Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.8.x

This site may earn commission on affiliate links.
Als er op het scherm verder geen bijzonderheden* te zien zijn lijkt het op een verstreken tijd welke beschikbaar is voor een rijbaanverplaatsing???
Heb je het idee/gevoel dat e.a. langer duurt dan voorheen? (tijd gaat in na activeren richtingaanwijzer/pinker**)

*= rode strepen / "dansende voertuigen" / andere bijzonderheden
**=vertaling voor onze zuiderburen
Dat (tijd nodig voor verplaatsing) zou het zeker kunnen zijn. Er zijn voor het inzetten géén andere bijzonderheden voor zover ik kon zien. Lastige is altijd dat elke situatie uniek is en je zelf maar twee ogen hebt en de camera's acht :) Het kan dus toeval zijn, vandaar dat ik altijd mijn rijervaring van de wat langere snelwegritten (alleen die vallen onder EAP/NoA) post. Dan kan ik zien of meer mensen hier last van hebben.

Dank voor meedenken!
 
- auto brak in totaal (heen en terug) drie maal een ingezette lane change af. Dat zijn de mindere dingen omdat je daarmee het verkeer in twee of zelfs drie rijbanen behoorlijk laat schrikken;

In mijn ervaring is lane change assist nutteloos op een enigszins populaire snelweg. Of een rode lijn of een abort terwijl je er met een vrachtwagen nog tussen past....
 
Nog iemand die ervaart dat de vier richtingaanwijzers te snel aangaan bij stevig remmen? Nu al een paar keer gehad dat ik beslis om toch nog te remmen voor een oranje licht en dat dit gebeurt. Ik remde wel vrij stevig, maar ver van bruusk, in de verste verte geen ABS-situatie.

Overigens zou ik liever het systeem van sommige andere merken zien waarbij de remlichten flitsen tijdens bruusk remmen zelf.
 
Nog iemand die ervaart dat de vier richtingaanwijzers te snel aangaan bij stevig remmen? Nu al een paar keer gehad dat ik beslis om toch nog te remmen voor een oranje licht en dat dit gebeurt. Ik remde wel vrij stevig, maar ver van bruusk, in de verste verte geen ABS-situatie.

Overigens zou ik liever het systeem van sommige andere merken zien waarbij de remlichten flitsen tijdens bruusk remmen zelf.
Ook die merken met knipperende remlichten zullen de alarmlichten laten knipperen wanneer je na zo een remactie stil staat. Het idee is dat die dingen aan gaan als je in een noodsituatie een noodstop hebt gedaan, en achterliggend verkeer niet noodzakelijk al geregistreerd heeft dat je in een noodsituatie tot stoppen hebt geremd.

Zelf vind ik niet dat ze te snel aan gaan. De keren dat ik ze heb aan laten gaan, heb ik inderdaad bovenmatig hard geremd om bijvoorbeeld toch nog stil te staan bij een groen licht dat op oranje gaat en ik naar mijn gevoel toch nog te ver ben om veilig door te rijden.
 
Ik rij op een vierbaansweg en heb een auto ingehaald en rij dus nu op baan 2 (van rechts geteld). Ik wil terug naar baan 1. Ik heb ruimte, geef aan met richtingaanwijzer, auto bevestigd, ik geef extra torsie en auto zet verplaatsing in. Halverwege (auto rijdt dan ongeveer tussen de banen in) zwenkt de auto dan weer terug naar baan 2!

Kan zijn dat: auto's op baan 1 extra versnellen, auto op baan 2 achter mij ook de move naar rechts inzet, enz enz....

Maar het gevolg is wel dat je je passagiers en de andere automobilisten een hartinfarct geeft.

Gekke is dat ik dit al maanden niet heb gehad, en nu dus opeens drie maal. Omdat iedere verkeerssituatie anders is, kan in het niet met zekerheid zeggen maar het lijkt mij een 2022.8 dingetje te zijn.
Zojuist reed ik een twintig minuten op de A4. Na de spits dus niet echt druk. En ook bij mij twee keer een afgebroken lane-change zonder enige aanwijsbare oorzaak. Dat is nieuw sinds deze versie.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ook die merken met knipperende remlichten zullen de alarmlichten laten knipperen wanneer je na zo een remactie stil staat. Het idee is dat die dingen aan gaan als je in een noodsituatie een noodstop hebt gedaan, en achterliggend verkeer niet noodzakelijk al geregistreerd heeft dat je in een noodsituatie tot stoppen hebt geremd.

Zelf vind ik niet dat ze te snel aan gaan. De keren dat ik ze heb aan laten gaan, heb ik inderdaad bovenmatig hard geremd om bijvoorbeeld toch nog stil te staan bij een groen licht dat op oranje gaat en ik naar mijn gevoel toch nog te ver ben om veilig door te rijden.

#rijinstructeurmodeon

Situaties dat je echt hard moet remmen bij oranje zouden eigenlijk niet voor moeten komen.

Ik leer mijn leerlingen altijd dat als je de laatste 2 pijlen op het wegdek nog ziet en nadert met maximum geldende snelheid je nog veilig af kan remmen zonder veel moeite (meeste verkeerslichten hebben van die witte pijlen op asfalt die rijrichtingen aangeven). Sta je al op de 1na laatste pijl of er voorbij? Gas erop houden.
Op 50 wegen staan de pijlen ook daadwerkelijk minder ver uit elkaar dan bijvoorbeeld 80 wegen en met hogere max snelheid is de periode dat het licht oranje is ook langer.

#rijinstructeurmodeoff
 
#rijinstructeurmodeon

Situaties dat je echt hard moet remmen bij oranje zouden eigenlijk niet voor moeten komen.

