Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.
De auto zal nooit accelereren boven de ingestelde snelheidslimiet, en zal vertragen om afstand met voorliggers aan te houden.

Maw, als je al zolang wacht dat de auto gaat vertragen, gaat het moeilijker worden voor de auto om een gat te vinden waarin ie kan invoegen, want sneller verkeer dat je nadert en gaat inhalen zal NoA herkennen en voorkomen dat je van rijstrook wisselt.

Bij rustig verkeer werkt NoA lekker (voor zover je ten laatste 150 meter voor een vrachtwagen de lane change al inzet) en bij druk verkeer werkt NoA 'niet' omdat er te weinig ruimte is om terug naar rechts te gaan.
Ik ga er vanuit dat er ooit een dag komt dat de auto wel zelfstandig op de snelweg kan rijden (daar heb ik tenslotte NOA voor gekocht) Natuurlijk kan ik zelf wel steeds een baanwissel doen maar ik vind het niet teveel gevraagd dat de auto zich niet steeds klem rijdt. Zoals ik al zei dan zit je dus op een 120km/h weg 80 te rijden achter een vrachtwagen en de auto 'durft' niet naar links terwijl dat met de acceleratie van onze auto's prima kan. (met dus een knipperlicht disco als gevolg)

En ja het werkt heerlijk zonder baanwissels op de middelste baan als er bijna geen verkeer is maar ik leg persoonlijk de lat een stuk hoger.

Nogmaals ik hoop van harte dat de single stack een enorme sprong vooruit is ook voor NOA op de snelweg.
 
Ik ga er vanuit dat er ooit een dag komt dat de auto wel zelfstandig op de snelweg kan rijden (daar heb ik tenslotte NOA voor gekocht)
Nogmaals ik hoop van harte dat de single stack een enorme sprong vooruit is ook voor NOA op de snelweg.
Magisch self driving op de snelweg zal nog niet voor de huidige stack zijn, daarvoor moet je op FSD Beta wachten.

In tussentijd anticiperen, en pakweg op 150-200 meter afstand zelf de richtingsaanwijzer aan zetten als je aan 130 nadert en de vrachtwagen 80 doet. Bij lagere snelheidsverschillen kan je dat op minder afstand doen, maar hou er rekening mee dat je auto altijd zal beginnen vertragen ruim vooraleer ie aan de minimum volgafstand komt, behalve als je zelf aangeeft dat je van rijvak wil wisselen met je richtingsaanwijzer, of je de voorgestelde rijbaanwissel accepteert met je richtingsaanwijzer.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Helemaal gestoord van NoA sinds de laatste .4 updates, wil me continu van baan wisselen terwijl ik al op de juiste baan rijd, wegklikken toont het onmiddelijk weer tot wel 10x achter elkaar en daarna ook met waarschuwings “plongetje” en automatisch knipperen me gewoon keihard van baan willen laten wisselen. Meer mensen last van?
 
  • Like
Reactions: OttoR and Menabe
Helemaal gestoord van NoA sinds de laatste .4 updates, wil me continu van baan wisselen terwijl ik al op de juiste baan rijd, wegklikken toont het onmiddelijk weer tot wel 10x achter elkaar en daarna ook met waarschuwings “plongetje” en automatisch knipperen me gewoon keihard van baan willen laten wisselen. Meer mensen last van?
In een wat mindere mate dan jij beschrijft doet NoA dat al van het begin af aan. Heeft ook weer te maken met oud of verkeerd kaartmateriaal.

