Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds kort heb ik de MCU1 laten vervangen door MCU2. Daar hoort natuurlijk ook de nieuwe software bij. Echter op een hoop vlakken een achteruitgang. Zo werd voor de wijziging de afslag A1 Laren/Hilversum komend vanaf Amersfoort zelfstandig genomen (richtingaanwijzer, sturen en remmen) Nu raast hij er netjes met 100 voorbij.
Ook de internet browser wil voor niet werken. Start op en schakelt weer uit. Ongeacht welke website je probeert te bereiken. 2070 euro om bij te zijn en weer een werkend internet te hebben is volgens mij dus geheel mislukt. Ligt wederom een mail bij service waarop ze gewoon niet reageren.
Maak maar weer een nieuwe melding aan in de app denk ik.
 
Sinds kort heb ik de MCU1 laten vervangen door MCU2. Daar hoort natuurlijk ook de nieuwe software bij. Echter op een hoop vlakken een achteruitgang. Zo werd voor de wijziging de afslag A1 Laren/Hilversum komend vanaf Amersfoort zelfstandig genomen (richtingaanwijzer, sturen en remmen) Nu raast hij er netjes met 100 voorbij.
Ook de internet browser wil voor niet werken. Start op en schakelt weer uit. Ongeacht welke website je probeert te bereiken. 2070 euro om bij te zijn en weer een werkend internet te hebben is volgens mij dus geheel mislukt. Ligt wederom een mail bij service waarop ze gewoon niet reageren.
Maak maar weer een nieuwe melding aan in de app denk ik.
Heb je al een ”great reset” gedaan 🤗
 
Toch vreemd, van Arlon naar Straatsburg voorspelt Tesla dat ik aankom met 24%, terwijl ik volgens ABRP nog net niet genoeg heb geladen om aan te komen met 10%. Aangekomen met 8%. Als ik vertrokken was toen Tesla het suggereerde, was ik er niet geraakt.
Koud weer en rijstijl. Ik heb het ook al eens gezien.

Zo kan je in Duitsland 150 rijden, ABRP zegt dat je dan tot iets moet laden, Tesla zegt dat je al kan vertrekken. Maar eigenlijk is Tesla enkel goed als je dan braaf 120 blijft rijden en niet 150 gaat rijden.
 
Koud weer en rijstijl. Ik heb het ook al eens gezien.

Zo kan je in Duitsland 150 rijden, ABRP zegt dat je dan tot iets moet laden, Tesla zegt dat je al kan vertrekken. Maar eigenlijk is Tesla enkel goed als je dan braaf 120 blijft rijden en niet 150 gaat rijden.
Het weer zou hij mogen kennen, gezien ik al 2,5u aan het rijden was. Mijn rijstijl in Frankrijk is conservatiever dan in België (4% boven Vmax en nooit erboven). Bovendien een aantal tragere stukken door werken. Volgens mij houdt ABRP overigens ook geen rekening met het weer als je geen premium abonnement hebt. 14% afwijking vind ik toch wel heel veel en daardoor problematisch onbetrouwbaar.

Anyway, hopelijk binnenkort accurater in de Tesla:
 
Vreemde terugrit van Straatsburg naar supercharger in Metz. Hij zegt aankomen met 25%, maar verwacht daarvoor een sprong van bijna 5% gratis energie:
IMG20220319155506.jpg


14 km verder heeft hij door dat dit fysisch niet mogelijk is:
IMG20220319160150.jpg


Uiteindelijk kom ik rond 20% aan:
IMG20220319165613.jpg


Ook vreemd: ik ging er vanuit dat de grijze lijn het origineel voorspelde bereik was. In dat geval moet die 21% in de laatste foto onder de grijze lijn zitten, niet erboven.
 
Vreemde terugrit van Straatsburg naar supercharger in Metz. Hij zegt aankomen met 25%, maar verwacht daarvoor een sprong van bijna 5% gratis energie:
View attachment 783400

14 km verder heeft hij door dat dit fysisch niet mogelijk is:
View attachment 783401

Uiteindelijk kom ik rond 20% aan:
View attachment 783402

Ook vreemd: ik ging er vanuit dat de grijze lijn het origineel voorspelde bereik was. In dat geval moet die 21% in de laatste foto onder de grijze lijn zitten, niet erboven.
Die vreemde sprongen in de voorspelling heb ik ook gezien op terugweg van de wintersport. Ik vertrouwde die grafiek altijd, maar niets is meer zeker in deze tijden.
Als iemand kan uitleggen wat die grijze lijn nu eigenlijk voorstelt, houd ik mij zeer aanbevolen.
 
Die vreemde sprongen in de voorspelling heb ik ook gezien op terugweg van de wintersport. Ik vertrouwde die grafiek altijd, maar niets is meer zeker in deze tijden.
Als iemand kan uitleggen wat die grijze lijn nu eigenlijk voorstelt, houd ik mij zeer aanbevolen.
Net even opgezocht, en de handleiding zegt ook dat de grijze lijn de oorspronkelijke voorspelling is:
U kunt het werkelijke verbruik en de aanvankelijke voorspelling vergelijken. De groene lijn geeft het werkelijke verbruik weer, terwijl de grijze lijn het voorspelde verbruik weergeeft.
 
