afspeellijsten ingedeeld in enkele tientallen mappen. Spotify laat in de auto alleen maar de eerste afspeellijsten zien en dan nog een paar 'favoriete afspeellijsten'. Dat betekent dat ik moet zoeken in de Spotify app op mijn telefoon om een afspeellijst te vinden. Is niet echt handig tijdens het rijden ...

Andere ergenis: het feit dat Spotify al gaat spelen als je de portieren van buiten af opent. Ik luister veel podcast en ben eerst bezig ons kind in de kinderstoel te zetten. Het resultaat is dat je een stuk van de podcast mist, of dat een kind van 5 interessante informatie hoort over een bloederige moordzaak via mijn favoriete podcasts Moordzaken en Moordcast.
 
Sinds 2022.4.5.5 vind mijn auto het nodig om bij de stoplichten de lucht vering voor in de hoogste stand te zetten.
reuze irritant. Ook al twee keer gehad dat stoplichten virtueel op groen springen 🤨.
het wordt er niet beter op.
nog een paar maanden en dan hoef ik mij niet meer te ergeren aan software-updates van tesla……. Dan kan ik mij gaan verbazen over die van Porsche 😜
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Ik ben super blij dat de phantom brakes weer terug zijn 4.5.5. Ik heb ze best wel gemist, maar met dank aan deze feature let ik toch weer beter op de weg en zit ik de hele tijd klaar om gas bij te geven.
Vanavond op een donkere snelweg bijna iemand in de achterbak. Full Sell Destruction is echt een coole feature.
#ruk #losHetNouEenKeerOp #VisionOnly_yearRight