Check wel even je instellingen van NoA: wellicht zijn die onbedoeld aangepast en staat er nu dat je NoA wil gebruiken voor inhalen.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Ervaringen 2022.4.5.18 : Naarden - Zwolle op NoA

Retour:
bewolkt, rustig op de weg, nergens harder dan max (lees: 100) gereden en alleen ingehaald als ik onder de 90 kwam én er ruimte was

ALGEMEEN
* bij kiezen van bestemming via *favorieten* ging route kiezen en navigatie opstarten wel goed;

RIJDEN
+/- bij A28 naar A1 is eerst twee maal rechtsafslaan, dat ging goed (erg weinig verkeer). Daarna worden twee banen één. Hier wilde de Tesla aan het eind (geen strepen meer) in met midden gaan rijden, maar ging toch nog redelijk goed. Darna is voor de brug waar je op de A1 invoegt een zeer korte invoegstrook en die ging mis. Op de A1 was file en in de rechterbaan kwamen de auto's erg hard aanzetten. Toen overgepakt voordat er gekken dingen gingen gebeuren.

Conclusie:
Prima rijhulp!
 
maar hou er rekening mee dat je auto altijd zal beginnen vertragen ruim vooraleer ie aan de minimum volgafstand komt
True, maar in mijn beleving is het afremmen zeer oncomfortabel bij grote snelheidsverschillen.

Bijvoorbeeld, rijdt 150 op AP in Duitsland en laat de auto een vrachtwagen op dezelfde strook naderen met dus 60-70km/u verschil. AP zal niet zeer geleidelijk RUIM van te voren de auto laten 'coasten' naar een lagere snelheid maar gewoon vrij lang wachten om vervolgens zo hard te remmen dat je praktisch in je gordel gedrukt wordt.
 
Ja, in Duitsland moet je makkelijk rekenen op +300 meter om al van rijvak te wisselen aan 150. Maar de AP camera's en de radar herkennen niks op meer dan ~150 meter dus als je zelf niet aangeeft dat je van rijvak wil wisselen, gaat AP zelf in de remmen eens de 150 meter genaderd.
 
Gisteren reed ik, zoals vrijwel altijd op NoA, op dit stukje van de 3 richting Frankfurt
1648656947096.png

Wat een feest! Spontaan inhouden, cruise snelheid terug naar 90, dan naar 50, dan naar 40. Vermoedelijk dacht de auto dat ik op de fly-under naar de 81 zat en niet op de hoofdbaan. Maar op het scherm was mijn positie wel juist weergegeven.
Ik had drie passagiers aan boord die not amused waren.

En het kan nog erger, maar dat komt in een volgende post.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
True, maar in mijn beleving is het afremmen zeer oncomfortabel bij grote snelheidsverschillen.

Bijvoorbeeld, rijdt 150 op AP in Duitsland en laat de auto een vrachtwagen op dezelfde strook naderen met dus 60-70km/u verschil. AP zal niet zeer geleidelijk RUIM van te voren de auto laten 'coasten' naar een lagere snelheid maar gewoon vrij lang wachten om vervolgens zo hard te remmen dat je praktisch in je gordel gedrukt wordt.
Vreemd! Vanavond nog ervaren maar afremmen ging bij mij geleidelijk. Wat betekenen die banen met driehoekjes op je scherm eigenlijk achter een vrachtwagen?
 
Jij mag dat normaal vinden, maar ik vind het niet acceptabel. Een kind van 4 zou nog zien dat je die streep niet zou moeten volgen.
Eens, belachelijke markering die er absoluut niet hoort maar de AP zou hier beter mee om moeten kunnen gaan. Ik had afgelopen week rommel op de weg wat denk ik van een vrachtwagen was gevallen waar dan weer een erg goede reactie op kwam; afremmen en binnen de baan dusdanig sturen dat er niet met de wielen over gereden werd.
 
Jij mag dat normaal vinden, maar ik vind het niet acceptabel. Een kind van 4 zou nog zien dat je die streep niet zou moeten volgen.
Van een kind van 4 mag je ook verwachten dat deze gewoon de weg op rent voor een aanstormende auto.
Jouw AP snapt dat je niet over een doorgetrokken streep mag en doet gewoon wat er is geprogrammeerd.

Dat er idioterie op de weg is waarbij je regels moet breken is niet iets wat je van een level 2 mag verwachten.