Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.8.x

This site may earn commission on affiliate links.
Na 2 jaar autorijden ongemerkt een ongeschreven regel geleerd: eerst probeer je de met de weg mee te rijden, dan pas je doelsnelheid proberen te bereiken. Dat betekent dat ik soms te hard rijdt, omdat ik anders een gevaarlijke blokkade kan worden. Of soms flink te langzaam rij, omdat de weg dat voor mij bepaalt. Tesla volgt deze "regel" niet echt.
 
Na 2 jaar autorijden ongemerkt een ongeschreven regel geleerd: eerst probeer je de met de weg mee te rijden, dan pas je doelsnelheid proberen te bereiken. Dat betekent dat ik soms te hard rijdt, omdat ik anders een gevaarlijke blokkade kan worden. Of soms flink te langzaam rij, omdat de weg dat voor mij bepaalt. Tesla volgt deze "regel" niet echt.
Gelukkig ook maar... dat jij je laat verleiden harder te rijden dan mag omdat anderen op je bumper zitten is natuurlijk niet als reden aan te dragen dan maar gas te geven.

Gisteren even lekker in oud-beijerland op het terras gezeten en daar zit een vrij lang stuk 30km/u met ook nog eens aardig wat drempels. Daar rij ik dus 30 en bij de drempels ga ik onder de 20km/u. Dat er 5 auto's achter me zitten boeit mij echt geen moer. Dan hadden ze lekker een andere route moeten nemen waar ze wel 50 konden.
 
Bumperklevers (vooral die pas laat remmen) heb ik een dikke middelvinger voor. 20 km/u te hard rijden ze maar op hun boerenerf. Voor mij is "de weg" iedereen behalve die notoire hardrijders zonder inlevingsvermogen. (Afgelopen maanden zijn het vooral veel VW Golfjes die rammen, daarna bedrijfsbusjes, daarna Audi's - minder Mercedes dan voorheen, en ook minder Tesla)

De situatie is dus anders. Probeer maar eens daadwerkelijk 70 te rijden op die snelwegverbindingswegen in Amsterdam. Op die tussenwegen gaat de linkerbaan 100+ en de rechterbaan 80-85; als je langzamer gaat dan 80 dan creëer je onbedoeld een gevaarlijke situatie omdat mensen achter je je proberen in te halen met weinig inzicht.

Invoegen waar de rechterbaan 110 rijdt is ook zo'n typische. Invoegen dus gewoon op 110 en dan langzaam terugzakken.

Meest vervelende zijn die lange bochten naar links, waar rechts naar 80-90 gaat en links de 110 makkelijk haalt - richting Schiphol is er bijvoorbeeld eentje waar je daarna flink in de problemen komt doordat deze weg samenvoegt met een weg waar ze sowieso te hard rijden. Je kan dan beter de snelle baan pakken en dan zo de stress-situatie vermijden.
 
Na 2 jaar autorijden ongemerkt een ongeschreven regel geleerd: eerst probeer je de met de weg mee te rijden, dan pas je doelsnelheid proberen te bereiken. Dat betekent dat ik soms te hard rijdt, omdat ik anders een gevaarlijke blokkade kan worden. Of soms flink te langzaam rij, omdat de weg dat voor mij bepaalt. Tesla volgt deze "regel" niet echt.

Wat ook een aandachtspunt is als er mensen dicht achterop zitten, en ik een phantom break heb. Ik heb dat regelmatig op de a2. Voor mij een reden om de rest er door te laten.

Ik heb al een paar keer mensen zien seinen. Ze laten voorzichtig zien dat ze ergens snel willen zijn. Als mijn auto dan ineens op de rem trapt, helpt dat niet. Ik heb ook regelmatig dat ik bijvoorbeeld de cruise op 120 zet en de wagen ineens afremt naar de toegestane snelheid bij een bord.
 
Ik heb ook regelmatig dat ik bijvoorbeeld de cruise op 120 zet en de wagen ineens afremt naar de toegestane snelheid bij een bord.

Ik snap dat het wennen is dat de auto de bestuurder over ruled, maar op zich is het mi goed dat hij de verkeersregels volgt en dus naar de toegestane maximum snelheid gaat.

Nu is het zich houden aan verkeersregels in NL beetje optioneel -grin- maar naarmate er meer FSD achtige auto's komen, zal het veel normaler worden.

Ik hoop dat het verkeerd dan ook veiliger wordt. En als op snelwegen alleen nog FSD gereden mag worden (en die tijd komt ooit), dan kan de snelheid fiks omhoog!
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik snap dat het wennen is dat de auto de bestuurder over ruled, maar op zich is het mi goed dat hij de verkeersregels volgt en dus naar de toegestane maximum snelheid gaat.

Nu is het zich houden aan verkeersregels in NL beetje optioneel -grin- maar naarmate er meer FSD achtige auto's komen, zal het veel normaler worden.

Ik hoop dat het verkeerd dan ook veiliger wordt. En als op snelwegen alleen nog FSD gereden mag worden (en die tijd komt ooit), dan kan de snelheid fiks omhoog!
Inderdaad, bij een bus of een trein heb je zelf ook geen gaspedaal om te overrulen. Ik zie nog steeds mogelijkheden in een zwarte doos en een maandelijkse afrekening van kilometerheffing, tol, parkeergeld én boetes.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Wat ook een aandachtspunt is als er mensen dicht achterop zitten, en ik een phantom break heb. Ik heb dat regelmatig op de a2. Voor mij een reden om de rest er door te laten.