Vreemde terugrit van Straatsburg naar supercharger in Metz. Hij zegt aankomen met 25%, maar verwacht daarvoor een sprong van bijna 5% gratis energie:
View attachment 783400

14 km verder heeft hij door dat dit fysisch niet mogelijk is:
View attachment 783401

Uiteindelijk kom ik rond 20% aan:
View attachment 783402

Ook vreemd: ik ging er vanuit dat de grijze lijn het origineel voorspelde bereik was. In dat geval moet die 21% in de laatste foto onder de grijze lijn zitten, niet erboven.
Ivm het sprongetje. Nog nooit gezien. Dat zal een foutje zijn in de hoogtemeters op de kaart. Als je op een paar meter ineens 50 meter lager zit volgens de kaart, dan zou de wagen veel regenereren moest dat waar zijn.
De grijze lijn geeft de origineel voorspelde range aan tov de afstand. Is verbazend goed en houdt rekening met hoogteverschillen, optrekken aan kruispunten... Is licht conservatief, maar bij hevige tegenwind kan je toch eens voor verrassingen staan. Is ook heel nuttig als het spannend wordt. Ik ben nog aan de SuC in Nancy voorbij gereden om Metz te halen met een voorspelde aankomst in Metz van -1%. Ik was er gerust in omdat ik zag dat de voorspelling slechter was dan mijn werkelijk verbruik. De voorspelling was al van -3 naar -1 gegaan sedert mijn vertrek aan de SuC in Mulhouse.
BTW. ik rij niet langs Straatsburg, maar door de Vogezen, wat heel leuk is elektrisch, een welcome afwisseling en maar 10’ verschil uit maakt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De grijze lijn van de eerste foto eindigt bij +/-18%, dan lijkt het te kloppen dat de groene lijn daar boven eindigt.
Je hebt helemaal gelijk, de grijze lijn blijft rond de 18% eindigen. Maar als dat de originele voorspelling is, had ik dat graag gezien in mijn navigatie als voorspelde aankomst-SoC toen ik vertrok, ipv de 25%. Daar loopt het dus fout, thanks.

@Phil V : ik moest in Straatsburg zijn, dus kon het niet vermijden 😉. Overigens was het sprongetje geen kaartfout volgens mij, want een paar kilometer nadien was het plots weg. Een paar posts hierboven beschreef ik ook al een foute inschatting van maar liefst 14% SoC door de navigatie op de heenweg. Jammer dat dit plots onbetrouwbaar lijkt.
 
Waarschijnlijk is dit al aan bod gekomen maar waarom zijn er twee versies die circuleren? Ik heb ook steeds de 4.5 binnengekregen tot gisteren was het ineens .8 …. (iets met verschil tussen modellen?)

Er lopen bijna altijd verschillende uitrol versies door elkaar. Tot op heden is het nog niemand gelukt de 'wetmatigheid' te ontdekken achter de strategie. Wel is er globaal een link met Regio (denk China, USA, EU), Model (S/X/3/Y), Uitvoering (Motor, Plaid, Legacy) en Software-related (AP, EAP, AP1, FSD MCU2, HW3 ed)....

Zolang je in de 2022.4 serie zit, zou ik mij geen zorgen maken....
 
Ik weet niet of dit 2022.4.x specifiek is maar waar ik in de vorige UI nog kon zoomen in de navigatie, zijn die zoom buttons nu weg. Nu "pinch" ik eigenlijk altijd, maar in de oude UI viel het me op dat 'ie dan het zoomniveau niet onthield, en als je de zoomknoppen gebruikte (rechtsonderin) dan wel.

Sinds enige tijd ben ik nu de 'weg' een beetje kwijt, want bij een volgende aanwijzing of zelfs al na enkele seconden zoomt de auto weer lekker vol in op de weg waarop ik rijd, terwijl ik nu juist liever een beetje meer overzicht heb.
 
Waarschijnlijk is dit al aan bod gekomen maar waarom zijn er twee versies die circuleren? Ik heb ook steeds de 4.5 binnengekregen tot gisteren was het ineens .8 …. (iets met verschil tussen modellen?)

Ik verwacht dat Tesla zeer regelmatig op wat kleinere schaal testen/pilots uitvoert.
Op dit moment is er bijvoorbeeld een kleine uitrol van de 2022.4.5.18 -> vlg's TeslaFi uitsluitend op HW3 versies. Wellicht zelfs alleen op Tesla's met FSD? Ik kan me zomaar voorstellen dat men in zo'n versie bijvoorbeeld de interieur camera test of wat FSD mogelijkheden (op de achtergrond!) laat draaien.
Zo zijn er nog wel tientallen voorbeelden te noemen waar Tesla de rijdende vloot voor kan gebruiken (efficiëntie / nwe functies / info tbv garantie / etc.)