Ik leer mijn leerlingen altijd dat als je de laatste 2 pijlen op het wegdek nog ziet en nadert met maximum geldende snelheid je nog veilig af kan remmen zonder veel moeite (meeste verkeerslichten hebben van die witte pijlen op asfalt die rijrichtingen aangeven). Sta je al op de 1na laatste pijl of er voorbij? Gas erop houden.
Op 50 wegen staan de pijlen ook daadwerkelijk minder ver uit elkaar dan bijvoorbeeld 80 wegen en met hogere max snelheid is de periode dat het licht oranje is ook langer.

#rijinstructeurmodeoff
Ik moet misschien wel toegeven dat ik nog wou stoppen om nog eens de performance te kunnen voelen bij het vertrekken. Ik ben iets meer geneigd om te stoppen bij oranje als de limiet er 90 km/u is ipv 50.

Maar goed, het viel me op dat hij twee keer de knipperlichten aan stak, waar hij dat voordien in gelijkaardige situaties niet deed. Mogelijk toeval.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Heb dankzij het heftig piepen van de auto gelukkig net op tijd kunnen remmen. :D
20220411_092007.jpg


Voor wie het zelf wil proberen hoe het is om over mensen heen te rijden: de blauwe mannetjes liggen bij GLS distributiecentrum in Amsterdam West.
 
Ik ben sinds vannacht ook over op 2022.8.3. Vanavond gingen we voor Nederland - USA op en neer naar Amstelveen. Dat ging eigenlijk best goed op één moment van blinde paniek na. Bij het naderen van de brug over de Ringvaart richting het noorden gingen weer eens alle alarmbellen af omdat de auto had bedacht dat er een rood stoplicht midden op de snelweg zou staan. Natuurlijk ging ie een halve seconde ook vol in de ankers voordat ik het kon overrulen.
:mad:
Vandaag voor de verandering weer eens naar het Wegener stadion gereden. Ditmaal slechts een keer hoeven ingrijpen met een duw op het gaspedaal. Ditmaal was het weer eens bij een oprit waar mijn S eerst de auto die op de oprit rijdt voorbij lijkt te willen rijden (ik denk: yes! eindelijk normaal weggedrag volgens de verkeersregels) om dan toch op het moment dat we helemaal naast die auto zijn flink op de rem te gaan. Waarom toch?
Positief punt: hij ging niet in de ankers bij de brug over de Ringvaart.
 
Als er een versnelling is op de linker baan van 60-80 km bijvoorbeeld naar 100-110, laat mijn auto op autopilot een veel te groot gat laat vallen tot de voorganger en dat gaat hij dan maar heel langzaam wat korter maken. Er kunnen dan zeker 3, 4, 5 auto's tussen. Ik moet regelmatig wat stroom bij geven om het een normalere volgafstand te maken. Ik heb de volgafstand meestal op 5, maar volgens mij was dat voorheen niet zo. Proberen op 4 of 3 leek niet echt veel verschil te maken. Heeft iemand dat ook ervaren?

Aan de positieve kant: sinds de laatste paar updates is mijn auto veel soepeler gaan rijden met one-pedal driving, vooral bij lage snelheden, echt een fijne verbetering.
 
Als er een versnelling is op de linker baan van 60-80 km bijvoorbeeld naar 100-110, laat mijn auto op autopilot een veel te groot gat laat vallen tot de voorganger en dat gaat hij dan maar heel langzaam wat korter maken. Er kunnen dan zeker 3, 4, 5 auto's tussen. Ik moet regelmatig wat stroom bij geven om het een normalere volgafstand te maken. Ik heb de volgafstand meestal op 5, maar volgens mij was dat voorheen niet zo. Proberen op 4 of 3 leek niet echt veel verschil te maken. Heeft iemand dat ook ervaren?

Aan de positieve kant: sinds de laatste paar updates is mijn auto veel soepeler gaan rijden met one-pedal driving, vooral bij lage snelheden, echt een fijne verbetering.

BIj mij sinds een paar weken precies hetzelfde. Sluit heel langzaam. En in de file met langzaam rijden juist weer veel te snel en abrupt. Het zou wat mij betreft precies andersom mogen. Rustig aansluiten met langzaam file rijden en snelller aansluiten als het gas er weer serieus opgaat bij de voorgangers.
 
  • Like
Reactions: OttoR
BIj mij sinds een paar weken precies hetzelfde. Sluit heel langzaam. En in de file met langzaam rijden juist weer veel te snel en abrupt. Het zou wat mij betreft precies andersom mogen. Rustig aansluiten met langzaam file rijden en snelller aansluiten als het gas er weer serieus opgaat bij de voorgangers.
Precies, in de file is het sinds een paar weken inderdaad veel te snel en abrupt, oncomfortabel, ik haal hem dan meestal maar van autopilot af. Dat was eerder ook niet zo.
 
Nog iemand die ervaart dat de vier richtingaanwijzers te snel aangaan bij stevig remmen? Nu al een paar keer gehad dat ik beslis om toch nog te remmen voor een oranje licht en dat dit gebeurt. Ik remde wel vrij stevig, maar ver van bruusk, in de verste verte geen ABS-situatie.

Overigens zou ik liever het systeem van sommige andere merken zien waarbij de remlichten flitsen tijdens bruusk remmen zelf.
Nee geen last van; het gebeurt mij ook we eens dat je toch bij moet remmen voor oranje, maar niet zo hard..... Hoe hard rij jij 😳

Knipperende remlichten zou een mooie toevoeging zijn aan de alarmlichten.