Ik heb al een paar keer mensen zien seinen. Ze laten voorzichtig zien dat ze ergens snel willen zijn. Als mijn auto dan ineens op de rem trapt, helpt dat niet. Ik heb ook regelmatig dat ik bijvoorbeeld de cruise op 120 zet en de wagen ineens afremt naar de toegestane snelheid bij een bord.
Ik rijd meestal al boven vmax en als mensen seinen is dat prima, maar ik ga mijn rijstijl daar niet op aanpassen. Ze moeten gewoon afstand houden zou ik zeggen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Gisteravond een Tesla app melding van Elon dat versie 2022.8.10.5 klaar zou staan voor mijn MX MCU1 wagen.
Ben benieuwd wat voor verrassingen er worden geïnstalleerd 😎
Wat zijn jullie ervaringen?
 

Attachments

  • BE0CBE6C-3428-43DD-9292-F9BE4C5070CE.png
    BE0CBE6C-3428-43DD-9292-F9BE4C5070CE.png
    428 KB · Views: 155
  • FD79A0A2-25D3-46BD-ADA3-B391B50113CC.jpeg
    FD79A0A2-25D3-46BD-ADA3-B391B50113CC.jpeg
    605 KB · Views: 33
Net terug na 470 km. Het rijden is hetzelfde maar mijn ruitenwissers werden gek na een beetje sproeien. Ik vond dat ze eindelijk een beetje begonnen te werken. Nog geen regenbui gehad.
Geen X meer rechtsboven in de meeste menu's sommige submenu's nog wel. Dus moet je ze naar beneden vegen.
Navigeren naar een Suc waar je met 2% aankomt is nu mogelijk zonder dat hij eerst andere Suc's gaat zoeken die je dan weer moet verwijderen.

In de app kun je nu ook de laadsnelheid veranderen en het plannen van het laden aanzetten etc. wat je eerst alleen in de auto kon. Nu dit draadje maar eens lezen wat ik nog meer zou moeten vinden.

Oh ja koudweer verbeteringen. De eerste keer dat ik die krijg voordat het koud wordt meestal krijg ik die na de winter. :)
 
Lijkt het nou zo dat het navigatiescherm in het instrumentencluster (schermpje achter het stuur) nu meer kaartdetails laat zien of misschien wel iets groter is?
Wat ik wel prettig vind is het nieuwe lettertype. Ietsjes groter en dikker.
Wat ik minder vind is de Spotify tijdbalk tijdens een liedje. Dat is een bijna onzichtbaar dun streepje. Was even een gepiel om terug te scrollen naar een stukje uit een nummer waar ik nog even de gitaarsolo van wilde horen.
Verder hoop ik dat ie eerder begint te remmen als je een file nadert.
 
Zit er ook eindelijk op. Vandaag ook de nieuwe "Replace VCM To Upgrade eMMC (Model S) 8GB" via de recall gekregen en alles werkt erg snel.

Enigste waar ik nog niet uitkom is de Agenda app. Voorheen kon je specificeren welke agenda's je zichtbaar wilde hebben, nu zie ik die optie niet. Zit een hele lijst aan verjaardagen namelijk en zou graag alleen mijn afspraken zichtbaar willen hebben.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Kun je nu niet meer zien in de auto hoeveel je geladen hebt? Wel als je naast de auto binnen bereik staat maar zo gauw de deur open gaat is die info weg. Je kunt het nog wel in de app zien dat weet ik.
Wellicht een bug die nog opgelost gaat worden, maar aan de andere kant is het informatie waar je eigenlijk niet veel aan hebt.
Je hebt geladen en kunt het toch niet meer veranderen, het is puur informatief en voegt niets toe aan het rijgenot van de auto.
 
Wellicht een bug die nog opgelost gaat worden, maar aan de andere kant is het informatie waar je eigenlijk niet veel aan hebt.
Je hebt geladen en kunt het toch niet meer veranderen, het is puur informatief en voegt niets toe aan het rijgenot van de auto.
Er zijn wel gevallen waar je er iets aan hebt:
  • Als je bij ‘derden’ aan het stopcontact geladen hebt en hen daarvoor dan te vergoeden of om aan te tonen dat het geen fortuinen kost.
  • Ook om de phantom drain te berekenen en dus je werkelijke verbruik.
  • Als controle van wat een laadpaal aangeeft
  • Als je wil weten wat een bepaalde rit gekost heeft
Doe ik zo goed als nooit allemaal, maar het kan.
 
Er zijn wel gevallen waar je er iets aan hebt:
  • Als je bij ‘derden’ aan het stopcontact geladen hebt en hen daarvoor dan te vergoeden of om aan te tonen dat het geen fortuinen kost.
  • Ook om de phantom drain te berekenen en dus je werkelijke verbruik.
  • Als controle van wat een laadpaal aangeeft
  • Als je wil weten wat een bepaalde rit gekost heeft
Doe ik zo goed als nooit allemaal, maar het kan.
Ik heb al een paar keren AC laden op vakantie afgerekend met een tabelletje uit Teslafi :) Maar daar zie je enkel wat de auto heeft geladen, niet wat er effectief door de lader is verbruikt dus het speelt in je voordeel ;).

Een kWh-meter tussen TMC en elektriciteitsaansluiting zou accuratere cijfers geven, in jouw nadeel.
 
Er zijn wel gevallen waar je er iets aan hebt:
  • Als je bij ‘derden’ aan het stopcontact geladen hebt en hen daarvoor dan te vergoeden of om aan te tonen dat het geen fortuinen kost.
  • Ook om de phantom drain te berekenen en dus je werkelijke verbruik.
  • Als controle van wat een laadpaal aangeeft
  • Als je wil weten wat een bepaalde rit gekost heeft
Doe ik zo goed als nooit allemaal, maar het kan.
Er zijn inderdaad wel situatie dat je het zou willen weten, en ik keek er zelf ook wel af en toe naar, maar die enkele keer dat je het gebruikt kun je ook in de app kijken. Persoonlijk zal ik het niet missen.